PS5 fel på skivläsare

Medlem
PS5 fel på skivläsare

Hej, har fått problem med min skivläsare på ps5an har fungerat när jag har den liggandes, men vill ha den ståendes nu.

När man matar ut skivan så låter det som fan rent ut sagt och ”matar ut” länge. Sen när man vill ha i en ny skiva tar den inte emot den..
för att få i en ny får jag starta om ps5an och vara med att mata i direkt när den startar. Då fungerar det. Fungerar att läsa skivor utan problem också.

Någon som har en idé eller quick fix?

KoP
Medlem
Skrivet av bjornfobi:

Hej, har fått problem med min skivläsare på ps5an har fungerat när jag har den liggandes, men vill ha den ståendes nu.

När man matar ut skivan så låter det som fan rent ut sagt och ”matar ut” länge. Sen när man vill ha i en ny skiva tar den inte emot den..
för att få i en ny får jag starta om ps5an och vara med att mata i direkt när den startar. Då fungerar det. Fungerar att läsa skivor utan problem också.

Någon som har en idé eller quick fix?

Skicka iväg den på reparation om du fortfarande har en garanti som gäller? Dumt att öppna upp PS5'an själv och meka och bryta garantin.

Medlem
Skrivet av KoP:

Skicka iväg den på reparation om du fortfarande har en garanti som gäller? Dumt att öppna upp PS5'an själv och meka och bryta garantin.

Tyvärr är nog garantin borta.. köpte februari 2021

KoP
Medlem
Skrivet av bjornfobi:

Tyvärr är nog garantin borta.. köpte februari 2021

Det bästa vore nog ändå att skicka den till Sony för reparation, det borde utmynna i någon form utav garanti på själva reparationen utifall att något skulle börja strula igen efter reparationen.

https://www.playstation.com/sv-se/support/hardware/

Medlem
Skrivet av bjornfobi:

Tyvärr är nog garantin borta.. köpte februari 2021

Du kan reklamera en elektronisk vara upp till tre år enligt konsumentverket.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av bjornfobi:

Tyvärr är nog garantin borta.. köpte februari 2021

Det är alltid tre års garantirätt på produktionsfel i Sverige. De första två åren måste de bevisa att det inte är produktionsfel för att slippa laga vid tvist. Tredje året ligger dock bevisbördan på dig som konsument om det blir en tvist. Jag gissar dock att de inte kommer säga nåt om det, låter som typiskt produktionsfel. Det enda är väl om du typ tappat den i golvet så det är skador på skalet, då kanske de kan anse att det är orsaken.

Medlem
Skrivet av KoP:

Skicka iväg den på reparation om du fortfarande har en garanti som gäller? Dumt att öppna upp PS5'an själv och meka och bryta garantin.

Tror där är lite du kan göra utan att bryta garantin, att pilla till exempel med discdrive är under garantin även om man drar av skalet. Fick det tipset själv från Sony när jag försökte få ut en skiva. Tror dock att där sitter såna warrenty klistermärken (bryter man dessa så är man ju körd dock).

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Det är alltid tre års garantirätt på produktionsfel i Sverige. De första två åren måste de bevisa att det inte är produktionsfel för att slippa laga vid tvist. Tredje året ligger dock bevisbördan på dig som konsument om det blir en tvist. Jag gissar dock att de inte kommer säga nåt om det, låter som typiskt produktionsfel. Det enda är väl om du typ tappat den i golvet så det är skador på skalet, då kanske de kan anse att det är orsaken.

Tre års reklamationsrätt*

Medlem
Skrivet av rosski:

Tre års reklamationsrätt*

Helt rätt, morgontrött 😅

Medlem

Tack alla för svar!!
Har inte tappat eller pillat med något.. så borde inte vara några problem med det. Öppnat och rengjort bara.

Hör jag av mig till Sony eller återförsäljare i mitt fall Netonnet?

Inaktiv

Kan du testa att manuellt ta ut skivan ? Det ska lösa vissa problem.

https://www.playstation.com/en-us/support/hardware/ps5-eject-...

Medlem
Skrivet av bjornfobi:

Tack alla för svar!!
Har inte tappat eller pillat med något.. så borde inte vara några problem med det. Öppnat och rengjort bara.

Hör jag av mig till Sony eller återförsäljare i mitt fall Netonnet?

Vid reklamation ska man gå till den man köpt varan av, i det här fallet NetOnNet.

Vid garantifall kan man ibland vända sig direkt till tillverkaren.

Här är en checklista vad som är bra att göra.
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera...

Framförallt att få det i skrift då man ska reklamera en vara "inom skälig tid" praxis är 2 månader från det att man upptäckte felet.

Medlem

Tänkte att jag gör ett ärende på Sonys hemsida. Anmälde och fick fylla i serienummer och liknande. 2990 skulle de ha betalt för att byta skivläsaren. Då har de inte ens tagit emot den och kollat vad som är galet med den😕

Blir inget med det iaf

Medlem

Gjorde en youtube-video som visar problemet.
Ska höra av mig till Netonnet efter påsk också🐧

https://youtube.com/shorts/5xJFbkmyG5c?feature=share

Medlem

Det låter som om du har ett hårdvaruproblem med din PS5-diskettstation. En sak du kan prova är att kontrollera om konsolen är jämn och stabil när den står upprätt. Om den vinglar eller inte är helt stabil kan det påverka skivdriftens prestanda.

Om det inte fungerar kan du försöka återställa din PS5 till standardinställningarna. Detta gör du genom att gå till menyn Inställningar, välja System och sedan Återställa alternativ. Där väljer du Reset Your Console (Återställ din konsol) och följer anvisningarna.

Om de här stegen inte löser problemet kan det vara nödvändigt att kontakta Sony support för ytterligare hjälp. Det är möjligt att skivenheten måste repareras eller bytas ut.

Medlem
Skrivet av davidpersson:

Det låter som om du har ett hårdvaruproblem med din PS5-diskettstation. En sak du kan prova är att kontrollera om konsolen är jämn och stabil när den står upprätt. Om den vinglar eller inte är helt stabil kan det påverka skivdriftens prestanda.

Om det inte fungerar kan du försöka återställa din PS5 till standardinställningarna. Detta gör du genom att gå till menyn Inställningar, välja System och sedan Återställa alternativ. Där väljer du Reset Your Console (Återställ din konsol) och följer anvisningarna.

Om de här stegen inte löser problemet kan det vara nödvändigt att kontakta Sony support för ytterligare hjälp. Det är möjligt att skivenheten måste repareras eller bytas ut.

Om jag gör en reset försvinner sparfiler sparade spel osv då?

Medlem

Kopierar allt till en extren hårddisk nu och ska testa reset sen!

Tack för svar

Medlem

Maximal jävla oflyt. Strömavbrott mitt under överföringen.. får sådär med mitt ps5 nu😂

Inaktiv

Testat att mata ut skiva manuellt som jag skrev om lite längre upp? Det är inte helt omöjligt det löser problemet. Man öppnar upp sidan och snurrar ut skivan med en mejsel. Kan vara värt ett försök,

Medlem
Skrivet av HompiStompi:

Testat att mata ut skiva manuellt som jag skrev om lite längre upp? Det är inte helt omöjligt det löser problemet. Man öppnar upp sidan och snurrar ut skivan med en mejsel. Kan vara värt ett försök,

Nej, har inte testat det. Strömmen gick ännu en gång här.. så lägger projektet lite på is tills ikväll och hoppas det går bättre då. 🙂

Medlem
Skrivet av HompiStompi:

Testat att mata ut skiva manuellt som jag skrev om lite längre upp? Det är inte helt omöjligt det löser problemet. Man öppnar upp sidan och snurrar ut skivan med en mejsel. Kan vara värt ett försök,

Testat nu, blev inte bättre tyvärr

Medlem
Skrivet av davidpersson:

Det låter som om du har ett hårdvaruproblem med din PS5-diskettstation. En sak du kan prova är att kontrollera om konsolen är jämn och stabil när den står upprätt. Om den vinglar eller inte är helt stabil kan det påverka skivdriftens prestanda.

Om det inte fungerar kan du försöka återställa din PS5 till standardinställningarna. Detta gör du genom att gå till menyn Inställningar, välja System och sedan Återställa alternativ. Där väljer du Reset Your Console (Återställ din konsol) och följer anvisningarna.

Om de här stegen inte löser problemet kan det vara nödvändigt att kontakta Sony support för ytterligare hjälp. Det är möjligt att skivenheten måste repareras eller bytas ut.

Nu har jag gjort en återställning, blev tyvärr inte bättre. Testade även att lägga ps5:an ner igen. Problemet kvarstår då med så är nog tyvärr något som pajat.

Väntar fortfarande på svar från Netonnet.. tyvärr så var de sån kass chattrobot så får väl göra ett nytt försök kanske

Medlem
Skrivet av bjornfobi:

Nu har jag gjort en återställning, blev tyvärr inte bättre. Testade även att lägga ps5:an ner igen. Problemet kvarstår då med så är nog tyvärr något som pajat.

Väntar fortfarande på svar från Netonnet.. tyvärr så var de sån kass chattrobot så får väl göra ett nytt försök kanske

Hur länge har du använt din PS5. Jag har använt PS5 i mer än 1 år och hittills har jag inte stött på några problem som jag köpte från soldfy.

Medlem
Skrivet av davidpersson:

Hur länge har du använt din PS5. Jag har använt PS5 i mer än 1 år och hittills har jag inte stött på några problem som jag köpte från soldfy.

Använt den i lite över två år, inte vart några problem förens nu. Kommer troligtvis använda de. Som den är just nu (tror inte så mycket på att de lagar den på garantin då det inte kommer räknas som tillverkningsfel)

Sen blir det nog att uppdatera till en ny så åker den här in på ungarnas rum🙂

Kan inte säga att den är jättemycket använd. Blir i perioder.. främst vintertid

Medlem

Har haft ett liknande problem med min PS4:a i flera år, där konsolen inte kan läsa skivan. Min lösning på problemet är att starkt trycka på sidan av konsolen där skivläsaren sitter, för att på något sätt pressa ihop skivläsaren med skivan.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

1
Skriv svar