Larian lovar bättre prestanda i Baldur's Gate 3:s andra uppdatering

Robot
Larian lovar bättre prestanda i Baldur's Gate 3:s andra uppdatering

Och ett bättre slut för en av karaktärerna.

#Baldurs-gate-3, #Larian, #nyhetstips


Medlem

Älskar spelet, men Act 3 har solkat ned entusiasmen något med irriterande buggar.

Ibland har det inte gått att klicka på karaktärer och därmed prata med dom. Jag har ramlat rakt igenom världen när jag skulle hoppa mellan två hustak. Questrelaterade personer har varit döda när jag anlänt för att prata med dom, men sedan levande om jag laddar om och försöker igen och gröna allierade har anfallit mig vid två tillfällen och sedan blivit arga när jag försvarar mig...

Om jag måste ladda en sparfil för att jag klantat mig så är det ok, men när jag måste ladda om och kanske spela om en svår strid eller situation pga. buggar så blir jag lite sned.

Fortfarande fantastiskt spel dock. Hoppas på polering av Act 3 till min nästa runda dock.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Vad jag har hört så ska man hoppa över 3 delen ett tag tills allt fixat. Själv så kommer jag bara köra 1a delen på PS5 när den kommer och väntar så länge jag kan på din andra delarna.

Medlem

52h timmar in i spelet jag är fortfarande i akt 1... Just nu önskar jag mig bara ett enklare sätt att byta följeslagare och hantera alla prylar man hittar. Och det är lite irriterande när sorteringsfunktionen i inventoryt inte fungerar, den verkar ha buggat ur.

Annars älskar jag spelet hittills


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

Jag är klar med akt 2 nu men funderar på att börja om.

Akt 1 var mycket roligare då den kändes mer klar och med mer hemligheter och betydligt enklare i questdelen. Jag tror jag endast fått ETT nytt quest i hela akt 2 och det questet var skit.

Vidare är det svårt att veta vilket quest man ska göra för att inte sabba i princip hela genomspelningen.

Spelar med handkontroll och det fungerar okej men dom har missat lägga till t.ex. approval för att se hur mycket dina karaktärer gillar dig. Stor miss.

Inventory kan vara jobbigt och jag tror man tjänar på att lägga tid på att ge sitt inventory lite städning då och då.

Annars får BG3 10/10.

Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jag är klar med akt 2 nu men funderar på att börja om.

Akt 1 var mycket roligare då den kändes mer klar och med mer hemligheter och betydligt enklare i questdelen. Jag tror jag endast fått ETT nytt quest i hela akt 2 och det questet var skit.

Vidare är det svårt att veta vilket quest man ska göra för att inte sabba i princip hela genomspelningen.

Spelar med handkontroll och det fungerar okej men dom har missat lägga till t.ex. approval för att se hur mycket dina karaktärer gillar dig. Stor miss.

Inventory kan vara jobbigt och jag tror man tjänar på att lägga tid på att ge sitt inventory lite städning då och då.

Annars får BG3 10/10.

Menar du att du inte kan se hur mycket dina karaktärer gillar dig när du använder handkontroll? För annars så finns det ju mätare på detta på "Character Overview Sheet"

Testpilot

Prestandan blir lite upp och ner i Act 3 i de areor där det finns många NPC som springer runt och man själv sveper runt med kameran. Men det är inget större problem då striderna är oftast i mindre areor och inte mitt i stan med 20+ npc i närheten.
Druidlägret i Act1 och Last Light Inn i Act2 är tidigare areor där man kan känna på liknande problem.

Min maskin trycker sig genom dessa prestandaproblem med ren råstyrka men kan tänka mig att under 30FPS blir det ohållbart så denna patch är välkommen.

Der är däremot lite mera bökigt då man pratar med en del NPC's och de har reaktioner på saker man inte gjort eller tvärsom har kvar rader som inte borde finnas pga val man redan gjort. Det finns en hel del buggstädning på den biten att göra och det ser man ju varje patch som kommer att de rensar upp mycket på den biten.

Är impad över att de trycker ut patchar med sån regelbundenhet att man kan vara säker på att inför helgen som kommer så har nästa patch eller en hotfix kommit.

Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jag är klar med akt 2 nu men funderar på att börja om.

Akt 1 var mycket roligare då den kändes mer klar och med mer hemligheter och betydligt enklare i questdelen. Jag tror jag endast fått ETT nytt quest i hela akt 2 och det questet var skit.

Vidare är det svårt att veta vilket quest man ska göra för att inte sabba i princip hela genomspelningen.

Spelar med handkontroll och det fungerar okej men dom har missat lägga till t.ex. approval för att se hur mycket dina karaktärer gillar dig. Stor miss.

Inventory kan vara jobbigt och jag tror man tjänar på att lägga tid på att ge sitt inventory lite städning då och då.

Annars får BG3 10/10.

Det finns gott om quests i Act 2, så du får helt enkelt leta lite mer!

Moderator | Testpilot

Hört och sett så mycket dåliga rapporter om akt 3 så jag har faktiskt lagt spelet på hyllan tillsvidare Första akten har varit bäst hittills, men tycker om akt 2 också. Förstår inte riktigt vad folk menar med att det inte finns quests i akt 2 då det finns så det räcker.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Slutet fungerar ändå för karaktären. Bättre vore om de såg till att faktiskt göra klart källaren i Szarrs palats som verkar vara en leftover som det inte blev något med.

Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jag är klar med akt 2 nu men funderar på att börja om.

Akt 1 var mycket roligare då den kändes mer klar och med mer hemligheter och betydligt enklare i questdelen. Jag tror jag endast fått ETT nytt quest i hela akt 2 och det questet var skit.

Vidare är det svårt att veta vilket quest man ska göra för att inte sabba i princip hela genomspelningen.

Spelar med handkontroll och det fungerar okej men dom har missat lägga till t.ex. approval för att se hur mycket dina karaktärer gillar dig. Stor miss.

Inventory kan vara jobbigt och jag tror man tjänar på att lägga tid på att ge sitt inventory lite städning då och då.

Annars får BG3 10/10.

Du har ju hela Creche och Underdark i Act 2 - gott om uppdrag där.

Medlem
Skrivet av arkhanari:

Du har ju hela Creche och Underdark i Act 2 - gott om uppdrag där.

Dessa två tror jag tillhör akt 1 men kan ha fel

Medlem

Ännu en gång gör man rätt val som väntar med att köpa för fullpris och vid lansering.

Inväntar rea och att buggarna är fixade sen kör man igång.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Bobiri:

Ännu en gång gör man rätt val som väntar med att köpa för fullpris och vid lansering.

Inväntar rea och att buggarna är fixade sen kör man igång.

Yep det är nog så med nästan alla titlar idag. Men för vissa har resan varit relativt buggfri och man har haft allt från 10-100 timmars spelglädje redan


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jag är klar med akt 2 nu men funderar på att börja om.

Akt 1 var mycket roligare då den kändes mer klar och med mer hemligheter och betydligt enklare i questdelen. Jag tror jag endast fått ETT nytt quest i hela akt 2 och det questet var skit.

Vidare är det svårt att veta vilket quest man ska göra för att inte sabba i princip hela genomspelningen.

Spelar med handkontroll och det fungerar okej men dom har missat lägga till t.ex. approval för att se hur mycket dina karaktärer gillar dig. Stor miss.

Inventory kan vara jobbigt och jag tror man tjänar på att lägga tid på att ge sitt inventory lite städning då och då.

Annars får BG3 10/10.

Utan att kolla upp hur många det faktiskt finns så har du quests för:
He who was
Thaniel
Hubert
Zevlor
Arabella
Alfira
Minthara
Investigate selunite...
Araj
Utöver delar av flera companions questlines

Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Men dom har missat lägga till t.ex. approval för att se hur mycket dina karaktärer gillar dig. Stor miss.

Vad menar du? Den mätaren finns under karaktärsmodellen på character sheet/inv.

Medlem
Skrivet av Jaxz:

Dessa två tror jag tillhör akt 1 men kan ha fel

Dom tillhör akt två.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Dom tillhör akt två.

Jag fick steam achievement för att ha nått Act 2 först när jag nådde

"Shadow cursed lands"

Inte när jag var i Underdark eller Creche.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Gen
Medlem
Skrivet av kaealy:

Dom tillhör akt två.

Va? Jag körde Underdark igår och såg ingen som helst "transition" från Act 1 till 2. Borde väl märkas?

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Jag fick steam achievement för att ha nått Act 2 först när jag nådde

"Shadow cursed lands"

Inte när jag var i Underdark eller Creche.

Jaså? Inget jag reagerade på. Däremot så fick jag meddelandet om att spelet skulle avancera och man skulle göra klart allt innan man gick vidare till Creche. Det skriker akt 2 för min egen del.

Skribent

Rensat.

Och så spoilar vi alltså inte vad som händer med karaktären ifråga.

Medlem

Andra uppdateringen?

Har väl anlänt iallafall 3?

Medlem
Skrivet av kaealy:

Vad menar du? Den mätaren finns under karaktärsmodellen på character sheet/inv.

Inte om du kör med kontroll tyvärr.

Medlem
Skrivet av arkhanari:

Du har ju hela Creche och Underdark i Act 2 - gott om uppdrag där.

Creche okej det har du rätt i. Underdark är akt 1.

Medlem

Tips! Undvik kasta silence i act3! Jag ( och många fler på internet) har råkat ut för en bug som innebär att min huvudkaraktär inte kan prata med någon npc. Ja, jag kan använda mina andra karaktärer för att prata men hur kul är det?

Larian jobbar på detta och förhoppningsvis löses detta med nästa patch. Men tillsvidare får jag tyvärr spela andra spel

Skribent
Skrivet av Gurkburk92:

Andra uppdateringen?

Har väl anlänt iallafall 3?

Det är Larians egna ord. De har släppt några mindre uppdateringar, men bara en riktigt stor som de anser vara den första uppdateringen.

1
Skriv svar