Första Assassin's Creed går inte att rekommendera men inte heller att missa

Redaktör
Ponny
Första Assassin's Creed går inte att rekommendera men inte heller att missa

Som spel sviker Assassin's Creed. Som upplevelse är det något alldeles speciellt.

Tiden är inte snäll mot det allra första Assassin's Creed. Å andra sidan märker jag hur jag själv blivit mer förlåtande med åren. Jag har spelat det, tja, tre–fyra gånger förut, och senaste minnesbilden är tydlig: "Aldrig igen", sa jag. Och nu sitter jag här. Igen.

Och det är jag faktiskt glad för, trots en hel del skavsår längs vägen.

Det är bitvis smärtsamt enformigt. Likadana strider, tiggare som loopar samma vädjan, uppdrag som är karbonkopior (finns bara en handfull olika), transportsträckor och "same same"-klättringar uppför torn. När Altaïr bestiger en spira på en katedral inser jag att Ubisoft redan då kunde variera om de ville. De ska dock inte lyckas fullt ut förrän i uppföljaren. De längtar jag efter när det är som kantigast.

Men. Det är ju första Assassin's Creed. Altaïrs resa i det heliga landet, och jakten på nio måltavlor i Damaskus, Akko och Jerusalem. Vägen fram till målen är inte alltid mödan värd men själva lönnmorden är oftast sinnrikt konstuerade. En vansinnig läkare som jag skuggar från takkronorna. Abu'l Nuqoud som bara hatar en sak mer än sitt folk: sig själv. Och mellan morden reser vi hem till assassinernas fäste i Masyaf och Al Mualisms väv av hemligheter.

Och kittet som håller allt samman och som ska fortsätta göra det i många år: Desmond Miles. Serien blev tidigt en vattendelare för sin nutida sci-fi-konspiratosika berättelse. Men jag konstaterar kort: fanns inte den skulle inte Assassin's Creed vara Assassin's Creed.

"Those who came before" viskas. Jag tvingas erkänna att jag nördryser lite grand.

Jesper Kyds toner är finstämda men når inte (liksom klättringen) sin fulla potential. Det har däremot det grafiska gjort, då spelet på Xbox Series X boostas med 4K och 60 fps. Det finns en del flimrande element, men ska du spela på konsol: spela det här.

Det finns mycket att tycka om, men samtidigt ett spel jag inte kan rekommendera. Det är allt under ytan som drar in mig. I en remakevurmande värld har jag lyft fram detta som ett av de spel jag helst ser en remake av. Det finns mycket att göra om, för världen under det trötta gameplayet pulserar av liv. Det är den som gör att jag förlåter. Förlåter, och fortsätter. Det är ganska många år sedan som jag senast spelade igenom serien. Jag tror jag är redo att göra resan en gång till.

Fotnot: Assassin's Creed släpptes i november 2007. Xbox Series X-boostat 360-spel testat.

Assassin's Creed
3
Bra
+
Det heliga landet är så vackert
+
Sätter tonen för framtida storverk
+
Huvuduppdragen är skickligt sammansatta
-
Själva spelet
-
Variationsbefriat
-
Kantigt
Det här betyder betygen på FZ

signatur

En Bamseponny av folket

Moderator | Testpilot

Remake på detta hade ju varit något. Får ofta sug att börja med AssCred och då vill jag ju hänga med i storyn men jag tar mig ALDRIG förbi detta spelet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Redaktör
Ponny
Skrivet av uberpwnage2.0:

Remake på detta hade ju varit något. Får ofta sug att börja med AssCred och då vill jag ju hänga med i storyn men jag tar mig ALDRIG förbi detta spelet.

Det ÄR kämpigt. Gick dock (som skrivet) lättare nu än senast. Men här kan nog en Youtube-genomgång fylla luckan bra, även om det såklart är speciellt att spela det.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

På något sätt är det den perfekta platsen för att Assassins Creed. Det är minnet av medeltida Jerusalem som gör att AC1till ett bra spel och tanken på ett medeltida Bagdad som gör Mirage spännande.

Medlem

Nu ska jag vara motvalls (som vanligt 😅), jag tycker Assassin's Creed 1 är det bästa spelet i serien (har dock inte spelat de absolut senaste) - det har en i mina ögon bra mycket seriösare och trovärdigare underton vad gäller så väl de historiska miljöerna som framtidsditot (speciellt den, "spelutvecklings"-storyn som kommer senare fick mig i princip att sucka, himla med ögonen och lägga ner spelserien).

Gameplay kan jag dock hålla med blev enformigt, men det lider Ubisoft-spel av i regel imo, oavsett om det är Far Cry, Assassin's Creed eller något Tom Clancy-spel.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

It's not a lake, it's an ocean

Vilket spelår 2007 var!

Ja, jag kom aldrig riktigt överens med det när det begav sig. Jag imponerades stort av den värld Ubisoft byggt men hade aldrig roligt med spelets gameplay. När jag kände exakt likadant med ACII gav jag upp serien. Tills Origins och Odyssey kom. Åter igen imponerades jag av miljöerna, men förutom att vara enformiga var spelen nu också väldigt stora. Överraskande nog klickade jag bättre med Valhalla, men det var alldeles för stort för sitt eget bästa.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Jag älskar det. Påbörjade det tre gånger och slutförde på sista försöket och slutet var grymt bra. De visste vad dom sysslade med på den tiden, får hoppas "Mirage" är en återkomst till den kostymen.

Jag ger det 4 meloner av 5.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Men glöm inte bort att även om det åldrats dåligt:
Det var banbrytande 2007 med sitt ”Klättra överallt” , ”parkour” och motion capture


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Jag behåller nog första AC som ett kärt minne, tyckte det var fantastiskt då när det kom och jag har inte spelat det på säkert 10 år. Jag spelar det nog aldrig igen men Ezio spelen är jag sugen på att köra igenom en gång till. Bortsett från fjädrar och annan bråte som skulle samlas så var de riktigt bra. Själva klättrandet och pusslen var mer givande också. Dagens självspelande AC gillar jag inte.

Medlem

Försökte komma in i spelet för ett tag sedan, men bristen på undertexter gjorde det helt omöjligt. Som hörselskadad är jag beroende av dom, inte skoj att spela ett spel där man har noll koll på dialogerna och handlingen.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Nu ska jag vara motvalls (som vanligt 😅), jag tycker Assassin's Creed 1 är det bästa spelet i serien (har dock inte spelat de absolut senaste) - det har en i mina ögon bra mycket seriösare och trovärdigare underton vad gäller så väl de historiska miljöerna som framtidsditot (speciellt den, "spelutvecklings"-storyn som kommer senare fick mig i princip att sucka, himla med ögonen och lägga ner spelserien).

Gameplay kan jag dock hålla med blev enformigt, men det lider Ubisoft-spel av i regel imo, oavsett om det är Far Cry, Assassin's Creed eller något Tom Clancy-spel.

Håller helt med. AC1 är och förblir min favorit i serien, just för att det för mig kändes nyskapande och med en härlig frihetskänsla. När tvåan kom så kände jag "Jaha, det här har jag sett förr" även om det gameplay-mässigt var mycket bättre.

Jag kommer nog dock aldrig att spela ettan igen förstås.

Det är nästan exakt samma resonemang som jag har kring Diablo 1 med uppfödare...

Så jag ser fram emot Bagdad och hoppas att man kan återuppleva lite av den där känslan från ettan.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Gillar 1an bra mycket mer än de senare spelen. Får ju inte göra något själv i dem, allt är handhållning, rpg-strider och alldeles för stor och tom värld. Dessutom är huvuduppdragen riktigt tråkiga i dem.
Vart sugen på att köra 1an igen nu, blä.. har för många spel att spela dock.

Får hoppas Mirage kan föra vidare spelen, men tvivlar på det väldigt mycket.

Moderator | Testpilot

Kul att folk tycker om det! Tycker det har åldrats så otroligt dåligt att det inte går att spela idag alls


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent

Minns att jag fortfarande hade Kingdom of Heaven i minnet när jag satte mig ned med Assassin's Creed. Världen var makalös och först morden var nagelbitande, men sen insåg man hur lite variation det fanns i spelet. Sen har serien växt och jag gillar det mesta av den, men samtidigt hade jag nog hellre önskat att spelserien tog vägen mot ett medeltida Hitman istället för vad spelen nu blivit idag...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag har något vagt minne om att i 1an eller så var det 2an behövde man åtminstone på vissa byggnader hitta en väg upp på den, och inte bara klättra upp på allt utan någon utmaning alls.. men det kanske var en annan spelserie...

Skribent
Skrivet av AdamMK:

Jag har något vagt minne om att i 1an eller så var det 2an behövde man åtminstone på vissa byggnader hitta en väg upp på den, och inte bara klättra upp på allt utan någon utmaning alls.. men det kanske var en annan spelserie...

Du behövde hitta greppen, men var ju så enkelt att bara dra styrspaken. Sträckte sig gubben åt ett håll så var det ett grepp där och så kunde man hoppa dit. Om inte så ramlade man. På stora byggnader så blev man som tvungen att hitta "vägen" upp.


signatur

"Writer and Fighter"

Redaktör
Ponny
Skrivet av PeTTs0n:

Nu ska jag vara motvalls (som vanligt 😅), jag tycker Assassin's Creed 1 är det bästa spelet i serien (har dock inte spelat de absolut senaste) - det har en i mina ögon bra mycket seriösare och trovärdigare underton vad gäller så väl de historiska miljöerna som framtidsditot (speciellt den, "spelutvecklings"-storyn som kommer senare fick mig i princip att sucka, himla med ögonen och lägga ner spelserien).

Gameplay kan jag dock hålla med blev enformigt, men det lider Ubisoft-spel av i regel imo, oavsett om det är Far Cry, Assassin's Creed eller något Tom Clancy-spel.

Tonen är fantastisk, och som du säger: de träffar rätt i nutiden. Efter trean (som jag iofs tyckte blev lite "uppblåst" vad gäller nutid) har dom kämpat. I Valhalla var det bättre än på länge, så kanske finns hopp.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Tonen är fantastisk, och som du säger: de träffar rätt i nutiden. Efter trean (som jag iofs tyckte blev lite "uppblåst" vad gäller nutid) har dom kämpat. I Valhalla var det bättre än på länge, så kanske finns hopp.

Jag kanske borde testa de lite nyare spelen, men då känns det som att det blir rätt stora hål i storyn. Fick Black Flag gratis någon gång och har kört det lite, annars är det ettan och tvåan jag kört primärt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skribent
Skrivet av PeTTs0n:

Nu ska jag vara motvalls (som vanligt 😅), jag tycker Assassin's Creed 1 är det bästa spelet i serien (har dock inte spelat de absolut senaste) - det har en i mina ögon bra mycket seriösare och trovärdigare underton vad gäller så väl de historiska miljöerna som framtidsditot (speciellt den, "spelutvecklings"-storyn som kommer senare fick mig i princip att sucka, himla med ögonen och lägga ner spelserien).

Gameplay kan jag dock hålla med blev enformigt, men det lider Ubisoft-spel av i regel imo, oavsett om det är Far Cry, Assassin's Creed eller något Tom Clancy-spel.

De borde ditchat storym i nutid efter Desmond-storyn var klar. Jag älskar Black Flags, men spelutvecklingsgrejen var inte bra. Egentligen så skulle de bara kunna skita i nutid/framtidsgrejen och nöja sig med att köra spelen i olika historieaspekter.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Men hm, jag har kvar det på 360-skiva men har bara en original xBox One. Det betyder att jag inte får någon upphottad grafik va?

Jag får testa ikväll.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Redaktör
Ponny
Skrivet av demagog:

Men hm, jag har kvar det på 360-skiva men har bara en original xBox One. Det betyder att jag inte får någon upphottad grafik va?

Jag får testa ikväll.

Jag är nästan säker på att du har rätt. Har för mig att det är så här: 4K tillkom med Xbox One X, medan Xbox Series boostade med 60 fps. Summan om man har Xbox Series X är fin.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Kazutoyo:

Försökte komma in i spelet för ett tag sedan, men bristen på undertexter gjorde det helt omöjligt. Som hörselskadad är jag beroende av dom, inte skoj att spela ett spel där man har noll koll på dialogerna och handlingen.

Förstår dig verkligen. Också hörselskadad, hörapparater sedan i vintras. Körde jag inte med bra hörlurar hade det varit olidligt. Här märks det verkligen att Assassin's Creed är från 2007 – på ett dåligt sätt. Kan inte senast minnas ett spel där subbar saknas. Den biten har verkligen blivit bättre.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Instämmer 100%. När det gäller story och inlevelse är fortfarande det första Assassins Creed bäst, Men spelmekaniken och flera gameplay-moment skulle verkligen behöva en remake.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag är nästan säker på att du har rätt. Har för mig att det är så här: 4K tillkom med Xbox One X, medan Xbox Series boostade med 60 fps. Summan om man har Xbox Series X är fin.

Men, om jag köper det till PC kommer jag att få bättre grafik kanske? Jag är rätt lakonisk i mitt spelade och går inte i taket av gammal grafik. spelade om Ezioserien sommaren innan Valhalla släpptes och Black flag i våras.

Edit: startade upp privata datorn och såg att AC1: inte ingick i gratis-helgen. Kostar just nu 100:- istället och finns för typ samma peng på Steam. Vet någon om det finns incitament att köpa det på den ena eller andra tjänsten om jag ska försöka mig på att få in moddar och nya texturer?


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Redaktör
Ponny
Skrivet av demagog:

Men, om jag köper det till PC kommer jag att få bättre grafik kanske? Jag är rätt lakonisk i mitt spelade och går inte i taket av gammal grafik. spelade om Ezioserien sommaren innan Valhalla släpptes och Black flag i våras.

Edit: startade upp privata datorn och såg att AC1: inte ingick i gratis-helgen. Kostar just nu 100:- istället och finns för typ samma peng på Steam. Vet någon om det finns incitament att köpa det på den ena eller andra tjänsten om jag ska försöka mig på att få in moddar och nya texturer?

Osäker, men finns ju säkerligen moddar som, om inte annat, fixar biffen.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Men glöm inte bort att även om det åldrats dåligt:
Det var banbrytande 2007 med sitt ”Klättra överallt” , ”parkour” och motion capture

Så sant! Tekniskt sett imponerade det stort där och då. Nu är det dock allt "under ytan" som gör att jag återvänder.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Försökte spela igenom det nyligen men klarade ej av det utan undertexter. Obegripligt hur man ej hade med det i detta spel.

Tack för recensionen. Mycket bra!

Dödgrävaren
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Så sant! Tekniskt sett imponerade det stort där och då. Nu är det dock allt "under ytan" som gör att jag återvänder.

Jag tröttnade på Assassins Creed redan i ettan, det var också första spelet jag spelade med achievements tror jag, samla tusen flaggor, tyckte det var idiotiskt då, tycker det är idiotiskt nu. Men uppenbarligen gillar folk enformighet och poänglösa mål som inte driver storyn eller karaktären framåt... *grinig gubbe emote*

Medlem

Första Assassin's Creed satte ju ribban, även om spelserien gått frammåt känns det ändå inte som att upplevelsen på senare spel blivit bättre. Första var banbrytande, resten är bara något justerade kopior, precis som med Far Cry serien där 3an var något alldeles speciellt.

Testpilot

Det var så jäkla coolt när det begav sig. Ett historiskt spel i tredje persons perspektiv! Gillade skurken Robert de Sable och all mystik kring artefakter och annat. Men ja, det är nog rätt klumpigt gameplay om man jämför med dagens spel.

12
Skriv svar