Storbritannien säger nej till Activision Blizzard-affären

Medlem

Ojdå. De skyddar Sony in i det sista. Intressant och se vad och hur Activision reagerar på det här. Kan vara så att de slutar sälja Call Of Duty i Storbritannien. Och en överklagan ta ca 4 år.

Avstängd

Är inte över utan Microsoft gör nu en anmälan på det hela och tar det till hovrätten vet ej vad det heter i Storbritannien eller US och där lär dom vinna så 👍🏻❤️🤣

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Förlora miljarder dollar, hur då?
Framtida eventuella inkomster är aldrig säkra.
Så du menar att Sony aldrig har gjort sådant då?
Sony om något är dom som är bäst på just det.
Dom låser till PlayStation enbart, och sedan några år senare kommer det kanske till PC.
Microsoft släpper allt på PC och Xbox samtidigt numera, sedan dessutom det mesta Dag 1 på Game Pass, för Sonys spel får du väntar månader eller år på att det ska dyka upp på deras motsvarighet.

På intäkter gällande CoD.
Sony har inte köpt en stor publisher och tagit bort spel från Xbox.
Microsoft har gjort det och försökte på nytt nu med en av dom största som finns.

Tredjeparts exklusiva spel har även Microsoft haft flest av senaste tiden, sen att det är mindre spel än vad Sony knyter till sig är inte Sonys fel.

Dom flesta spel Sony har knytit till sig har även en release på pc.

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Håller med! Kan tänka mig att alla programmerare, artister, och designers hellre återgår till att skapa spel igen än affärsjuridisk rådgivning och dylikt.

Jag pratar såklart om MS/Xbox ledningen
Xbox har redan studios och anställda som borde kunna släppa minst lika många AAA spel som Sony varje år. Men det gör man inte, istället har fokuset från ledningen varit på detta uppköp hur länge som helst med förseningar på nästan alla sina egna spel.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Är inte över utan Microsoft gör nu en anmälan på det hela och tar det till hovrätten vet ej vad det heter i Storbritannien eller US och där lär dom vinna så 👍🏻❤️🤣

Nu är det ju inte riktigt så det fungerar, en överklagan måste bevisa att CMA agerat irrationellt olagligt etc. Skulle MS vinna överklagan så innebär det inte att affären går genom utan bara att CMA får ta en rond till.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Ojdå. De skyddar Sony in i det sista. Intressant och se vad och hur Activision reagerar på det här. Kan vara så att de slutar sälja Call Of Duty i Storbritannien. Och en överklagan ta ca 4 år.

Tydligen kan du inte läsa utan skyller på Sony som vanligt.
Är inte Sonys medverkan i detta beslut utan spel över molnet som dom anser Microsoft blir för stora inom.

Samt så skyddar dom inte företag utan personer.

Testpilot
Skrivet av HompiStompi:

Bra! Inte okej att låsa ute så många spelare som Microsoft hade gjort om affären gått igenom

Inget som stoppar ActiBlizz från att göra exklusiva titlar för Microsoft även utan detta uppköp, om det nu skulle bli så att det inte går igenom i slutändan.

Finns flera studios som har exklusiva eller långa tidsexklusiva kontrakt med Sony, utan att direkt vara ägda av just Sony.

Så igen, om affären inte skulle gå igenom och Microsoft var ute efter blodhämd, då finns det plötsligt 69 miljarder USD att kasta på allehanda studios för att hålla mer än bara ActiBlizz-titlar borta från Sony's plattform många år in i framtiden.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Avstängd
Skrivet av Neverwild:

Tydligen kan du inte läsa utan skyller på Sony som vanligt.
Är inte Sonys medverkan i detta beslut utan spel över molnet som dom anser Microsoft blir för stora inom.

Samt så skyddar dom inte företag utan personer.

Dom kan inget hur det fungerar tyvärr och därför nekar dom. Nu drar Microsoft det till federal domstol och där är många säkra på att det kommer bli godkänt. Snart kommer EUs resultat som lär godkänna det hela. CMA och FTC har så galet fel i hur molnet fungerar tyvärr när alla andra hittills gidkänt utan problem. Tar nu bara längre tid att få affären godkänd. Men affären får ju fler molntjänster tillgång till spelen som dom typ köper licenser till och då får dom ha spelen där. Så 100% att affären gör så att fler molntjänster får fler spel och molnet gynnas. Sen att man gör vissa spel exklusiva stör inte marknaden på molnet. Där emot störs vi att Sony blockera Game Pass så inte Microsoft kan erbjuda fler spel till olika molntjänster och Nintendo.

Är som alla analytiker säker till 98% att federal domstolen kommer säga ja. Så får vänta 4-6mån extra innan jag kan spela Call Of Duty på Xcloud

Avstängd
Skrivet av Neverwild:

Så Sony ska bara gå med att förlora miljarder dollar?
Om du varit chef för Sony och inte gjort något så kan jag lova att du hade fått sparken direkt.

Vad händer efter 10 år då? Blir det exklusivt till gamepass bara och inte till andra ställen.

Microsoft har låst bort fler spel än något annat företag senaste åren så även där har du fel.

Dom har godkänt ju. Nu är det molnet som det handlar om vilket Sony inte har. Sen vinner endå Microsoft eftersom Microsoft tar det nu till federal domstol och där kommer Microsoft vinna som ALLA analytiker och Youtubers sagt. 👍🏻❤️

Inte lätt för Microsoft när CMA kan 0 om hur molnet fungerar och det är i Beta och fler kommer få tillgång. Sen erbjuder Microsoft licenser billigt till andra molntjänster på vissa spel så då gynnar affären 100% fler även om Microsoft gör några exklusiva till Xbox. EU lär ju godkänna med mycket snart.

Medlem

Bra att man blockerade skiten. Detta är bättre för hela marknaden och för oss konsumenter. Får se om det håller dock, Microsoft kommer inte ge upp.

Avstängd
Skrivet av strangelove:

Bra att man blockerade skiten. Detta är bättre för hela marknaden och för oss konsumenter. Får se om det håller dock, Microsoft kommer inte ge upp.

Är inte blockerat. Microsoft drar det till federal domstol och analytiker och Youtubers säkra på att dom godkänner! 👍🏻❤️🤣

Medlem
Skrivet av jontebula:

Dom har godkänt ju. Nu är det molnet som det handlar om vilket Sony inte har. Sen vinner endå Microsoft eftersom Microsoft tar det nu till federal domstol och där kommer Microsoft vinna som ALLA analytiker och Youtubers sagt. 👍🏻❤️

Inte lätt för Microsoft när CMA kan 0 om hur molnet fungerar och det är i Beta och fler kommer få tillgång. Sen erbjuder Microsoft licenser billigt till andra molntjänster på vissa spel så då gynnar affären 100% fler även om Microsoft gör några exklusiva till Xbox. EU lär ju godkänna med mycket snart.

Skrivet av jontebula:

Är inte blockerat. Microsoft drar det till federal domstol och analytiker och Youtubers säkra på att dom godkänner! 👍🏻❤️🤣

Vad kommentarer har visat på FZ tidigare så var ALLA analytiker överens om att CMA skulle godkänna detta också. Gick inte så bra…

Jaha se där!


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Dom kan inget hur det fungerar tyvärr och därför nekar dom. Nu drar Microsoft det till federal domstol och där är många säkra på att det kommer bli godkänt. Snart kommer EUs resultat som lär godkänna det hela. CMA och FTC har så galet fel i hur molnet fungerar tyvärr när alla andra hittills gidkänt utan problem. Tar nu bara längre tid att få affären godkänd. Men affären får ju fler molntjänster tillgång till spelen som dom typ köper licenser till och då får dom ha spelen där. Så 100% att affären gör så att fler molntjänster får fler spel och molnet gynnas. Sen att man gör vissa spel exklusiva stör inte marknaden på molnet. Där emot störs vi att Sony blockera Game Pass så inte Microsoft kan erbjuda fler spel till olika molntjänster och Nintendo.

Är som alla analytiker säker till 98% att federal domstolen kommer säga ja. Så får vänta 4-6mån extra innan jag kan spela Call Of Duty på Xcloud

Än en gång visar du din okunskap.
Sony gör deal att marknadsföra ett spel och då är det självklart att det inte hamnar på gamepass direkt, men spelet finns fortfarande på Xbox så ni kan köpa spelen.

Microsoft gör samma sorts deal att spel kommer till Xbox eller gamepass och kanske inte kommer till Playstation alls eller ps+.

Så båda företagen gör det men du kastar bara skit på Sony.

Samt vi vet alla att Resident evil village aldrig skulle hamna dag 1 på gamepass varesig Sony marknadsförde det spelet eller inte.

Medlem

Vad tråkigt, tyckte mig precis läsa att de verkade luta åt ett godkännande? Men detta betyder alltså inte slutet på historien utan det finns fortfarande en chans att köpet går igenom? Förstör inte riktigt hur det fungerar. Sen förstår jag inte hur de resonerar med molnspelande, de har redan Xbox Live Ultimate och dess streaming, denna affär kommer ju inte göra mycket till eller från gällande deras marknadsposition så tycker detta enbart är bs. Aldrig ska vi kunna ha någonting kul...

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Än en gång visar du din okunskap.
Sony gör deal att marknadsföra ett spel och då är det självklart att det inte hamnar på gamepass direkt, men spelet finns fortfarande på Xbox så ni kan köpa spelen.

Microsoft gör samma sorts deal att spel kommer till Xbox eller gamepass och kanske inte kommer till Playstation alls eller ps+.

Så båda företagen gör det men du kastar bara skit på Sony.

Samt vi vet alla att Resident evil village aldrig skulle hamna dag 1 på gamepass varesig Sony marknadsförde det spelet eller inte.

Han är så färgad så det är skrämmande. Ständigt MS-runk och Sony-hat. Tror han sover med Phil Spencer-täcke.

Redaktör
Håll er till ämnet, tack

Prata gärna om affären. Men skippa gärna saker som "Så du tycker att.. (tillspetsad tolkning)?" så slipper vi göra klipp och klistra-dokument av den här diskussionstråden. Tack!


signatur
Avstängd
Skrivet av Neverwild:

Än en gång visar du din okunskap.
Sony gör deal att marknadsföra ett spel och då är det självklart att det inte hamnar på gamepass direkt, men spelet finns fortfarande på Xbox så ni kan köpa spelen.

Microsoft gör samma sorts deal att spel kommer till Xbox eller gamepass och kanske inte kommer till Playstation alls eller ps+.

Så båda företagen gör det men du kastar bara skit på Sony.

Samt vi vet alla att Resident evil village aldrig skulle hamna dag 1 på gamepass varesig Sony marknadsförde det spelet eller inte.

Detta har ju redan CMA sagt är ok och godkände Microsoft. Nu är det molnet dom nekar. Molnet gynnar ju fler molntjänster och Nintendo eftersom dom får fler spel ju om inte Microsoft får godkänt kommer dom inte få dessa spel. Så bara invänta tills EU och Federal domstol säger ja som kan hur det fungerar med molnet och hur fler får tillgång till fler spel då dom köper license av Microsoft till bra pris.

Så om Microsoft skippat molnet hade CMA redan godkänt. Men nu får vi bara vänta några mån extra tills Federal domstol godkänner är 99% säker som analytiker och Youtubers med är att federal domstol godkänner! 👍🏻❤️🤣

Medlem

Varför är folk ens så sugna på att den här affären ska gå igenom? Är det verkligen såå frestande att få deras spel till Game Pass, eller är det mer bara skadeglädje och att ni kan peka och skratta åt folk som inte längre får ta del av dom?

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Varför är folk ens så sugna på att den här affären ska gå igenom? Är det verkligen såå frestande att få deras spel till Game Pass, eller är det mer bara skadeglädje och att ni kan peka och skratta åt folk som inte längre får ta del av dom?

Är att dom inte vill betala för spel, dom tror spelen blir bättre då

Samt så finns det nog vissa som bara vill att det ska gå igenom så Sony inte får dom spelen längre och dom är bara sorgliga.

Skrivet av Påskmust:

Varför är folk ens så sugna på att den här affären ska gå igenom? Är det verkligen såå frestande att få deras spel till Game Pass, eller är det mer bara skadeglädje och att ni kan peka och skratta åt folk som inte längre får ta del av dom?

Frågan är väl snarare varför du verkar vara så osugen på den?

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Inget som stoppar ActiBlizz från att göra exklusiva titlar för Microsoft även utan detta uppköp, om det nu skulle bli så att det inte går igenom i slutändan.

Finns flera studios som har exklusiva eller långa tidsexklusiva kontrakt med Sony, utan att direkt vara ägda av just Sony.

Så igen, om affären inte skulle gå igenom och Microsoft var ute efter blodhämd, då finns det plötsligt 69 miljarder USD att kasta på allehanda studios för att hålla mer än bara ActiBlizz-titlar borta från Sony's plattform många år in i framtiden.

Bara tidsexkkusivt så vem bryr sig. MS/Xbox får gärna betatesta, vi vet ju stadiet vid släpp idag. Så finns ett fullständigt och mer buggfritt spelsläpp till oss övriga

Medlem
Skrivet av dahlbäckkrome:

Frågan är väl snarare varför du verkar vara så osugen på den?

Visst kan det vara trevligt med fler spel på Game Pass, men det är inte så pass viktigt för mig så att jag vill se andra förlora dom. Ju fler som kan ta del av spelen desto bättre, tycker jag.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Visst kan det vara trevligt med fler spel på Game Pass, men det är inte så pass viktigt för mig så att jag vill se andra förlora dom. Ju fler som kan ta del av spelen desto bättre, tycker jag.

Med den här dealen verkade de ha nått fler än någonsin. Nintendo, Nvidia, mobiler osv får tillgång till CoD tex.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Med den här dealen verkade de ha nått fler än någonsin. Nintendo, Nvidia, mobiler osv får tillgång till CoD tex.

Fast Nintendo och Nvidia kan ju bara höra av sig till Activision och skapa en sådan överenskommelse om de vill. De behöver ju inte gå igenom Microsoft för det

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Varför är folk ens så sugna på att den här affären ska gå igenom? Är det verkligen såå frestande att få deras spel till Game Pass, eller är det mer bara skadeglädje och att ni kan peka och skratta åt folk som inte längre får ta del av dom?

Skrivet av Neverwild:

Är att dom inte vill betala för spel, dom tror spelen blir bättre då

Samt så finns det nog vissa som bara vill att det ska gå igenom så Sony inte får dom spelen längre och dom är bara sorgliga.

Begriper inte riktigt heller. Betalar för både GP och PS plus men utnyttjar dem sällan. Hade sparat mycket pengar på att köpa spelen jag spelat "gratis" på GP om jag skitit i prenumeration. Men man är ju inte smartare än så 🤣

Sen förstår jag inte varför folk skriver precis som att MS är hjälten som ska rädda Blizzard. Exakt vad har MS bevisat för att de ska få den stämpeln? Inte så att de badar i dundertitlar genom åren och de är väldigt insnöade på att människor ska binda sig och betala en månadskostnad vilket jag tolkar som att de älskar spel som har battlepass och mikrotransaktioner. Candy Crush och Diablo Immortal -🤑🤑🤑 på Phil Spencer

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Fast Nintendo och Nvidia kan ju bara höra av sig till Activision och skapa en sådan överenskommelse om de vill. De behöver ju inte gå igenom Microsoft för det

Precis, om de hade velat och tyckt att det var värt det.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Med den här dealen verkade de ha nått fler än någonsin. Nintendo, Nvidia, mobiler osv får tillgång till CoD tex.

Nja, vet inte om jag köper det där. Geforce Now är ingenstans i närheten av att ha lika många spelare som på Playstation, majoriteten vet inte ens vad det är. Och Nintendo... det vore intressant att se ett nytt CoD på den hårdvaran, men annars så släpper dom väl spel där redan?

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Varför är folk ens så sugna på att den här affären ska gå igenom? Är det verkligen såå frestande att få deras spel till Game Pass, eller är det mer bara skadeglädje och att ni kan peka och skratta åt folk som inte längre får ta del av dom?

Nu kan jag givetvis bara prata för mig själv:
*Det hade rört om i en bransch som jag anser stagnerat lite på senare tid.
*Flera av Microsofts uppköpta studios berömmer deras ledarskap och företagskultur och är det något företag som behöver detta är det nog stackarna på ABK vars ledarskap nästintill är ökänt dåligt och skadligt.
*Jag tillhör den minoritet som gillar exklusiva spel då jag tycker att de ofta får lite extra kärlek och polerande och tenderar att fungera bättre. Dessutom kan jag fortsätta att motivera att äga båda konsoler
*PlayStation har väl "vunnit" varje generation mot X-box hittills, sett till sålda konsoler, spel och intäkter, så det här hade kanske jämnat ut resultatet. Och som ett sidospår till detta tycker jag att:
*Sony har fattat fler och fler konsumentfientliga beslut sedan de började dra ifrån ordentligt i och med PS4-eran.

Det är möjligt att mycket blir radikalt sämre om köpet går igenom, precis som det är möjligt att mycket blir bättre. Det jag vet är att riktningen spelbranschen har för tillfället inte är vad jag önskat och jag hoppas att stora förändringar likt den här (eller som t.ex. Stadia om inte Google misskött den å det grövsta) kan ändra kursen lite. Givetvis har ingen facit och endast rabiata fans av den ena eller andra konsolen, vilka aldrig skulle kunna tänka sig att byta sida, kan med säkerhet säga att deras framtid skulle påverkas åt det ena eller andra hållet.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Begriper inte riktigt heller. Betalar för både GP och PS plus men utnyttjar dem sällan. Hade sparat mycket pengar på att köpa spelen jag spelat "gratis" på GP om jag skitit i prenumeration. Men man är ju inte smartare än så 🤣

Sen förstår jag inte varför folk skriver precis som att MS är hjälten som ska rädda Blizzard. Exakt vad har MS bevisat för att de ska få den stämpeln? Inte så att de badar i dundertitlar genom åren och de är väldigt insnöade på att människor ska binda sig och betala en månadskostnad vilket jag tolkar som att de älskar spel som har battlepass och mikrotransaktioner. Candy Crush och Diablo Immortal -🤑🤑🤑 på Phil Spencer

Jag tror att det mest handlar om att Blizzards titlar, genom Microsofts dominerande ställning, skulle nå ut till en än större publik, vilket är positivt om man gillar Blizzards titlar. Ifråga om 'hjältestatus' så är väl Activision generellt ansett som en skurk, så ribban för att uppfattas som hjälte är väl förhållanfevis låg i det här fallet.

Personligen är jag nog positiv till sammanslagningen, tänker att det skulle ge större resurser till att utveckla de spel som jag gillar att spela. Men jag kan för lite om sånt här för att veta om jag tänker rätt eller inte.

Skriv svar