Super Mario-filmen har nu spelat in 500 miljoner dollar

Robot
Super Mario-filmen har nu spelat in 500 miljoner dollar
Medlem

Enligt Wikipedia kostade produktionen 100 MUSD. Så detta är väl inget klaga på? Vet inte vad marknadsföringen gick på.

Medlem

Populära varumärken säljer, oavsett kvalitet på produkten. Inte direkt överraskande.

Medlem

Bara en fråga ska det inte vara 5 miljarder kronor? Eller har den dragit in 2 miljarder $ mer än Avatar (2009).

Skribent
Skrivet av Morhaxvith:

Bara en fråga ska det inte vara 5 miljarder kronor? Eller har den dragit in 2 miljarder $ mer än Avatar (2009).

Jag räknade lite fel på nollor. 500 miljoner ska det vara


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Maysay:

Enligt Wikipedia kostade produktionen 100 MUSD. Så detta är väl inget klaga på? Vet inte vad marknadsföringen gick på.

Man brukar prata om att multiplicera produktionsbudgeten med 2,5.
Då får man en generell gissning på vad marknadsföringen kostar plus att man måste räkna med att studion inte tar 100% av biointäkterna. Biograferna tar en stor del av det. Ännu mer i övriga världen, Europa, Kina etc.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Inte jätteförvånd med tanke på att det släpps typ en biofilm per kvartal nuförtiden + att ett biobesök går på en tusenlapp.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Man brukar prata om att multiplicera produktionsbudgeten med 2,5.
Då får man en generell gissning på vad marknadsföringen kostar plus att man måste räkna med att studion inte tar 100% av biointäkterna. Biograferna tar en stor del av det. Ännu mer i övriga världen, Europa, Kina etc.

Ok, där ser man. Tack för informationen.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag räknade lite fel på nollor. 500 miljoner ska det vara

Jo tänk vad en liten nolla kan betyda.
Fortfarande väldigt mycket pengar.

Medlem
Skrivet av hero:

Inte jätteförvånd med tanke på att det släpps typ en biofilm per kvartal nuförtiden + att ett biobesök går på en tusenlapp.

Antar att ni är en hel familj som ser bio om det går på en tusenlapp.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag räknade lite fel på nollor. 500 miljoner ska det vara

Nej det blir 40.000 miljarder kronor.

Avstängd
Skrivet av Zidious G:

Nej det blir 40.000 miljarder kronor.

Det är väldigt mycket pengar det.

Medlem
Skrivet av hero:

Inte jätteförvånd med tanke på att det släpps typ en biofilm per kvartal nuförtiden + att ett biobesök går på en tusenlapp.

Vad pratar du om? Jag såg 16 filmer på bio förra året, har nog sett fyra eller fem hittills i år och borde därmed räknas som en rätt frekvent biobesökare.

Biljetten kostar i runda slängar 150 kr, vad du ska äta/dricka väljer du helt själv. Tycker inte det är särskilt dyrt när en vanlig lunch kostar 120 kr med dagens matpriser. Vet inte många andra aktiviteter utanför hemmet som är billigare heller.

Dessutom tycker jag att Filmstaden har ett riktigt bra poängsystem och många av mina besök betalar jag med poäng jag tjänat på antingen biljetter eller köp i kiosken.

Medlem

Såg filmen den idag och på svenska dessutom.
Jag hade inte tänkt se den på bio alls, men nu blev jag bjuden av brorsan.

Jag gick in med låga förväntningar och gick ut med hakan i golvet.
Bästa filmen jag sett på många år! 10/10! Det skulle nog bli 11/10 om vi sett den på engelska.
Vi gick med ungarna så det fick bli på svenska. Den svenska dubben var oväntat bra.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Såg filmen med min son idag, på svenska.

Den överraskade starkt, hade verkligen 0 förväntningar. Den hyllar verkligen sitt arv. Rekommenderar

Mad max vibbarna på rainbow road med blått skal höjde betyget från 9/10 till 10/10

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Nej det blir 40.000 miljarder kronor.

Bästa kommentaren!

Medlem

Skall se den imorgon med min systerson och systerdotter, det enda de snackat om de senaste veckorna. Kommer bli riktigt skoj


signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 5700X | GPU: AMD Radeon RX 7900 XT 20gb | RAM 32gb ddr4 3600mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb
PS5 2,8TB || Iphone 14 128gb || Nintendo Switch || LG B9S OLED 55"

Medlem

Hade varit väldigt förvånad om den inte säljer biljetter. Det är ju trots allt en ganska känd rörmokare.

Jag kommer nog se den, men är inställd att den inte är riktat till mig riktigt 😉

Medlem

Såg den med min dotter igår, väldigt mysig och bra röstskådespel, såg den på norska och även här var det en bra dub

Skrivet av hero:

Inte jätteförvånd med tanke på att det släpps typ en biofilm per kvartal nuförtiden + att ett biobesök går på en tusenlapp.

Var fan går du på bio där du betalar tusenlapp för en bio biljett?!


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Var fan går du på bio där du betalar tusenlapp för en bio biljett?!

Antar att han syftar på hela familjen.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Var fan går du på bio där du betalar tusenlapp för en bio biljett?!

Jag tror han var lite ironisk men jag håller med honom till viss del. Det är otroligt dyrt på biografer nu för tiden. Speciellt när man har en familj och man inte får ta med sig eget snacks. För en familj går det på typ 600spänn bara för biljetterna, sen popcorn och läsk som är obligatoriskt på bio med kidsen.

Filmerna släpps på köpfilm så snabbt inpå biopremiärerna nu så det är många filmer vi väntat med att se för att istället köpa dem för priset av en biljett och har då möjlighet att se den hur många gånger som helst.

Dessutom tycker inte jag personligen bio är speciellt bra film upplevelse, folk som låter irriterar mig, dom har alltid alldeles för högt ljud och man kan inte pausa för att göra sina behov eller hämta mer billigt snacks. Ser ingen fördel med bio, speciellt inte om man har schysst bild och ljud hemma.

Medlem

Knappast förvånad, men det är komiskt att kritikerna risar medan de som betalar för att se film verkar gilla den. För det var, vill jag minnas, raka motsatsen med filmen som släpptes när jag var yngre. Baserat på den trailer som visas så förstår jag varför det gått så bra för den, tror det är många äldre fans som vill se den med sin familj. Jag hoppas personligen på att detta leder till att de gör en Metroid film i samma stil eller varför inte Zelda.

Medlem

Otroligt välförtjänt! Riktigt bra film som blandar in så mycket spelhistoria, gammal som ny, på ett väldigt charmigt och kul sätt. Kritikerna må ogilla den, men det är ju mest struntsaker och inbillade problem snarare än saker som faktiskt är dåligt. Och Peach är ju knappast någon damsel in distress så att grina över gamla könsroller känns ju väldigt slött. Såg du ens filmen eller googlade du första spelets story bara?

Måste man ha investerat tid i spelen för att uppskatta den? Tänkte ta med grabben och se den.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Måste man ha investerat tid i spelen för att uppskatta den? Tänkte ta med grabben och se den.

Nej, det måste man inte. Går bra utan, även om det såklart är kul att förstå alla tvåhundra smygreferenser till olika Nintendospel.

Medlem

Trailerna de släppt har ju varit riktigt bra också. Jag skulle nog säga minst lika bra som filmen, haha. Så det är ju klart att det drar folk.

Jag har sett filmen med engelskt tal och jag anser att filmen är riktigt bra. Den är ju riktad till barn, helt klart, men för mig som spelat Super Mario Bros sedan jag var fyra år gammal, fick ut väldigt mycket av filmen. Den är också förbannat välgjord med riktigt bra skådespel. Även Pratten gjorde ett oväntat bra jobb. Det lilla man fått höra honom i trailern gör honom inte helt rättvisa.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Trailerna de släppt har ju varit riktigt bra också. Jag skulle nog säga minst lika bra som filmen, haha. Så det är ju klart att det drar folk.

Jag har sett filmen med engelskt tal och jag anser att filmen är riktigt bra. Den är ju riktad till barn, helt klart, men för mig som spelat Super Mario Bros sedan jag var fyra år gammal, fick ut väldigt mycket av filmen. Den är också förbannat välgjord med riktigt bra skådespel. Även Pratten gjorde ett oväntat bra jobb. Det lilla man fått höra honom i trailern gör honom inte helt rättvisa.

Ja, de balanserade bra mellan att visa upp filmen men utan att visa för mycket. Eller slutet, som många av någon anledning gör nu för tiden. Det har jag aldrig riktigt förstått. Och ja, skådespelarinsatserna var riktigt grymma! Tvekade lite inför men i det stora hela lät det mycket bättre än jag hade förväntat mig. Kommer nog dock inte se den på svenska då trailern inte riktigt övertygade på samma sätt. Kanske i något barnsammanhang i framtiden men inte nu på bio.

Medlem
Skrivet av vamp:

Biljetten kostar i runda slängar 150 kr, vad du ska äta/dricka väljer du helt själv.

Jag har aldrig betalat över 100kr för en biljett. Ok, kanske när jag såg Avatar med 3D. Men då det var en dålig erfarenhet för mig så har jag inte sett på 3D eller imax efter det. Det finns alltid kampanjer med biobiljetter. Hyresgästföreningen har till exempel för 95kr styck. Om man har med eget snacks så blir det inte så fasansfullt dyrt. Men jag förstår om man é en familj.

Medlem
Skrivet av Kapten N:

Jag har aldrig betalat över 100kr för en biljett. Ok, kanske när jag såg Avatar med 3D. Men då det var en dålig erfarenhet för mig så har jag inte sett på 3D eller imax efter det. Det finns alltid kampanjer med biobiljetter. Hyresgästföreningen har till exempel för 95kr styck. Om man har med eget snacks så blir det inte så fasansfullt dyrt. Men jag förstår om man é en familj.

Ska man köpa en biljett via ex. Filmstaden så går den på 150kr i runda slängar. Sen så kanske man kan vänta i nån månad och hitta nån biljett billigare någon annanstans. Sen får man faktiskt inte ha med sig ”eget” snacks till biografer. Står klart och tydligt överallt, om det inte finns hälsomässiga skäl för det. Tycker faktiskt det är lite oskönt av människor att fuska med det.

Bättre att stödja verksamheten, väldigt många biografer som fick stänga ihop under covid. Är ju typ godiset dom tjänar pengar på. Så om man forfarande vill gå på bio om 10 år så borde man köpa sitt godis där.

12
Skriv svar