Embracer gör nyemssion, aktien sjunker

Robot
Embracer gör nyemssion, aktien sjunker

Företaget får in 2 miljarder kronor.

#embracer, #lars-wingefors, #nyhetstips


Inaktiv

Aktiemarknaden har skadat världen mer än något annat och speciellt gaming världen. Skiftat fokus från skapande där man installerar företagsgrävlingar till chefer för att utarma företag i jakten på vinst och pusha out ofärdiga spel. Aktiemarknaden gynnar de rika och extraherar resurser från de fattiga. Konstigt att värden är mer ekonomiskt ojämlik än under franska revolutionen.

Obligatorisk video:

Något off-topic men högst relevant i dessa tider speciellt när gaming världen blir allt mer girig

Medlem

Tänk tillbaks 40år när det var enstaka tonåringar som satt och knappade i källarn.
Varje spel var färdigt, utan buggar. Inga online uppdateringar. Inga ryska/kinesiska fuskare.
10-20$ per spel på kassett/diskett.

Nu, 100$ per spel digitalt utan att du får någonting alls, bara halvfärdigt vid release, totalt sönderfuskat om man spelar online. Går inte sälja vidare om man ångrar sig, eller är klar med spelet.

Vill inte säga att det var bättre förr, men visst var det bättre förr?

Medlem

Om ett par år blir nog aktien prisvärd!

Medlem
Skrivet av ohGr:

Tänk tillbaks 40år när det var enstaka tonåringar som satt och knappade i källarn.
Varje spel var färdigt, utan buggar. Inga online uppdateringar. Inga ryska/kinesiska fuskare.
10-20$ per spel på kassett/diskett.

Nu, 100$ per spel digitalt utan att du får någonting alls, bara halvfärdigt vid release, totalt sönderfuskat om man spelar online. Går inte sälja vidare om man ångrar sig, eller är klar med spelet.

Vill inte säga att det var bättre förr, men visst var det bättre förr?

Det var ju massor med buggar i spelen för 40 år sen. Men som spelare var det ju något man helt enkelt fick leva med eftersom dom inte kunde fixas, så man tänkte väl inte på dom på samma sätt.

Medlem
Skrivet av ohGr:

Tänk tillbaks 40år när det var enstaka tonåringar som satt och knappade i källarn.
Varje spel var färdigt, utan buggar. Inga online uppdateringar. Inga ryska/kinesiska fuskare.
10-20$ per spel på kassett/diskett.

Nu, 100$ per spel digitalt utan att du får någonting alls, bara halvfärdigt vid release, totalt sönderfuskat om man spelar online. Går inte sälja vidare om man ångrar sig, eller är klar med spelet.

Vill inte säga att det var bättre förr, men visst var det bättre förr?

Går inte att jämföra skalan på spelen. Dessutom har spel inte blivit speciellt mkt dyrare sedan 90-talet om man ränkar in inflation. I många fall är de t o m billigare idag. Många snes-spel kostade över 700 kr vilket motsvarar mer än 1100 i dagens valuta och det ofta för betydligt mindre och billigare produktioner. Att spelen under 80-talet skulle vara buggfria är dessutom inte sant men man levde med det.

Redaktör
Skrivet av ohGr:

Tänk tillbaks 40år när det var enstaka tonåringar som satt och knappade i källarn.
Varje spel var färdigt, utan buggar. Inga online uppdateringar. Inga ryska/kinesiska fuskare.
10-20$ per spel på kassett/diskett.

Nu, 100$ per spel digitalt utan att du får någonting alls, bara halvfärdigt vid release, totalt sönderfuskat om man spelar online. Går inte sälja vidare om man ångrar sig, eller är klar med spelet.

Vill inte säga att det var bättre förr, men visst var det bättre förr?

En del var bättre, annat inte. En rätt jäkla rejäl del av allt som släpptes var skräp, men de spelen glömmer man gärna bort. Många spel kostade betydligt mer än 100-200 kr. Min familj skippade dåtida drömspelet Pac-Man till Atari 2600 eftersom det kostade hysteriska summor i början av 80-talet, om jag minns rätt sisådär 500 kr. Det är väl 2 000 spänn i dag.

Kvalitén var säkerligen högre (färre buggar alltså). En orsak kan vara att spelen inte var i närheten av lika komplexa - det är olika universum då och nu. En C64-floppy rymde väl typ 170 KB data. Ett lite modernare exempel: Quake krävde 80 MB lagring.


signatur
Medlem
Skrivet av anon_332538:

Aktiemarknaden har skadat världen mer än något annat och speciellt gaming världen. Skiftat fokus från skapande där man installerar företagsgrävlingar till chefer för att utarma företag i jakten på vinst och pusha out ofärdiga spel. Aktiemarknaden gynnar de rika och extraherar resurser från de fattiga. Konstigt att värden är mer ekonomiskt ojämlik än under franska revolutionen.

Obligatorisk video: https://www.youtube.com/watch?v=QPKKQnijnsM?t=95

Något off-topic men högst relevant i dessa tider speciellt när gaming världen blir allt mer girig

Grym video! Lär bli intressant att se hur det utvecklas. Tror att medelklassen kommer försvinna allt mer och det blir ett ännu större glapp mellan rika och fattiga. Känns inte som att det uppmärksammas tillräckligt men allt fler börja gå på knäna ekonomist, även i västvärlden. Gäller att investera rätt inför framtiden, annars blir det nog tufft.

Medlem

Dags för lars att ge sig in i häftapparatsbranschen kanske?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

tänk att man var typ 20 när man fick en obehaglig känsla i magen om att spelen bara handlade om pengar, inget mer. Själen var döende och plånböckerna på företagen vibrerade...

Men nej, man fick mothugg, det var inte så illa som man sa.

Nu snart 20 år senare så håller jag mig inte ens uppdaterad på AAA-spel längre, med väldigt få undantag.
Ska något spelas så är det sannolikt indie som spelas. By gamers, for gamers...

Triple-A är 100% hollywood och 99% smörja. En repeat på gårdagens spel, men lite sämre.

Spelen är dock sjukt optimerade nuförtiden. De drar in flera miljoner dollar per månad nu är de uppe i x M$/M
FPS dock... mja, den vll man ju inte riktigt optimera för..... ska man ha hög FPS så sjunker j x M$/M parametern...

Medlem
Skrivet av ohGr:

Tänk tillbaks 40år när det var enstaka tonåringar som satt och knappade i källarn.
Varje spel var färdigt, utan buggar. Inga online uppdateringar. Inga ryska/kinesiska fuskare.
10-20$ per spel på kassett/diskett.

Nu, 100$ per spel digitalt utan att du får någonting alls, bara halvfärdigt vid release, totalt sönderfuskat om man spelar online. Går inte sälja vidare om man ångrar sig, eller är klar med spelet.

Vill inte säga att det var bättre förr, men visst var det bättre förr?

Nej allt var inte böttre förr.
Det är bättre nu, ta bort blicken från AAA industrin så får du bättre spel till lägre pris.
Som ovan skrev. Spel av gamers för gamers


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej allt var inte böttre förr.
Det är bättre nu, ta bort blicken från AAA industrin så får du bättre spel till lägre pris.
Som ovan skrev. Spel av gamers för gamers

Tycker fortfarande det finns jävla massa bra AAA spel också speciellt om man kollar SP-spel. Det är en underbar tid att vara ett Feomsoftware fan 😅

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Tycker fortfarande det finns jävla massa bra AAA spel också speciellt om man kollar SP-spel. Det är en underbar tid att vara ett Feomsoftware fan 😅

Ja det finns så klart bra spel från AAA industrin också.
Men dom som är besvikna mest och tycker att det var bättre förr är fast i "AAA träsket" oftast.
99% kanske inte är skit men beroende på vad man gillar och vad man betalar är myclet mer eller mindre skräp och ren cash grab


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av anon_332538:

Aktiemarknaden har skadat världen mer än något annat och speciellt gaming världen. Skiftat fokus från skapande där man installerar företagsgrävlingar till chefer för att utarma företag i jakten på vinst och pusha out ofärdiga spel. Aktiemarknaden gynnar de rika och extraherar resurser från de fattiga. Konstigt att värden är mer ekonomiskt ojämlik än under franska revolutionen.

Obligatorisk video: https://www.youtube.com/watch?v=QPKKQnijnsM?t=95

Något off-topic men högst relevant i dessa tider speciellt när gaming världen blir allt mer girig

Politisk raljans är tydligen okej så länge det kommer från den vänstra sidan.

Jag tror på Embracer. De har något riktigt bra på gång!

Inaktiv

Äckligt skitbolag.

Medlem

Alltid lika kul att bli utspädd som privatsparare. Har inte följt Embracer och är inte insatt i deras katalog men, grafen ger mig förhoppningsbolagsvibbar. Lägger till i min bevakningslista och börjar följa lite smått.

Inget slår mitt älskade "Lands of Lore 2" tills denna dag Kapitalister kommer dock alltid finnas.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av ohGr:

Tänk tillbaks 40år när det var enstaka tonåringar som satt och knappade i källarn.
Varje spel var färdigt, utan buggar. Inga online uppdateringar. Inga ryska/kinesiska fuskare.
10-20$ per spel på kassett/diskett.

Nu, 100$ per spel digitalt utan att du får någonting alls, bara halvfärdigt vid release, totalt sönderfuskat om man spelar online. Går inte sälja vidare om man ångrar sig, eller är klar med spelet.

Vill inte säga att det var bättre förr, men visst var det bättre förr?

Nostalgibrillorna på?

20 dollar motsvarar ca 800kr i början av 80-talet mot dagens penningvärde.

Fysisk media i stora boxar tar större plats i leveranserna med dåliga eller obefintliga filter på dieseltruckarna som levererar.

De flesta spelen var halvdåliga för att de utvecklades i en källare av folk som inte hade koll på vad kunderna vill ha.

Steam-reor fanns inte.

Att testa spel och lämna tillbaks dom gick inte.

En dator var svindyr och inget vanligt folk hade råd med.

Massor med buggar som inte rättades.

Men det är klart. Inga globala fuskare då alla spel var sp. Det var iofs rätt bra.


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem

Det var inte bättre förr, man har nog mycket nostalgibrillor. varje dag släpps fantastiska indie-spel som i flera fall är större och bättre än vad som släpptes som AAA för 20 år sen, bara skalan på branschen har växt, vad som ansågs mainstream när doom släpptes var bara på den skalan som nuvarande indie är, tom lite mindre. Så länge man ignorerar dom stora bolagen så har man i princip samma typ av eldsjälar och företag som fanns förrut, fast med tom bättre spel.

PS: ligger personligen lite back på embracer nu, men hoppas på långsiktigt. copium

Inaktiv
Skrivet av anon_332538:

Aktiemarknaden har skadat världen mer än något annat och speciellt gaming världen. Skiftat fokus från skapande där man installerar företagsgrävlingar till chefer för att utarma företag i jakten på vinst och pusha out ofärdiga spel. Aktiemarknaden gynnar de rika och extraherar resurser från de fattiga. Konstigt att värden är mer ekonomiskt ojämlik än under franska revolutionen.

Obligatorisk video: https://www.youtube.com/watch?v=QPKKQnijnsM?t=95

Något off-topic men högst relevant i dessa tider speciellt när gaming världen blir allt mer girig

Du kan inte jämföra USA och deras ekonomi och aktiemarknad med resten, än minst Sverige.

Dom har helt andra regler och förfarande än vad vi har t ex. Där styr lobby verksamheten och en del korruption som SEC gör väldigt lite åt, då dom helt sonika är styrda trots att dom ska vara dom som granskar.

Sen kan man ju diskutera att USA ekonomi givetvis har ett inflytande och smittar resten av världens industri.

Men aktiemarknaden gynnar alla som lär sig hur den fungerar och med allt det medför. Det är så dom flesta blivit rika och är man rik är det betydligt lättare att förbli så. När marknaden skiftar så är skillnaden att dom rika har pengar kvar att köpa för, medans dom ”fattiga” gör det man aldrig ska göra. Säljer i panik och tar förlusten.

Sist men inte minst. Att tjäna pengar är vad alla företag går ut på. Sen om det företaget är ett stort som Microsoft eller Jannes plåtslageri så har dom samma mål i form av att få intäkter. Att det är olika nivåer på det så kan det diskuteras att någonstans på vägen uppstår girighet. Men grunden i allt är att tjäna pengar och det är vad du och jag även lägger mycket tid på också.

Girighet kan man mätas på olika sätt men alla har egenskapen garanterat, på olika nivåer. Även du och jag.

Medlem
Skrivet av anon_331517:

Äckligt skitbolag.

En som köpte i fel tillfälle 😁


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av ohGr:

Tänk tillbaks 40år när det var enstaka tonåringar som satt och knappade i källarn.
Varje spel var färdigt, utan buggar. Inga online uppdateringar. Inga ryska/kinesiska fuskare.
10-20$ per spel på kassett/diskett.

Nu, 100$ per spel digitalt utan att du får någonting alls, bara halvfärdigt vid release, totalt sönderfuskat om man spelar online. Går inte sälja vidare om man ångrar sig, eller är klar med spelet.

Vill inte säga att det var bättre förr, men visst var det bättre förr?

och folk sprang runt med en månadslön på 15,000

Medlem

Köpte 30 aktier för 66:05 styck vilket är närmare 2000:- och idag är dom aktierna värda totalt 722:-

Aktier är skoj, man får ta smäller och sparka tillbaka på pungen. Hade turen att kunna köpa Tesla när dom var nere i både $100 och $160 så det är inte vara negativt. ju ingen ide att sälja Embracer nu utan det är bara att vänta tills det vänder


signatur
1
Skriv svar