Baldur's Gate 3, vilken karaktär kör du?

Baldur's Gate 3, vilken karaktär kör du?

Tänkte att det vore kul att få en bild av vad folk har för tankar när de kommer till deras första karaktär i BG3.

Hur tänker ni som ska köra en egen karaktär? Vet ni vad ni ska köra eller väljer ni fortfarande mellan några alternativ? Kanske kör ni rent av samma i alla RPG och har en fast karaktär som följt er genom spellivet. Origin-karaktär? Vilken, varför?

Själv:

Bard, College of swords.
Human

- En äldre herre med kraftig mustasch som hellre pratar sig ur situationer än tar till våld men inte drar sig för att att visa var skåpet ska stå när behovet uppkommer. Historiskt har jag varit mycket för magiker och rangers men med åldern har karaktärer som fokuserar på dialog blivit allt vanligare för RPGs.

Sannolikt blir det en karaktär som håller sig till ett enhandssvärd, mest för att det känns bra rent RP-mässigt.

EVENTUELLT, att ja kör en ond Gloomstalker/Assassin... men sannolikt blir det genomspelning nr 2, som The Dark Urge.

Hur tänker ni?

Kommer fokus ligga på RP, minmaxande eller är de bara att köra som gäller?

Moderator | Testpilot

Ingen aning. Jag har aktivt gjort mitt bästa för att undvika all info. Tanken är att jag och en polare ska lana i en stuga helgen spelet släpps och spela det tillsammans utan att ha kollat upp något innan. Får se vad det blir på dagen helt enkelt.

Som svar på sista frågan blir det nog en blandning. Oftast brukar jag och polaren gilla att rollspela lite, men ändå vara oss själva och försöka skapa ett starkt party för att klå alla bossar.

Klassmässigt brukar det oftast bli någon närstrids-variant. Gillar att ha ett stort svärd och fet armor. Vi får se!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Vet inte ens vilka som finns mer än att det finns många varianter. Jag lär sitta en hel kväll utan att faktiskt börja spela om jag inte ser något som direkt sticker ut och ropar till mig...

Medlem

Bard, Collage of Lore. Seldarine Drow.
Spells, Rapier och en rejäl skill-monkey så jag kan göra så mycket som möjligt som har skill-checks den första genomspelningen.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Vet inte ens vilka som finns mer än att det finns många varianter. Jag lär sitta en hel kväll utan att faktiskt börja spela om jag inte ser något som direkt sticker ut och ropar till mig...

Du kan ju börja planera redan nu, för det finns mycket riktigt många varianter Här är en wiki:
https://bg3.wiki/wiki/Main_Page

Medlem

Har ingen aning, kommer att gå in helt blind. Har ingen erfarenhet av tidigare titlar men har spelat DO2 en del.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skrivet av waeress:

Du kan ju börja planera redan nu, för det finns mycket riktigt många varianter Här är en wiki:
https://bg3.wiki/wiki/Main_Page

Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska planera hela partyt redan nu eller ta det lite som det kommer. Har ändå kört EA några gånger så vet vad som väntar inledningsvis iaf.

Även här vet jag inte riktigt om man ska sikta på ett party som är optimerat utifrån klassernas synnergier, helt baserat på vilka karatärer ja tycker verkar intressant ur ett story-perspektiv eller om man kör något som balanserar båda...

Kör man på normala svrighetsgraden så kan man ju spela utan reflektera över optimering alls, vilket är ganska charmigt, även om det samtidigt tar emot att spela på normal när Hard är mycket mer tillfredsställande svårighetsgrad.

Moderator | Testpilot
Skrivet av SamuelSvensson:

Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska planera hela partyt redan nu eller ta det lite som det kommer. Har ändå kört EA några gånger så vet vad som väntar inledningsvis iaf.

Även här vet jag inte riktigt om man ska sikta på ett party som är optimerat utifrån klassernas synnergier, helt baserat på vilka karatärer ja tycker verkar intressant ur ett story-perspektiv eller om man kör något som balanserar båda...

Kör man på normala svrighetsgraden så kan man ju spela utan reflektera över optimering alls, vilket är ganska charmigt, även om det samtidigt tar emot att spela på normal när Hard är mycket mer tillfredsställande svårighetsgrad.

Det du kan ta med dig i tänkandet är att svårighetsgrad kan man ändra när som helst, och respecs är gratis och något som låses upp väldigt tidigt. Testa dig fram bara om du inte kan bestämma dig och se var du landar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Det du kan ta med dig i tänkandet är att svårighetsgrad kan man ändra när som helst, och respecs är gratis och något som låses upp väldigt tidigt. Testa dig fram bara om du inte kan bestämma dig och se var du landar.

Jo absolut är det så. Dock vet jag med mig att jag är en sån som aldrig någonsin rör svårighetsgraden i ett startat spel. Det (och respec) är valmöjligheter som jag generellt är väldigt restriktiv med.

Jag tror det har att göra med att jag tycker det stör inlevelsen i rollspelandet för mycket. Respec-möjligheten kan man ju till viss del rättfärdiga beroende på vilken typ av respec man gör... men att ändra rollen på en karaktär vars story bygger på att det är en präst av... ja valfri smak, för att plötsligt istället vara en barbar med en förmsak för stora yxor funkar nog inte för mig.

edit: ja jag har idéer... kan inte hjälpa det

Skribent

Det lutar mot en alvisk rogue av något slag – mer tjuv än lönnmördare, och med välsmort munläder.

Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Jo absolut är det så. Dock vet jag med mig att jag är en sån som aldrig någonsin rör svårighetsgraden i ett startat spel. Det (och respec) är valmöjligheter som jag generellt är väldigt restriktiv med.

Jag tror det har att göra med att jag tycker det stör inlevelsen i rollspelandet för mycket. Respec-möjligheten kan man ju till viss del rättfärdiga beroende på vilken typ av respec man gör... men att ändra rollen på en karaktär vars story bygger på att det är en präst av... ja valfri smak, för att plötsligt istället vara en barbar med en förmsak för stora yxor funkar nog inte för mig.a

edit: ja jag har idéer... kan inte hjälpa det

Hehe, jag är likadan. Har jag börjat på en svårighetsgrad ska jag banne mig köra den eller börja om från början

Inaktiv

Ska nog gräva fram karaktärspappret och återskapa min gamla Rune. Dwarf Barbarian.
Eller möjligen prova en Wood Elf Ranger.

Geeks Gaming

Jag har inte bestämt mig ännu mer än att det blir en skräddarsydd karaktär.
Kör ofta liknande karaktärer i dessa spel så det blir någon form av vältalig godhetsknarkande alv 😁

Medlem

Dwarf något närstrid eller typ en battle mage.
Har inte tittat så mycket på BG3 än, men sitter och kör en gnome fighter/illusionist i BG1 för tillfället, som jag sedan ska ta med till BG2 och ToB. Jag tänkte klara ut de gamla spelen innan jag sätter mig framför BG3.

Medlem

Någon som dödar allt och alla om möjlighet finns, så ond som möjligt är mitt mål!


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Funderar på Sorcerer

Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Jag har inte bestämt mig ännu mer än att det blir en skräddarsydd karaktär.
Kör ofta liknande karaktärer i dessa spel så det blir någon form av vältalig godhetsknarkande alv 😁

Nice! Själv har jag på senare år alltid skapat en karaktär som heter "Donald Trump" och så försöker jag efterlikna honom så mycket jag kan och göra de val som jag tror Donald hade gjort. I KOTOR2 så blev jag sith redan efter 3 timmar.

Har inte spelat några av de tidigare spelen, men ägor dom på GOG, är det värt att testa?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

känsla av illamående bara jag hör ordet Origin


signatur

//monster

Medlem

Dragonborn Paladin - alternativt en Half-orc Barbarian/Fighter

Moderator | Testpilot
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ingen aning. Jag har aktivt gjort mitt bästa för att undvika all info. Tanken är att jag och en polare ska lana i en stuga helgen spelet släpps och spela det tillsammans utan att ha kollat upp något innan. Får se vad det blir på dagen helt enkelt.

Som svar på sista frågan blir det nog en blandning. Oftast brukar jag och polaren gilla att rollspela lite, men ändå vara oss själva och försöka skapa ett starkt party för att klå alla bossar.

Klassmässigt brukar det oftast bli någon närstrids-variant. Gillar att ha ett stort svärd och fet armor. Vi får se!

Har funderat en aning och är lite sugen på Dragonborn faktiskt. Ödlan i Divinity Original Sin II var superkul som melee klass


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Funderar faktiskt på en half-elf bard som är bra på att snacka. Har aldrig spelat en bard i något CRPG, och av någon outgrundlig anledning är jag jäkla sugen på det.

Medlem

Jag kommer att skapa en Half-Elf Sorcerer, tror jag. Fortfarande osäker på ras och klass. Men jag ska definitivt spela som en god och smart diplomat som kan övertyga folk.

Medlem

Visst har man väl bara 4 i ett party precis som i Larians tidigare spel? Lite trist tycker jag då det känns som att det ökar trycket på min/max, med 6 i gruppen som i tidigare Baldurs gate-spel så fanns det utrymme för lite mer avvikelser.
Men ska nog testa en bard för första gången som huvudkaraktär, som får fylla rollen som rogue och lite allt i allo, precis som någon skrev så brukar de passa bra för att klara många skill-checks och därmed kunna låsa upp lite mer i dialoger etc.

En andra genomspelning blir nog en mörkare med en fallen paladin.

Moderator | Testpilot
Skrivet av OBK1:

Visst har man väl bara 4 i ett party precis som i Larians tidigare spel? Lite trist tycker jag då det känns som att det ökar trycket på min/max, med 6 i gruppen som i tidigare Baldurs gate-spel så fanns det utrymme för lite mer avvikelser.
Men ska nog testa en bard för första gången som huvudkaraktär, som får fylla rollen som rogue och lite allt i allo, precis som någon skrev så brukar de passa bra för att klara många skill-checks och därmed kunna låsa upp lite mer i dialoger etc.

En andra genomspelning blir nog en mörkare med en fallen paladin.

Det mesta officiella materialet för DnD 5E är gjort för fyra spelare, sedan känns det som att Larian tar stor inspiration från vad Bioware gjorde med Dragon Age: Origins, som också hade fyra spelare som max.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Nice! Själv har jag på senare år alltid skapat en karaktär som heter "Donald Trump" och så försöker jag efterlikna honom så mycket jag kan och göra de val som jag tror Donald hade gjort. I KOTOR2 så blev jag sith redan efter 3 timmar.

😂
Det var ett rejält rollspel 😁

Medlem

En ung half-orc barbarian som byter till druid när han mognat lite. Finner vägen med Circle of the Moon och shapeshifting. Med barbarians bonus för att slåss utan armor i djurform förstås.
Kommer att köra co-op med 3 andra och fokuserar på rollspelet snarare än att maximera, iaf till en början.
Kommer helt säkert att starta en sorcerer i single player förr eller senare…

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Har inte spelat några av de tidigare spelen, men ägor dom på GOG, är det värt att testa?

De tidigare Baldur’s Gate-spelen?
De är bra gamla nu men om du vill pröva så ta 2:an. Det är ett mycket bra spel med story och djup, om du har överseende med den gamla stilen.
Sedan är ju inte gamla D&D så spännande kanske. Skulle hellre rekommendera Larians tidigare spel i Divinity-serien. De är nog mer lika det modernare D&D i Baldur’s Gate 3 och känns bra mycket fräschare och spännande än gamla Baldur’s Gate tycker jag, bra story också.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Har inte spelat några av de tidigare spelen, men ägor dom på GOG, är det värt att testa?

Om du gillar gamla spel och har tålamodet för dom, så JA!. Första BG var en ny era i crpg's och 1 & 2 är utmärkta spel vad gäller story.

Medlem
Skrivet av OBK1:

Visst har man väl bara 4 i ett party precis som i Larians tidigare spel? Lite trist tycker jag då det känns som att det ökar trycket på min/max, med 6 i gruppen som i tidigare Baldurs gate-spel så fanns det utrymme för lite mer avvikelser.
Men ska nog testa en bard för första gången som huvudkaraktär, som får fylla rollen som rogue och lite allt i allo, precis som någon skrev så brukar de passa bra för att klara många skill-checks och därmed kunna låsa upp lite mer i dialoger etc.

En andra genomspelning blir nog en mörkare med en fallen paladin.

5e DnD är år dock helt annorlunda från 2e (bg1&2). Så en mindre grupp kan uppfylla många fler roller. Med ett helt custom-party i BG 3 kan du nog klara alla skillchecks och alla strider utan problem.
Du kommer inte se alla varianter och vägar om du inte spelar om flera gånger, men 6 karaktärer är verkligen overkill nuförtiden.

12
Skriv svar