Larian funderar på hur de ska bygga vidare på Baldur’s Gate 3

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Action-systemet är dock fundamentalt i ett crpg-spel som är till stor del byggt på DnD, skulle inte vara ett DnD-spel om det var byggt som ett realtids hack ´n´ slash

Baldur's Gate 1 och 2 var väl ändå inte tur-baserat och trots det ett DnD?


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Nej faktiskt inte. Kan andra, kan dem. 🤭

Larian fick ju till och med hjälp av ingenjörer från Microsoft för att hjälpa dem att få det till, så jag tänker nog att de gjort allt de kan.

Skrivet av T.Mani:

Baldur's Gate 1 och 2 var väl ändå inte tur-baserat och trots det ett DnD?

Har du spelat dem alla och jämfört hur striderna fungerar? Trean har utan tvekan de mest D&D-aktiga striderna. Kan inte tänka mig att gå tillbaka till en realtid/paus-variation.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Baldur's Gate 1 och 2 var väl ändå inte tur-baserat och trots det ett DnD?

Det var definitivt tur-baserat. Turerna skedde dock i bakgrunden.

Medlem

Är i slutet av akt 3 och känns lite "Jaha var detta allt?" Känns som det saknas en akt 4, mest för att akt 3 känns som den svagaste/kortast av dom än så länge.

Medlem
Skrivet av WolfGrin:

Är i slutet av akt 3 och känns lite "Jaha var detta allt?" Känns som det saknas en akt 4, mest för att akt 3 känns som den svagaste/kortast av dom än så länge.

Inne på min andra genomspelning, har sammanlagt runt 200 timmar i det nu. Men att act 3 är den svagaste/kortaste kan jag inte hålla med om (bra mycket större än act 2). Otroligt mycket detaljer, saker att göra, questlines som sammanflätas, roliga events, nya karaktärer osv. Låter som du kanske missat en del? Enda jag egentligen inte alls diggar med act 3 är performance, som är under all kritik där.

Medlem
Skrivet av Jagzzon22:

Inne på min andra genomspelning, har sammanlagt runt 200 timmar i det nu. Men att act 3 är den svagaste/kortaste kan jag inte hålla med om (bra mycket större än act 2). Otroligt mycket detaljer, saker att göra, questlines som sammanflätas, roliga events, nya karaktärer osv. Låter som du kanske missat en del? Enda jag egentligen inte alls diggar med act 3 är performance, som är under all kritik där.

Samma låga FPS oavsett inställningar

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Samma låga FPS oavsett inställningar

Haha japp, spelar ingen roll vad jag ändrar men tror största boven är min numera rätt gamla CPU i7 8700k... De ska ju tydligen släppa en performance patch nästa vecka dock, i samband med ps5 releasen! Vi får hålla tummarna!

Medlem
Skrivet av Monstertarzan:

Definitive Edition:

  • Implementera nya features, göra förändringar eller eventuella overhauls enligt community feedback

Detta har dom faktiskt gått ut och sagt redan är på gång från och med Patch 2 (eller om det va 3).

Medlem
Skrivet av Jagzzon22:

Inne på min andra genomspelning, har sammanlagt runt 200 timmar i det nu. Men att act 3 är den svagaste/kortaste kan jag inte hålla med om (bra mycket större än act 2). Otroligt mycket detaljer, saker att göra, questlines som sammanflätas, roliga events, nya karaktärer osv. Låter som du kanske missat en del? Enda jag egentligen inte alls diggar med act 3 är performance, som är under all kritik där.

Jag vet inte om det är en slump, men efter någon krash i Act 3 så verifierade jag filerna. Efter det flyter Act 3 på som vanligt igen. Från ca 50-60 fps till ~160 fps. Har endast kört Vulkan hela vägen.

Gillar redan Act 3 bättre än Act 2. Den var lite trevande i början, men det tar sig. Dock långt ifrån klar. 100 timmar spelat.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av Azureye:

Jag vet inte om det är en slump, men efter någon krash i Act 3 så verifierade jag filerna. Efter det flyter Act 3 på som vanligt igen. Från ca 50-60 fps till ~160 fps. Har endast kört Vulkan hela vägen.

Gillar redan Act 3 bättre än Act 2. Den var lite trevande i början, men det tar sig. Dock långt ifrån klar. 100 timmar spelat.

Intressant! Testade bara Vulkan för några år sen i Early Access men inte kört det i full release (då jag hört att det kan krascha). Inte haft några kraschar med Direct X 11 alls, men ja som sagt - rätt kass performance i act 3. Kanske värt att testa Vulkan då?

Medlem

Detta spelet är verkligen 10/10 trots att de har lite tekniska problem i act 3.

Medlem
Skrivet av Jagzzon22:

Intressant! Testade bara Vulkan för några år sen i Early Access men inte kört det i full release (då jag hört att det kan krascha). Inte haft några kraschar med Direct X 11 alls, men ja som sagt - rätt kass performance i act 3. Kanske värt att testa Vulkan då?

Nu med senaste patchen har jag gått över till DX11. Flyter på bra mycket bättre i Act 3 nu.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

12
Skriv svar