Kringgå wi-fi restriktioner?

Medlem
Kringgå wi-fi restriktioner?

Hej!

Jag har ett hemmanätverk där jag satt upp vissa regler för när Wi-Fi är påslaget, helt enkelt för att annars har jag ungar som gamar framför telefonerna när jag är iväg på jobbet. Jag har en äldre router, ASUS AC68U, där jag genom appen har gjort begränsningar för de enheter som ansluter. Jag är även noga med att namnge enheter så jag har koll på vem som är vem. Men nu till saken, om och om igen så kommer en ”ny iPhone” in på nätverket. Jag har börjat blocka den men den kommer igen, jag funderar på om det är min äldsta grabb som lärt sig kringgå restriktionerna genom att göra en ny enhet, han har ju lösenordet för vårat nätverk. Men jag har googlat mig tokig på att försöka hitta någonting om det. Är det möjligt att ansluta som en ny enhet till ett nätverk så han kringgår avstängningen? Någon som vet?

Jag har uppdaterat till senaste fw och har även testat fabriksåterställa. Helst vill jag ha ett gästnätverk som jag kan stänga av när som helst men då behöver jag en nyare router.

Medlem

Byt lösenord och håll det hemligt för familjen. Gör det inte mer komplicerat än så.

Medlem
Skrivet av Dantrew:

Hej!

Jag har ett hemmanätverk där jag satt upp vissa regler för när Wi-Fi är påslaget, helt enkelt för att annars har jag ungar som gamar framför telefonerna när jag är iväg på jobbet. Jag har en äldre router, ASUS AC68U, där jag genom appen har gjort begränsningar för de enheter som ansluter. Jag är även noga med att namnge enheter så jag har koll på vem som är vem. Men nu till saken, om och om igen så kommer en ”ny iPhone” in på nätverket. Jag har börjat blocka den men den kommer igen, jag funderar på om det är min äldsta grabb som lärt sig kringgå restriktionerna genom att göra en ny enhet, han har ju lösenordet för vårat nätverk. Men jag har googlat mig tokig på att försöka hitta någonting om det. Är det möjligt att ansluta som en ny enhet till ett nätverk så han kringgår avstängningen? Någon som vet?

Jag har uppdaterat till senaste fw och har även testat fabriksåterställa. Helst vill jag ha ett gästnätverk som jag kan stänga av när som helst men då behöver jag en nyare router.

Antar att begränsningen för enheterna ligger på macadresserna, så låter inte så troligt att han lyckas ändra den på en iphone.
Du borde väl också kunna vitlista macadresser och tillåta endast dessa att ansluta, vilket borde ta bort risken att "denna hemliga iphone" dyker upp på nytt.

Medlem

Byt lösen och så skulle jag rekommendera att fixa en pihole om du inte har det. Där kan du enkelt white/blacklista olika devices och dessutom websidor osv över alla enheter uppkopplade till routern

Plus såklart att du slipper majoriteten av all reklam/spårning osv

Medlem

Hur gamla är barnen? Det lättaste kanske är att använda föräldrafunktionerna och helt enkelt begränsa hur mycket tid som får användas för de olika spelen osv? Annars tror jag också på att vitlista macadresser som får ansluta, då kommer det inte gå att ansluta med nya enheter utan att uttryckligen lägga till dem. Alternativt begränsa för alla under de tiderna (eventuellt kan du vitlista vissa enheter som inte ska ha begränsning, men har inte stenkoll på hur avancerat man kan ställa in på en asus), istället för specifika enheter.

Medlem

Har nästan samma router fast en AX86U och på den kan man göra det som nämns ovan.

Man kan styra hur mycket som helst men det är viktigt att man gör via webbläsaren och inte i appen för man har tillgång till mycket mer inställningar där.

Då våra routers kör samma mjukvara så borde du i princip ha samma möjligheter för din router.

Jag tror problemet är att din grabbs iPhone är inställd på privat Wi-Fi. Då hittar iPhonen på nya Mac adresser för att bli mindre spårbar. Gå in i iPhonens Wi-Fi inställningar och klicka på den blå cirkeln med ett utropstecken i, den är placerad bredvid det nätverk som telefonen är uppkopplad till. Där kan du stänga av privat Wi-Fi och se om det hjälper. Du kan behöva ta bort iPhonen från routern och lägga till det den fasta Mac adressen igen.

Medlem
Skrivet av Cerb:

Antar att begränsningen för enheterna ligger på macadresserna, så låter inte så troligt att han lyckas ändra den på en iphone.
Du borde väl också kunna vitlista macadresser och tillåta endast dessa att ansluta, vilket borde ta bort risken att "denna hemliga iphone" dyker upp på nytt.

De kör faktiskt med slumpade MAC-adresser vid sökning: Länk, Apples officiella support-artikel om ämnet


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Tack för alla svar. Ska testa dem och då göra det via webbläsaren och inte via appen. Väldigt intressant att Apple kör med slumpade Mac adresser. Blir tokig när det hela tiden dyker upp nya telefoner, men det har ju då sin förklaring.

Medlem
Skrivet av smuts:

De kör faktiskt med slumpade MAC-adresser vid sökning: Länk, Apples officiella support-artikel om ämnet

Se på attan du! Att jag aldrig upptäckt det innan

Medlem

Firewalla Purple ska tydligen vara väldigt bra om man ska ha restriktioner. Kommer inte ihåg vart det var, men läste för några månader sedan om någon som hade försökt med att sätta upp restriktioner till hans barn med olika sorters routrar utan att lyckas, men med Firewalla Purple så fick han som han ville.

Medlem

Kör ni iPhone så se till att ställa in familjedelning mellan era icloudkonton, då kan du begränsa via funktionen skärmtid vilka appar som får användas på specifika tider och hur länge osv, går inte att kringå. Då gäller begränsningarna dessutom även om de inte är hemma.

1
Skriv svar