Vincenzo's Plate - Riktig italiensk mat (och sågar Gordon Ramsey)

Medlem

https://youtu.be/30sXq6pA6Lo

Den här snubbens kanal (Nats what I reckon). Skön australiensare som gör helt vanlig vardagsmat från grunden. Hela grejen han kör är att skippa halvfabrikat och färdigrätter/färdiga såser.

Funkar finfint om man vill ha lite inspiration eller underhållning och även som steg för steg guide till någon som inte ens kan koka tevatten typ 😉

Skribent
Skrivet av lasseedsvik:

Specifika videon om varför man "inte" ska köpa billig pasta...... typ Barilla....

https://www.youtube.com/watch?v=mYsffeNkslA

Det där kan jag intyga inte står för alla italienare överlag. Jag har en italiensk kompis som bor och är uppväxt i norra Italien. Hon och hennes familj svär vid Barilla. Blir typ dålig stämning om någon annan pasta tas in i huset

Nu säger jag inte alla Italienare är som hon och hennes familj dock. Men tror många italienare är väldigt stolta över sin familjs recept och mat. Allt som då går utanför det är inte lagat på "Italienskt" vis.

Är samma med Carbonara. Det finns visst recept med grädde i Italien. Bara olika familjer som lagat olika och alla hävdar "deras" sätt är rätt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Vad är du villig att betala? ;-D

Massa kapsyler nu Kanske pengar senare

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det där kan jag intyga inte står för alla italienare överlag. Jag har en italiensk kompis som bor och är uppväxt i norra Italien. Hon och hennes familj svär vid Barilla. Blir typ dålig stämning om någon annan pasta tas in i huset

Nu säger jag inte alla Italienare är som hon och hennes familj dock. Men tror många italienare är väldigt stolta över sin familjs recept och mat. Allt som då går utanför det är inte lagat på "Italienskt" vis.

Är samma med Carbonara. Det finns visst recept med grädde i Italien. Bara olika familjer som lagat olika och alla hävdar "deras" sätt är rätt.

Okej Det var en annorlunda vinkel Säger inte vad är rätt eller inte, jag äter knappt pasta

Skribent
Skrivet av lasseedsvik:

Okej Det var en annorlunda vinkel Säger inte vad är rätt eller inte, jag äter knappt pasta

Ja jag säger inte han har fel. För han är det säkert precis som han säger. Men vad som det "riktiga" italienska sättet verkar variera rätt mycket om man frågar runt. Sen finns det ju säkerligen grundrecept på allt, men saker förändras ju genom tiderna


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Rekommendera Joshua Weissman och Sam The Cooking Guy.

Angående pastan så håller jag inte alls med. Varför skulle en gulare pasta var sämre, det har bara med vilka typer av råvaror du framställer pastan på. Durumvete har olika gula färger, viss pasta innehåller dessutom ägg som gör den gulare. Ren bullshit imao.

Medlem
Skrivet av robbis:

Rekommendera Joshua Weissman och Sam The Cooking Guy.

Angående pastan så håller jag inte alls med. Varför skulle en gulare pasta var sämre, det har bara med vilka typer av råvaror du framställer pastan på. Durumvete har olika gula färger, viss pasta innehåller dessutom ägg som gör den gulare. Ren bullshit imao.

Det är inte det det handlar om, det "vita" i premiumpastan kommer inte från degen,det kommer ifrån att maskinen som gör pastan använder ett mässingmunstycke istället för t.ex en teflonbelagd dito, det gör att ytan ruggas upp och det gör att sås fastnar bättre. Det gör även pastan dyrare för att munstyckena måste bytas ut och underhållas oftare.

+att det är bra råvaror också förstås.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Känns ju väldigt genuint med en avdankad skådespelare boende i Sydney som gör karriär genom att såga andra kändiskockar/andra gelikar och på att prata med överdriven italiensk brytning. Säger väl en del om samtiden, heh.

Inaktiv
Skrivet av lasseedsvik:

Väldigt många filmer där han sågar folk som använder grädde och persilja i Carbonara lol.....

Jag får inte ihop det här beteendet. Han är ju inte direkt den första som rör vid carbonara och vad den ska innehålla och inte. Dom är alltså kockar som skriker om detta helgerån om grädde och annat i carbonaran. Deras jobb och passion är att laga god mat och få andra att njuta av denna mat.

Så om folk då tycker att det är godare med grädde i carbonaran....går det inte emot mycket av det dom står för? Blir bara trött på sådana här människor som inte viker en tum utan det ska bara vara på ETT ENDA SÄTT och det ÄR RÄTT SÄTT för att dom säger det och för att det varit så. Med det tankesättet hade matlagning inte utvecklas ett dugg...ändå så vill dom utveckla och laga mat andra njuter av?

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Jag får inte ihop det här beteendet. Han är ju inte direkt den första som rör vid carbonara och vad den ska innehålla och inte. Dom är alltså kockar som skriker om detta helgerån om grädde och annat i carbonaran. Deras jobb och passion är att laga god mat och få andra att njuta av denna mat.

Så om folk då tycker att det är godare med grädde i carbonaran....går det inte emot mycket av det dom står för? Blir bara trött på sådana här människor som inte viker en tum utan det ska bara vara på ETT ENDA SÄTT och det ÄR RÄTT SÄTT för att dom säger det och för att det varit så. Med det tankesättet hade matlagning inte utvecklas ett dugg...ändå så vill dom utveckla och laga mat andra njuter av?

Vad jag förstått det som på Italienarna så bryr de sig ej i vad du lägger i din Carbonara eller hur du ändrar den, " problemet " blir när du gör en YT film med titeln klassisk italiensk Carbonara och ändrar om flera av huvud ingredienserna, det är då jag sett mest gnäll iaf. Personligen kunde jag inte bry mig mindre men antar att det är känsligt för vissa, visserligen skulle jag nog höja på ögonbrynet om någon döpte ett klipp till " klassisk svensk Wallenbergare " men använder ris och blandfärs istället potatis och kalvfärs

Inaktiv
Skrivet av abso:

Vad jag förstått det som på Italienarna så bryr de sig ej i vad du lägger i din Carbonara eller hur du ändrar den, " problemet " blir när du gör en YT film med titeln klassisk italiensk Carbonara och ändrar om flera av huvud ingredienserna, det är då jag sett mest gnäll iaf. Personligen kunde jag inte bry mig mindre men antar att det är känsligt för vissa, visserligen skulle jag nog höja på ögonbrynet om någon döpte ett klipp till " klassisk svensk Wallenbergare " men använder ris och blandfärs istället potatis och kalvfärs

Då har du inte sett många italienare. Fråga dom om en pizza med ananas t ex.

Medlem

Här är en omelett ni kan prova att göra.
Spola fram till 2.00 tyvärr finns det bara engelsk text
Lycka till 😁

https://youtu.be/4XiWUis2eKc

Skribent
Skrivet av abso:

Vad jag förstått det som på Italienarna så bryr de sig ej i vad du lägger i din Carbonara eller hur du ändrar den, " problemet " blir när du gör en YT film med titeln klassisk italiensk Carbonara och ändrar om flera av huvud ingredienserna, det är då jag sett mest gnäll iaf. Personligen kunde jag inte bry mig mindre men antar att det är känsligt för vissa, visserligen skulle jag nog höja på ögonbrynet om någon döpte ett klipp till " klassisk svensk Wallenbergare " men använder ris och blandfärs istället potatis och kalvfärs

Fast det är ju inte ens att de kallas "klassisk" Carbonara, utan många italienare tycker inte ens det får kallas Carbonara om det inte görs på deras specifika vis. Här kommer ju också problemet som jag skrev om tidigare, alla familjer verkar ha sina recept som härstammar från deras mormormormormormormormor. Alla hävdar därmed också att deras familjerecept är det rätta och riktiga. Det finns nog få länder som är så patriotiska om sin mat som italienarna. Det kan nästan bli som att diskutera politik om man kritiserar deras mat.

Men jag kan förstå det också till viss del då maten och middagsbordet är så viktigt i deras kultur. Sen finns inget mysigare att sitta en hel kväll runt middagsbordet med en italiensk familj, småäta alla rätter som serveras och umgås.

Annars, angående roliga matkanaler som kanske inte är rent recept. Men Guga food är rätt rolig då han testar olika experiment med dry aging. Sen gillar jag Tasting History med Max. Han testar olika historiska recept som t.ex. vad åt en romersk soldat och sen ger även bra och matig historia runt saker.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det där kan jag intyga inte står för alla italienare överlag. Jag har en italiensk kompis som bor och är uppväxt i norra Italien. Hon och hennes familj svär vid Barilla. Blir typ dålig stämning om någon annan pasta tas in i huset

Nu säger jag inte alla Italienare är som hon och hennes familj dock. Men tror många italienare är väldigt stolta över sin familjs recept och mat. Allt som då går utanför det är inte lagat på "Italienskt" vis.

Är samma med Carbonara. Det finns visst recept med grädde i Italien. Bara olika familjer som lagat olika och alla hävdar "deras" sätt är rätt.

En "skräppasta" skulle knappast ha nästan 25% av marknadsandelarna i Italien
https://www.businessintelligencegroup.it/quanto-vale-il-merca...

"Quasi tutti i maggiori produttori italiani quindi hanno aumentato le vendite, ma La Molisana, Rummo e Voiello hanno eroso quote ai tre colossi storici. Barilla rimane leader con vendite per 175 min e una quota di mercato del 24,5%,"

Angående Vincenzo så tyckte jag också han var kul i början men det är bara roligt ett par gånger att se videos som är exakt likadana men med en ny video att såga.

Sen var var ju ett sidospår andra kanalar och enda jag kollar på är Markus Aujalay, mycket recept som passar perfekt i vardagen och sen lite gamla klassiker som kassler med annanas i ugn
https://www.youtube.com/channel/UCcomGqp2D49N886bWBQ9OLg

Skribent
Skrivet av rosski:

En "skräppasta" skulle knappast ha nästan 25% av marknadsandelarna i Italien
https://www.businessintelligencegroup.it/quanto-vale-il-merca...

"Quasi tutti i maggiori produttori italiani quindi hanno aumentato le vendite, ma La Molisana, Rummo e Voiello hanno eroso quote ai tre colossi storici. Barilla rimane leader con vendite per 175 min e una quota di mercato del 24,5%,"

Angående Vincenzo så tyckte jag också han var kul i början men det är bara roligt ett par gånger att se videos som är exakt likadana men med en ny video att såga.

Sen var var ju ett sidospår andra kanalar och enda jag kollar på är Markus Aujalay, mycket recept som passar perfekt i vardagen och sen lite gamla klassiker som kassler med annanas i ugn
https://www.youtube.com/channel/UCcomGqp2D49N886bWBQ9OLg

Ja just det! Markus kanal är bra. Han är dock inte jätteaktiv så glömmer bort den, men när han postar recept är det bra grejor.


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv
12
Skriv svar