Playstation Portal avtäckt – streamar PS5-spel för 220 euro

Medlem

Nintendo har alltid kopierats, Wii remotes blev exempelvis PS move osv.
Jag gissar nästan att Sony Portal var under utveckling redan under Wii U eran men att Sony var sent ute och nu redo att producera den så de kör på.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Jag är sugen på att köpa en Playstation Portal för att spela pusselspel. Just nu spelar jag Inscryption, men det är knappt någon musik eller ljud i det spelet, det känns onödigt att starta upp biosystemet för en så enkel visuell upplevelse. Likaså med The Witness. Där hade det varit mysigt att spela på handhållet istället.
Skulle även vilja ha en sådan när jag är ute och seglar

Inscryption finns på Nintendo Switch och Steam (stema deck) The Witness finns på steam (steam deck). Vill du ut och segla så bör du inte välja PS portal.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Nintendo har alltid kopierats, Wii remotes blev exempelvis PS move osv.
Jag gissar nästan att Sony Portal var under utveckling redan under Wii U eran men att Sony var sent ute och nu redo att producera den så de kör på.

Sony Portal har väl nästan inget med Wii U att göra?
Sony Portal är mer en förlängning av Playstation Remote play som har funnits sedan 2006 enligt wikipedia.

Den här produkten mer riktad till samlare av Sony produkter, då funktionaliteten inte är ny och att du kan få precis samma upplevelse med en mobiltelefon eller surfplatta. Vi får väl se på reviews om dem lyckats optimera lite bättre med latency etc, men det finns det väl inget som pekar på än så länge, inte vad jag har hört i alla fall.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Så krystad idé att jag förstår nästan inte hur någon kommit på nåt så dumt.

Min Playstation 5 är alltså i full gång och kör ett spel, men jag ska sitta med en liten miniskärm i ett annat rum och spela på, bara för att familje-TV:n är upptagen? Med de där hemska halva kontrollerna dessutom (menar de att folk inte orkar koppla in ens vanliga handkontroll i den?).

Du har inga barn va? Annars borde du nog förstå poängen med den😅 Priset i sig är avtändande och att den inte har Bluetooth.... Hade den kostat 1500kr så hade jag köpt den direkt!

Medlem
Skrivet av lonian:

Inscryption finns på Nintendo Switch och Steam (stema deck) The Witness finns på steam (steam deck). Vill du ut och segla så bör du inte välja PS portal.

Jo fast steam deck har 1" mindre skärm och lägre upplösning (endast 800px). Så det blir ett steg lägre kvalité, vilket jag inte vill ha. De flesta spel på Steam är rätt buggiga/dålig prestanda, men Valve säljer dem i butiken likaså, vilket jag tycker är dåligt.

Nintendo Switch är ett bättre alternativ när det kommer till speloptimering och OLED. Men där är det endast 720p upplösning och har också 1" mindre skärm.

Fördelen med Playstation är att jag får ordentliga kontroller och hela mitt existerande spelbibliotek finns där. Utöver högre upplösning och större skärm.

edit: Viktigast! Steam Deck och switch ligger ofta på 25fps i sina spel, det är alldeles för lågt. På Portal får man 60fps (Undantaget är de äldre spel utan patch)

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Jo fast steam deck har 1" mindre skärm och lägre upplösning (endast 800px). Så det blir ett steg lägre kvalité, vilket jag inte vill ha. De flesta spel på Steam är rätt buggiga/dålig prestanda, men Valve säljer dem i butiken likaså, vilket jag tycker är dåligt.

Nintendo Switch är ett bättre alternativ när det kommer till speloptimering och OLED. Men där är det endast 720p upplösning och har också 1" mindre skärm.

Fördelen med Playstation är att jag får ordentliga kontroller och hela mitt existerande spelbibliotek finns där. Utöver högre upplösning och större skärm.

edit: Viktigast! Steam Deck och switch ligger ofta på 25fps i sina spel, det är alldeles för lågt. På Portal får man 60fps (Undantaget är de äldre spel utan patch)

Varför hindra dig själv med ett påhittat problem? Koppla in i valfri skärm bara.

Prestandan beror på att enheten faktiskt gör något till skillnad från project Q. Använd i så fall bara din telefon eller om du har en platta, både bättre och större display. Funkar med handkontroll från valfri tillverkare. Både telefonen och plattan går för övrigt också att koppla mot valfri skärm/tv om du vill ha ännu större bild.

Medlem
Skrivet av Keneay:

Varför hindra dig själv med ett påhittat problem? Koppla in i valfri skärm bara.

Prestandan beror på att enheten faktiskt gör något till skillnad från project Q. Använd i så fall bara din telefon eller om du har en platta, både bättre och större display. Funkar med handkontroll från valfri tillverkare. Både telefonen och plattan går för övrigt också att koppla mot valfri skärm/tv om du vill ha ännu större bild.

Det finns ingen "extra skärm" på båten. Min telefon har en 5" display vilket är en ännu sämre upplevelse. Jag har aldrig någonsin ägt en surfplatta; det är dyrt och inget jag har behov av.

Jag spelar på mitt biosystem hemma. Men vill jag spela något pusselspel innan jag somnar så hade Playstation Portal varit lämpligt. Likaså om jag är ute på havet

Medlem

Vilket skämt

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Viktigast! Steam Deck och switch ligger ofta på 25fps i sina spel, det är alldeles för lågt. På Portal får man 60fps (Undantaget är de äldre spel utan patch)

https://youtu.be/5axOQ3A-wK4?si=ENtSiXlJakBlg_Lo

60 fps witness steam deck

https://youtu.be/41qTRz516mE?si=IcZIf0n1POWgUb22

60 fps Inscryption steam deck

Jag tror inte du märker så överdriven skillnad på 7-inch, 1280×800 vs 8-inch 1920 x 1080 på sådan liten skärm ändå.
Sen finns ju Rog Ally som når 1920x1080.

Att du ska streama portal hemifrån till din båt kan du ju inbilla dig bli en jättebra upplevelse så vida du inte tar med dig ps5:an i båten.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

https://youtu.be/5axOQ3A-wK4?si=ENtSiXlJakBlg_Lo

60 fps witness steam deck

https://youtu.be/41qTRz516mE?si=IcZIf0n1POWgUb22

60 fps Inscryption steam deck

Jag tror inte du märker så överdriven skillnad på 7-inch, 1280×800 vs 8-inch 1920 x 1080 på sådan liten skärm ändå.
Sen finns ju Rog Ally som når 1920x1080.

Att du ska streama portal hemifrån till din båt kan du ju inbilla dig bli en jättebra upplevelse så vida du inte tar med dig ps5:an i båten.

Finns säkert flera spel som går helt okej på steam deck. Pusselspel som har lägre grafik kan vara en bra genre. Men länkarna du skickade innehåller spoilers, så om man söker info på YT så utsetts man av spoilers. Steam själva har fyra nivåer av hur dåligt spel fungerar. Man kan inte lita på Vertified heller. Och ändå så hare de mage att ta 25% från spelutvecklarna.
Unknown - Undermålig
Unsupported - Undermålig
Playable - Undermålig
Vertified - Du kan spela från start till slut. Men det kan vara frame stutter, fps drops, buggar och krascher.

1080p -> 800p är en reducering av 25%, 8" ->7" är en reducering på 12,5%. Glömde att nämna att man har sämre grafik på Deck också (sämre texturer, kortare draw distance, lägre antal polygoner).
Jag vill inte tumma på kvalité. Jag vill ha en ordentlig kontroll, speltestade spel, bra grafik och 60 fps.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Jag är sugen på att köpa en Playstation Portal för att spela pusselspel. Just nu spelar jag Inscryption, men det är knappt någon musik eller ljud i det spelet, det känns onödigt att starta upp biosystemet för en så enkel visuell upplevelse. Likaså med The Witness. Där hade det varit mysigt att spela på handhållet istället.
Skulle även vilja ha en sådan när jag är ute och seglar

Har du wi-fi på båten? Dessutom måste konsolen ständigt vara på och uppkopplad så är du inte hemma kan ju mycket gå fel och allting avbrytas. Så ser detta som en högst nischad och onödig produkt. Men för de få som "villhöver" en är det väl bra.

Redaktör
Skrivet av itsnotme:

Finns säkert flera spel som går helt okej på steam deck. Pusselspel som har lägre grafik kan vara en bra genre. Men länkarna du skickade innehåller spoilers, så om man söker info på YT så utsetts man av spoilers. Steam själva har fyra nivåer av hur dåligt spel fungerar. Man kan inte lita på Vertified heller. Och ändå så hare de mage att ta 25% från spelutvecklarna.
Unknown - Undermålig
Unsupported - Undermålig
Playable - Undermålig
Vertified - Du kan spela från start till slut. Men det kan vara frame stutter, fps drops, buggar och krascher.

1080p -> 800p är en reducering av 25%, 8" ->7" är en reducering på 12,5%. Glömde att nämna att man har sämre grafik på Deck också (sämre texturer, kortare draw distance, lägre antal polygoner).
Jag vill inte tumma på kvalité. Jag vill ha en ordentlig kontroll, speltestade spel, bra grafik och 60 fps.

Nu baktalar du Steam Deck rätt hårt, och ganska orättvist om jag får säga min mening. Fps drops, struttering osv kan du lika gärna få på pc. Du får ta med i beräkningen att Deck inte är nån stationär spel-pc för 15 000 spänn. Sett till hårdvaran i den och vad den levererar så får man väldigt, väldigt mycket för pengarna.

Du är i din fulla rätt att tycka den är kass som spelplattform utifrån dina behov (du verkar prioritera välpresterande spel), men det betyder inte att den är generellt kass. Se på den utifrån vad du får för pengarna.


signatur
Medlem

Hade varit intressant om jag inte haft steam deck, funkar fint att streama från PS5an hemma i lägenheten till Steam decken i sommarstugan.

Medlem

Men kan de släppa den i _svart_! Så irriterad man blir... Skulle köpa den direkt och spela på träningscykeln hemma. Men tänker inte svetta ner den, göra den gul/ljusbrun och alldeles äcklig. Det är av den anledningen som jag aldrig ens packade upp den medföljande DualSense:n och köpte en svart istället. Skulle köpa PS Portal på releasen ifall den fanns i svart. Att Sony och andra företag inte fattar att vissa ogillar vita elektronikprylar...

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Nu baktalar du Steam Deck rätt hårt, och ganska orättvist om jag får säga min mening. Fps drops, struttering osv kan du lika gärna få på pc. Du får ta med i beräkningen att Deck inte är nån stationär spel-pc för 15 000 spänn. Sett till hårdvaran i den och vad den levererar så får man väldigt, väldigt mycket för pengarna.

Du är i din fulla rätt att tycka den är kass som spelplattform utifrån dina behov (du verkar prioritera välpresterande spel), men det betyder inte att den är generellt kass. Se på den utifrån vad du får för pengarna.

Så är det, att spela med bärbar enhet är en kompromiss på kvalitén för portabilitetens skull. Nu erbjuder Sony en lösning som har högre spelkvalité, men du behöver vara uppkopplad till Wi-Fi för att spela (snäppet värre portabilitet). Steam deck håller en motsvarighet till en gammal, gammal PC som ligger utanför spelföretagens minimikrav. Som dessutom drivs på Linux när spelen är optimerade för Windows. Deck har många gånger samma sjukdomar som PC, vilket jag också tycker är förskräckligt. Playstation Portal motsvarar samma kvalité som PS5.

Det andra alternativet för Sony hade varit en bärbar konsol med egen beräkningskraft, likt Nintendo Switch. Men det hade satt Sony i samma sits som Microsoft med Series S; det blir en bromskloss i spelutvecklingen och tar upp viktig tid för spelutvecklarna.

Medlem

Dom hade kunnat släppa en ny bärbar PSP för någon liknande summa. Eller lite mera. Kommer inte ihåg vad PSP eller Vita kostade exakt.Vad onödigt. Lär ju reas ut till försäljning vid julen nu istället

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Finns säkert flera spel som går helt okej på steam deck. Pusselspel som har lägre grafik kan vara en bra genre. Men länkarna du skickade innehåller spoilers, så om man söker info på YT så utsetts man av spoilers. Steam själva har fyra nivåer av hur dåligt spel fungerar. Man kan inte lita på Vertified heller. Och ändå så hare de mage att ta 25% från spelutvecklarna.
Unknown - Undermålig
Unsupported - Undermålig
Playable - Undermålig
Vertified - Du kan spela från start till slut. Men det kan vara frame stutter, fps drops, buggar och krascher.

1080p -> 800p är en reducering av 25%, 8" ->7" är en reducering på 12,5%. Glömde att nämna att man har sämre grafik på Deck också (sämre texturer, kortare draw distance, lägre antal polygoner).
Jag vill inte tumma på kvalité. Jag vill ha en ordentlig kontroll, speltestade spel, bra grafik och 60 fps.

Pusselspel brukar i regel inte vara speciellt krävande.
Lycka till med din Sony Portal och hoppas att du får en stabil wifi uppkopling.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Redaktör
Skrivet av itsnotme:

Så är det, att spela med bärbar enhet är en kompromiss på kvalitén för portabilitetens skull. Nu erbjuder Sony en lösning som har högre spelkvalité, men du behöver vara uppkopplad till Wi-Fi för att spela (snäppet värre portabilitet). Steam deck håller en motsvarighet till en gammal, gammal PC som ligger utanför spelföretagens minimikrav. Som dessutom drivs på Linux när spelen är optimerade för Windows. Deck har många gånger samma sjukdomar som PC, vilket jag också tycker är förskräckligt. Playstation Portal motsvarar samma kvalité som PS5.

Det andra alternativet för Sony hade varit en bärbar konsol med egen beräkningskraft, likt Nintendo Switch. Men det hade satt Sony i samma sits som Microsoft med Series S; det blir en bromskloss i spelutvecklingen och tar upp viktig tid för spelutvecklarna.

https://i.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/024/574/Scre...

Portal kommer säkert funka kalas med många spel när förutsättnnigarna är optimala. Men jag har svårt att tro att man får samma kvalitet som på PS5: saker ska ju streamas till den, och det tar tid. Det brukar kännas i t.ex. snabba shooters. Men vi får se hur den funkar när den väl är släppt, förhoppningsvis blir den kalasbra.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Portal kommer säkert funka kalas med många spel när förutsättnnigarna är optimala. Men jag har svårt att tro att man får samma kvalitet som på PS5: saker ska ju streamas till den, och det tar tid. Det brukar kännas i t.ex. snabba shooters. Men vi får se hur den funkar när den väl är släppt, förhoppningsvis blir den kalasbra.

Sedan så sker en viss video komprimering och är inte alla delar riktigt stabila så finns det en drös med nätverksproblem som kan dyka upp.

Ska bli intressant att se DFs video när enheten väl kommer.

Medlem
Skrivet av tvfirma:

Då det skall gå att spela från WiFi utanför hemmet så borde det vara möjligt att koppla upp sig mot internet delning från mobilen och om det fungerar så kommer iallafall jag att köpa en. Har en hel del hotellnätter och tyvärr brukar wifi där vara lite långsamt. Om det fungerar mot mobilen tillräckligt bra då blir den tillräckligt mobil för mig. Annars står jag över

Asså det är en skärm bara, du kan lika bra använda mobilen? Jag körde destiny 1 på ps4 på en strand för många år sedan på mobilen.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Asså det är en skärm bara, du kan lika bra använda mobilen? Jag körde destiny 1 på ps4 på en strand för många år sedan på mobilen.

Känns inte optimalt, men det kanske fungerar bättre än vad jag har intryck av.
Actionspel är väl väldigt känsligt för störningar, allmänt mobilsurfande har inte alls samma krav då data buffras istället.
Blir det störningar så kan upplösningen variera under spelandet, artifakter kan uppstå och det kan ske hack lite då och då.
En yta med mycket folk och ansträngd uppkoppling borde väl få dessa problem ganska ofta?
Är WiFi på hotell och färjor verkligen anpassade att klara av den typen av trafik?

Det positiva i detta är dock att det finns incitament att förbättra uppkoppling för allmänheten för att tillgodose dessa behov.
Det kan alltså hjälpa till att driva på utvecklingen och tillexempel hotell, färjor och flyg kan vilja tillgodose dessa behov.
De kanske bland annat också köper in boxar eller TV-apparater med stöd likt hur dem ofta stödjer andra streamingtjänster nu.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Värdelös... kan man lika gärna köpa en switch lite

En Switch Lite kan man iaf spela på var man vill och man behöver inte hålla på att streama

Medlem

Och vill man ha trådlöst ljud måste man hosta upp $200 för Sonys nya pulse earbuds eller $150 för pulse headsetet. 🤣

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Och vill man ha trådlöst ljud måste man hosta upp $200 för Sonys nya pulse earbuds eller $150 för pulse headsetet. 🤣

Det låter inte sant men jag vet inte så det stämmer säkert 😭

Medlem
Skrivet av Najkan:

Det låter inte sant men jag vet inte så det stämmer säkert 😭

Det är sant! Portal stödjer ej bluetooth utan bara deras egna trådlösa hörlurar.

PlayStation Link, PlayStation’s new wireless audio technology

Istället är det "Playstation Link" som kopplar ihop dem trådlöst. Så bara deras egna grejer fungerar ihop. Dock kan det med en dongel även användas på PC, Mac och konsol så hörlurarna är nog bättre investering!

"Pulse Elite and Pulse Explore connect directly with PlayStation Portal by leveraging this new wireless audio technology, PlayStation Link. This innovation delivers low latency, lossless audio and easy switching between multiple PlayStation Link hosts such as PS5 with the USB adapter and PlayStation Portal.

When using Pulse Elite and Pulse Explore with PS5, the USB adapter that’s included with each headset and earbuds is required for PlayStation Link. The PlayStation Link USB adapter will also be sold separately as a standalone item, and can be used on PC and Mac, so players can connect Pulse Elite or Pulse Explore to experience the same lossless and low latency audio. "

Medlem
Skrivet av Deekar:

Du har inga barn va? Annars borde du nog förstå poängen med den😅 Priset i sig är avtändande och att den inte har Bluetooth.... Hade den kostat 1500kr så hade jag köpt den direkt!

Haha, rätt gissat.

Har dock några barn över ibland och det är ett kaos med alla TV:s och skärmar som startas överallt i huset. Har ofta en 8-årig pojke här som vill köra Minecraft på både PS5:an, min PC och ibland även på min Switch samtidigt. Varför förstår jag inte riktigt, men det är vilt. Så jag vet lite om hur det är.

Men jag undrar, kan man inte bara köpa en TV till barnens rum? Den kan man ju göra så mycket mer med, jämfört med att köra PS5-spel i miniformat.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Haha, rätt gissat.

Har dock några barn över ibland och det är ett kaos med alla TV:s och skärmar som startas överallt i huset. Har ofta en 8-årig pojke här som vill köra Minecraft på både PS5:an, min PC och ibland även på min Switch samtidigt. Varför förstår jag inte riktigt, men det är vilt. Så jag vet lite om hur det är.

Men jag undrar, kan man inte bara köpa en TV till barnens rum? Den kan man ju göra så mycket mer med, jämfört med att köra PS5-spel i miniformat.

Jag vet inte hur alla andra har det men mina 2 barn är helst nere i vardagsrummet och leker/spelar/kollar på tv. Jag är för lat för att flytta PS5. Men jag har kört på min surfplatta med en Dualsense och det funkar utmärkt! Jag förstår att folk vill ha Portal men den är lite för dyr. Hade den kostat 1500kr tror jag den hade sålt som smör!

Medlem

För dyr för vad den är. Och avsaknaden av BT helt är... förbryllande.
Men den ser cool ut? Tror jag.

Kunde vi inte ha fått Vita 2 istället?


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Balunan:

För dyr för vad den är. Och avsaknaden av BT helt är... förbryllande.
Men den ser cool ut? Tror jag.

Kunde vi inte ha fått Vita 2 istället?

Finns ingen poäng med Vita 2 då spelen ändå kommer till Steam deck sedan.

Vita 2 är likt denna en väldigt onödig pryl utan syfte, den skulle också dela upp marknaden igen så att utvecklare la onödig tid på att skapa spel till den istället för PS5 spel.

Vita 2 är helt enkelt ett föråldrat koncept som bara superfansen tjatar om, den tillför i stort sätt inget just nu.
Steam Deck är en bättre version av vad Vita 2 skulle kunnat vara, med extremt mycket större spelbibliotek.

Om vissa har fått för sig att dem vill ha PS5 spel på den eller PS4 så är problemet likt de som Series S har, det skulle hålla tillbaka utvecklingen i ca 8 år till för PS5 på en nivå för hårdvara som släpptes 10 år sedan.
Jag menar då att last-gen titlar skulle fortsätta att produceras speciellt av 3rd party om konsolen säljer bra. Alla Sonys spel skulle nog inte komma till den, men de skulle förmodligen också slösa 1st party tid på spel som PS4 pallar med(förmodligen den nivå som PSVita 2 skulle ligga på).

Att PS Portal blir utan BT är dock tråkigt, men den har i alla fall en 3.5mm port.

Näe, Vita 2 vore en mardröm.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Finns ingen poäng med Vita 2 då spelen ändå kommer till Steam deck sedan.

Vita 2 är likt denna en väldigt onödig pryl utan syfte, den skulle också dela upp marknaden igen så att utvecklare la onödig tid på att skapa spel till den istället för PS5 spel.

Vita 2 är helt enkelt ett föråldrat koncept som bara superfansen tjatar om, den tillför i stort sätt inget just nu.
Steam Deck är en bättre version av vad Vita 2 skulle kunnat vara, med extremt mycket större spelbibliotek.

Om vissa har fått för sig att dem vill ha PS5 spel på den eller PS4 så är problemet likt de som Series S har, det skulle hålla tillbaka utvecklingen i ca 8 år till för PS5 på en nivå för hårdvara som släpptes 10 år sedan.
Jag menar då att last-gen titlar skulle fortsätta att produceras speciellt av 3rd party om konsolen säljer bra. Alla Sonys spel skulle nog inte komma till den, men de skulle förmodligen också slösa 1st party tid på spel som PS4 pallar med(förmodligen den nivå som PSVita 2 skulle ligga på).

Att PS Portal blir utan BT är dock tråkigt, men den har i alla fall en 3.5mm port.

Näe, Vita 2 vore en mardröm.

Haha, JAG hade hellre sett en Vita 2 eller liknande än detta i alla fall. Jag vill inte ha en Steam Deck. Jag är ingen Vita-fanboy. Jag har knappt spelet på min.

Men jag skulle hellre ha en smidig bärbar enhet av något slag med unika och kreativa spel och bra batteritid än detta. (Nej, inte en ”bärbar” PC)

Finns ingen poäng med Vita 2 då spelen ändå kommer till Steam deck sedan”. Hur kan du veta det? Hur vet du vad slags spel jag då tänkte mig? Varför skulle Sony släppa sina då exklusiva bärbara spel dit om de hade en konkurrerande bärbar enhet? Eller tänker du på emulering? Hur vet du hur en Vita 2-emulator skulle fungera? Ska ingen släppa en bärbar enhet för att Steam Deck finns? Är Switch meningslös för att Steam Deck finns? Är nästa ”Switch” det? Nintendo kanske också bara borde lägga ner sina bärbara då. Aja.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Skriv svar