Sökes: datorspel jag missat senaste 10 åren

Medlem

Kingdom Come: Deliverance.

Det enda spelet du behöver. Jag rekommenderar även jag game pass, kostar 10kr första månaden och du får hundratals spel.

Medlem

Age of darkness. Är samma typ av survival rts som they are billions. Starcraft serien är också riktigt bra, och det är gratis att spela nu. Kan också rekommendera total war: warhammer 3.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Zphynx:

Jag har precis blivit med speldator igen efter drygt 10 år som enbart konsolgamer.
Under denna tid har jag förträngt alla intressanta spel som endast kommit till PC då det inte varit relevant för mig.

Nu när jag väl har möjlighet så känner jag mig helt vilsen vad jag ska spela, och det första som installerades var HoMM3..
Jag vet inte vart jag ska leta eller efter vad!?

RTS gillar jag, men är öppen för alla förslag.
Vilka spel skulle ni rekommendera som jag kan ha missat?
Allt från AAA till små indiespel så tar jag varmt emot allt ni kastar på mig.
Singleplayer eller multiplayer.

Tacksam för hjälp!!

Vilken dröm, att få uppleva allt som hänt de sista tio åren på endast PC-fronten. Måste finnas minst två spel, kan dock inte komma ihåg vilka. Skämt å sido. FPS snabba spel såvida du behärskar musen kommer bli så mycket bättre. Ibland sämre, finns tyvärr inga naturlagar för det. Men det är väl mitt enda "tips"
Jo just det: Köp aldrig TLOU1 remaken innan det är fixat vilket det förmodligen aldrig kommer att bli.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Halo masterchief collection är allt som behövs på minst heroic och gärna legendary.
Gillar du retro fps så kör prodeus, ion fury och amid evil.
Mass effect legendary om du inte redan lirat dom.
Annars kan jag rekommendera en ypperlig sökmotor som heter google. Den är svårslagen

Medlem

Om du har VR, spela Half-life Alyx.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Trivdes i Dying light 2, långt ifrån perfekt men var så mycket bättre än sonys TLOU1


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Disco Elysium är helt magiskt.
En hel del dialog att ta sig igenom, men om det inte är ett bekymmer så är det nog det enskilt bästa spelet från de senaste 5 åren imho. Ser ut som ett RPG men är mer som ett peka-klicka äventyr.

På tal om peka-klicka. Nu finns dessa till konsoll med, men Tell Tale Games Walking Dead säsong 1 är också helt fruktansvärt bra. Tvåan var fin med, Inte kört säsong 3-4.
Tales of the Borderlands 1 var också superbt.
Där Walking Dead var feel bad, ångest och sorg? Där är Tot Borderlands helt tvärt om. Det finns fina känslor där med, men herre gud. Jag skrattade bokstavligt talat så att jag grät.

Valkyrie Chronicles är en udda fågel.
En blandning av JRPG (typ Final Fantasy), strategi och vad som ser ut som ett 3rd person shooter, fast med stats och skills. Utspelar sig i en värld under något liknar WW2.

Sen har jag köpt, men inte spelat, Songs of Conquest.
Väldigt Heroes of Might and Magic likt. Fast det gör intressanta saker med magi-systemet.
Saknar dock en city-screen :/

Medlem

Om du inte gillar prenumerationsmodeller kan du kika på humble bundle. De har en månatlig deal som heter choice (man kan hoppa av när som helst och får behålla sina spel). Denna månad får man bland annat death stranding(directors cut), Aliens fireteam elite, rollerdrome, life is strange 2 m.m för 120 kr lite drygt.
Dock är ju gamepass svårslaget om man vill ha ett brett utbud av fina titlar.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Agree to disagree.. I guess..

Highressa texturerna och typ skruva upp reflections till max.. Helt nytt spel!

https://external-preview.redd.it/axTj5wxna-e3p1Ko38Mb4nRibXGC...

Är det skillnaden mellan xbox och Ps1?
Snyggt

Edit
Glöm inte sätta på stavningskontrollen när du skriver.

Medlem

Även om alla kommer hata det så är alltid The Division 2 mitt tips för den perfekta cover lootershootern någonsin. Förstår varför de fick förtroendet både för Avatarspelet och Star Wars spelet som utvecklas i Sverige just nu, Vi ska vara stolta. Synd bara för The Division har så många fans som inte gör annat än att vänta på något nytt.Kommer Season 5 för The Division men vi blir aldrig mätta på denna världen..
För en ny spelare som gillar konceptet så är det en no-brainer, taget.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

American McGee's Alice
Alice - Madness Returns
Clive Barker's Undying
Cryostasis: Sleep of Reason
Deus Ex - Mankind Divided
Spec Ops: The Line
Amnesia: The Dark Descent
Alien Isolation
TitanFall 2
What Remains of Edith Finch

Börja med dessa

Hur ska han få tag på Cryostasis?
Eftersom jag eller andra inte kan är det tveksamt att han ska lyckas. 😉


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Så många bra tips med rejäl blandning, jag tackar er alla ödmjukast!
Har lagt till en jäkla massa på wishlist nu, keep them coming! 😊

Starfield & Homeworld 3 är 2 spel jag har lagt på minnet sedan tidigare. Även nya Dune som ska komma. Sjukt taggad!
Age of Empires 4 är givet, och Rimworld har jag blivit rekommenderad och kollat på som hastigast.

Något jag saknat i alla som konsolgamer år är ju mod-support till diverse spel, så äntligen får jag lägga vantarna på det!

Starcraft 2 samt Heart of the swarm har jag spelat intensivt till den förra datorn kastade in handduken.
Har spelat igenom Alien: Isolation & Soma sedan tidigare och älskade båda spelen.
Önskar jag hade lättare för survival horror genren, men shit vad jag är presterar dåligt när det blir stressigt 😅

En off-topic fråga för mig som helt grön, handlar man alla spel på Steam i €? Med tanke på att det tillkom växelavgift.


signatur

Konsolgamer från Helsingborg
NES, SNES, N64, 3Ds, Switch
PSP, Ps3, Ps4, Ps5
Google Stadia
MSI Katana

Medlem

Steam world 1,2
Full throttle HD (nostalgi delux)
Farcray 3,4,5
Dying light 1,2 om du gillar zombies
Anno 1800
Am2r om du gillar metroidvania
assassin's creed black flag (mer eller mindre exakt 10 år sedan)

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

American McGee's Alice
Alice - Madness Returns
Clive Barker's Undying
Cryostasis: Sleep of Reason
Deus Ex - Mankind Divided
Spec Ops: The Line
Amnesia: The Dark Descent
Alien Isolation
TitanFall 2
What Remains of Edith Finch

Börja med dessa

Wow, har inte spelat ett enda dom även fast jag haft en fantstisk PC under dessa år.
Förutom TT2 , ok vågt ändå gillas.
Deus Ex - Mankind Divided Var verkligen inte min typ av spel eller vad jag vänat mig efter den klassika serien av spel.
Alien Isolation- visst. Skitbra skräckspel. Hur alla Resident evil spel borde vara.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Var det skillnad mellan xbox och Ps1?
Snyggt

Edit
Glöm inte sätta på stavningskontrollen när du skriver.

Finns inga felstavningar där?

Vadå har du typ "Grammarly" som anmärkt på att jag inte använder korrekt "punktuering"..?

För om det var något mer uppenbart stavfel utöver hur jag väljer att använda punkter och skit (skit i det du, btw), så har nog programmet du har som hjälper sopor att tro att dom att kan nått tyvärr gjort att du nog blivit såkallat 'hoist by your own patard'.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Lite lättsmält: Astroneer och Subnautica.

Medlem

Gillar valet av spel som du installerade först! Hehe. Jag älskar Heroes of Might and Magic serien samt RTS och turbaserade spel. Ger mina gems här.

  • Disciples 4: Liberation (Roligt och lite smått beroendeframkallande turbaserat spel. Var tveksam i början men efter en kvart eller så, var jag fast)

  • Spellforce 3: Reforced (Fantastiskt vackra miljöer och bra gameplay samt story. Även här avinstallerade jag vid första tillfället men när jag gav det en ordentlig chans så varvade jag spelet och alla dess expansioner)

  • Warcraft 3 Reforged (Fick en del skit när det släpptes, och med all rätt. Provade dock att spela igenom det häromdagen och märkte att det är mycket bättre nu jämfört med release

Disciples 4

Medlem

Half-life Black Mesa skulle jag rekommendera.

Jag tror du måste äga half-life 2 men båda är bra spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Rimworld. Man behöver egentligen inget annat.

Medlem

Bannerlord (goty)
Warhammer 40k Darktide
Vermintide 2
Steel Division 2
Warhammer 3 Total War
Age of Conan

Slit med hälsan.

Medlem

Strategi/RTS och bara PC, då måste även jag rekommendera Total War: Warhammer 3! Tidigare spel i serien funkar som expansioner nu och ger fler spelbara raser.

Medlem
Skrivet av quadratis:

Baldur's Gate III - Ett efterlängtat RPG-spel som utspelar sig i D&D-universumet.

...fast han har inte missat Baldurs Gate iii ju....


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Här är några som jag själv spelat och gillar.
De flesta av dessa titlar är guldkorn från små utvecklare. Tekniskt sett finns några av dem även för andra format, främst Switch och iOS...but hey.

Cat Lady
Lorelai
Fran Bow
The return of Obra Dinn
Papers Please
Orwell
Orwell 2
The excavation of Hob's Barrow
Gerda
Contradiction
If on a winter's night: Four travellers
The Lions song
Neverending Nightmare
Creaks
Titan Station
Little Misfortune
Silent Age

Medlem

Trombone champ!

Medlem
bästa det pc har att erbjuda

Det bästa jag har vart med när spelat PC senaste 10 år+ med single och co-op är definitivt

Half-Life 2
Fallout 3 & 4
Portal 2
Crysis 2 & 3
BioShock: Infinite
Bionic Commando
Spider-Man
Batman Arkham serie
Elder Scrolls: Skyrim
Civilization 5 & 6
Cities: Skyline
Diablo 2 & 3
Path of Exile
Nier:Automata
Mafia 2
GTA V
Nya Tomb Raider 1-3
Star Wars Jedi: Fallen Order
Red Dead Redemtion 2
Need For Speed: Most Wanted
Forza Horizon 5

Som multiplayer just nu:

CS:GO
Apex: Legends
PUBG
Sea of Thieves
Generation Zero
Icarus
Battlefield V Year 2 edition
Owerwatch 2
Heroes of the Storm
Call of Duty: Modern Warfare 2
HearthStone

Stardew vally med modern expanded .hörs om några månader


signatur

New life, New hope

Medlem

Ett tips är att börja med spelen som inte har särskilt mycket grind-element inbyggda. Dessa kan vara roliga i sig, men är också ena jäkla tidstjuvar. Med sådana listor av spel har du inte tid med grind

Ett annat tips är Valheim, den perfekta inkörsporten till Survival-genren. Funkar lika bra solo som med vänner. Gillar du det spelet lika mycket som jag gjorde (tro mig när jag säger att skärmbilder inte säger något alls om den underbara atmosfären i spelet) så är det bara att gå vidare med Conan: Exiles...förutsatt att du gillar ett vuxnare spel i samma anda.

Lycka till

Medlem

Om man gillar starcraft eller andra rts som age of darkness och they are billions, så kan rekommendera Alien Marauder. Grafiken och känslan är som starcraft, vissa units ser nästan likadana ut. Men gameplayen är som dom andra rtsen jag nämde. Man bygger upp en bas och säkra resurser samtidigt som man försvara den när det kommer stora våger med zerg liknande aliens.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

12
Skriv svar