Sweclockers testar Geforce RTX 4070 – äntligen dags att byta ut GTX 1000-korten

Medlem
Skrivet av lonian:

Funderade på att spara till en nikon z8, men har ju redan en nikon z9 (64000kr) så fick ett infall en morgon och beställde grafikkortet i stället. Kände att jag vill ha något nytt att leka med bara. Jag har dock ingen 4k datorskärm ännu, så det blir väl nästa pryl man vill ha. Äger en 4k tv men den är ju bara 60hz. 😜

He, he, rock on! 🙂👍

PS Jag har rätt så bra lön men lyckas spara 0:- varje månad. 🤪

Medlem

Väntar tills jag kan få minst 2x prestanda jämnfört med mitt gtx 1060 för under 4000:-

Uppgraderade cpu förra månaden, från en i5 2500k till en Ryzen 5 7600x. Gick på strax under 10k:- men då inkluderade det nytt mobo, ram och psu och prestanda ökningen var ca 3-7x (single-/mutlicore).

Medlem
Skrivet av A1200G:

He, he, rock on! 🙂👍

PS Jag har rätt så bra lön men lyckas spara 0:- varje månad. 🤪

Ja jag förstår om man är typ single eller har ett väldigt bra betalt jobb, men för oss andra som har ett någorlunda bra betalt jobb, har sambo/fru med jobb, barn och hus/bostadsrätt, så finns det andra saker pengarna behöver gå till.

Sen tycker jag drt är underligt att det är "ok" att priserna på GPU går upp, medans resterande datorkomponenter rasar i pris. Jag pyntade 18800 kr för min pentium 1 120 Mhz -95 med 8 mb ram och ett 4 mb cirius logic grafikkort+ 15 tum monitor. Tror det var 850 mb hd i den med. På den tiden hade den gemende industriarbetaren en lön "Ut" på 10-12 000 kr. Sedan dess har priserna sjunkit på komponenterna i jämförelse med löneutvecklingen i sverige. Inte ens när svenska kronan sjönk på 10-talet så har priserna för processorer ram mm gått upp nämnvärt. MEN GPU:erna? Dessa verkar kunna ta vilka priser dom vill. Är det såpass mycket dyrare att tillverka en ny GPU i jämförelse med resterande delar i en dator, eller är det bara brist på konkurrens? Förvisso finns bara intel och amd inom CPU-branchen också, men där ser vi inte alls samma utveckling.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Dunder:

Är grymt sugen på att uppgradera till just 4070, känns som det kommer bli relativt prisvärt när reorna drar igång.

Om du får tag i ett sådant kort så är det prisvärt (fel att säga prisvärt, men svårt att få bättre). Jag nördar in mig och ville ha vattenblock på mitt kort; annars hade jag definitivt köpt 4070 eller 4070ti.

Medlem

Folk verkar jämföra med liknande "nummer" i tidigare serier, kolla på vad du får för prestanda. Dessutom verkar 4070 inte spränga säkringar hemma, vilket är trevligt. Lägre ström innebär lägre temp osv osv.

Nej, det kostar inte som 3070 eller 2070 eller 1070, men läget är helt annat nu. Allt är svindyrt och kommer fortsätta vara så, kanske till det kronan stärkts, men antagligen längre än så. Räntebesked, senast jag hörde, lät det som att man höjer, och siktar sänka sommar 2024, tidigast. Där KANSKE, vi har en starkare krona; importera ditt kort då.

Tycker både 4070 och 4070ti är värda att titta på, om du skall ha en ordentlig spelmaskin. Verkar som modellnamnet är viktigare än vad prestandan faktiskt är.

Får vibbar från wow: cataclysm där blåa saker var bra och lila var svåra att få tag på i början. Gnället på forumen fick blizzard att minska svårighetsgraden i dungeons så att alla kunde få vara lila; färgen var viktigast....

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Folk verkar jämföra med liknande "nummer" i tidigare serier, kolla på vad du får för prestanda. Dessutom verkar 4070 inte spränga säkringar hemma, vilket är trevligt. Lägre ström innebär lägre temp osv osv.

Nej, det kostar inte som 3070 eller 2070 eller 1070, men läget är helt annat nu. Allt är svindyrt och kommer fortsätta vara så, kanske till det kronan stärkts, men antagligen längre än så. Räntebesked, senast jag hörde, lät det som att man höjer, och siktar sänka sommar 2024, tidigast. Där KANSKE, vi har en starkare krona; importera ditt kort då.

Tycker både 4070 och 4070ti är värda att titta på, om du skall ha en ordentlig spelmaskin. Verkar som modellnamnet är viktigare än vad prestandan faktiskt är.

Får vibbar från wow: cataclysm där blåa saker var bra och lila var svåra att få tag på i början. Gnället på forumen fick blizzard att minska svårighetsgraden i dungeons så att alla kunde få vara lila; färgen var viktigast....

WOW, får du kickbacks från Nvidia? 🙂

Historiskt har Nvidia kört väldigt fult spel mot konkurrenterna och konsumenterna. Borderline sociopatiskt. Du blir inte miljardär genom att vara snäll mot gemene man.

Med det sagt, marknaden (naturen?) har en tendens att återställa ballansen, förr eller senare. Wrong doings of yesterday kommer tillbaka och "bite you in the *ss". Om inte alltförlänge kommer vi att se grafikkortspriser som kommer verka "gratis" med dagens priser sett. 🙂

Medlem

Japp folk förväntar sig saker ska ha samma pris som för 10år sen och goda tider.
gå till konsol, bye bye 👋
..... vilket ibte är så billigt heller.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av A1200G:

WOW, får du kickbacks från Nvidia? 🙂

Historiskt har Nvidia kört väldigt fult spel mot konkurrenterna och konsumenterna. Borderline sociopatiskt. Du blir inte miljardär genom att vara snäll mot gemene man.

Med det sagt, marknaden (naturen?) har en tendens att återställa ballansen, förr eller senare. Wrong doings of yesterday kommer tillbaka och "bite you in the *ss". Om inte alltförlänge kommer vi att se grafikkortspriser som kommer verka "gratis" med dagens priser sett. 🙂

Nej jag får inte kickbacks, men är realist. 😉
De har alltid varit dyrare än konkurrenten. "30% extra kostnad för att få 10% bättre prestanda" var iaf hur jag tänkte då. Idag upplever jag de tappat på prestandan (eller den andra har kommit ikapp), men priset har jag inte koll på hur mycket mer det kostar (30% räcker nog inte).
Sedan håller deras produkter väldigt länge. Förra gkortet kostade mig 12k, och hade det i dryga 5år; 200 kr i månaden. Det är inte speciellt mycket för någon med fast inkomst. Dessutom, om jag inte köpt en ultrawide skärm och ville lyxa till det, så hade jag inte bytt det kortet. Är övertygad om att det kortet håller år till för spel. Detta är antagligen väldigt sant för AMD-kort också.

Sillnaden blir inte så stor om folk inte byter varje år; vilket jag menar inte behövs. Folk jämför 3070 mot 4070; behövs den uppgraderingen? Kommer det påverka din upplevelse så mycket? Om hen tycker det; var så god! Men problemet i ett sådant läge ligger kanske inte hos säljarna, och priset bör inte vara ett problem.

Sedan kan jag hålla med om att de är fula mot sina kunder... meeen, kan sägas om ganska många företag. 🥺

Medlem
Skrivet av Molotov:

Japp folk förväntar sig saker ska ha samma pris som för 10år sen och goda tider.
gå till konsol, bye bye 👋
..... vilket ibte är så billigt heller.

💯%. Dock så är en konsoll väldigt prisvärd, om man gillar plattformen.

Medlem
Skrivet av Bobiri:

https://www.komplett.se/product/1221527/datorutrustning/dator...

Betydligt bättre kort för samma peng. Ingår även TLOU.

Ja, det ända som stoppar mig från att köpa ett amd är att de inte fungerar till alla program. När amd fixar det kommer jag gå över till amd, men de måste blir bättre på att inte bara fungera till spel.
Hade jag bara spelat dock och kört några bas program som fungerar så hade jag garanterat kört med amd nu.

(Program som jag bland annat vet inte fungerar med AMD är daz3d som jag tycker är kul att leka med ibland.)

Medlem
Skrivet av Bobiri:

https://www.komplett.se/product/1221527/datorutrustning/dator...

Betydligt bättre kort för samma peng. Ingår även TLOU.

850W...

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

💯%. Dock så är en konsoll väldigt prisvärd, om man gillar plattformen.

Ja, men det hindrar inte folk att klaga på konsolsidan heller 😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Karmak:

https://i.imgur.com/f6dadVn.jpg

enda kort som är värt det är 4090 om man ska ha ett
allt annat är skit

Fast där jämför man ju MSRP, något som vi vet aldrig gällde för 3000-serien, med få undantag.

Enligt SVT har faktiskt priserna sjunkit på datorer sedan 2020.
https://www.svt.se/datajournalistik/bygg-din-varukorg-hur-dyr...

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Det är en rekommendation. Kort + överklockad 10900K landar på 465w.

https://www.sweclockers.com/test/34253-radeon-rx-6950-xt-och-...

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Fast där jämför man ju MSRP, något som vi vet aldrig gällde för 3000-serien, med få undantag.

Enligt SVT har faktiskt priserna sjunkit på datorer sedan 2020.
https://www.svt.se/datajournalistik/bygg-din-varukorg-hur-dyr...

Det är för det var covid+crypto som fucka upp det.

MSRP är det man ska jämnföra med

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Fast där jämför man ju MSRP, något som vi vet aldrig gällde för 3000-serien, med få undantag.

Enligt SVT har faktiskt priserna sjunkit på datorer sedan 2020.
https://www.svt.se/datajournalistik/bygg-din-varukorg-hur-dyr...

Det säger väl mer om SVT än om datorpriser. 🙂

Medlem
Skrivet av Karmak:

Det är för det var covid+crypto som fucka upp det.

MSRP är det man ska jämnföra med

Håller inte med. Tycker att det är verkliga priser som ska jämföras.

Skrivet av A1200G:

Det säger väl mer om SVT än om datorpriser. 🙂

Siffrorna kommer dock från SCB. Sen är det dock inte enbart grafikkort som inkluderas utan även minne och hårddiskar som gått ner kraftigt i pris.

Medlem

https://www.sweclockers.com/nyhet/36170-nvidia-avvaktar-hogre...

Nä men oj... får inte nvidia sålt sina produkter? Man kan ju undra varför 🤣


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Håller inte med. Tycker att det är verkliga priser som ska jämföras.

MSRP är det priset tillverkarna säger det ska säljas för
Man kan inte hitta på egna priser och jämnföra pga utomstående faktorer

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Håller inte med. Tycker att det är verkliga priser som ska jämföras.

Siffrorna kommer dock från SCB. Sen är det dock inte enbart grafikkort som inkluderas utan även minne och hårddiskar som gått ner kraftigt i pris.

Statistik är som bikini, det avslöjar väldigt mycket men gömmer det viktigaste. 😁

Medlem
Skrivet av A1200G:

Statistik är som bikini, det avslöjar vädigt mycket men gömmer det viktigaste. 😁

Man ska aldrig tro på statistik utan att veta helheten

Det är väldigt enkelt och får statistiken på det sättet man vill ha det

Medlem
Skrivet av Karmak:

MSRP är det priset tillverkarna säger det ska säljas för
Man kan inte hitta på egna priser och jämnföra pga utomstående faktorer

Fast teoretiskt sett skulle en tillverkare kunna sätta ett MSRP på 1 krona, men i praktiken sälja det till nästa led för 10 000 kr, eller vice versa. MSRP kan alltså vara sakna verklighetsförankring.

Snittpriser för slutkonsument är ett bättre mått att använda sig av om man vill få en mer rättvisande bild.

Medlem

PS Personligen har jag gått från GTX 970 4 GB till RTX 2080 8 GB. Nästa kort måste vara minst 16 GB VRAM (256 bitars minnesbuss) så 5080/5070 16 GB?

Avstängd
Skrivet av Nomman:

Instämmer helt. Det enda som talar för 4070 är energieffektiviteten (som är riktigt imponerande). Synd att det är vansinnigt prissatt.

Det beror ju helt på faktiskt. Bryr man sig om höga FPS i Ray tracing och DLSS3 så är GTX4070 ett bättre kort än 6950. Med alla nya funktioner som finns på grafikkortsmarknaden så gör man sig en rejäl otjänst om man endast fokuserar på ren prestanda.

Oavsett vad man väljer så betalar man ett sinnessjukt överpris. Och det är förjävligt.

Medlem

Är det någon som kör arc 770? Det har ju 16gb vram och nästan halva priset av nvidia korten. Men funkar det bra i praktiken?

Medlem
GRATTiS
Skrivet av lonian:

<Uppladdad bildlänk>

Fick hem detta, ej hunnit montera det ännu.

Din jäkel. Alltså jag får nästan bånge. (Inget skämt)

Perkele. Måste uppgradera min gamla relik GTX 1070. Ser nu att RTX 4070 ligger på 7700:- . Det skulle passa mig.
________________________________________________________
Har du installerat kortet ännu? Vad tycker du? Nöjd?
Vilka inställningar kör du? Vilken upplösning? Hur mycket FPS får du?

Skrivet av Dunder:

Är grymt sugen på att uppgradera till just 4070, känns som det kommer bli relativt prisvärt när reorna drar igång.

Samma här. Trodde till just nu att detta kort gick på över 10 lax men ser att man kan få det för 7700:-. Trodde de även var svåra att få tag på men det finns ju massor ute på marknaden. Nu dräglar jag rejält alltså...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Din jäkel. Alltså jag får nästan bånge. (Inget skämt)

Perkele. Måste uppgradera min gamla relik GTX 1070. Ser nu att RTX 4070 ligger på 7700:- . Det skulle passa mig.
________________________________________________________
Har du installerat kortet ännu? Vad tycker du? Nöjd?
Vilka inställningar kör du? Vilken upplösning? Hur mycket FPS får du?

Ja, jag monterade det i måndags. I Last of us part 1 får jag mellan 85-140 fps, då jag har aktivitetshanteraren igång så står grafikkortet att det används 2% och på CPU står det 100%. Jag har användarprofilen på max och 2560x1440 upplösning. Jag har ju en 4K tv också men av någon anledning kändes det inte lika kul att spela på den.

Kör även maxad grafik i Resident Evil 4 remake, står att CPU:n använder 43% och grafikkortet 3% på 52 grader celsius. Mellan 100-140 fps. Jag använder en 144hz gsync monitor.

Vad jag tycker? Ja det är lite magiskt nästan. Men jag är bara lite orolig att det skall bli varmt, vilket det inte verkar bli. Men jag har funderat på att installera fler fläktar i datorn. Använder ett Fractal design define R6 chassi.

Spelade in en liten kul film från Quake 2 rtx.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

12
Skriv svar