Snabbkollen – När köper du nya spel?

Medlem

Förbokar oftast inte, men det blir kanske 1-2 förbokningar per år. Förbokar bara det jag verkligen vet att jag vill spela och inte om det känns som att man kan bli bränd på dålig prestanda eller buggar. Annars så går jag lite på recensioner, youtubeklipp och rekommendationer. Köper mycket det jag vill spela för stunden.

Medlem

Är det ett spel jag väntat på länge så köper jag direkt på release men eftersom jag enbart köper digitalt så är ju prislappen också därefter tyvärr. Annars har jag inga problem alls att vänta. Är ganska sugen på nya GoW t.ex men har inte köpt det ännu eftersom prislappen är lite väl fortfarande samtidigt som jag har annat att spela. Det tråkiga med att vänta är ju dock att man kan få det spoilat och att man inte kan hänga med i tugget och diskutera med andra när det är färskt så att säga. Ganska glest på forum osv ett par år efter release^^.

De digitala priserna har ju dock fört med sig att jag tagit tag i att faktiskt spela om flera gamla pärlor som jag varit sugen på att spela om länge men som jag tidigare prioriterat bort pga nyreleaser. Ganska gött ändå. När man sen känner sig redo för det där nya spelet så är det patchat och klart och priset något lägre.

Medlem

Jag funderar på att skaffa killing floor 2, känns som det har varit ute länge nog för att ha fått de patchar det behöver för att flyta bra! Sist jag förköpte ett spel var nog cod mw 2019

Medlem

Spelen är för dyra nuförtiden, köper enbart fysiskt så jag kan sälja (om jag vill) och få tillbaks pengarna, och max 49-99kr/st.
Köper aldrig fullprisspel och förbokar aldrig.
Men förstår såklart er andra stackare. Det är ok.

Medlem

Visste ni att man kan boka och låna nya spel via biblioteket? Sjukt najs, kostar gratis!


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

När man var yngre och spelen faktiskt släppte i ett spelbart skick (utan kopiöst många buggar och problem) så köpte jag på releasedagen.

Idag väntar jag helst då jag köper när:
- Alla betalande speltestare skriker tillräckligt högt så att utvecklarna kan patcha sina halv fabrikat för att därefter göra en
bedömning om spelet är värt pengarna eller ej
eller
- Rea

Medlem

Köper majoriteten på rea. Storspel som Zelda Tears of the Kingdom förbokas. Enda spelet jag förbokade 2022 var God of War Ragnarök.

Medlem

Väntar för det mesta på någon rea, men spel som nya Zelda kommer det ju vara mer eller mindre fullpris på i 10 år. Med en backlog känns förbokning lite onödig
Men........ vissa spelutvecklare vill jag stödja, förbokar dock inte, men köper vid release.

Medlem

Brukar vänta tills reapriset blir någorlunda rimligt, lägger inte mer än 39€ på ett nytt spel med väldigt få undantag. Utvecklare ljuger så mycket idag att jag gärna ser en genomspelning på Twitch för att se om spelet spelas och framförallt ser ut som utlovat.

Köp på releasedagen tror jag skedde mest för egen del när jag var mer investerad i att få tag på den fysiska utgåvan av spel, det var något speciellt med att sätta i skivan i konsolen eller datorn efter år eller månader av väntan och dra igång en genomspelning när doften av ny plast fortfarande osade från fodralet. Med digitalt spelar det ingen roll, har man väntat i flera månader kan man vänta några månader till.

Avstängd
Skrivet av Zensu:

Brukar förboka när jag känner mig säker på produkten men sen kom Star Wars Jedi Survival som jag förköpte pga sin föregångare som var bra mycket mer spelbart än Survival och motbevisade min "säkerhet" helt.

Oftast har mina förbokningar varit fullträff, GoW Ragnarök tex var förra spelet jag förbokade och det var snudd på mästerverk. Jag har haft inställningen om att förboka med ytterst försiktighet för jag har blivit bränd förr. Ubisoft tex är en utgivare jag inte förbokar eller köper spelen av förens c:a sex månader till ett år efter release.

Men ärligt talat så räcker det nu. Min nya inställning är att avvakta minst 2-3 veckor för att få reda på det tekniska först & främst och sedan läsa om patcher som kan behövas invänta också.

Sen är man bra bortskämd av Gamepass/PS+ så det är inte ofta jag behöver köpa fullprisspel, eller ens spel för den delen.

Varför förbokar du?

Medlem

Köper mina favoritspel på release, tex kommande F1 23 kommer köpas på lansering.

Övriga spel typ när det blir någon rea.

Medlem

Brukar vänta 1+ år med dom flesta spel, men köper väl 4-6 spel om året så fort det går. Har till exempel förhandsbokat Zelda-spelet som släpps nästa vecka, och Starfield och Suikoden 1&2 HD bliir solklara köp senare i år när det är möjligt.

ELF
Medlem

Jag har blivit vuxen och kommit till slutsatsen att det inte är någon idé att förhandsboka eller äns köpa spel dag ett. Det finns så många andra spel att spela i väntan på att spelet "blir färdigt" och dessutom får ett sänkt pris.

Nu var detta redan ganska gammla spel och som dessutom var på rea. Men köpte 6 spel igår för 110kr.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Det beror på hur säker jag känner mig på att spelet kommer att vara bra eller inte. Sedan hjälper det om t ex streamers får spela innan det släpps så att man ser gameplay, eller att man testat BETAn eller liknande. Säkra kort (som är mycket få) kan jag förboka, hyffsat säkra inväntar jag släpp och gameplay/recensioner och osäkra, trots recensioner, inväntar jag REA på.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Förköper typ alla spel, speciellt om det är en serie som jag vet är bra, t.ex Tomb Raider, blev de dyraste versionerna där

Medlem
Skrivet av Apersson:

Varför förbokar du?

Kanske skulle nämnt att jag förbokar dagen innan släpp för att kunna spela 00:00

I Jedi Survivals fall så gick det bet då jag läste... Efter, att det inte gick att starta förens 06:00.

Därför jag "förbokar". Skulle aldrig falla mig in att förköpa något dagar/veckor innan.

Inaktiv

Olika. Brukar ofta vänta några månader då priserna sänks en hel del (fysiska utgåvor).
Sen finns det undantag som jag verkligen vill vara med om från början, Gran Turismo och Diablo tex.
Brukar också förhandsboka själva konsollerna.

Medlem

Olika, brukar förboka mina favoritserier, nya IP:n förbokar jag inte sen 7-8 år tillbaka


signatur

"Behold the pale horse. The man who sat on him was death, and Hell followed with him."

Medlem

Förbokar aldrig, men köper ibland spel på releasedagen/dagarna om det är något jag väntat på och om jag inte har något nnat aktivt spel för stunden.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Jag funderar på att skaffa killing floor 2, känns som det har varit ute länge nog för att ha fått de patchar det behöver för att flyta bra! Sist jag förköpte ett spel var nog cod mw 2019

Killing Floor 2 finns på humble bundle i ett paket med andra Coop-spel om man vill passa på att donera lite pengar och få några roliga titlar på köpet.

Medlem

Förbokar mer sällan nu. Det är väldigt specifika titlar som förbokas, exempel är Diablo 4, Dragonflight expansionen och Hogwarts Legacy. Spel som jag typ vet kommer vara bra och som jag kommer spendera mycket tid i. Även Cyberpunk 2077, visst var det kasst i början men nu har jag spenderat mängder med timmar i det.

Är det titlar jag finner halvsvala så avvaktar jag till release för recensioner, då blir det antagligen köp vid rea eller sju haven.

Inaktiv

Bara spel jag fått testa ordentligt innan.

Medlem

Jag försöker undvika att förköpa spel och gör jag det är det några dagar innan release om det har kommit ut recensioner eller om jag har fått se gameplay från spelet ifråga och det ser kul ut. Senaste spelet jag förbokade var Hogwarts Legacy för att jag hade sett några recensioner på Youtube där dom sa att det funkade fint på deras PS5or och jag har alltid velat utforska Hoqwarts.
Nästa spel jag kommer förboka runt release är Diablo 4 och inte Blizzard gör något korkat innan release.
Annars köper jag alldeles för mycket spel på rea.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av xverminator:

Köper mina favoritspel på release, tex kommande F1 23 kommer köpas på lansering.

Övriga spel typ när det blir någon rea.

Precis samma sak här, flödet är:
Kommer spelet spelas vid release? Ja -> köp, annars så blir det köp i reabacken.

Jag har redan 18 (!) spel i backloggen till PS5:an, så finns inget syfte med att köpa fler spel, knappt ens vid rea. Borde spela av dom man redan har istället....

Medlem

Nu för tiden får man nästan garanterat ett spel som fortfarande är under "tidig" utveckling.
Så det är bara vänta i några månader, men det är tyvärr inte alltid att man kan hålla sig.
Men det blir lättare och lättare.

Medlem

Helt beroende på spelet. Ibland förbokar jag om jag vet med mig att det spelet VILL jag spela på releasedagen. Annars väntar jag på reor/bättre priser rent generellt. Fåtal titlar jag köper på releasedagen.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Killing Floor 2 finns på humble bundle i ett paket med andra Coop-spel om man vill passa på att donera lite pengar och få några roliga titlar på köpet.

Tack för tipset, blir ett köp där👍

Medlem
EXTRA ALLT - NU!

Jag förbokar nästan alltid. Av den enkla anledningen att jag vill ha extramaterialet som då ingår. (Ja, jag vet att spel inte tar slut!)
Om betatest finns så testar jag såklart först.
Och jag vill ha spelet så snart som möjligt. Fast jag sällan spelar klart kampanjen. Tröttnar snabbt om spelet är för svårt.
Ibland har jag förbokat så tidigt att jag glömt bort det, så GTA4 bokade jag tre gånger på cdon. Blev lite snopen då det dök upp tre ex i brevlådan när spelet släpptes. Men det löste sig att jag sålde ett, och lämnade tillbaks ett. Sedan köpte jag det igen digitalt på Steam.
Gillar mest skjutaspel och bilspel.


signatur

autograph

Medlem

Det har varierat för mig.

Jag brukar kunna hålla mig oftast, men i fallet med storspel som jag verkligen vill ha så har jag handlat direkt.

Köpt tex Elder Ring dag 1.
Nintendo Switch spel har jag ofta köpt dag 1.
Nu har jag en del spel att spela så Jedi surviver kommer jag vänta med.

Väntar man något så kan man få spel på konsol mycket billigare men inte just i nintendos fall.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Beror på hur hypad jag är. Diablo 4 kommer jag köpa dagen innan release, men har ju testat betan och det verkar bra. Annars väntar jag oftast på recensioner

123
Skriv svar