Crossplay - revolutionen som öppnar dörrar och släcker krig

Robot
Crossplay - revolutionen som öppnar dörrar och släcker krig

Fredsmäklaren som ingen såg komma.

#crossplay, #krönika


Medlem

Det första jag tänker på är hur korkat Darktide är på det viset. Gamepass och Steamanvändare kan inte spela tillsammans.

Det är som du säger, man förväntar sig crossplay idag.


signatur

I drank what?

Medlem

Ja, crossplay är så självklart att man blir förvånad när det inte finns!


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Getingbo med crossplay eller inte. När jag drar igång ett FPS på konsol vill jag inte spela med/mot PC-spelare (och jag tror att det är vice versa också). Men spelar jag på PC förväntar jag mig att kunna spela med alla PC-spelare, märkligt att det inte alltid är så!


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Kul! Kan bara se framför mig frugan börjar slänga ur sig gamer-termer som:

Medlem
Skrivet av Anwest:

Getingbo med crossplay eller inte. När jag drar igång ett FPS på konsol vill jag inte spela med/mot PC-spelare (och jag tror att det är vice versa också). Men spelar jag på PC förväntar jag mig att kunna spela med alla PC-spelare, märkligt att det inte alltid är så!

Framför allt FPS spel borde ha input-baserad matchmaking som alternativ. Det finns flera spel som även på konsol har stöd för mus och tangentbord så man kan inte bara gå på crossplay on/off längre.

Medlem

Crossplay är superviktigt, och jag skulle vilja att allting var cross-progression också så att man kan ta upp sin save oavsett plattform. Jag vill dra det ännu längre, jag vill bara köpa spelet 1 gång och kunna spela på flera plattformar.

Ta diablo4 tillexempel, skall jag punga ut 99 dollar 2 gånger för att kunna välja om jag vill lira på ps5 eller pc? Svin-aktigt som sjutton


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Anwest:

spelar jag på PC förväntar jag mig att kunna spela med alla PC-spelare, märkligt att det inte alltid är så!

Vad har jag missat?

I vilka spel kan du inte spela med alla?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

crossplay borde vara givet i många titlar i nutid kan man tycka. oavsett hur bökigt det är att få till. dom får ju bokstavligen betalt för allt dom gör så varför inte


signatur

//monster

Medlem

Ska vi vara uppriktiga så kanske ni borde ta upp att Sony ville ha crossplay under Ps3 och Xbox360 men då sa Microsoft nej.
När sen Xbox One knappt sålde så kröp Microsoft till Sony och bad om crossplay och fick då nej.

Redaktör
Skrivet av lonian:

Vad har jag missat?

I vilka spel kan du inte spela med alla?

Osäker hur vanligt det är, men Wreckfest är så - Steam och Game Pass funkar inte ihop. Det var samma med PS4 och PS5 tidigare, men jag tror det har fixats.


signatur
Redaktör
Skrivet av Neverwild:

Ska vi vara uppriktiga så kanske ni borde ta upp att Sony ville ha crossplay under Ps3 och Xbox360 men då sa Microsoft nej.
När sen Xbox One knappt sålde så kröp Microsoft till Sony och bad om crossplay och fick då nej.

Bra poäng. Jag ser ogärna att kommentarerna mynnar ut i plattformsbråk, så jag tog inte upp så mycket om det. Men både Sony och MS får ju varsin pik i alla fall (Fortnite, Redfall).


signatur
Medlem
Skrivet av lonian:

Vad har jag missat?

I vilka spel kan du inte spela med alla?

Jag förstår inte heller, måste ha missat detta. Det finns alltså PC-spel där man inte kan spela med varandra beroende på om man köpt spelet på Steam eller Epic?

Medlem
Skrivet av lonian:

Vad har jag missat?

I vilka spel kan du inte spela med alla?

Darktide, tex.


signatur

I drank what?

Medlem

Bryr mig inte alls om crossplay, detär under min värdighet att spela tillsammans eller mot någon på konsol.

#PCmasterrace


signatur

IDKFA

Avstängd
Skrivet av lonian:

Vad har jag missat?

I vilka spel kan du inte spela med alla?

Deep rock Galactic

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Bryr mig inte alls om crossplay, detär under min värdighet att spela tillsammans eller mot någon på konsol.

#PCmasterrace

Är du 10 år?

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Bryr mig inte alls om crossplay, detär under min värdighet att spela tillsammans eller mot någon på konsol.

#PCmasterrace

Nej, inget sånt. Nu tar vi varandra i hand och sjunger We shall overcome!

Medlem
Skrivet av Fargo:

Är du 10 år?

Nu var det menat som ett skämt, men sånt går inte hela vägen fram på internet ibland


signatur

IDKFA

Medlem

Cross-play mellan konsolfabrikaten tycker jag är en självklarhet, inte minst för att helt enkelt bredda spelarpoolen i onlinematcherna. Däremot så tycker jag inte att det är lämpligt att blanda in PC bland oss konsolspelare. Fuskande förekommer väl på alla plattformar, men det är helt enkelt för vanligt med folk som fuskar och manipulerar på PC, så där tycker jag det behövs fortsatt segregering. Det handlar ju inte bara om reguljärt fuskande, utan hur PC-spelare har större möjligheter till att t.ex. ta bort eller minska foliage och liknande manipulering också, så att alla inte spelar på åtminstone grundläggande liknande villkor.

Skrivet av blackidus:

Framför allt FPS spel borde ha input-baserad matchmaking som alternativ. Det finns flera spel som även på konsol har stöd för mus och tangentbord så man kan inte bara gå på crossplay on/off längre.

Lättare att kontrollera på konsol. PC-spelare kommer alltid kunna komma runt allt sånt.

ELF
Medlem
Skrivet av lonian:

Vad har jag missat?

I vilka spel kan du inte spela med alla?

Minns inte vilka. Men har stött på spel där jag inte kunnat spela med andra då jag haft spelet på GOG medan de haft spelet på Steam.
Många spel har dock fått detta fixat ett tag efter släpp. Men det lär finnas många som fortfarande inte har crossplay på pc.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Ska vi vara uppriktiga så kanske ni borde ta upp att Sony ville ha crossplay under Ps3 och Xbox360 men då sa Microsoft nej.
När sen Xbox One knappt sålde så kröp Microsoft till Sony och bad om crossplay och fick då nej.

Även om jag förstår att Sony kan känna att "jaha nu passar det" tycker jag ändå det är småsint att blockera något så stort som gynnar alla spelare om det finns bara för lite "hämnd". Väx upp liksom.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Nu var det menat som ett skämt, men sånt går inte hela vägen fram på internet ibland

Tror man måste vara minst P12:a för att förstå det riktigt, men vissa kommer känna sig kränkta oavsett ålder - så är det bara.

KoP
Medlem
Skrivet av Neverwild:

Ska vi vara uppriktiga så kanske ni borde ta upp att Sony ville ha crossplay under Ps3 och Xbox360 men då sa Microsoft nej.
När sen Xbox One knappt sålde så kröp Microsoft till Sony och bad om crossplay och fick då nej.

Det vet redan alla då det ska ältas så fort det pratas crossplatform konsoler emellan. :'D

Att Sony sedan blev aviga till crossplatform och kom med ursäker såsom att dom måste skydda sitt ekosystem gör ju inte dom bättre i slutändan. ╮(╯_╰)╭

Medlem

Crossplatform är ju bra när det kommer till konsoler sinsemellan, men mer tveksamt när det kommer till att blanda in PC.
I shooters är man princip körd av alla som har tangentbord och mus. Bilspel och FIFA kanske skitsamma.

Men som Majoren skriver, det bästa är ju att man skapar en större spelarebas. Vissa spel har kanske få spelare på en konsol, eller bara allmänt och att då slå ihopa fler grupper till en stor är såklart bra.

Medlem

Förlåt alla Final Fantasy MMOare där ute. Och försök att förstå att bara för att man är gamer så behöver man inte förstå andra gamers med andra smaker av spel. Jag ryser i min kropp över att höra att man har kunnat spela Final Fantasy XI i 20 år. The horror.............the horror.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Crossplatform är ju bra när det kommer till konsoler sinsemellan, men mer tveksamt när det kommer till att blanda in PC.
I shooters är man princip körd av alla som har tangentbord och mus.

Inte alltid sant. Fortnite har t ex balanserat det genom att ge konsolspelare en viss aim assist.
Så kollar man toppspelarebasen så är det många som kör med handkontroll faktiskt.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Nu var det menat som ett skämt, men sånt går inte hela vägen fram på internet ibland

Vilken lättnad

Medlem
Skrivet av Håkan:

Crossplatform är ju bra när det kommer till konsoler sinsemellan, men mer tveksamt när det kommer till att blanda in PC.
I shooters är man princip körd av alla som har tangentbord och mus. Bilspel och FIFA kanske skitsamma.

Men som Majoren skriver, det bästa är ju att man skapar en större spelarebas. Vissa spel har kanske få spelare på en konsol, eller bara allmänt och att då slå ihopa fler grupper till en stor är såklart bra.

Min personliga favorit bland onlineskjutare på Switchen är ju Vigor, misstänker dock att det skulle vara helt tomt på folk att spela mot om det inte vore för att man buntat ihop Switch-Xbox-Playstation.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Crossplay är superviktigt, och jag skulle vilja att allting var cross-progression också så att man kan ta upp sin save oavsett plattform. Jag vill dra det ännu längre, jag vill bara köpa spelet 1 gång och kunna spela på flera plattformar.

Ta diablo4 tillexempel, skall jag punga ut 99 dollar 2 gånger för att kunna välja om jag vill lira på ps5 eller pc? Svin-aktigt som sjutton

Fast det är väl en ganska orimlig tanke eller?
Ska man kunna köpa ett "universal"-spel som har olika installationer/systemkrav för alla konsoler/PC osv?

Känns som om man köper en bil som man sedan vill kunna använda som en cykel... ^^'

Håller dock med dig om att cross-progression är viktigt, men ett köp känns inte som rimligt. Enligt mig alltså =P

123
Skriv svar