Den stora tråden om Starfield

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Vad är din bottleneck?

Bra fråga, har inte kikat. CPU främst skulle jag tro, men behöver nog uppgradera mitt grafikkort också för att få det att flyta bra.

Skrivet av BrokenCow:

Jag samma spec som dig och lirar på en 1080 och har allt på high och flyter på bra faktiskt.

Skulle hållt mig till 1080

Medlem
Skrivet av eld:

Kartorna är så enorma att jag överlevde bristen på seamlessness:

https://i.imgur.com/wDiSBlB.jpg

Tror jag skippar löpningen ikväll och springer runt i Starfield istället, 😁
Snygg bild!

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Nu har jag bara spelat några timmar men det är ett riktigt bra spel så långt. Dock finns det skavanker som exempelvis problem med drivrutiner som orsakar krascher, vissa kommer knappt in i menyn. Utöver det så är AI'n RIKTIGT pantad, nu spelar inte jag Starfield pga skjutdelen men det är lite tragikomiskt hur dålig den är.

Men spelet har en riktigt härlig känsla, mycket detaljer, djup lore, förvånansvärt bra känsla i vapnen till skillnad från Fallout 4 som jag tyckte var rätt dåligt på den fronten.

Vill inte säga för mycket heller, spelet bör upplevas. Men känn ingen FOMO etc för där finns problem med krascher etc, tror absolut inte det är en dålig idé att låta det jäsa till nästa vecka så Bethesda hinner polera bort dom värsta bovarna.

Hade missat att du svarade tidigare i tråden! Min FOMO är extrem, men blev lite lugnad av vad du skrev nu! Tack!


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Vet inte varför jag klämde in 1 timme speltid innan skolan
Segaste förmiddagen ever 😩


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Optimeringen till PC verkar riktigt kass. Inte heller finns det något stöd för DLSS (det finns dock en mod på Nexus) ,HDR eller FOV-slider. Kanske flyter det på bättre för de med AMD GPUs då det är ett ”AMD-spel”. Jag tror jag gör mig själv en tjänst och avvaktar tills det kommit några patchar. Önskar er alla en fortsatt trevlig rymdresa! (kommer nog lira sönder detta när jag väl köper det)

Dex
Medlem

Någon har en ultrawide skärm som har testat i 32:9? Har läst på lite olika ställen att spelet inte har stöd för det utan du får "black bars" istället.
Väldigt tråkigt om ett spel i denna kalibern inte skulle ha stöd för det så hoppas någon som redan har tillgång kan bekräfta?

Medlem
Skrivet av Dex:

Någon har en ultrawide skärm som har testat i 32:9? Har läst på lite olika ställen att spelet inte har stöd för det utan du får "black bars" istället.
Väldigt tråkigt om ett spel i denna kalibern inte skulle ha stöd för det så hoppas någon som redan har tillgång kan bekräfta?

Har ingen skärm med formatet 32:9, men Starfield har inte stöd för det formatet.
Finns en fix på Reddit.

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/166ry0x...

Moderator

Ikväll blir det äntligen Starfieldstream! Vad är ni mest nyfikna på att se av spelet? Mainstory, side quests? Utforskande av okända planeter?

Medlem
Skrivet av Wakkaah:

Ikväll blir det äntligen Starfieldstream! Vad är ni mest nyfikna på att se av spelet? Mainstory, side quests? Utforskande av okända planeter?

Gå all in på romanser bara! 😁

Medlem
Skrivet av Wakkaah:

Ikväll blir det äntligen Starfieldstream! Vad är ni mest nyfikna på att se av spelet? Mainstory, side quests? Utforskande av okända planeter?

Craftingsystemet för vapen och utrustning är jag väldigt sugen på att få se utforskat!


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Wakkaah:

Ikväll blir det äntligen Starfieldstream! Vad är ni mest nyfikna på att se av spelet? Mainstory, side quests? Utforskande av okända planeter?

Bra performance!

Skribent

Ni som spelat. Hur funkar det i 3rd person? Känns det bra? För jag är ingen fan av FPS i 30 FPS.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av I am Grööt:

Optimeringen till PC verkar riktigt kass. Inte heller finns det något stöd för DLSS (det finns dock en mod på Nexus) ,HDR eller FOV-slider. Kanske flyter det på bättre för de med AMD GPUs då det är ett ”AMD-spel”. Jag tror jag gör mig själv en tjänst och avvaktar tills det kommit några patchar. Önskar er alla en fortsatt trevlig rymdresa! (kommer nog lira sönder detta när jag väl köper det)

Vet ej men maxar spelet med en 5600 + 6950XT i 1440p.

FPS i städer typ 60, i världen runt 100+

Medlem

Kunde inte hålla mig.. Har Gamepass men var bara tvungen att skaffa Premium Edition så jag kunde lira nu
Får se hur det går i spelet, är inte jättebra på stora rpg men då jag är sci-fi fan kunde jag inte låta bli!

Avstängd

Spelat tre timmar och det är segt, väldigt segt. Många påstår dock att det blir kul efter 15 timmar och framåt, men vem orkar plåga sig själv i 15 timmar när det är underhållning man sysslar med?

Dex
Medlem
Skrivet av kaffekokaren:

Har ingen skärm med formatet 32:9, men Starfield har inte stöd för det formatet.
Finns en fix på Reddit.

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/166ry0x...

Ah toppen, tack så mycket! Väldigt dåligt av ett så stort spel att inte ha stöd för ultrawide, men bra att det var lätt att fixa själv i alla fall.

Dex
Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Spelat tre timmar och det är segt, väldigt segt. Många påstår dock att det blir kul efter 15 timmar och framåt, men vem orkar plåga sig själv i 15 timmar när det är underhållning man sysslar med?

Ja många recensenter som har sagt samma sak också. Tyvärr är det lite väl ofta det händer i spel för min del. Det är ganska stort minus om det väldigt många timmar för spelet att verkligen bli bra. Som du säger så spelar man ju för underhållningens skull och dom vill man ju inte behöva tvinga sig igenom många timmar för att komma till det roliga.
Får hoppas utvecklare lyckas bättre i framtiden med att lyckas ha fler spel roliga direkt från början.
Kommer dock spela spelet ändå så mitt klagande blir ju ganska meningslöst ändå i detta fallet

Medlem
Skrivet av Dex:

Ah toppen, tack så mycket! Väldigt dåligt av ett så stort spel att inte ha stöd för ultrawide, men bra att det var lätt att fixa själv i alla fall.

Så lite så! Håller med dig till 100%, man borde inte behöva fixa det själv..

Medlem
Skrivet av Dex:

Ja många recensenter som har sagt samma sak också. Tyvärr är det lite väl ofta det händer i spel för min del. Det är ganska stort minus om det väldigt många timmar för spelet att verkligen bli bra. Som du säger så spelar man ju för underhållningens skull och dom vill man ju inte behöva tvinga sig igenom många timmar för att komma till det roliga.
Får hoppas utvecklare lyckas bättre i framtiden med att lyckas ha fler spel roliga direkt från början.
Kommer dock spela spelet ändå så mitt klagande blir ju ganska meningslöst ändå i detta fallet

Jag som är en simulatornörd som älskar långsamhet tycker ju att det där låter underbart. Spel som hela tiden ska kittla ens dopaminreceptorer går fetbort.

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Spelat tre timmar och det är segt, väldigt segt. Många påstår dock att det blir kul efter 15 timmar och framåt, men vem orkar plåga sig själv i 15 timmar när det är underhållning man sysslar med?

Älskar att det är segstartat. Man bygger ju själv upp tempot och väljer hur man vill lira. Det är lite likt Bethesdas äldre spel.

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Spelat tre timmar och det är segt, väldigt segt. Många påstår dock att det blir kul efter 15 timmar och framåt, men vem orkar plåga sig själv i 15 timmar när det är underhållning man sysslar med?

Vad exakt är det som är segt?

Har streamat och kollat dem 2-3 första timmarna och det händer ju saker hela tiden?

Skribent
Skrivet av Bobiri:

Älskar att det är segstartat. Man bygger ju själv upp tempot och väljer hur man vill lira. Det är lite likt Bethesdas äldre spel.

Fattar inte varför allt ska behöva vara så "snabbt" idag? Spelets inledning påminner om Bethesdas tidigare RPGs där första timmen är i ett Vault som i Fallout eller i en fängelsehåla som i Oblivion. Gillar det lugnare tempot som på något vis (enligt mig) bygger upp stämningen.


signatur

"Writer and Fighter"

Dex
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fattar inte varför allt ska behöva vara så "snabbt" idag? Spelets inledning påminner om Bethesdas tidigare RPGs där första timmen är i ett Vault som i Fallout eller i en fängelsehåla som i Oblivion. Gillar det lugnare tempot som på något vis (enligt mig) bygger upp stämningen.

Att det är lite långsammare i en timme är det nog inte många som hade klagat på, men i det här fallet verkar det kunna ta väldigt många timmar att komma igång. Har sett väldigt många recensenter som säger samma sak, att man ska helst komma en bit in i mainstoryn för att spelet ska öppna upp sig och bli betydligt roligare.
Har dock inte startat spelet själv än, men det verkar vara ett väldigt vanlig kritik.

Dock innebär ju inte detta att det ska vara 100% fullt ös från början. Där finns ju så klart ett mellanting. Tyvärr så är det ofta så himla "svart eller vitt" på internet att det blir allt eller inget.
Själv tycker jag det tyvärr har varit en hel del spel på sistone som har varit rätt sega att komma igång i början, men får se mer när man testar mer själv i Starfield.

Avstängd
Skrivet av Snake Plissken:

Jepp. Eftersom du har klagat och gnällt som ett litet barn så oss länge nu så skulle du komma med denna åsikt, och du hade endå aldrig tänkt spela det, jag menar vore ju otroligt korkat att spela ett spel som man från början har klgt på för att man hatar Microsoft..

Så vet du vad?
Du kan ta mej fan hålla dej borta från tråden när du är ett sånt omoget barn som bara skall vara här för att klaga och snacka skit...

Haha. Ja jag ska inte skriva mer här.
Men mitt intryck av alla youtubers är dock att dom anstänger sig väldigt mycket för att ge spelet en bra vinkel.. känns lite plågsamt.
Anyway. Kanske är ett bra spel för vissa.. men om detta är med på game of the year listor kommer ja sälja mina konsoller å köpa 4 st xbox series X.
säger bara Mass effect.
Men också bara... Gav Tod en bra bild av spelet tycker ni eller snacka han skit å hitta på och överdrev som vanligt. Vad jag uppfattat är hans bild av spelet långt ifrån verkligheten.

Skribent
Skrivet av Dex:

Att det är lite långsammare i en timme är det nog inte många som hade klagat på, men i det här fallet verkar det kunna ta väldigt många timmar att komma igång. Har sett väldigt många recensenter som säger samma sak, att man ska helst komma en bit in i mainstoryn för att spelet ska öppna upp sig och bli betydligt roligare.
Har dock inte startat spelet själv än, men det verkar vara ett väldigt vanlig kritik.

Dock innebär ju inte detta att det ska vara 100% fullt ös från början. Där finns ju så klart ett mellanting. Tyvärr så är det ofta så himla "svart eller vitt" på internet att det blir allt eller inget.
Själv tycker jag det tyvärr har varit en hel del spel på sistone som har varit rätt sega att komma igång i början, men får se mer när man testar mer själv i Starfield.

Jag har spelat 1 h nu och skulle väl inte säga spelet har kommit igång, men jag finner inte tempot speciellt störande lågt. Har fått besöka lite ställen, gått runt och utforskat, skjuta lite..etc. Tycker det känns väldigt standard för ett Bethesda-spel. Nu kan ju givetvis detta anses vara en nackdel också. Men jag känner mig väldigt nöjd än så länge.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Rassa:

Haha. Ja jag ska inte skriva mer här.
Men mitt intryck av alla youtubers är dock att dom anstänger sig väldigt mycket för att ge spelet en bra vinkel.. känns lite plågsamt.
Anyway. Kanske är ett bra spel för vissa.. men om detta är med på game of the year listor kommer ja sälja mina konsoller å köpa 4 st xbox series X.
säger bara Mass effect.
Men också bara... Gav Tod en bra bild av spelet tycker ni eller snacka han skit å hitta på och överdrev som vanligt. Vad jag uppfattat är hans bild av spelet långt ifrån verkligheten.

Jag tycker spelet hittills är precis vad som visats och lovats!

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jag tycker spelet hittills är precis vad som visats och lovats!

Låter så enligt recensioner. Ska bli kul att testa själv.

Dex
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag har spelat 1 h nu och skulle väl inte säga spelet har kommit igång, men jag finner inte tempot speciellt störande lågt. Har fått besöka lite ställen, gått runt och utforskat, skjuta lite..etc. Tycker det känns väldigt standard för ett Bethesda-spel. Nu kan ju givetvis detta anses vara en nackdel också. Men jag känner mig väldigt nöjd än så länge.

Låter bra! Som sagt har jag ju inte ens testat det själv än så ska inte säga mer förrän jag har gjort det

Skribent
Skrivet av Dex:

Låter bra! Som sagt har jag ju inte ens testat det själv än så ska inte säga mer förrän jag har gjort det

Nej exakt, jag är övertygad om att folk tycker inledningen är boring och det är helt ok att tycka. Men det känns lite som man glömt hur Bethesdas spel brukar inledas. Jag ser nämligen ingen större skillnad då de flesta andra spel också varit en slow burn.


signatur

"Writer and Fighter"

Avstängd

Varför har inte FZ recenserat spelet?

Skriv svar