Larian antyder: Xbox får inte Baldur's Gate III i år

Medlem
Skrivet av Majoren:

I.om. att Serien S är bara ungefär lika stark som en dockad Switch, så kan man ju hoppas på en Switch port också då, nästa år

Dom glömde spelen också,

Kolla specsen så ser du tydligt att det är stor skillnad mellan dem.

Medlem
Skrivet av FZanvändare:

Kolla specsen så ser du tydligt att det är stor skillnad mellan dem.

Nja, Serien S har väl rå beräkningskraft som t.om. är lägre än PS4 Pro, och den är också väsentligt svagare än Microsofts egna last-gen konsol One X. Så det skiljer inte så mycket, funkar spel för Serien S borde det alltså vara relativt enkelt att skala ned dem ytterligare en smula för Switch...

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Bra att du håller med mig.

Nah.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Majoren:

I.om. att Serien S är bara ungefär lika stark som en dockad Switch, så kan man ju hoppas på en Switch port också då, nästa år

Dom glömde spelen också,

Hahaha. Vet inte om du var seriös. Men Series S är otroligt mycket kraftfullare än en dockad Switch. Går inte att jämföra på något plan.

Series S är riktigt bra ändå, på flera sätt (billig, ändå hyfsat kraftfull, når ut till fler pga pris, osv). Min grabb har en (plus en fet speldator..).

Med det sagt så tycker jag ändå den är ett misstag.. Redan tidigt var vi många som var oroliga att den skulle bromsa vissa delar av spelutvecklingen. Redan tidigt sa vissa utvecklare till om just detta. Jag tror säkert Larian löser detta till slut. Men bara att det MÅSTE lösas är ju ett problem. Ett uppenbarligen större problem än alla övriga ”vanliga” problem spelutvecklare behöver lösa.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nja, Serien S har väl rå beräkningskraft som t.om. är lägre än PS4 Pro, och den är också väsentligt svagare än Microsofts egna last-gen konsol One X. Så det skiljer inte så mycket, funkar spel för Serien S borde det alltså vara relativt enkelt att skala ned dem ytterligare en smula för Switch...

Du kan inte jämföra ”beräkningskraft” mellan generationer rakt av.

Series S CPU är ljusår bättre än skit-Jaguar-CPU:erna som satt i One X och PS4 Pro. Hårddisk och RAM likaså. Grafikarkitekturen är även den nyare och bättre.

Men många tar gamla teraflops och jämför med nya. Tyvärr är det inte så enkelt.

Medlem

Xbox Series S är ankaret ingen behövde eller ville ha. Klipp av linan och låt skiten rosta bort på havets botten!

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nja, Serien S har väl rå beräkningskraft som t.om. är lägre än PS4 Pro, och den är också väsentligt svagare än Microsofts egna last-gen konsol One X. Så det skiljer inte så mycket, funkar spel för Serien S borde det alltså vara relativt enkelt att skala ned dem ytterligare en smula för Switch...

Processorn i series s är i stort sett i nivå med ps5 och Xbox series x samma grund skiljer bara lite i frekvens. Alltså mycket bättre än den i ps4 PRO. Xbox one x och switch som alla har en klen och föråldrad CPU arkitektur. Det är en stor fördel eftersom en CPU flaskhals är jobbigare att komma runt. En gpu flaskhals är inte heller rolig men det går ofta komma runt genom att sänka upplösning och sånt.

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Hahaha. Vet inte om du var seriös. Men Series S är otroligt mycket kraftfullare än en dockad Switch. Går inte att jämföra på något plan.

Series S är riktigt bra ändå, på flera sätt (billig, ändå hyfsat kraftfull, når ut till fler pga pris, osv). Min grabb har en (plus en fet speldator..).

Med det sagt så tycker jag ändå den är ett misstag.. Redan tidigt var vi många som var oroliga att den skulle bromsa vissa delar av spelutvecklingen. Redan tidigt sa vissa utvecklare till om just detta. Jag tror säkert Larian löser detta till slut. Men bara att det MÅSTE lösas är ju ett problem. Ett uppenbarligen större problem än alla övriga ”vanliga” problem spelutvecklare behöver lösa.

Om den nu inte verkar klara current-gen spelen kan man väl inte rimligen påstå att den är kraftfull...

Skrivet av Vintersorg:

Du kan inte jämföra ”beräkningskraft” mellan generationer rakt av.

Series S CPU är ljusår bättre än skit-Jaguar-CPU:erna som satt i One X och PS4 Pro. Hårddisk och RAM likaså. Grafikarkitekturen är även den nyare och bättre.

Men många tar gamla teraflops och jämför med nya. Tyvärr är det inte så enkelt.

Med tanke på vad den presterar i cross-gen spel så verkar det ju ändå som att denna nya CPU inte är ljusår bättre än de gamla trots allt, den tycks ju ofta kämpa med att rendera samma spel som gamla One X, men i lägre upplösning...

Ähh, är väl bara att släppa den som den är nu. Lär inte flyta på sämre än 4 player splitscreen i Golden Eye till 64:an och ingen gnällde då

Medlem

Det måste väl vara ram minnet som är flaskhalsen på series s! Tycker ms kan skicka ut 6gb extra till alla som köpt s. För slopa den har de ju inte tänkt när de släppt en svart precis.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Om den nu inte verkar klara current-gen spelen kan man väl inte rimligen påstå att den är kraftfull...

Med tanke på vad den presterar i cross-gen spel så verkar det ju ändå som att denna nya CPU inte är ljusår bättre än de gamla trots allt, den tycks ju ofta kämpa med att rendera samma spel som gamla One X, men i lägre upplösning...

Jo CPU delen är mycket bättre. Det är samma arkitektur och samma antal kärnor som sitter i ss sx och ps5 skiljer inte ens mycket i klockfrekvensen mellan dessa konsolerna.

Ett exempel på var man ser detta är i Forza horizon 4 och 5, där finns det ett 60fps läge och det är möjligt tack vare att Xbox series s har en processor som orkar med. Upplösning har inte mycket med cpu att göra utan det är i stort sett gpu delen som avgör hur hög sådan som orkas med.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Det måste väl vara ram minnet som är flaskhalsen på series s! Tycker ms kan skicka ut 6gb extra till alla som köpt s. För slopa den har de ju inte tänkt när de släppt en svart precis.

Det är mest sannolikt att det är boven i det här sammanhanget.

Kollar vi på mängden minne samt bandbredd så är det en markant skillnad mellan konsolerna.

Series X: 10GB (320-bit, 560GB/s) + 6GB (192-bit, 336GB/s)
Series S: 8GB (128-bit, 224GB/s) + 2GB (32-bit, 56GB/s)

Om man bortser från den stora skillnaden i antalet beräkningsenheter (52 vs 20) så har processorn i Series S också en något lägre klockfrekvens (-0.2GHz).

Det blir svårt för Microsoft att skicka ut mer minne till folket då själva kretskortet måste bytas ut i samtliga enheter, en väldigt stor omställning & kostnad med andra ord (om inte helt orimligt)

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Jo CPU delen är mycket bättre. Det är samma arkitektur och samma antal kärnor som sitter i ss sx och ps5 skiljer inte ens mycket i klockfrekvensen mellan dessa konsolerna.

Ett exempel på var man ser detta är i Forza horizon 4 och 5, där finns det ett 60fps läge och det är möjligt tack vare att Xbox series s har en processor som orkar med. Upplösning har inte mycket med cpu att göra utan det är i stort sett gpu delen som avgör hur hög sådan som orkas med.

Forza Horizon 4 och 5 på One X hade väl redan 60fps-läge i samma upplösning som Serien S, så det exemplet var väl inte så imponerande om det nu skulle tala för mycket bättre CPU i Serien S..

Medlem
Skrivet av Majoren:

Forza Horizon 4 och 5 på One X hade väl redan 60fps-läge i samma upplösning som Serien S, så det exemplet var väl inte så imponerande om det nu skulle tala för mycket bättre CPU i Serien S..

Du har åtminstone helt rätt i att One X är väldigt mycket mer kraftfull än Switch.

Medlem

https://www.thegamer.com/baldurs-gate-3-xbox-series-s-current...

"the platform is perfectly fine". - Xbox Series S.

Oj kovändning. Tror att någon från Microsoft har varit i kontakt. "Hrmmm!!"

Som man brukar säga om spel. "Tack för att ni är beta testare".

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

https://www.thegamer.com/baldurs-gate-3-xbox-series-s-current...

"the platform is perfectly fine". - Xbox Series S.

Oj kovändning. Tror att någon från Microsoft har varit i kontakt. "Hrmmm!!"

Som man brukar säga om spel. "Tack för att ni är beta testare".

Du utelämnar en hel del. "Vincke also likened developing for the Xbox Series S to developing for the Nintendo Switch and minimum spec PCs."

Förstår helt ärligt inte vad du vill få sagt med ditt inlägg. Klart som korvspad att Vincke inte kan gå ut och snacka skit om S, varför skulle han?

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Du har åtminstone helt rätt i att One X är väldigt mycket mer kraftfull än Switch.

Skrivet av Jönsen:

Du utelämnar en hel del. "Vincke also likened developing for the Xbox Series S to developing for the Nintendo Switch and minimum spec PCs."

Förstår helt ärligt inte vad du vill få sagt med ditt inlägg. Klart som korvspad att Vincke inte kan gå ut och snacka skit om S, varför skulle han?

Nja, det mesta som One X kan driva funkar väl på Switch också, det är inte ens en generations skillnad där, trots att Switch är batteridriven.
Verkar vara fler som sätter Switch och nyare Xbox-konsolen i samma pool. Lite pinsamt att en "ny" stationär spelkonsol hamnar i jämförelse med en bärbar batteridriven konsol från 2017, som båda dessutom säljs till samma pris.

Det konstiga i sammanhanget tycker jag dock är just att Series S inte verkar kraftfullare än den äldre Xboxen från 2017. Fattar inte hur de tänker när de lanserar en ny konsol som går bakåt i grafikkraft.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Forza Horizon 4 och 5 på One X hade väl redan 60fps-läge i samma upplösning som Serien S, så det exemplet var väl inte så imponerande om det nu skulle tala för mycket bättre CPU i Serien S..

Såvitt jag vet så har du fel (igen). Horizon 4 gick att köra i 60fps på One X (tror jag). Men Horizon 5 har inget 60 fps-läge på One X.

GPU:n i One X var det stora lyftet när den släpptes. Men CPU:n i den är det som hindrar den ganska rejält. Speciellt jämfört med Series S.

Som jag redan nämnt; jag tycker också att Series S överlag var ett misstag. Men jag förstår också att den är uppskattad av många.

Köpte den åt grabben för snart ett par år sedan för 1990:- på Amazon. Sjukt prisvärt, speciellt då.

Men sett ur utvecklarsynpunkt och hur den faktiskt verkar begränsa utvecklare av vissa spel, så är den ”besvärlig”, om man säger så.

Du har dock fortfarande fel i hur du jämför den med Switch (framförallt), men även med One X (den jämförelsen är dock bättre, One X är också många ggr kraftfullare än Switchen). Ju mer du fortsätter med det, desto mer ignorant kring ämnet framstår du ju. 😅

PS. Också värt att nämna att Switch är en fantastisk konsol!

Medlem
Skrivet av Majoren:

Inget som visar sig på den tekniska ambitionen på spelen i alla fall. Känns som att Microsoft strypt den på nått sätt, kanske underdimensionerad kylning?

Nä, den har förvisso mycket fler hästkrafter än Switch men den har också mycket mindre hästkrafter än X och PS5. Ett ingenmansland.

12
Skriv svar