"The Sims 5" verkar bli "free to play"

Robot
Medlem

f2p men varje asset blir en separat DLC man behöver köpa för dryga euron

Aldrig att EA gör The Sims helt F2P

Inaktiv

Trevligt men det känns ju som att The Sims 5 kommer bli typ ospelbart den dagen som de lägger ner spelet och det inte längre går att köpa saker till spelet.

Medlem

Klart det blir, smarta draget för få in cash.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Då är spelet dåligt. Trist.

KoP
Medlem

Dom har råd att släppa grundspelet gratis då dom större expansionerna kostar 300 spänn. 😅

Inaktiv

Sims 5 står för Simulation of maximum monetization model 5

Medlem

Borde vara möjligt att göra det helt gratis med MT...

Antingen då med att vissa kosmetiska saker, kläder, möbler, etc kostar pengar.
Eller att då en säng som man verkligen blir utvilad i eller en TV som inte bara är en dumburk kostar extra, alltså då att man betalar för att få fördelar.

Hur mycket man än vill det, företagen ser MT, etc, som framtiden för spel.

Medlem

Jag håller mig till Little computer people på C64.

Medlem

Fanns det inte något alternativ som skulle släppas av Paradox Interactive? *googlar* Life by You. De har ju sagt att det skulle vara modvänligt också. Inte för att jag köpt eller spelat ett Sims aktivt på typ 10 år... men saknar det lite, känns bara så virrigt med alla expansioner och prestandaproblem etc.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av KoP:

Dom har råd att släppa grundspelet gratis då dom större expansionerna kostar 300 spänn. 😅

EA tycker deras expansionen är värda 429 kr/styck utan rabatt. Finns 14 expansioner, blir 6006 kr. 🤑

Klart man släpper grundspelet gratis, sen säljer alla tillbehör osv till en viss kostnad. Om man inte nöjer sig med dom extremt torftiga möblerna som ingår.

Medlem

Blir intressant att se hur det utvecklar sig fram till release.

Life by you och Paralives är spel att hålla koll på om man gillar denna typen av spel.

Medlem
Skrivet av Håkan:

EA tycker deras expansionen är värda 429 kr/styck utan rabatt. Finns 14 expansioner, blir 6006 kr. 🤑

Klart man släpper grundspelet gratis, sen säljer alla tillbehör osv till en viss kostnad. Om man inte nöjer sig med dom extremt torftiga möblerna som ingår.

De två första spelen köpte jag, säkert 500kr/st och sen 3-400/expansion så en hel del har en ju lagt ut på den serien. Men vet inte. Tyckte nog första var bäst och 3D-övergången var sådär så fortsatte aldrig följa serien riktigt sen. Plus att det blev så otroligt mycket att lägga ut såklart. Då finns det fler spel jag hellre investerar i.

Medlem

Ja verkar vettigt att grundspelet blir gratis så de kan kränga dlc...

Medlem
Skrivet av Proximately:

Fanns det inte något alternativ som skulle släppas av Paradox Interactive? *googlar* Life by You. De har ju sagt att det skulle vara modvänligt också. Inte för att jag köpt eller spelat ett Sims aktivt på typ 10 år... men saknar det lite, känns bara så virrigt med alla expansioner och prestandaproblem etc.

haha, Paradox slaktade EA/Maxis med Cities Skylines, och nu lär de väl göra samma med The Sims/Life by You

Medlem
Skrivet av puban:

haha, Paradox slaktade EA/Maxis med Cities Skylines, och nu lär de väl göra samma med The Sims/Life by You

Såhör på förhand, efter att ha sett gameplay av Life By You känner jag mig tveksam till att de kommer uppnå samma framgång som Cities Skylines.

Det är ingen spik, men mitt större vad ligger istället hos Paralive. Helt enkelt för att det har en klar visuell stil och ser mer polerat ut.

Dock verkar Life By You ha större budget.


signatur

-Dictated but not read.

Medlem

Efter Sims 3 dog serien ut för mig.
Har i omgångar fått suget att simulera lite liv i 4an men tröttnat varje gång, det är för barnsligt och förenklat, och massa sci fi skit som inte hör hemma i spelet i mitt tycke.

3an hade ju grym funktion för att justera textur och material på möbler, fattar inte varför 4an inte fick vidareutveckling på det.

När denna info kommer om 5an, så känns det som att det kommer säkert vara skit som är "play with your friends" blabla käbbel också så inget att hoppas på.

För istället hoppas på att Paradox "life by you" är ett steg i rätt riktning istället.
Dom tog ju stadsbyggandet med storm när Cities Skylines kom, hoppas dom kan sno åt sig sims-simulatorn också och göra den till något grymt.

EA kan dra åt helvete dom tillhör det förflutna.

Medlem

Antar att Roblox äter upp hela spelarskaran. Det enda som mina barn och alla runtikring pratar om är Roblox. När man frågar om ingen spelar Sims, vet dom knappt vad det är

brrap brrap pew pew

Jag copy pastear ett tidigare inlägg jag gjort här på FZ:

The Sims borde väl också prisas för att vara det mest monetiserade spelet i serien (ja jag är en bitter jävel).

Realistiskt sett köper väl ingen alla dessa (hoppas jag), och inte heller till fullpris (hoppas jag x2) - men jag personligen är ändå av åsikten att det är är ett vidrigt sätt att bedriva business och borde belysas. Kom ihåg att detta även gällde innan spelet gick free to play (som bara inkluderar basspelet, inget av nedanstående).

Total kostnad för allt nedanstående utan rabatt: 1034,38 euro

Expansioner (39,99 euro / styck utan rabatt):

  • The Sims 4: Get to Work

  • The Sims 4: Get Together

  • The Sims 4: City Living

  • The Sims 4: Cats & Dogs

  • The Sims 4: Seasons

  • The Sims 4: Get Famous

  • The Sims 4: Island Living

  • The Sims 4: Discover University

  • The Sims 4: Eco Lifestyle

  • The Sims 4: Snowy Escape

  • The Sims 4: Cottage Living

  • The Sims 4: High School Years

  • The Sims 4: Growing Together

"Game packs" (19,99 euro / styck utan rabatt):

  • The Sims 4: Outdoor Retreat

  • The Sims 4: Spa Day

  • The Sims 4: Dine Out

  • The Sims 4: Vampires

  • The Sims 4: Parenthood

  • The Sims 4: Jungle Adventure

  • The Sims 4: StrangerVille

  • The Sims 4: Realm of Magic

  • The Sims 4: Star Wars: Journey to Batuu

  • The Sims 4: Dream Home Decorator

  • The Sims 4: My Wedding Stories

  • The Sims 4: Werewolves

"Stuff packs" (9,99 euro / styck utan rabatt):

  • The Sims 4: Luxury Party Stuff

  • The Sims 4: Perfect Patio Stuff

  • The Sims 4: Cool Kitchen Stuff

  • The Sims 4: Spooky Stuff

  • The Sims 4: Movie Hangout Stuff

  • The Sims 4: Romantic Garden Stuff

  • The Sims 4: Kids Room Stuff

  • The Sims 4: Backyard Stuff

  • The Sims 4: Vintage Glamour Stuff

  • The Sims 4: Bowling Night Stuff

  • The Sims 4: Fitness Stuff

  • The Sims 4: Toddler Stuff

  • The Sims 4: Laundry Day Stuff

  • The Sims 4: My First Pet Stuff

  • The Sims 4: Moschino Stuff

  • The Sims 4: Tiny Living Stuff

  • The Sims 4: Nifty Knitting Stuff

  • The Sims 4: Paranormal Stuff

"Kits" (4,99 euro / styck utan rabatt):

  • The Sims 4: Throwback Fit Kit

  • The Sims 4: Country Kitchen Kit

  • The Sims 4: Bust the Dust Kit

  • The Sims 4: Courtyard Oasis Kit

  • The Sims 4: Industrial Loft Kit

  • The Sims 4: Fashion Street Kit

  • The Sims 4: Incheon Arrivals Kit

  • The Sims 4: Blooming Rooms Kit

  • The Sims 4: Modern Menswear Kit

  • The Sims 4: Carnaval Streetwear Kit

  • The Sims 4: Decor to the Max Kit

  • The Sims 4: Moonlight Chic Kit

  • The Sims 4: Little Campers Kit

  • The Sims 4: First Fits Kit

  • The Sims 4: Desert Luxe Kit

  • The Sims 4: Pastel Pop Kit

  • The Sims 4: Everyday Clutter Kit

  • The Sims 4: Bathroom Clutter Kit

  • The Sims 4: Simtimates Collection Kit

Gratis paket (wow!):

  • The Sims 4: Holiday Celebration Pack


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Fy fan vad värdelöst upplägg. Stackars dagens kids.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Ärligt talat så tycker jag att serien helt tappade magin efter The Sims 2.

Inaktiv
Skrivet av Alexraptor:

Ärligt talat så tycker jag att serien helt tappade magin efter The Sims 2.

Synd att de då inte gör remakes av The Sims och The Sims 2

Skrivet av anon_326145:

Synd att de inte gör remakes av The Sims och The Sims 2

The Sims 3 och 4 är remakes på Sims och Sims 2.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

The Sims 3 och 4 är remakes på Sims och Sims 2.

The Sims 3 utspelar sig innan The Sims.
The Sims 4 kan jag inte säga något om men jag tyckte inte det såg ut som en remake när jag varit inne och testat det

Medlem

RIP The Sims som serie. Speciellt när Life By You kommer vara mycket mycket bättre. Att de så desperat kör free2play med mikrotransaktioner tyder på desperation.

Medlem
Skrivet av Babakunde:

f2p men varje asset blir en separat DLC man behöver köpa för dryga euron

Aldrig att EA gör The Sims helt F2P

Detta är inte förvånande då detta är linjen som dom brukar ta, bas spelet i the Sims 4 är free to play och har varit ett tag, tror dom gjorde allt med sims 2 eller 3 gratis. Så att ea inte skulle göra sims gratis med tiden stämmer inte redigt.

Från en sak till en annan så hade jag kunnat skära av mig min egna lil tå för att få the Sims på en sub modell, hälften 50-100 kr i månaden för allt gemfört med 10k för alla dlc.

1
Skriv svar