Rapport: färre sålda spel i Europa i vinter, men PS5-försäljningen ökade stort

Robot
Rapport: färre sålda spel i Europa i vinter, men PS5-försäljningen ökade stort

Sonys maskin går åt medan Xbox och Switch minskar.

#försäljning, #gsd, #ps5, #switch, #xbox-series


Medlem

Ja det är väl pga grafikkortspriserna då. Kan man köpa en hel spelmaskin för 2/3 vad ett midend-kort kostar från nvidia så kanske inte siffrorna är så konstiga i sammanhanget 😛


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Ja det är väl pga grafikkortspriserna då. Kan man köpa en hel spelmaskin för 2/3 vad ett midend-kort kostar från nvidia så kanske inte siffrorna är så konstiga i sammanhanget 😛

Precis det börjar bli ohyggligt dyrt att vara pc-spelare.

Medlem

Det är ju förståeligt att Switch inte säljer lika mycket längre, många har redan Switch och den är på sitt sjunde år, men Xbox? Redan nu ner 10% sen förra året, det borde ju vara tvärtom nu när det finns konsoler att köpa kan man tycka. Jag förstår att det inte kan gå lika för dem som för Sony eller Nintendo när det kommer till försäljning men redan nu en nedgång, känns lite sådär. Hoppas det vänder.

Redaktör
Skrivet av lasselason:

Det är ju förståeligt att Switch inte säljer lika mycket längre, många har redan Switch och den är på sitt sjunde år, men Xbox? Redan nu ner 10% sen förra året, det borde ju vara tvärtom nu när det finns konsoler att köpa kan man tycka. Jag förstår att det inte kan gå lika för dem som för Sony eller Nintendo när det kommer till försäljning men redan nu en nedgång, känns lite sådär. Hoppas det vänder.

Det behövs stora, bra spel till Xbox, de har varit sällsynta rätt länge nu. Starfield kommer bli sjukt viktigt.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det behövs stora, bra spel till Xbox, de har varit sällsynta rätt länge nu. Starfield kommer bli sjukt viktigt.

Tror också att Starfield kommer att bli sjuk viktigt. Risken finns dock att spelets hypas upp alldeles för mycket, inte bara som ett bra spel utan även som en räddare av ett sjunkande skepp. Det är en kostym som är svår att fylla, även för ett mästerverk från Bethesda.

Men jag håller tummarna för att det går vägen.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det behövs stora, bra spel till Xbox, de har varit sällsynta rätt länge nu. Starfield kommer bli sjukt viktigt.

Ja, där har du helt rätt tror jag.

Medlem

Hur fan kan GTA5 sälja så bra fortfarande.

Medlem

Playstation krossar på. Någon gång borde det vända, Kanske om MS någonsin får till något exklusivt bra spel så, vem vet?

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det behövs stora, bra spel till Xbox, de har varit sällsynta rätt länge nu. Starfield kommer bli sjukt viktigt.

Xbox har ju helt gett upp på exklusiva spel så där tappade de mig i alla fall. Hade t.ex. Starfield endast kommit till Xbox och inte även till PC, ja då hade det stått en Xbox Series X i mitt vardagsrum, men nu när varenda spel från Microsoft kommer till PC så har jag ingen anledning att skaffa en XSX.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det behövs stora, bra spel till Xbox, de har varit sällsynta rätt länge nu. Starfield kommer bli sjukt viktigt.

Håller helt med 😀. Jag kör bara på Xbox-X och höjdpunkterna för mig har varit Cyberpunk 2077 och Red dead redemption 2. Men jag önskar mer stora spel till min Xbox. Förutom Starfield, Space Marine 2 så är det väll bara Diablo4 som jag köper i år.

Medlem
Skrivet av Therant:

Playstation krossar på. Någon gång borde det vända, Kanske om MS någonsin får till något exklusivt bra spel så, vem vet?

Jag håller med Playstation är grymma speciellt eftersom dom har VR, som xbox spelare tittar jag avundsjukt på.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Det är ju förståeligt att Switch inte säljer lika mycket längre, många har redan Switch och den är på sitt sjunde år, men Xbox? Redan nu ner 10% sen förra året, det borde ju vara tvärtom nu när det finns konsoler att köpa kan man tycka. Jag förstår att det inte kan gå lika för dem som för Sony eller Nintendo när det kommer till försäljning men redan nu en nedgång, känns lite sådär. Hoppas det vänder.

Känns som det har något med spelen att göra, men vad vet jag🤪

Medlem

Jag skulle äntligen bygga en ny dator men när jag såg priserna... Är glad att jag äger en PS5. Det är fan inte dålig prestanda för 5990:- riksdalerna jag betalade. Men måste bygga en ny dator förr eller senare, speciellt om Starfield visar sig vara 30 fps på konsol.

Medlem

Utgivare blir förvånade när spel säljer sämre efter helt omotiverade prishöjningar till orimliga nivåer.

Redaktör
Skrivet av kebbe:

Utgivare blir förvånade när spel säljer sämre efter helt omotiverade prishöjningar till orimliga nivåer.

Har nog mer att göra med att vi vant oss vid skitbilliga spel (reor, giveaways, Game Pass) än att det är "omotiverat" - spel har ju knappt prishöjts innan på 20-30 år.


signatur
Medlem
Skrivet av lasselason:

Det är ju förståeligt att Switch inte säljer lika mycket längre, många har redan Switch och den är på sitt sjunde år, men Xbox? Redan nu ner 10% sen förra året, det borde ju vara tvärtom nu när det finns konsoler att köpa kan man tycka. Jag förstår att det inte kan gå lika för dem som för Sony eller Nintendo när det kommer till försäljning men redan nu en nedgång, känns lite sådär. Hoppas det vänder.

Jag tror precis som Tomas skriver att det delvis beror på att Xbox släpper bra exklusiva spel väldigt sällan till skillnad från 360 tiden när det släpptes nya Halo, Fable, Forza, PGR hela tiden och dom hade dessutom Arcade där det släpptes ganska många bra indie titlar. Men den största anledningen är nog att alla (tror jag) Xbox spel släpps på PC genom Gamepass och eftersom många har en PC finns det ingen anledning att köpa en Xbox.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Har nog mer att göra med att vi vant oss vid skitbilliga spel (reor, giveaways, Game Pass) än att det är "omotiverat" - spel har ju knappt prishöjts innan på 20-30 år.

När innehåll klipps bort och droppar in som dyra DLC, mikrotransaktioner och "battle/season pass" tycker jag det går att argumentera för att priserna har höjts ordentligt. Detta samtidigt som mängden spelare ökat, tillgängligheten på smidiga utvecklingsverktyg och färdiga assets ökat och distributionskostnader rasat.

Redaktör
Skrivet av kebbe:

När innehåll klipps bort och droppar in som dyra DLC, mikrotransaktioner och "battle/season pass" tycker jag det går att argumentera för att priserna har höjts ordentligt. Detta samtidigt som mängden spelare ökat, tillgängligheten på smidiga utvecklingsverktyg och färdiga assets ökat och distributionskostnader rasat.

Ja, dlc, mikrotransaktioner osv är onekligen priset vi fått betala för att grundpriset höjts. Och visst kan priset bli högre om man köper allt sånt (men det kom ju ofta rejäla expansioner förr, de var ju inte heller gratis). Sen är väl det där med innehåll kontra spelmängd diskutabelt: det är inte alls givet att alla spel fått mindre innehåll eller är kortare än förr bara för att en del material säljs separat. Men givetvis kan det förekomma också. Allt måste ju inte vara svart eller vitt.


signatur
Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag tror precis som Tomas skriver att det delvis beror på att Xbox släpper bra exklusiva spel väldigt sällan till skillnad från 360 tiden när det släpptes nya Halo, Fable, Forza, PGR hela tiden och dom hade dessutom Arcade där det släpptes ganska många bra indie titlar. Men den största anledningen är nog att alla (tror jag) Xbox spel släpps på PC genom Gamepass och eftersom många har en PC finns det ingen anledning att köpa en Xbox.

Ja absolut, jag känner ändå att konsolköpare står för en stor del av spelarna, det säljs ju enorma mängder Switch(närmare 130 milj nu) och Ps5or, det borde inte tappa försäljning year over year för Xbox X/S i detta läget.

Medlem

Hur kan Rainbow six, GTA 5 och Red Dead fortfarande vara med

Testpilot
Skrivet av Siegfried:

Hur kan Rainbow six, GTA 5 och Red Dead fortfarande vara med

Det tillkommer nya spelare hela tiden Om du är 15 år i dag och vill spela GTA är det 5: an som är det senaste som kom ut 2013 när samma 15-åring var 5 år (!) och således var lite för ung för att spela det där och då. Samtliga spel är online-baserade också och lever därmed längre.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Hur kan Rainbow six, GTA 5 och Red Dead fortfarande vara med

Det är ju tre väldigt bra spel eller iallafall siege och read dead

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Det är ju tre väldigt bra spel eller iallafall siege och read dead

Finns ofantligt mycket nyare och bättre spel.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Finns ofantligt mycket nyare och bättre spel.

Absolut men beror väl på vad man är ute efter, siege har ju riktigt kul mp som jag inte sett i många andra spel.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Finns ofantligt mycket nyare och bättre spel.

Smaksak men också största spelen är dom som syns mest


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar