Starfield-betygen är riktigt höga, om än inte astronomiska

Medlem
Skrivet av NuZ:

Hur svårt ska det vara att skaffe en egen uppfattning av spelet? Folk verkar inställda på att hata eller älska det här spelet, varför?

Vem lägger 1200kr på ett 8/10-spel? Särskilt ett spelår så starkt som 2023, bara att lägga tid och pengar på bättre titlar.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Vem lägger 1200kr på ett 8/10-spel? Särskilt ett spelår så starkt som 2023, bara att lägga tid och pengar på bättre titlar.

Eller så får var och en göra vad dom vill med sina pengar och tid.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Eller så får var och en göra vad dom vill med sina pengar och tid.

Eller vänta några dagar och sedan köpa 😁

Medlem
Skrivet av kebbe:

Vem lägger 1200kr på ett 8/10-spel? Särskilt ett spelår så starkt som 2023, bara att lägga tid och pengar på bättre titlar.

De som tycker annars än dig?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skribent
Skrivet av Mannagryn:

Hur är det att utforska huvudplaneten (jag antar det finns en sådan, kanske to.m flera). Är det mest en stad och sen inte så mycket mer att se än så, eller är det som en hel Fallout eller Skyrim-värld med massor av platser att utforska? Eller funkar det mer som en hub och sen är det massa planeter att resa till? Om det är så låter det rätt tradigt..

Lyssnat på säkert 10-12 recensioner, ingen har sagt något om detta öht. Dom säger bara att det är stort, men stort betyder ju väldigt lite om det är massa copy/paste (vilket jag hört att det ska vara till förbannelse) placerat på 1000 planeter. Då skulle jag hellre ha EN enda väl genomförd planet istället så jag slipper strula med att åka och se massa loading screens för den delen låter inte väl genomförd utan bara väldigt "maskinell".

"You can generate up to 5 tiles per planet with random landing locations, when generating the 6th random tile, the first one get's deleted. Every random tile has a POI's"

säger någon på Steamforumet. Det låter jättetråkigt. Jag har gillat deras spel för att det är en ganska sömlös upplevelse och inte som te.x Mass Effect vilket jag aldrig riktigt gillade, kändes väldigt linjärt/maskinellt/icke-sömlöst.

Tänk mer Mass Effect 1. Planeterna har olika landningszoner med områden att utforska, men det går inte att gå mellan zonerna. Så det är inte stora hela "världar", mer utvalda större bitar.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Soulless:

De som tycker annars än dig?

Vad tycker jag då? Du verkar väldigt insatt i någonting jag inte yttrat mig om.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Tittade på IGNs recension i morse och jag tyckte deras betyg va välmotiverat.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Vad tycker jag då? Du verkar väldigt insatt i någonting jag inte yttrat mig om.

Tydligt är att du tycker 1200kr är för dyrt för ett 8/10 spel och att spelåret 2023 är ett starkt spelår med många bättre titlar.
Och jag står fast vid att det nog finns många som inte håller med.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Shit, bara 88% på Metacritic. Jag är så jäkla besviken.

Trodde verkligen Starfield skulle få 95% och räknas som ett av de allra bästa spelen genom alla tider.

Kommer köpa Starfield lite längre fram men min akuta beslutsångest släppte nu och jag kan tillåta mig att spela klart Baldur's Gate 3 (GOTY).

Tråkigt för Xbox. Jag såg Starfield som deras enda stora titel. Resterande lineup som de har under utveckling är väldigt svag.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tänk mer Mass Effect 1. Planeterna har olika landningszoner med områden att utforska, men det går inte att gå mellan zonerna. Så det är inte stora hela "världar", mer utvalda större bitar.

ja usch. verkligen inte en bra del med Mass Effect, även om spelet annars är hyffsat.

nåväl, provat det ett litet tag, introduktionen är oerhört seg och dålig. Dialogen är fruktansvärd, röstskådisarna har ibland accent och ibland inte vilket bara gör det artificiellt och störande att lyssna på för man börjar lyssna efter ifall hon ska säga nästa sak med en påhittad accent eller inte.

Gillat alla deras tidigare spel men detta är riktigt uselt. Striderna sägs vara bättre, skulle säga att jag hade betydligt roligare i både FO3 och New Vegas med övervåldet i VATS-systemet. Allt saknar tyngd här. Har även hört att planeterna är fyllda med copy/paste, vad är roligt med utforskning om jag ska gå till en planet där man kanske kopierat allt (to.m hur fiender är placerade)?

Får se om jag spelar vidare, verkligen inte sugen. NMS är ett så mycket bättre spel för detta, helt sömlöst också och inte massa tråkig fast travel-cut scenes-grejer hela tiden som de bombarderar dig med här. Väldigt olikt Bethesda f.ö.
NMS hade 17 pers som gjorde ett sömlöst rymdspel där du kan åka från en planet till en annan, landa.. detta spel har 500 personer och de kom inte ens i närheten av något sådant.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Vem lägger 1200kr på ett 8/10-spel? Särskilt ett spelår så starkt som 2023, bara att lägga tid och pengar på bättre titlar.

Den som har gott om stålar och gillar Bethesda och rpg i rymden kan nog vilja spendera det ja. Själv är jag inte det senare. Hade spelet varit riktigt jävla bra så hade jag nog slagit till senare. Jag blev dock rätt mätt på Bethesda i och med Fallout 4 och har inte tid med ännu ett mastodontspel (håller just nu på med den nya versionen av The Witcher 3 och ska starta om Cyberpunk 2077 när DLC:n kommer). Hade spelet varit kortare så hade jag varit mer sugen att köpa det till min Series S.

Medlem

Jag gillar "jag kommer spela det här spelet i hundratals timmar" ger det 7/10. IGN recenten.

Du spelar inte ett 7 av 10 spel i hundratals timmar.

Farornas Konung

Tack FZ's community för underhållande läsning!

KoP
Medlem
Skrivet av alias:

Inte riktigt det alla hade hoppats på, ändå ett ok spel bland alla andra.

Du kan du inte föra talan för precis alla. 🤔

En del kommer säkert att älska det, en del kommer tycka det är ok, en del kommer tycka si och en del kommer tycka så. 🙂

KoP
Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jag gillar "jag kommer spela det här spelet i hundratals timmar" ger det 7/10. IGN recenten.

Du spelar inte ett 7 av 10 spel i hundratals timmar.

7 av 10 är ju inte ett medel betyg utan ett bra betyg. 🙄

KoP
Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Shit, bara 88% på Metacritic. Jag är så jäkla besviken.

Trodde verkligen Starfield skulle få 95% och räknas som ett av de allra bästa spelen genom alla tider.

Och det är därför man inte ska hålla på och hypa upp spel för sig själv. 😐

Ju mindre hype uppe i ens hjärna, desto mildare blir "pungsparken". 😂

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jag gillar "jag kommer spela det här spelet i hundratals timmar" ger det 7/10. IGN recenten.

Du spelar inte ett 7 av 10 spel i hundratals timmar.

Jag lyssnade på vad han hade att säga på Xbox-podcasten IGN Unlocked, han motiverade väldigt väl varför han gav det 7/10, han hade kört 80 timmar och ville fortsätta med sidouppdrag, panelen höll även med honom i mycket av den kritik han gav spelet.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Eller så får var och en göra vad dom vill med sina pengar och tid.

Om det ändå vore sant.

Medlem

Bara spelat 8 timmar än så länge och det är ju alldeles för lite för att bedöma, men trög och linjär start, vilket inte är vad jag vill ha i ett Bethesdaspel. Dock väldigt trevligt nu när man släpps lös i galaxen. Påminner väldigt mycket om deras tidigare spel.

Gillar man det Bethesda brukar göra så kommer man gilla detta, gillar man inte deras tidigare spel så kommer inte detta tilltala en heller misstänker jag.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Iom att det är professionella recensenter, så är väl förväntningarna att det skall vara en objektivt i utlåtandet, och då brukar de vara rätt snarlika.

Dock betyder ju siffran olika på olika sidor (är knappast standardiserad?), så svårt att jämställa. Dessutom, om skalan är samma, så är kanske 1-2, på en 10 gradig skala, inte så stor skillnad. Verkar ju som det bedöms som ett bra spel!

Haha, kom igen nu... Om det var så det funkade skulle vi ju bara behöva en "professionell" recension per spel. Vad säger du om det konceptet? Spelar verkligen ingen roll hur professionell man är, folk gillar ändå olika saker.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jag gillar "jag kommer spela det här spelet i hundratals timmar" ger det 7/10. IGN recenten.

Du spelar inte ett 7 av 10 spel i hundratals timmar.

Jag har flera hundra timmar i Diablo 3. 7/10-spel
Jag har flera hundra timmar i Lost Ark. 7/10-spel
Jag har flera hundra timmar i TERA. 6/10-spel
Jag har flera hundra timmar i Swtor. 7/10-spel
Jag har flera hundra timmar i Battlefield 4. 7/10-spel
Jag har flera hundra timmar i valfritt FIFA. 7/10-spel.
Ja listan kan bli längre..

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Delar inte den uppfattningen. En skribent önskar jag vara tillräcklig professionell för att upprätthålla en stor del objektivitet.

Jag har förkärlek till systemet som är här på FZ, där skalan inte är linjär. Jag gillar en bedömning där det blir lite notering till varför.
Det finns naturligtvis nyansering av den som recenserar; man kan ju göra en notering i sitt skrivande om det är en kategori man inte alls gillar (jag hade haft det svårt att recensera sportspel; jag skulle behöva något extra för att gilla det).

"En recension är en subjektiv text om hur du upplevde en bok, en film eller, till exempel, en pjäs. Det som ska framhävas är din åsikt oavsett om den är positiv eller negativ."

Allt som får epiteten bra, stark, dåligt, fin, äcklig, skön, obehaglig, välgjord osv är subjektiva åsikter. En åsikt kan aldrig vara objektiv.
Däremot, epiteten gul, lurvig, platt, rak, böjd osv är objektiva fakta och jag välkomnar dig att skriva en recension med endast dessa.

https://www.svampriket.se/2014/10/en-fullstandigt-objektiv-re...

Medlem
Skrivet av KoP:

Du kan du inte föra talan för precis alla. 🤔

En del kommer säkert att älska det, en del kommer tycka det är ok, en del kommer tycka si och en del kommer tycka så. 🙂

Hmm, förstår inte riktigt vad du menar. Så klart pratar jag om vad jag tycker, inte för någon annan.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Shit, bara 88% på Metacritic. Jag är så jäkla besviken.

Trodde verkligen Starfield skulle få 95% och räknas som ett av de allra bästa spelen genom alla tider.

Kommer köpa Starfield lite längre fram men min akuta beslutsångest släppte nu och jag kan tillåta mig att spela klart Baldur's Gate 3 (GOTY).

Tråkigt för Xbox. Jag såg Starfield som deras enda stora titel. Resterande lineup som de har under utveckling är väldigt svag.

Håller med. Det finns ju en anledning till att Microsoft trummat upp all denna hype, det har varit tomt på Xbox releasekalender i åratal och det ser inte ljust ut framledes heller. Känns lite som man satsade allt på en ko, och nu kan det nog svida en del iom. att spelet inte riktigt tycks leverera i enlighet med all hype...

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jag gillar "jag kommer spela det här spelet i hundratals timmar" ger det 7/10. IGN recenten.

Du spelar inte ett 7 av 10 spel i hundratals timmar.

Jag spelade Assassin's Creed Valhalla i kanske 200 h. Skulle ge det 3/5, inte mer. Hade nog hellre lagt de timmarna på Starfield.

Medlem

Så klart man kan spela ett 7 av tio spel i hundratals timmar. Sju av tio är ett bra betyg. Ligger på över 3K timmar på The division 2 men vetefan om jag skulle gett det betyget över 7?


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Shit, bara 88% på Metacritic. Jag är så jäkla besviken.

Trodde verkligen Starfield skulle få 95% och räknas som ett av de allra bästa spelen genom alla tider.

Kommer köpa Starfield lite längre fram men min akuta beslutsångest släppte nu och jag kan tillåta mig att spela klart Baldur's Gate 3 (GOTY).

Tråkigt för Xbox. Jag såg Starfield som deras enda stora titel. Resterande lineup som de har under utveckling är väldigt svag.

Nyfiken, varför är du besviken på att spelet ”bara” fått 88%?
Är inte det viktigaste vad du tycker om spelet och inte vad andra tycker?


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Jag förstår inte heller riktigt besvikelsen över 88 i medelbetyg, det är ett skitbra betyg som ligger i linje med deras andra spel.

Personligen är Starfield ett skitbra spel, så jäkla glad att Bethesda hittat tillbaka från Fallout 4 som jag tyckte var medelmåttigt. Jag har än så länge roligare med Starfield än Baldurs Gate 3 (som jag tycker är suveränt) och då ligger ändå det i högre snitt om man nu ska kolla på just betyg.

Aja, to each their own som di säger.

Medlem

Läste nyss SvD recension, en 2a. Kul att läsa recensioner från en icke "gaming" tidning. Fult, buggigt, och tomma/tråkiga städer vara några minus

Positivt var att berättandet var bra och värt att uppleva.

eld
Medlem
Skrivet av meganollan:

Läste nyss SvD recension, en 2a. Kul att läsa recensioner från en icke "gaming" tidning. Fult, buggigt, och tomma/tråkiga städer vara några minus

Positivt var att berättandet var bra och värt att uppleva.

SvD gav även Fallout new Vegas 3/6

Fallout 3 fick dock 5/6

Vet inte hur jag ska tolka detta

Skriv svar