Baldur's Gate 3 har (just) nu tidernas högsta Metacritic-snitt på pc

Robot
Baldur's Gate 3 har (just) nu tidernas högsta Metacritic-snitt på pc

Larians rollspel fortsätter gå som fantasytåget.

#baldurs-gate-3, #baldurs-gate-iii


Medlem

Half-Life 3 confirmed!

Medlem

Högre än Half Life 3, det tror jag inte på! Skämtosido, helt klart välförtjänt, trots en hel del saker som hade kunnat vara bättre. Härligt att två tunga rollspel kniper de första två platserna.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Zirlon:

Half-Life 3 confirmed!

Freudiansk slip!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Vad vet ni som inte vi vet? Jag vägrar tro att ni skrev Half-Life 3 av misstag! Fram med mer information!!!

Medlem

Snittbetyget på Steam har sakta ökat också. Nu är det senaste (97k anv.) som har det på 96% och totala (155k anv.) har krupit upp till 94%.
https://store.steampowered.com/app/1086940/Baldurs_Gate_3/

Medlem

Kul att höra! Börjar faktiskt bli riktigt sugen på att bara lägga alt annat åt sidan och hoppa på tåget, mitt motstånd till turbaserade spel till trots.

Medlem

Välförtjänt tycker jag! grattis kan man bara säga!

Men att Disco Elysium är så högt är ända sjukt! spelet var bra men inte så bra, att det skulle gå om många av de andra spelen på den där listan


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem

Har kollat lite när folk har streamat spelet. Jag själv tycker det ser tråkigt ut. Lite roligt hur man kan skilja sig från folk.

Medlem

Så jäkla välförtjänt för Larian. Snacka om att visa de stora utvecklarna hur man med mindre team och resurser (dock inte små) kan skapa något så roligt och intressant för spelarna. Har haft så roligt de första 10 timmarna i BG3 att det nästan är svårt att inte reflektera över hur många spel på sistone som må ha tonvis med content men aldrig varit särskilt djupa eller ens särskilt roliga. Diablo 4 kommer tyvärr på tankarna. Hur kan Larian göra ett spel där varenda element är så mycket mer ambitiöst än motsvarande i Diablo 4. Och framförallt, jag har genuint kul när jag spelar BG3, något få AAA-spel lyckas leverera senaste åren.

Spelade 5 timmar med en karaktär jag tillslut fick börja om på. Kändes inte helt rätt och lite fomo över alla val man kan göra med ras, klass osv. De 5 timmar jag spenderade med nya karaktären var såpass annorlunda att jag inte kunde sluta förvånas. Min ras, min klass och mina val av companions hade relativt stor påverkan på vilka val jag kunde göra och hur jag kunde ta mig förbi vissa hinder. Vill inte spoila exakt vad som hände men jag råkade liknade en annan karaktär vilket gjorde att jag kunde lura dennas undersåtar att jag var denna karaktär och därför komma förbi utan problem. Till och med manipulera dom att göra saker åt mig. Att Larian lagt in en hel path med fungerande val och konsekvenser för att sådant val är bara gawlet.

Divinity: Original Sin 2 var ett av mina favoritspel och känns roligt att Larian nu med BG3 faktiskt får en succé och blir mer välkända 🙂

Medlem
Skrivet av Icerock:

Välförtjänt tycker jag! grattis kan man bara säga!

Men att Disco Elysium är så högt är ända sjukt! spelet var bra men inte så bra, att det skulle gå om många av de andra spelen på den där listan

På många sätt tycker jag Disco Elysium är ett mer fulländat spel än BG3. Tycker att spelet var perfekt med tanke på vad utvecklarna försökte åstadkomma. BG3 däremot, det må ha större scope och budget, men det har också lett till brister och utmaningar inom vissa områden (t.ex. i coop och hur partyt interagerar i dialoger och test). Förstår dock att storleken och friheten i spelet är det som gör att det *just nu* ligger före.

phi
Medlem

Gud förbannat, släpp det på xbox någon gång.

Medlem
Skrivet av phi:

Gud förbannat, släpp det på xbox någon gång.

Dom har tydligen väldiga problem med local co-op prestandan på Xbox Series S. Och Microsoft har kravet på speltillverkarna att spel ska fungera bra på båda konsolerna för att få släppas.

Medlem
Skrivet av bronie:

På många sätt tycker jag Disco Elysium är ett mer fulländat spel än BG3. Tycker att spelet var perfekt med tanke på vad utvecklarna försökte åstadkomma. BG3 däremot, det må ha större scope och budget, men det har också lett till brister och utmaningar inom vissa områden (t.ex. i coop och hur partyt interagerar i dialoger och test). Förstår dock att storleken och friheten i spelet är det som gör att det *just nu* ligger före.

BG3 påminner om Disco Elysium på en hel del sätt, men i slutändan tycker jag DE är bättre skrivet överlag och världen har mera djup, detalj och polering eftersom den inte är lika stor. DE är så nära ett perfekt spel man kan komma imo, extremt hög kvalitet från börja n till slut, men BG3 vinner när det kommer till storlek, innehåll och skala

Medlem

Låter bilden tala för sig själv, saxat från mitt Steam.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Ziljun:

BG3 påminner om Disco Elysium på en hel del sätt, men i slutändan tycker jag DE är bättre skrivet överlag och världen har mera djup, detalj och polering eftersom den inte är lika stor. DE är så nära ett perfekt spel man kan komma imo, extremt hög kvalitet från börja n till slut, men BG3 vinner när det kommer till storlek, innehåll och skala

Hmm har funderat på plocka upp BG3 men varit osäker på om det är ett spel för mig. Gillade dock De skarpt så kanske även detta är bra.

Medlem

Sett betyget men bara spelat early access men spelet är så golden, Även sett dom dåliga betygen men uppenbarligen har dom INGEN aning om D&D eller den världen Baldurs gate är. Köpte både 1'an & 2 plus båda expansions back in the days så har dom boxade fina i hyllan ännu.

Hur som BG3 förtjänar 1'a platsen, spelet är riktigt riktigt bra gjort och i mitt tycke finns ingen annan studio som kunde levererat bättre. efter Divinity serien tycker jag Sven och gänget visade att dom var både värda och kunde skapa något som var värt namnet Baldur's Gate III.

Som gammal rpg fantast är jag sjukt glad inte bara för oss äldre rpg nerds men även yngre generation får ett riktigt bra rpg att sätta tänderna i.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Har kollat lite när folk har streamat spelet. Jag själv tycker det ser tråkigt ut. Lite roligt hur man kan skilja sig från folk.

Skulle dock vilja påstå att vissa typer av spel ser bra ut när man kollar på när andra spelar och andra typer av spel gör det inte. Taktiska spel som det här med turbaserade långsamma strider gör sig oftast väldigt dåligt på video. 🙂 Misstänker alltså att spelet är roligare att spela än att kolla på, men har inte provat det själv än så vet inte säkert.

Medlem

Är lite kul att FZ gjorde artiklar hur hemskt det va att vissa spelföretag hade kopplingar till Ryssland, men gör fritt reklam för ett företag som ägs 30% utav Kina.

Medlem

Skitspel, om man använder dubbla måttstockar som så ofta annars åker fram.

Medlem

bästa spel på länge måste jag säga, love it! =D

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Är lite kul att FZ gjorde artiklar hur hemskt det va att vissa spelföretag hade kopplingar till Ryssland, men gör fritt reklam för ett företag som ägs 30% utav Kina.

Snöflingor i augusti...?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Jag hopps ps5 versionen blir bra när det väl släpps lite senare i år. Man har ju tyvärr inte fått se så mkt från konsolversionen alls.
Kan det ha att göra med strulet de hamade i ang xbox series s/x konsolerna tro?


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Är lite kul att FZ gjorde artiklar hur hemskt det va att vissa spelföretag hade kopplingar till Ryssland, men gör fritt reklam för ett företag som ägs 30% utav Kina.

Ganska stor skillnad på Ryssland och Kina i dagens läge.
Annara ett tips Köp inte spelet bara


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Är lite kul att FZ gjorde artiklar hur hemskt det va att vissa spelföretag hade kopplingar till Ryssland, men gör fritt reklam för ett företag som ägs 30% utav Kina.

Vad jag minns så var det bara för att företagen var inkompetenta nog att inte dölja sin koppling till Ryssland som andra företag gör. Sen är Kina lite speciell för hela västvärlden utnyttjar Kina grundligt. Kina har stora områden som är och kommer att förstöras av utsläpp från fabriker som många andra utländska företag utnyttjar. Så skillnaden är väldigt stor mellan Ryssland och Kina. Om Kina äger 30% i ett spelföretag så tycker jag att det är det minsta dom kan göra. Bara för att resten miljö förstör en bit av världen (på grund av oss) betyder inte att dom kan slänga en krona på spel. Jag är för att fler länder ska lägga pengar på speltillverkning än vapen mm. Ryssland får gärna sluta kriga och lägga alla sina resurser på spel tycker jag.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Låter bilden tala för sig själv, saxat från mitt Steam.

https://i.ibb.co/rm7GL4J/Sk-rmbild-2023-08-14-185111.png

Se upp för spoilers på den bilden. Jag fick ta en för team:et här, synd, men, men.. Titta inte!

Medlem
Skrivet av Artifactor:

Se upp för spoilers på den bilden. Jag fick ta en för team:et här, synd, men, men.. Titta inte!

Jag kunde inte hålla mig juuu


signatur

Allätare

1
Skriv svar