Baldur's Gate III (2 av 2)

Medlem
Skrivet av quadratis:

det jag gillar minst med BG3 än så länge jämfört med DOS2 är hur spelet hanterar spells. jag är så jävla förvirrad över hur det funkar. sen det här att man måste tillbaka till lägret och vila stup i ett för att "fylla på" sina spell slots igen.

jag förstår att det är mer autentiskt dnd eller whatever, men det var så mycket enklare (och imo roligare) i DOS2 när man bara kunde köra på.

Har inte DOS2 samma fenomen? Det är även i princip mitt enda klagomål med spelet. Jag har lagt en "teleport-pyramid" vid en Source-behållare för att snabbt resa och fylla på mina Source slots. Jag förstår inte varför de inte fylls på automatiskt efter varje strid, när man ändå kan åka och fylla på gratis.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av quadratis:

det jag gillar minst med BG3 än så länge jämfört med DOS2 är hur spelet hanterar spells. jag är så jävla förvirrad över hur det funkar. sen det här att man måste tillbaka till lägret och vila stup i ett för att "fylla på" sina spell slots igen.

jag förstår att det är mer autentiskt dnd eller whatever, men det var så mycket enklare (och imo roligare) i DOS2 när man bara kunde köra på. jag har ingen jävla aning i BG3 om hur många gånger jag kan använda olika spells tex. har suttit och letat i alla menyer och stats screens efter nån siffra eller nåt som visar hur många gånger jag kan tex. heala med shadowheart. men jag hittar fan inget, så det blir ett väldans rännande till camp hela tiden mellan fighterna (när alla "short rest"s är slut) bara för att "fylla på". känns lite som att spelet vill hindra mig från att spela det när det konstant envisas med dessa avbrott.

I D&D (och därmed också BG3) finns det två huvudtyper av magiska förmågor: Cantrips, och Spells.
Cantrips är enklare magi som du kan använda obegränsat, t.ex. firebolt, magehand osv, de kräver bara en action (eller i vissa fall en bonus action) att använda i combat/turn based mode, och du kan kasta dom helt fritt utanför combat.
Spells är mer kraftfulla förmågor som gör mer skada eller har andra effekter som kan anses bli för starka om man bara kunde använda dom hur som helst, man är därför begränsad i hur många gånger per dag man kan använda dom. t.ex. Fireball och Magic Missile.

Spells kan dessutom kastas i flera nivåer, där du börjar med bara lvl 1, för att jobba dig upp till lvl 6 vid högre character levels. Vissa spells får man tillgång till som lvl 1 spells, och andra först senare. Fireball är t.ex. en Spell lvl 3+ spell. En Lvl 1 spell som kastas i lvl 3 kommer (oftast) göra mer skada eller inbegripa fler mål än vid lvl 1, detta framgår av spellens tooltip.

Ofta när du levlar får du tillgång till fler spellslots, dvs hur många gånger man kan använda en spell på en given nivå. Vid lvl 1 kan din karaktär kasta 2st lvl spells per long rest. Du kan se i din actionbar hur många gånger du kan använda spells för varje level. (ljusblå ifylld kvadrat är en slot som inte använts, och de ihåliga kvadraterna är genväg till cantrips) På bilden har man alltså från vänster till höger:

0/1 Action
0/1 Bonus action
4/4 lvl 1 spellslots
2/3 lvl 2 spellslots
Cantrips

Klickar du på ikonerna så visar den vilka spells som kan användas på den givna nivån. (lvl 1 spells kan alltså även använda en lvl 2 spell slot, men inte tvärt om). Om du tycker att du behöver vila för ofta kan det vara så att du helt enkelt förlitar dig för mycket på spells, när du säkert i många fall kunde klarat dig utmärkt med dina cantrips.

Backloggens befriare
Skrivet av Dohman:

Har inte DOS2 samma fenomen? Det är även i princip mitt enda klagomål med spelet. Jag har lagt en "teleport-pyramid" vid en Source-behållare för att snabbt resa och fylla på mina Source slots. Jag förstår inte varför de inte fylls på automatiskt efter varje strid, när man ändå kan åka och fylla på gratis.

Utan att spoila närmare, det löser sig.


signatur

Ad hoc addendum

Gen
Medlem
Skrivet av RaXha:

Klickar du på ikonerna så visar den vilka spells som kan användas på den givna nivån. (lvl 1 spells kan alltså även använda en lvl 2 spell slot, men inte tvärt om). Om du tycker att du behöver vila för ofta kan det vara så att du helt enkelt förlitar dig för mycket på spells, när du säkert i många fall kunde klarat dig utmärkt med dina cantrips.

Tack för detta, nu förstår jag vad kvadraterna betyder

Cantrips är dock jäkligt veka, tex Firebolt (tror jag den heter?) är ju bara 1-10 i skada :/

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Gen:

Tack för detta, nu förstår jag vad kvadraterna betyder

Cantrips är dock jäkligt veka, tex Firebolt (tror jag den heter?) är ju bara 1-10 i skada :/

De blir starkare allt eftersom man levlar upp! Har för mig det är på level 5 och 11, men kan ha fel. I vilket fall får de en extra tärning i två steg, så 2-20 och sedan 3-30 för 1d10-tärningar. Inte kattskit. Många gör dessutom mer än bara skada. Bone Chill hindrar exempelvis offret från att hela och ger odöda disadvantage på deras nästa attack. Därtill gör de oftast någon specifik typ av skada (fire, lightning etc) och många fiender är känsliga mot vissa typer av attacker och tar därmed ännu mer skada.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Snabbläste igenom det hela lite väl snabbt för att undvika spoilers.
Men tycker det är störigt, spel som originalet och Mass Effect där man bygger personliga relationer med sitt team och sen möjligen mynnar det ut i någon form av mer romantisk kontakt gör det så mycket bättre. I Mass Effect tycker jag till å med vänskaps-relationerna i mångt och mycket är mer intressanta än kärleks-relationerna, Garrus och Liara är så jäkla välskrivna. Så lite av en besvikelse att alla är typ pansexuella och varenda dialogval kan leda till grovhångel, hade ju varit kul om någon vägrade ligga med en om man var man, dvärg eller alv t.ex. och inte fick kåtslag på precis vad som helst. Känns som den biten är skrivet av en väldigt pilsk tonåring.

Sen håller jag helt med om att man saknar en antagonist som Jon Irenicus, men det är ju absolut något som saknas i så många spel idag, och förr. Sjukt välskriven karaktär, hans motivation förståelig men hans aktioner är ändå förkastliga, man förstår varför han blivit den han är men det är självförvållat och även om man kan känna lite sympati med honom så förtjänar han ändå det öde han gett sig själv. Voice-actingen top notch också. Gåshud när han och Ellesime möts.

Det är ju också en hel del som verkar överdriva eller så har de supercharmiga karaktärer. I min spelomgång känner jag inte alls igen det där, det är bara en som varit på.

Karaktärerna i BG3 och röstskådespelarna är fantastiska, mycket bättre än i tidigare spel.

Medlem
Skrivet av Gen:

Tack för detta, nu förstår jag vad kvadraterna betyder

Cantrips är dock jäkligt veka, tex Firebolt (tror jag den heter?) är ju bara 1-10 i skada :/

Ja, men man kan använda dom många gånger

Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är ju också en hel del som verkar överdriva eller så har de supercharmiga karaktärer. I min spelomgång känner jag inte alls igen det där, det är bara en som varit på.

Karaktärerna i BG3 och röstskådespelarna är fantastiska, mycket bättre än i tidigare spel.

Samma här, efter 60 timmars spelande är det bara Lae'zel och Gale som gjort närmanden och efter att jag sköt ned Gale så har han inte nämnt det någon mer gång.

Älskar även jag alla karaktärerna.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Dödgrävaren
Skrivet av Fulci:

Det är ju också en hel del som verkar överdriva eller så har de supercharmiga karaktärer. I min spelomgång känner jag inte alls igen det där, det är bara en som varit på.

Karaktärerna i BG3 och röstskådespelarna är fantastiska, mycket bättre än i tidigare spel.

11 i charisma typ, Halsin var efter andra samtalet helt med på att vi skulle ligga, Wyll dansar runt lägerelden å vill grovhångla mer eller mindre direkt, Gale vill visa mig riktig magi, blir grovhångel, Lae'zel startar typ med att påstå att jag vill ha henne och om jag inte vore än sån mes så skulle jag minsann få känna på hennes diverse kroppsdelar, för att dagen efter typ vara vrålkåt å tycka att jag är den mest fantastiska man på jorden och mer eller mindre kräva samlag.

Astarion... well... ju mindre sagt desto bättre.

Shadowheart är störtförälskad mer eller mindre bara baserat på att man räddade henne från skeppet.

När man får reda på att Karlach är running hot så är första frågan typ "Ja du, är du inte lite kåt nu då?"

Så öhh... ja, känner inte att jag överdriver.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Det största minuset för mig är att alla är så jävla kåta hela tiden, men annars håller jag helt med. 5/5.

Jag hade visst börjat uppvakta Gale utan att jag visste om det och Lae'zel tjatar om att jag aldrig kommer få henne efter jag tackade nej till hennes närmanden.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är ju också en hel del som verkar överdriva eller så har de supercharmiga karaktärer. I min spelomgång känner jag inte alls igen det där, det är bara en som varit på.

Karaktärerna i BG3 och röstskådespelarna är fantastiska, mycket bättre än i tidigare spel.

Jag spelar en Ranger, kommer inte ens ihåg vad jag har i charisma. Gale, shadow, Lae'zel och Druiden har alla gjort närmanden. Druiden lät som han ville ligga direkt i typ andra diskussionen i lägret. Gale vet i fan hur han fick för sig att min karaktär var intresserad och Shadow verkar falla direkt om man inte är otrevlig. Lae'zel gjorde ett närmande vad jag utgår är ifrån att jag dödar saker, men jag tackade bestämt nej så nu nämner hon titt som tätt att jag aldrig kommer få henne istället eftersom jag sa nej, skapligt med nagging.

Astarion är Astarion.

Medlem

Min karaktär har gått och blivit naken i lägret men i övrigt så är jag hur nöjd som helst med detta köpet. Har nog lagt 30h och har ännu inte kommit till act2 🤙

Medlem
Skrivet av Gen:

Tack för detta, nu förstår jag vad kvadraterna betyder

Cantrips är dock jäkligt veka, tex Firebolt (tror jag den heter?) är ju bara 1-10 i skada :/

Lugn du.

Medlem

Jag är inte klar, långt ifrån. Men det känns som att companion interactions är ganska front-loaded och därför tycker många att det är så horny.
Jag tänker att det beror på att många interactions är kopplade till hur ofta du tar en full rest och därför upplever folk det olika.

125 timmar senare så tror jag nog helt klart detta slagit sig in på min top 3 lista av spel någonsin. Imponerande.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Det största minuset för mig är att alla är så jävla kåta hela tiden, men annars håller jag helt med. 5/5.

Fast det där är ju inte sant. Lae'Zel gillar sex, men har svårt att knyta an till någon på ett djupare känslomässigt plan. Wyll är en monogam obotlig romantiker och det tar lång tid att få honom i säng. Så det finns ett brett spektrum. Och det räcker att säga en gång att man bara vill vara vänner, så respekterar alla detta (förutom Lae'Zel, men det passar ju hennes personlighet).

Personligen tycker jag inte att de lever upp till löftet om polyamorösa relationer. Valalternativen är väldigt begränsade där. Så min kritik är tvärtom mot din - mer möjligheter för sex och relationer, tack!

Dödgrävaren
Skrivet av Mikaelh:

Fast det där är ju inte sant. Lae'Zel gillar sex, men har svårt att knyta an till någon på ett djupare känslomässigt plan. Wyll är en monogam obotlig romantiker och det tar lång tid att få honom i säng. Så det finns ett brett spektrum. Och det räcker att säga en gång att man bara vill vara vänner, så respekterar alla detta (förutom Lae'Zel, men det passar ju hennes personlighet).

Personligen tycker jag inte att de lever upp till löftet om polyamorösa relationer. Valalternativen är väldigt begränsade där. Så min kritik är tvärtom mot din - mer möjligheter för sex och relationer, tack!

Vi får väl helt enkelt hålla med om att inte hålla med varandra. Även om jag anser att du objektivt har fel.

Medlem

Aldrig verkar jag ha tillhört en minoritet så liten som nu, när jag är en sur farbror som anser att spelet på sin höjd är mediokert. Tycker inte att de lyckas särskilt väl med vare sig huvudberättelse eller karaktärer (är bara 30h in så det kan ju såklart ändras om jag spelar färdigt spelet). Strid, utforskning och systemdesign är rätt risiga element i mitt tycke (här kan man till viss del skylla på D&D). Även audiovisuellt är det väldigt ojämnt. Jag kan i synnerhet inte förstå varför många verkar så lyriska över röstskådespeleriet.

Ljusglimten är väl mängden påverkan man har på hur på de problem man ställs inför löses. Men då många val mynnar ut i någon form av banal ondska eller sockrad godhet snarare än välavvägda gråzoner kan jag inte hålla med om att spelet är en höjning av nivå för genren.

Jag avundas er som lyckas bli trollbundna av upplevelsen! Själv får jag nog förlora mig i något av de otaliga andra spel som snart släpps. Det är tur (tydligen framförallt för mig) att det finns något för alla!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av aethernox:

Aldrig verkar jag ha tillhört en minoritet så liten som nu, när jag är en sur farbror som anser att spelet på sin höjd är mediokert. Tycker inte att de lyckas särskilt väl med vare sig huvudberättelse eller karaktärer (är bara 30h in så det kan ju såklart ändras om jag spelar färdigt spelet). Strid, utforskning och systemdesign är rätt risiga element i mitt tycke (här kan man till viss del skylla på D&D). Även audiovisuellt är det väldigt ojämnt. Jag kan i synnerhet inte förstå varför många verkar så lyriska över röstskådespeleriet.

Ljusglimten är väl mängden påverkan man har på hur på de problem man ställs inför. Men då många mynnar ut i någon form av banal ondska eller sockrad godhet snarare än välavvägda gråzoner kan jag inte hålla med om att spelet är en höjning av nivå för genren.

Jag avundas er som lyckas bli trollbundna av upplevelsen! Själv får jag nog förlora mig i något av de otaliga andra spel som snart släpps. Det är tur (tydligen framförallt för mig) att det finns något för alla!

Äsch, vi har väl alla spel som är närmast unisont hyllade som vi själva inte är förtjusta i. Så även jag.

Medlem

Roligt och helt klart välförtjänt! Otroligt härligt med ett urstarkt spelår, var ju så att man hade tappat hoppet om att uppleva det igen.

Ser fram emot att sätta igång med Act 3 nu, var lite orolig över att alla tuffa beslut togs i första och andra akten medan tredje var mer av en avrundning men låter som att det kommer trappas upp ordentligt, underbart!

Medlem
Skrivet av JackG100:

Det största minuset för mig är att alla är så jävla kåta hela tiden, men annars håller jag helt med. 5/5.

Nu förstår jag varför detta spel är så poppis bland spelnördar. 😉

Geeks Gaming
Skrivet av Kavakava83:

Min karaktär har gått och blivit naken i lägret men i övrigt så är jag hur nöjd som helst med detta köpet. Har nog lagt 30h och har ännu inte kommit till act2 🤙

Ah, du har säkert gjort samma misstag som jag gjorde och råkade sälja hens ”riktiga” kläder 😁

Medlem

Hur står sig spelet jämfört med disco elysium? Är det likt eller olikt?


signatur
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ah, du har säkert gjort samma misstag som jag gjorde och råkade sälja hens ”riktiga” kläder 😁

Säkert! Jag fick ju nya så fanns inget behov av det gamla 🙈

Medlem
Skrivet av Dohman:

Har inte DOS2 samma fenomen? Det är även i princip mitt enda klagomål med spelet. Jag har lagt en "teleport-pyramid" vid en Source-behållare för att snabbt resa och fylla på mina Source slots. Jag förstår inte varför de inte fylls på automatiskt efter varje strid, när man ändå kan åka och fylla på gratis.

Jag valde att spela med att source fylldes på fullt efter varje strid. Var en sån advance option eller vad det kallas.

Men smart att lägga en pyramid där. Tar lite tid att åka fram och tillbaka dock.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Dödgrävaren
Skrivet av leper:

Hur står sig spelet jämfört med disco elysium? Är det likt eller olikt?

Det är helt olika sorters spel.

Medlem

På tal om de superkåta kompanjonerna, nu görs det sex speed runs i BG3, verkar ta typ 8min att få ligga om man skyndar sig 😂

D&D-kulturen verkar vara lite som furries-kulturen, alla vill bara kunna leva ut sina sexuella fantasier utan några som helst begränsningar. Personligen känner jag mig nästan sexuellt ofredad när jag spelar spelet 😁

Medlem
Skrivet av JackG100:

11 i charisma typ, Halsin var efter andra samtalet helt med på att vi skulle ligga, Wyll dansar runt lägerelden å vill grovhångla mer eller mindre direkt, Gale vill visa mig riktig magi, blir grovhångel, Lae'zel startar typ med att påstå att jag vill ha henne och om jag inte vore än sån mes så skulle jag minsann få känna på hennes diverse kroppsdelar, för att dagen efter typ vara vrålkåt å tycka att jag är den mest fantastiska man på jorden och mer eller mindre kräva samlag.

Astarion... well... ju mindre sagt desto bättre.

Shadowheart är störtförälskad mer eller mindre bara baserat på att man räddade henne från skeppet.

När man får reda på att Karlach är running hot så är första frågan typ "Ja du, är du inte lite kåt nu då?"

Så öhh... ja, känner inte att jag överdriver.

För just din del ja, men det stämmer inte för alla. Vet inte hur ni spelar för att få dem så pilska.

Vem är Gale förresten? Inte med i mitt party, är det senare i kampanjen?

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Jag valde att spela med att source fylldes på fullt efter varje strid. Var en sån advance option eller vad det kallas.

Men smart att lägga en pyramid där. Tar lite tid att åka fram och tillbaka dock.

Jag tyckte också att det var lite jobbigt i början att åka tillbaka till lägret för att sova efter varje större strid. Har dock insett att det ger mig ganska mycket backstory för mina vänner som jag missat om jag slapp lägret. Det är väl att man fortfarande känner att det inte blir något flyt i spelandet när man åker fram och tillbaka. Kan väl nämna att det tillför ju ett taktiskt element som jag också uppskattar, ska jag använda mina bästa skills här, eller ska jag spara på dom ifall jag möter starkare fiender? Har spelat ca 60h. Enligt mig ett av dom bästa spelen jag spelat. Tar vi fantasy genren så är bara wow i närheten av att få mig lika trollbunden.

Medlem
Skrivet av Dohman:

Spännande. Spelar Divinity 2 just nu, ett riktigt mästerverk. Så ser fram emot det här!

Divinity II Ego Draconis spelade jag sönder jag när det släpptes 2009, hade älskat att få en uppföljare!

OT: kul att se en femma! Jag SKA spela det här, frågan är bara när jag ska ha tid

Skriv svar