Den stora tråden om Diablo IV
Hur lyckades folk dö så mycket i jämförelse med hur många som blev level 20 (beta wolf pack)?
Det är väl inte så konstigt? Jag dog flera gånger på första bossen när jag testade barbaren med dåliga skillval. Dog ett par gånger även på blodmorsan. Tror jag dog några gånger med andra klasser också när jag lekte runt med skillsen. Man får ju bara Wolf pup en gång, men tror många dog flera gånger.
Håller helt med. Absurt att man inte äger en licens av spelet oavsett plattform när man med cross-progression visar tydligt att det är samma person som spelar. Det tjänar liksom inte sitt syfte annars.
Men Blizzard 2023 och Blizzard 1996 är ganska långt från samma företag tyvärr. Lycka till att föreslå för Bobby Kotick att han inte ska tjäna dubbelt om det "går".
Kom o tänka på en sak till, vad händer om jag nu köper standardutgåvan till Ps5, men jag har största utgåvan till PC med battlepass. När jag suttit o kört vid PC några timmar o sen sätter mig vid Ps5an, försvinner mitt battlepass då på samma gubbe jag kört på PC?
Hur lyckades folk dö så mycket i jämförelse med hur många som blev level 20 (beta wolf pack)?
Inte svårt, dog flera gånger med babben, bland annat på en boss som la poisonpölar på golvet och jag hade ingen healing annat än 5 potions flaskor som försvann snabbt. Sen kuta jag in i något fort/camp som va för lv 25 när jag bara va lv 19typ...gick inte så bra om man säger som så
Kom o tänkta på en sak till, vad händer om jag nu köper standardutgåvan till Ps5, men jag har största utgåvan till PC med battlepass. När jag suttit o kört vid PC några timmar o sen sätter mig vid Ps5an, försvinner mitt battlepass då på samma gubbe jag kört på PC?
Största utgåvan är spelet + extra grejer på ditt konto. Det som är på ditt konto, typ premium battle pass osv är där oavsett. Dvs ska du köpa på flera plattformar så köp basversionen till dem då det bara är spelet du behöver
För alla er som är hypeade och kommer spela Diablo 4 vill jag bara tipsa om SvenskaDiablo.se! Det är en svensk sida som funnits sedan 1998 och dedikerat sig åt Diablospelen genom åren.
Sidan kanske inte är så superaktiv nu för tiden men vad som är det är våran Discord! Under betahelgen var det fullt drag där inne och det kommer bli helt galet kul inför, under och efter releasen av Diablo 4.
Så vill du hänga med likasinnade när det kommer till Diablo-serien är ni välkomna att titta förbi och säga hej, helvetets dörrar står öppna för alla 😈 (se min signatur för discord-länk)
(ber om ursäkta för denna skamlösa reklam)
AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch
För alla er som är hypeade och kommer spela Diablo 4 vill jag bara tipsa om SvenskaDiablo.se! Det är en svensk sida som funnits sedan 1998 och dedikerat sig åt Diablospelen genom åren.
Sidan kanske inte är så superaktiv nu för tiden men vad som är det är våran Discord! Under betahelgen var det fullt drag där inne och det kommer bli helt galet kul inför, under och efter releasen av Diablo 4.
Så vill du hänga med likasinnade när det kommer till Diablo-serien är ni välkomna att titta förbi och säga hej, helvetets dörrar står öppna för alla 😈 (se min signatur för discord-länk)
(ber om ursäkta för denna skamlösa reklam)
Om man är gubbe och inte använder discord eller andra moderna påhitt, är sidan ändå nåt att ha då?
Om man är gubbe och inte använder discord eller andra moderna påhitt, är sidan ändå nåt att ha då?
Tyvärr så används sidan och forumet inte alls mycket nu för tiden då Discord tagit över både chat och forumfunktioner. Men om du är gubbe så passar du perfekt in, snittåldern närmar väl sig snart 40 Du får helt enkelt testa Discord och se vad du tycker, det liknar IRC en hel del i grund och botten.
AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch
För alla er som är hypeade och kommer spela Diablo 4 vill jag bara tipsa om SvenskaDiablo.se! Det är en svensk sida som funnits sedan 1998 och dedikerat sig åt Diablospelen genom åren.
Sidan kanske inte är så superaktiv nu för tiden men vad som är det är våran Discord! Under betahelgen var det fullt drag där inne och det kommer bli helt galet kul inför, under och efter releasen av Diablo 4.
Så vill du hänga med likasinnade när det kommer till Diablo-serien är ni välkomna att titta förbi och säga hej, helvetets dörrar står öppna för alla 😈 (se min signatur för discord-länk)
(ber om ursäkta för denna skamlösa reklam)
En enorm nostalgisk känsla flög igenom kroppen. Gav ni inte bort föremål i Diablo 2 på måfå under år 2002 till typ 2004? Kom ihåg att man ibland satt på en svensk diablo sida och uppdaterade den för att den skulle ploppa upp ett meddelande om att ni nu ger bort föremål gratis och det var först till kvarn som gällde. Men kom inte ihåg om det var er hemsida.
Angående beslutet av Blizzard att det ska kosta guld att nollställa dina poäng för skills och paragon:
Varför fattade man egentligen det beslutet? Jag fattar att Blizzard vill att spelare ska "dedikera" sig till en spec och inte specca om efter varje uppdatering, och för att inte alla ska spela FOTM-specs (Flavor of the Month, d.v.s. det som är starkast/meta i stunden)
Men grejen är att.. Låt säga att du speccar om alla dina poäng. Fine, det kostar pengar - men oavsett kommer du ju behöva spendera en massa tid åt att grinda ny gear som passar din nya spec? Så vad fyller kostnaden för syfte egentligen? Är det bara en lösning för att inte spelare ska sitta på 12 miljarder guld som i Diablo 3?
🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB
DIABLO IV Open beta retrospective: Transforming feedback into change:
https://news.blizzard.com/en-us/diablo4/23938289/diablo-iv-op...
🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB
Sjukt besviken på att LE BIG SURPRISE va.. en till betahelg???? Eller har jag missat något?
Worldbossen spawnar oftare, och har man ihjäl den får man en belöning likt den där hunden/vargen i de tidigare betorna
Worldbossen spawnar oftare, och har man ihjäl den får man en belöning likt den där hunden/vargen i de tidigare betorna
Jamen asså.. blä! Skiter i "saker"
Wowhead har summerat gårdagens livestream i en skön punktlista för de som vill hellre läser än titta på en stream, (och jag har klistrat in den nedanför för er som hellre stannar på FZ):
Diablo 4 will be hosting a Server Slam between May 12-14, so jump back into the World of Sanctuary for another chance to experience the Beta and earn the exclusive Beta Rewards, along with a new exclusive reward - the Cry of Ashava Mount Trophy!
Read more at our link below!
Not everyone has the luxury of taking 90 minutes out of their day to listen, though - and that's where Wowhead has you covered! We're liveblogging key updates and summaries in this article during the stream, so settle in, refresh often, and read on to find out more about Diablo 4!
World Tier System
Players will need to complete Capstone dungeons in order to gain access to higher World Tiers
The first Capstone dungeon is recommended level 50 - and it's a humbling experience for under-leveled players
World Tiers aren't just "more health" or "more damage" - new mechanics, AI, and abilities are unlocked on enemies. The world feels more hostile and aggressive
World Tier 3 gives access to Sacred items, World Tier 4 gives access to Ancestral items
Sacred tier items will be viable from around level 50 to around level 70 - but that doesn't mean the items will require level 70; they will be level required based off the level your character was when the item dropped
Legendary and Unique Items
New Legendary powers will be available in higher World Tiers
Unique items are very, very rare - and build defining
Helltide and Target Farming
Unlocks at Nightmare World Tier
Players collect Cinders in Helltides as currency, which will unlock Helltide Caches
Caches allow you to target farm items - each cache is tied to a specific item slot, and has different costs for each cache; the caches are in fixed locations per Helltide spawn
Death has a cost - you'll permanently lose some of your cinders upon death in the Helltide event. You'll also lose your cinders after leaving the Helltide area, so don't be afraid to spend!
Helltide locations will rotate, and are only active for about an hour at a time
Monsters will still drop loot in Helltide - caches aren't the only way to acquire gear
The Butcher will be making appearances in Helltides - watch your back!
High tier crafting materials, Helltide Roses, only spawn during the Helltide events
Nightmare Dungeons
Key replayable system for endgame
Sigils will be earned primarily through Whispers of the Dead in World Tiers 3 and 4, but can also be crafted at the Occultist
Sigils have set levels, and have affixes which alter how enemies work
All dungeons can be Nightmare dungeons, but they will be available on rotation
These will be excellent for farming Sacred and Ancestral items, as well as upgrading Glyphs
You will eventually be able to fight monsters up to level 150 for the challenge
Glyphs and Paragon Boards
Magic Nodes have relatively rare affixes such as +x% Damage to Crackling Energy
Rare Nodes have powerful effects, but also Bonus Effects if certain thresholds are met
There are about 10 rare nodes per board - sometimes more
You'll need to plan carefully - it will be more costly to unlock Nodes as you progress deeper into Paragon Boards
Legendary Nodes are incredibly powerful, class-based bonuses that exist rarely on Paragon Boards
Some Nodes are Glyph Sockets, allowing you to affect nearby nodes with additional bonuses
Glyphs can be leveled to increase the affected radius
Beta Learnings and Community Feedback
Numerous class changes - documented here
Druid and Barbarian feedback was especially helpful
Classes alone weren't tweaked - Bosses in particular were reevaluated for Melee and Pet Build viability
Every class is designed with a good set of options to clear Crowd Control - any issues at lower levels are mitigated at higher levels
Numerous dungeon changes - in particular regarding backtracking
Objectives have been redesigned in some situations in order to minimize poorly received layouts - you'll naturally encounter objectives along the way instead of going back and forth
Den of Evil mechanic will now have monsters chase you down instead of having to search for one missing monster
The Reset Dungeon Button was added in early development before creation got to the point of allowing for other methods to reset, and had unintended consequences - while the button may be removed, dungeons can still be reset fairly easily
Skills have been normalized based off Aspect Ratio for monitors
The workaround for killing a world boss multiple times in rapid succession has been removed
Q & A
The skill trees at launch are only the beginning - new skills and passives will likely be added in the future, but these are likely Expansion changes, not Seasonal changes
Altars of Lilith - Renown will be reset on a seasonal basis, however the stat gains will not be reset
Monster families have higher chances to drop certain types of items - for example, Skeletons can drop crossbows as a bonus, no matter the class you are playing
There will be no further adjustments or changes after the Server Slam weekend, however feedback will be collected and changes will be made after the game is launched.
Overlay map vs. Minimap: combat and navigation spaces are attempting to be as "clean" as possible, which is why there is a strict separation. The end goal is to make sure that players have the tools they need to navigate and engage in combat as smoothly as possible. There will be no overlay map on launch
No Couch Co-Op planned for PC, no Mouse and Keyboard mode planned for console
Crafting will be updated and iterated on over time
Ray Tracing will be coming after launch
You can collect herbs while Mounted
There are no current plans for WASD movement
Och för att avsluta klistrar jag även in en kort summering av vad Server Slam-betan kommer ha att erbjuda:
🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB
Tycker battlepass är jättebra! Precis som många av de största spelen som också har battlepass väljer det samma väg med Diablo. Betalar gärna 100~ kr i månaden för att de ska fortsätta utveckla spelet och få uppdateringar till det, plus att jag får rewards för det. Superbra lösning om det görs rätt vilket det verkar som det görs.
The King is Back
*text om livestreamen*
Grymt, tack för det där! Tycker det låter riktigt riktigt bra, shit va sugen jag är på att få spela hela det riktiga spelet nu! Bara 6 veckor kvar 😬
Tycker battlepass är jättebra! Precis som många av de största spelen som också har battlepass väljer det samma väg med Diablo. Betalar gärna 100~ kr i månaden för att de ska fortsätta utveckla spelet och få uppdateringar till det, plus att jag får rewards för det. Superbra lösning om det görs rätt vilket det verkar som det görs.
Håller med till fullo. Sen kan alla haters gnälla bäst dom vill men denna gången vill jag ha en chans att få samma live service stöd som Poe har och inte d3s skeleton crew utveckling pga att de inte genererar pengar. En fet tripple A diablo release med story, cutscenes och bra grafik, ljud, gameplay för fullpris är fair. 10€ season pass för lite cosmetics om de gör bra säsong-content är också fair så jag kan fortsätta spela spelet i flera år låter också bra. Sen kan andra glida på det gratis och det är helt fine med mig också. Har inget emot att vara en av de som betalar en extra hundring var tredje eller 6e månad när jag väl spelar.
Wowhead har summerat gårdagens livestream i en skön punktlista för de som vill hellre läser än titta på en stream, (och jag har klistrat in den nedanför för er som hellre stannar på FZ):
Diablo 4 will be hosting a Server Slam between May 12-14, so jump back into the World of Sanctuary for another chance to experience the Beta and earn the exclusive Beta Rewards, along with a new exclusive reward - the Cry of Ashava Mount Trophy!
Read more at our link below!
https://www.youtube.com/watch?v=fT9fxgSRCVI
Not everyone has the luxury of taking 90 minutes out of their day to listen, though - and that's where Wowhead has you covered! We're liveblogging key updates and summaries in this article during the stream, so settle in, refresh often, and read on to find out more about Diablo 4!
World Tier System
Players will need to complete Capstone dungeons in order to gain access to higher World Tiers
The first Capstone dungeon is recommended level 50 - and it's a humbling experience for under-leveled players
World Tiers aren't just "more health" or "more damage" - new mechanics, AI, and abilities are unlocked on enemies. The world feels more hostile and aggressive
World Tier 3 gives access to Sacred items, World Tier 4 gives access to Ancestral items
Sacred tier items will be viable from around level 50 to around level 70 - but that doesn't mean the items will require level 70; they will be level required based off the level your character was when the item dropped
Legendary and Unique Items
New Legendary powers will be available in higher World Tiers
Unique items are very, very rare - and build defining
Helltide and Target Farming
Unlocks at Nightmare World Tier
Players collect Cinders in Helltides as currency, which will unlock Helltide Caches
Caches allow you to target farm items - each cache is tied to a specific item slot, and has different costs for each cache; the caches are in fixed locations per Helltide spawn
Death has a cost - you'll permanently lose some of your cinders upon death in the Helltide event. You'll also lose your cinders after leaving the Helltide area, so don't be afraid to spend!
Helltide locations will rotate, and are only active for about an hour at a time
Monsters will still drop loot in Helltide - caches aren't the only way to acquire gear
The Butcher will be making appearances in Helltides - watch your back!
High tier crafting materials, Helltide Roses, only spawn during the Helltide events
Nightmare Dungeons
Key replayable system for endgame
Sigils will be earned primarily through Whispers of the Dead in World Tiers 3 and 4, but can also be crafted at the Occultist
Sigils have set levels, and have affixes which alter how enemies work
All dungeons can be Nightmare dungeons, but they will be available on rotation
These will be excellent for farming Sacred and Ancestral items, as well as upgrading Glyphs
You will eventually be able to fight monsters up to level 150 for the challenge
Glyphs and Paragon Boards
Magic Nodes have relatively rare affixes such as +x% Damage to Crackling Energy
Rare Nodes have powerful effects, but also Bonus Effects if certain thresholds are met
There are about 10 rare nodes per board - sometimes more
You'll need to plan carefully - it will be more costly to unlock Nodes as you progress deeper into Paragon Boards
Legendary Nodes are incredibly powerful, class-based bonuses that exist rarely on Paragon Boards
Some Nodes are Glyph Sockets, allowing you to affect nearby nodes with additional bonuses
Glyphs can be leveled to increase the affected radius
Beta Learnings and Community Feedback
Numerous class changes - documented here
Druid and Barbarian feedback was especially helpful
Classes alone weren't tweaked - Bosses in particular were reevaluated for Melee and Pet Build viability
Every class is designed with a good set of options to clear Crowd Control - any issues at lower levels are mitigated at higher levels
Numerous dungeon changes - in particular regarding backtracking
Objectives have been redesigned in some situations in order to minimize poorly received layouts - you'll naturally encounter objectives along the way instead of going back and forth
Den of Evil mechanic will now have monsters chase you down instead of having to search for one missing monster
The Reset Dungeon Button was added in early development before creation got to the point of allowing for other methods to reset, and had unintended consequences - while the button may be removed, dungeons can still be reset fairly easily
Skills have been normalized based off Aspect Ratio for monitors
The workaround for killing a world boss multiple times in rapid succession has been removed
Q & A
The skill trees at launch are only the beginning - new skills and passives will likely be added in the future, but these are likely Expansion changes, not Seasonal changes
Altars of Lilith - Renown will be reset on a seasonal basis, however the stat gains will not be reset
Monster families have higher chances to drop certain types of items - for example, Skeletons can drop crossbows as a bonus, no matter the class you are playing
There will be no further adjustments or changes after the Server Slam weekend, however feedback will be collected and changes will be made after the game is launched.
Overlay map vs. Minimap: combat and navigation spaces are attempting to be as "clean" as possible, which is why there is a strict separation. The end goal is to make sure that players have the tools they need to navigate and engage in combat as smoothly as possible. There will be no overlay map on launch
No Couch Co-Op planned for PC, no Mouse and Keyboard mode planned for console
Crafting will be updated and iterated on over time
Ray Tracing will be coming after launch
You can collect herbs while Mounted
There are no current plans for WASD movement
Och för att avsluta klistrar jag även in en kort summering av vad Server Slam-betan kommer ha att erbjuda:
https://wow.zamimg.com/uploads/screenshots/normal/1105882.jpg
https://cdn.discordapp.com/attachments/670820036419518483/109...
https://cdn.discordapp.com/attachments/670820036419518483/109...
Fulaste reward jag sett
Någon som kan förklara för mig vad Battle pass egentligen innebär?
1. Deluxe Edition also unlocks Diablo 4’s seasonal Battle Pass
2. Ultimate Edition of Diablo 4 also allows you to skip 20 tiers in the Battle Pass
Har blivit sugen på att börja spela Diablo 4 med 4 dagar tidig åtkomst och eftersom Deluxe och Ultimate versionerna (som ger tidig åtkomst) endast finns digitalt så kan 100 kr skillnad mellan dessa två versioner kanske kvitta, 999 kr vs 1099 kr.
Fysiskt standard edition kostar 699 kr som billigast just nu (ps4 Cross-gen bundle). Så gratis ps5 uppgradering om jag förstått rätt.
Sura pengar, 300-400 kr, men ibland vill man köra från dag 1 😋😂
Någon som kan förklara för mig vad Battle pass egentligen innebär?
1. Deluxe Edition also unlocks Diablo 4’s seasonal Battle Pass
2. Ultimate Edition of Diablo 4 also allows you to skip 20 tiers in the Battle Pass
Har blivit sugen på att börja spela Diablo 4 med 4 dagar tidig åtkomst och eftersom Deluxe och Ultimate versionerna (som ger tidig åtkomst) endast finns digitalt så kan 100 kr skillnad mellan dessa två versioner kanske kvitta, 999 kr vs 1099 kr.
Fysiskt standard edition kostar 699 kr som billigast just nu (ps4 Cross-gen bundle). Så gratis ps5 uppgradering om jag förstått rätt.
Sura pengar, 300-400 kr, men ibland vill man köra från dag 1 😋😂
Det finns 3 saker att ha koll på:
Season journey(gratis): en säsongsbaserad quest-resa. Kommer vara som season journey i diablo 3 att man klarar ett kapitel med quests/achievements, får belöning och går vidare till nästa kapitel med quests. Detta ger även extra exp till season pass.
Free season pass: som det låter. Du låser upp lite cosmetics och exp boosts etc. Tillgängligt gratis för alla.
Paid season pass: bara cosmetics. Du får ett sådant pass för season 1(inte release, release är pre season) med delux och ultimate edition.
Tier skips: du får det med delux edition. Du kan hoppa över 20 season pass lvlar och få tillgång till både free och paid cosmetic belöningarna. Dock ej saker som exp boost som kommer vara låsta ändå.
Tier skips: du får det med delux edition. Du kan hoppa över 20 season pass lvlar och få tillgång till både free och paid cosmetic belöningarna. Dock ej saker som exp boost som kommer vara låsta ändå.
*Ultimate Edition
Så tier skips är bara till för att spara tid? Så att man hinner tjäna in dom högsta belöningarna?
Det är det här som Blizzard säger kommer att ta runt 80 timmar per säsong? Att få de högsta belöningarna?
🙂
Ny Nvidia Drivrutin ute för Diablo 4:
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/redfall-geforce-gam...
Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |
Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |
*Ultimate Edition
Så tier skips är bara till för att spara tid? Så att man hinner tjäna in dom högsta belöningarna?
Det är det här som Blizzard säger kommer att ta runt 80 timmar per säsong? Att få de högsta belöningarna?
🙂
Ja precis. Förhoppningsvis kan man spara dem till en säsong då man inte har lika mkt tid över och använda dem då. I värsta fall börjar man med 20 tier skips redan vid inloggning av dag ett. Inget sagt ännu hur det funkar och när man kan använda det. Skulle gissa att det kan aktiveras vid valfritt tillfälle.
Men ja, det är bara för att spara tid/få cosmetic belöningar snabbare eller slippa spela färdig de sista pass-lvlarna själv.
Galet pepp nu. blev en lvl 20 necro plus sorcerer under server slam som båda döda ashava på första försöket.
använde server slam för att bestämma mig för om jag skulle köpa till xbox eller till PC men har fortfarande inte bestämt mig, kan luta åt att det här blir det första spelet någonsin jag köper till två plattformar..
SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!