Första säsongen av Diablo IV släppt: "Ovanligt långa köer"

Medlem
Skrivet av whoo:

What? Jag är likadan. Många av mina vänner likaså. Känns som proppen gick ur när man ska börja om varje säsong.

Varför hade dom inte kunnat bygga säsong-konceptet ovanpå en level 100-char?

Förmodligen för att det inte skulle hålla i 3 månader… det känns som hela systemet med att man ska börja om är för att det ska vara en time-sink nog för 3 månader…

Ett stort problem för oss är att vi vill spela tillsammans, men level scaling eller vad det nu kallas gör det svårt. Redan under första charen har det varit trist då flera av oss ligger 10-20 levels från varandra.

Vår tanke var ”det löser sig vid 100” men så är ju inte fallet om man ska börja om varje säsong.

Sen verkar många(?) vara så fokuserade på att det ska vara nån typ av evighetsspel? Jag hade varit fullt nöjd med om jag får säg 10 timmar riktigt bra speltid varje säsong. Det finns miljoner andra spel.

Känns lite som att du och dina vänner inte spelat Diablo 2-3 tidigare och det är trist att ni inte upplever att ni får det ni önskat från spelet. Jag skulle tro att anledningen till att man kör säsonger med level reset är att de brukar innebära ganska stora förändringar i klasserna. Det kommer nya system och balansering som innebär att det för de flesta skulle vara bäst att levela en ny gubbe så att man "lär känna" sin gubbe på vägen.

Vad gäller din kommentar om evighetsspel så har Diablo och de flesta andra ARPGs jag spelat varit just det, evighetsspel. Det ska alltid finnas något att jaga och mosa.

Gnällkuk
Skrivet av Jinxad:

Med tanke på att det är svårt att se hur många som spelar det så är det enkelt för Blizzard att artificiellt skapa köer genom att dra ner på hårdvaran. "Titta, vi har köer, det hade vi inte på release", sneglar svettigt på 70% avstängda servrar och hoppas ingen skvallrar.

Lite som att det finns inga döda i Nord Korea för det säger så, men väldigt svårt att få det verifierat om ingen i NK kommer med info.

Sedan många år har vi skalbara system med cloudservrar. Att skala upp och ned sköts per automatik, är inget problem nedåt bara uppåt vid massiv, plötslig last då det blir i princip ddos som behöver routas om.

Att de medvetet skulle skala ned för att skapa en artificiell kö är bara löjligt att påstå.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Kalliban:

På vilket sätt tycker du level scaling gör det svårt att spela ihop? Jag tänker precis tvärtom att de äntligen fått till det i fyran, om en char är 100 och en annan 1 kan de fortfarande spela ihop och fienderna är lagom svåra för båda, i tidigare spel har det inte funkat. (edit: det enda är väl att båda måste spela på samma world tier, så 100 och 1 är nog inte så vanligt, men exempelvis 30 och 1 går hur bra som helst)

Sen det här att man "ska" spela om varje säsong, det är ju mer att man "kan". Säsongerna är ju frivilliga och vi är många som älskar det, det är även standard i Diablo och många andra arpg. Ett sätt att hålla spelet fräscht och kul, det är ju inte roligt att springa runt med sin level 100-gubbe, den är ju redan "klar med spelet".

Då måste vi göra nått fel.
Den/de som är högst level får svårare mobs som tar längre tid att cleara än om denne person spelar ensam.

Dom lägre level gör i stort sett ingen damage och dör på 1-2 slag.

Edit: jaha, jo vi har i stort sett alltid legat på olika world tiers.

Jag tycker ändå att man borde kunna ha gjort contentet i säsongerna för level 100. Man kan ju spela nytt content utan att få mer levels…

Medlem
Skrivet av Dergo218:

Känns lite som att du och dina vänner inte spelat Diablo 2-3 tidigare och det är trist att ni inte upplever att ni får det ni önskat från spelet. Jag skulle tro att anledningen till att man kör säsonger med level reset är att de brukar innebära ganska stora förändringar i klasserna. Det kommer nya system och balansering som innebär att det för de flesta skulle vara bäst att levela en ny gubbe så att man "lär känna" sin gubbe på vägen.

Vad gäller din kommentar om evighetsspel så har Diablo och de flesta andra ARPGs jag spelat varit just det, evighetsspel. Det ska alltid finnas något att jaga och mosa.

Vi har spelat spelen men aldrig något med ”seasons”.

Problemet är i grund att vi är gamla gubbar som spelar casual. Känns ju tvärtom trist att det vi kommer göra i seasons är att spela typ vad vet jag, level 1-40 och om igen.

Eftersom vi spelar ”osynkat” så vore det ju betydligt enklare att ”gå in två timmar coh spela tillsammans” om alla är lvl 100, nu kommer ju en precis ha startat sin lvl 1 gubbe, en ligger på 30 och hen som inte har barn och familj har blivit 85. Svårt att se hur man då ska kunna uppleva nått content tillsammans..

Nu är jag på semester (vem fan startar en season 20 juli? ), men av vad jag läst så verkar t ex en del av detta battle pass / season content vara saker man ”ska göra”. Även där kommer man ju då hamna i total osynk om man inte spelar allt tillsammans…

Problemet i grund är väl att vi önskar ett socialt MMO av ett spel som inte är det antar jag. Man ska väl fortfarande se D4 som ett singleplayerspel med ”eventuella inslag” av att gruppa.

Gällande evighetsspel så är det väl det som det är vid lvl 100, fortsätt kötta på. Det jag ställer mig tveksam till är det jag på förhand googlat mig fram till, att det skulle ta 75h+ att ta sig igenom ett battle pass. För oss som inte har 75h per tre månader i speltid blir det bara totalt otaggat… varför kan inte en säsong bara få ligga kvar? Dom kan väl släppa en ny var tredje månad, men låta oss casuals använda 6 månader till att spela den?

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Sedan många år har vi skalbara system med cloudservrar. Att skala upp och ned sköts per automatik, är inget problem nedåt bara uppåt vid massiv, plötslig last då det blir i princip ddos som behöver routas om.

Att de medvetet skulle skala ned för att skapa en artificiell kö är bara löjligt att påstå.

Fullt medveten om att det är så, men samtidigt kan man välja sin gräns för auto scaling, så när spelet släpptes så hade man det väldigt högt så det skulle täcka in allt och alla. Det är inte bra om det är långa köer på release. Sen när det är nya säsonger kan man sänka det lite, lite kö gör bara att spelet verkar superpopulärt så det är positivt, inte alls samma som om det hade varit kö vid release.

Medlem
Skrivet av Hajfena:

En stor majoritet har alpha testat spelet, en stor majoritet har beta testat(demo) det, till och med jag.
Den har patchen fanns förmodligen redan färdig från början och skulle varit balanserat i spelet från början MEN eftersom de nu fått in pengarna som gjorde att de som vill ha mindre grindiga spel kunnat spela och kunnat njuta av att det är enkelt att levla fortare.

Det de gjorde med den här patchen är att visa att det ska ta längre tid att komma till 100 då de inte har ett så där mäktigt end game de påstod från början, låter kul Idag spelar vi betydligt fler spel än för 20 år sedan, marknaden ser annorlunda ut så nu har casual spelarna bytt spel, och nu ändrar de till de som gillar att nöta.
Förhoppningsvis så kan detta bli mer hållbart spel i framtiden om de lyssnar till kritiken från de som verkligen pekar på de logiska bristerna i vad som håller i längden, men det krävs att man gör om grundläggande spelmekanismer, och det tar tid.

En säsong som på ett helt nytt spel som inte ens varit 2 månader visar att de inte har innehåll att hålla spelarna aktiva, när en säsong brukar vara i 3 månader vanligtvis.

Seasons är en timesink för att ge content till spelare innan nästa expansion. Det har Blizzard själva sagt i en av sina videos, fast de använder inte ordet timesink utan "to give player something to do while we get time to get the next expansion ready" eller liknande. Givetvis kommer inte alla gilla att köra seasons och det har säkerligen inte Blizzard räknat med heller med tanke på erfarenheterna från D2 och D3. Men kikar man på just D2 och D3 så kommer många av de som skippar seasons att komma tillbaka till de två planerade expansionerna. Det är där de kan casha in igen på sin playerbase.

När det gäller Season 1 så var de tydliga redan före spelets release att den skulle komma i mitten/slutet på Juli månad. Så det var inget de tidigarelagt i efterskott efter att ha sett hur antalet aktiva spelare gått ned, vilket är en vanlig konspirationsteori.

Personligen så är min personliga åsikt att jag är för alla försök att göra spelet svårare samt att det skall ta mer tid samt effort att nå max level eller hitta den bästa looten. Det gör spel roligare om det är lite utmaning så man får jobba lite anser jag. Tycker man det är "grindy" i D4s fall så har man kanske inte nog med erfarenhet av spel för att ha ett rimligt perspektiv att göra den bedömningen. Jag spelar även mycket moderna spel som bygger på olika former av grinding och jämfört med dem så är D4 en all inclusive där barnen kan hämta hur mycket glass eller burgare de vill vid poolen men man är ändå inte nöjd.

Medlem

De gångerna man äntligen har tid och ska ge det en chans så möts man bara av inloggningserror och licens saknas, hänt de senaste 4 gångerna man tänkt ta tag i spelet..

Medlem

Jag kämpar fortfarande med min första char, lvl 73 just nu, och det går seeeegt. Jag tar inte ens en level på en dag nu och jag vet inte om jag kommer att orka plöja dungeons tills jag blir 100. Att köra seasons hjälper 0 utan betyder snarare att den här grinden jag känner bara blir dubbelt upp, då det är otroligt ointressant för min del. Men, hade jag nått 100 så hade jag nog testat att rolla en ny char.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

När det gäller Season 1 så var de tydliga redan före spelets release att den skulle komma i mitten/slutet på Juli månad. Så det var inget de tidigarelagt i efterskott efter att ha sett hur antalet aktiva spelare gått ned, vilket är en vanlig konspirationsteori.

Exakt, jag hade ju läst om det här innan spelet släpptes. Är det en patch med nytt innehåll eller mest ändringar i skadetabellen... Därav så kunde de ha lagt in denna ändring från början så alla helt nya spelare kan förstå att det är nöta nöta nöta som gäller. Betyget hade nog varit annorlunda då.

Jag tycker de kunde ha väntat minst 3 månader innan s1 speciellt om man tidigare Diablo pratat om leader boards(hur är den i d4?), alla är inte införstådda med hur seasons fungerar heller, speciellt då man har en hel del nya spelare. Det är ju inte ett mmo även om det kan se ut så i marknadsföringen!

12
Skriv svar