Medlem
Far Cry 5

En arresteringsorder som går fel i det väldigt vackra Hope County, Montana, USA som visar sig förvandlas från ett typiskt "HillBilly Amerika" till ett religöst mecka. Du får förhoppningsvis i alla fall en ny kompis i form av en björn vid namn "Cheezeburger" (Det är ju "HillBilly Amerika" som sagt)

Grattis på Femårs dagen säger vi till Fadern, syskonen och resten av dårarna

Far Cry 5 vart jag väldigt kär i av någon outgrundlig anledning, jag är ingen naturälskande kille och går vilse i "open world" spel men det var något med Far Cry 5 som jag fastnade väldigt mycket för.

Det kan vara det att jag är sjukligt fascinerad av hur religiösa kulter lyckas locka medlemmar till de mest absurda saker som tids nog spårar ur å det grövsta. Det kan även ha varit det att landskapet i Far Cry 5 består mycket av åkermark, skog, berg och vatten precis som det är i Dalarna, den delen av Sverige jag är född och uppvuxen i.

Hur som helst så har jag nött och kämpat mig igenom Far Cry 5 som Ubi Soft släppte den 27'e Mars 2018. Rent grafiskt så tycker jag att det håller riktigt hög klass och en riktigt hög nivå med dagens moderna ögon mätt. Spelet är fullt av vackra miljöer att upptäcka och är inte långa sträckor av "ingenting" utan det är i regel full fart i en väldigt rik miljö där man både kan bli beskjuten av fiender i flygplan alternativt riven av en vild björn, en av sektens "knarkvargar" eller varför inte bara attackerad av en simpel tvättbjörn ?

Det är lite som ett avsnitt av "Visst nappar det med Bengt Öste" med lite hallelujah och en jävla massa pang-pang

Kartan du rör dig på är stor och det finns möjlighet att köra med "Fast Travel" till vissa ställen på kartan och du kommer hela tiden att möta fienden som i detta fall är medlemmar i sekten "Eden's Gate" som leds utav den karismatiska ledaren Joseph Seed med syskonen som hantlangare och Mini Bossar om man så vill. Det gäller att inta och förstöra delarna utav kartan och i varje del så härskar ett av någon av syskonen (Jacob, John, Faith och slutligen ledaren Joseph) Seed.

Ska jag vara helt ärlig så tog jag en sex månader lång paus när jag mötte nederlag efter nederlag i mitt möte med Jacob Seed första gången

Det finns många uppdrag att genomföra om man vill gå den långa stigen, allt ifrån att ta kål på "Knark björnar som löper amok vid äppelfarmen" till att "dyka och hämta Moonshine" i vattnen som är en stor del av Hope County. Om du inte känner för att kallsupar är din grej så kan du njuta av att bränna runt på en vattenskoter eller varför inte fiska lite? All fångst som från djurriket kan du sälja och pengarna använder du till att köpa nya vapen eller varför inte ett fordon?

Under resans gång så kommer du dessutom att kunna skaffa dig "Brothers in arms" som hjälper dig under spelets gång, allt ifrån den stora mysiga björnen "Cheezeburger" eller varför inte den bågbeväpnade stealth smygande Jess Black?

Vapnet eller Hunden Boomer, något av dom är då människans bästa vän?

Mina favoriter som kompanjoner i slagfältet var dessvärre Adelaide Drubman som flög som en kratta men som man kunde åkalla och så kom hon flygande i sin helikopter som man hade nytta av så fort man fick kunskapen att använda sin Änterhake (Ett verktyg som är användbart när man ska ta sig upp för berg annars, hint hint). Grace Armstrong med sin sniperbössa som gjorde ett sjujävla jobb på att panga fiende och slutligen hunden Boomer som kunde upptäcka fienden, markera ut dessa och med lite tur komma med vapen åt en. Björnen Cheezeburger var rätt skön han också men det var ju mest för att han var mer "rakt på sak" och inte så fin i kanten.

Du kommer säkert att få andra favoriter om du spelar spelet. Medhjälparna låser man givetvis upp genom att genomföra ett uppdrag av något slag, dessa medhjälpare kommer du att behöva under spelets gång och alla är användbara beroende på hur ett uppdrag ser ut. Det ska tilläggas att de inte kommer att kunna hjälpa dig under dom stora bataljerna då du ska tampas med någon av syskonen Seed.

Uppdragen man genomför är har allt ifrån att jaga konvojer på vägarna, spränga sektens heliga utposter och att fri ta gisslan som sekten lagt beslag på. Ibland är det snabbt och enkelt, andra stunder sliter man sitt hår när man ska ta och boss-fightas med något av syskonen Seed och nu tänker jag på Jacob Seed som var i överjävligaste laget.

Kom ihåg, använd alltid flytväst och sitt för guds skull ner i båten

Fiender finns det gott om, både vid vägarna eller vid strandkanter där dom försöker omvända ortsbefolkningen. Dom kör omkring med både flygplan, bil och lastbil och försöker ta kål på en så det enda rätta är att skjuta först om du nu inte befinner dig i ett fordon med hjul för då kan du ju alltid "ta dom i farten" men akta för guds skull innevånarna i Hope County som dom håller som gisslan i sina försök att omvända dom för även dessa som man räddar kan man ha som medkämpar i striden.

Summa summarum, det är överdådigt vackert och aldrig tråkigt

Det finns ju förutom klanen Seed och dess hantlangare annat att göra och mycket utav sidospår och miljön i Far Cry är det som gör detta spel väl värt att spela i mina ögon. Känner du för lite fart och lattjo-lajbans så är det allt med "Clutch Nixon" du ska leta efter då Clutch är en legend i Hope County, en beryktad Stuntman helt enkelt och även du kan ta chansen att genomföra hans stunts som genomförs i luften, på hjul och framför allt med en jävla massa fyrverkerier och explosioner.

Vill kort och gott avsluta med att säga att detta utan tvekan är det roligaste och finaste av alla dom "Open World" spel jag har provat so far.

Far Cry 5 - Riktig frisk luft är det enda du inte får
4
Mycket bra
+
Miljöerna får dig att tappa andan
+
En sekt är alltid en värdig fiende
+
Karaktärerna man möter
+
Mängden med uppdrag och dess olikheter
-
Adelaide Drubman's navigationsförmåga i luften
-
Jacob Seed (En lite väl svår motståndare)
-
När "Only You" börjar höras...
Det här betyder betygen på FZ

signatur
Medlem

Fin recension. Spelade igenom det för någon vecka sedan för första gången (med 60 fps-patchen) och landar i samma betyg som du gav. Riktigt underhållande, kul setting och sköna miljöer! Är inte jättefantast i psykedeliska inslag och det blev lite väl mycket Bliss-hallucinationer kanske, men i övrigt ett underskattat spel!


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Synk! Har skrivit här på sidan att jag skulle försöka mig vidare på Demon's Souls i helgen men behövde mig en paus och klarade för ~20min sedan sista uppdraget i FC5(huvudstoryn, har sparat mig ett gäng sidouppdrag så jag har en anledning att spela lite till ). Det är tredje gången jag spelat ut det sedan det släpptes och nu med PS5 patchen så man får 60fps så vart det ännu bättre!

FC5 är tveklöst min favorit av alla i serien. Bästa kartan tveklöst!. Att stöta på någon av dom sköna Muricah-Fukkyeah folket man kan hjälpa runt om och att fiska och jaga är även kul det med(Dom hade dock kunnat ge det mycket mer kärlek och utmaningar inom dom två kategorierna imo, men nöjer mig ändå!)

Tack för en trevlig läsning!

fp
Medlem

Det är också min favorit bland FC spelen, den enda nackdelen som jag ser i spelet är de obligatoriska bortförandena när man fångas in, se förstör flytet i spelet lite.

Medlem

Mycket trevlig recension.

Har precis påbörjat en ny genomspelning i och med 60 FPS-patchen som kommit till konsol. Spelet håller definitivt fortfarande, såhär fem år senare. Det gjorde väldigt mycket rätt med att hitta ett anslag som håller ihop – vilket man tyvärr inte alls kan säga om det superspretiga FC6.

Mitt betyg hade landat nära en femma faktiskt! Några få störiga inslag – där de ovan nämnda bortförandena definitivt hör till de man väldigt gärna hade varit utan.

Medlem

Har väldigt svårt för Far Cry.
Jag minns att jag spelade förata spelet på PC för länge sen.
Provade nått denarr Far cry på nån konsol och spelet kändes väldigt dåligt. Men det var nog mest pga det var just på konsol det kändes så B.
Sen allmänt less på övriga ubisoft spel som kändes som reskins gjorde väll inte känslan bättre.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Chefredaktör

Tack för jättefin recension! ❤️

Medlem

Far Cry 5 är ett av mina favoritspel de senaste 10 åren!

Medlem

Så UNDERBART spel, ett av mina bästa spelminnen någonsin och min överlägsna favorit i serien. New Dawn var också himla trevligt, om än inte riktigt i samma klass.

Men en klar 5/5 av från mig,


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Tack för all den positiva responsen. Jag hade ju kunnat ge det en femma för jag föll handlöst för detta spelet MEN när "blossen" slår till vare sig man vill eller kände sig redo och fick köra en rush i "huset" så tappade spelet en stjärna precis som @fp och @bluebird säger.

Har testat FC4 och Nepal en sväng men det föll mig inte alls i smaken.

Jag kommer nog att återvända till Hope County igen och inte bara en gång. Jag får försöka köra Arcadeläget lite och se om jag hittar en Hope County-aktig bana med kyrkfolket


signatur
Redaktör
Ponny

Grym recension! Har länge haft ett sug efter att spela om det, för det ÄR min favorit Bland Far Cries. Har en liknande fascination för stolliga sekter. Det ÄR en bra grogrund för att berätta historier. Var det här det började månntro?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Håller med helt. Bästa Ubisoft spelet och ett av dom bästa spelen till förra generationen. Blir aldrig tråkigt att döda kultmedlemmar. Fantastiska miljöer som känns levande. 10/10 från mej.

Medlem

Började spela detta spel ganska friskt när det släpptes, men tappade intresset efter ett tag... personligen så håller jag nog med om betyget, även om jag håller 3:an högre. Dock kanske man skulle ta och börja spela det igen..? Blev ju sugen nu.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Är också nyfiken på detta i o m att jag älskar Days Gone som utspelar sig i Oregon.
Tyvärr finns ingen option för FOV på PS5 hörde jag, och FPS istället för TPS lär göra mig åksjuk men ska ge det ett försök.
Soundtracket är väldigt ambitiöst och bra i a f!

Medlem

Började som en femma då jag älskar öppna spelvärldar och gillade dom tidigare spelen, sedan blev jag lack på att bli fråntagen kontrollen när man skulle in och mörda bosskultister, rakt ned till en 3 där och slutet som närmade sig Mass Effect 3 klass på min "hur nöjd känner du dig nu, efter allt besvär?" skala drog ned det till en etta. Sämst av alla Far Cry. Usch och fy.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Grym recension! Har länge haft ett sug efter att spela om det, för det ÄR min favorit Bland Far Cries. Har en liknande fascination för stolliga sekter. Det ÄR en bra grogrund för att berätta historier. Var det här det började månntro?

https://youtu.be/sPb5SCrDI94

Tackar ☺️

Jag vet inte vad det är som fascinerar mig så ofantligt mycket när det kommer till sekter. Det är väl människans svaghet inför någon som liknar en stark ledare och som kan få sin skara att genomföra idiotiska grejer. Jag tror det är en perfekt vinkel att starta ett sådant här spel med för historian kan du skruva hur mycket man vill på, det kan ju aldrig bli "för mycket".

Har som sagt provat Far Cry 4 som även det är rätt vackert men det är mindre befolkat, mer tomma ytor och framför allt några smygande pilbågsbeväpnande satar till fiender som smyger omkring och är överjäliga att försöka hitta så det spelet tror jag att jag skippar. Vet inte om "New Dawn" kan vara något att sätta tänderna i kanske? Det är väl så nära en uppföljare vi kan komma?

Apropå sekter, podden "Transmissions from Jonestown" rekommenderar jag varmt


signatur
Medlem

Länken till denna recensionen på förstasidan fungerar ej (visste inte var jag skulle skriva detta så det fick bli här).


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Far cry 5 är definitivt det bästa Far-cry-spelet efter blood-dragon.
Skulle säga:
Far cry 3
Far cry blood dragon
Far cry 5
Far cry 1
Far cry 4
Far cry 6

Far cry primal har jag inte provat och inte heller new dawn.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Far cry 5 är definitivt det bästa Far-cry-spelet efter blood-dragon.
Skulle säga:
Far cry 3
Far cry blood dragon
Far cry 5
Far cry 1
Far cry 4
Far cry 6

Far cry primal har jag inte provat och inte heller new dawn.

Primal är riktigt bra. Settingen passar spelet väldigt väl där speciellt samlande och crafting känns prima. Tyvärr finns där ingen uppdatering för PS5 så det körs i tråkiga 30 fps, men det ska kunna boostas via Xbox FPS boost. Dock finns där klagomål över att boosten försämrar den grafiska flärden en hel del, något jag själv ej kan bekräfta. Om du kör på PC så rekommenderar jag starkt att prova på det.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

… det ska kunna boostas via Xbox FPS boost. Dock finns där klagomål över att boosten försämrar den grafiska flärden en hel del, något jag själv ej kan bekräfta.

Detta kan jag verkligen tänka mig stämmer, för herregud vad FC5 så suddigt och utsmetat med FPS-booster på. Det var i princip ospelbart.

Därför glädjande att Ubisoft tog sig an att göra en ordentlig 60 FPS-patch.

Medlem

Far Cry 5 tog serien framåt, Far Cry 6 gjorde det motsatta.

Medlem
Skrivet av Lith:

Tackar ☺️

Jag vet inte vad det är som fascinerar mig så ofantligt mycket när det kommer till sekter. Det är väl människans svaghet inför någon som liknar en stark ledare och som kan få sin skara att genomföra idiotiska grejer. Jag tror det är en perfekt vinkel att starta ett sådant här spel med för historian kan du skruva hur mycket man vill på, det kan ju aldrig bli "för mycket".

Apropå sekter, podden "Transmissions from Jonestown" rekommenderar jag varmt

Kruxet ligger i vår psykologiska natur :), människor vill vara med i något socialt sammanhang där dom känner att dom blir något, bidrar något, tillhör något större. Tänk att du inte är någonting ute i arbetslivet, men är högt uppsatt och respektabel när du kommer hem, det är ju därför det är så många loosers till sekt-ledare :P. Inte på tal om kriminalitet, som hot, pengar. Finns ju en anledning varför sekter utspelar sig ofta i utkanterna utav städer, det är där sociopaterna styr.

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Har väldigt svårt för Far Cry.
Jag minns att jag spelade förata spelet på PC för länge sen.
Provade nått denarr Far cry på nån konsol och spelet kändes väldigt dåligt. Men det var nog mest pga det var just på konsol det kändes så B.
Sen allmänt less på övriga ubisoft spel som kändes som reskins gjorde väll inte känslan bättre.

Sedan var ju inte spelet VR heller så då passade det sig väl inte heller, du spelar ju bara VR om jag förstått saken rätt.

Medlem

Fantastiskt spel med ett underbart, underbart soundtrack. Måste spela om det.

Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

Sedan var ju inte spelet VR heller så då passade det sig väl inte heller, du spelar ju bara VR om jag förstått saken rätt.

*säger mannen med kollen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Blev färdig med anniversary versionen igår, riktigt bra och kul spel än idag!
Allting klaffade för mig, det var tillräcklig exotisk miljö, intressanta karaktärer, mycket bra musik.
Absolut det bästa Far Cry spelet. Otroligt tråkiga och mediokra DLC, Speciellt Dead living zombie, vilket missat tillfälle att göra likt Red Dead redemption 1: Undead nightmare, hade verkligen varit intressant upplägg.

'Murica, fuck yeah!


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Tack för en bra recension,har inte spelat far cry 5 men ser att det kostar runt 120 kr för gold edition på ps store så det blir ett köp helt klart. För mig är far cry 1 det bättre av dom jag spelat. Ok vad sekter anbelangar och religiös fanatism när det går över styr skrämmer mig oerhört mycket förstår inte hur så kallade ledare kan få folk att göra dom mest horribla saker,men vi är alla olika så är det .

Medlem

Har dragit hem spelet och börjat en ny vända pga av denna recensionen. Hade glömt bort hur kul det är, stämningen som sekten skapar är riktigt härlig.

Tack för det!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Kan rekommendera den här spellistan om man gillar spelets musik 🥳
https://open.spotify.com/playlist/5rYeUPbngmVMksGNel44b1


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Inaktiv

Far Cry 2 var bäst. 5an solklar 2a för mig.
Tycker också om sekt-temat.
Spelar mycket bordsrollspel (Cthulhu, Delta Green etc) som handlar om ämnet och tycker de lyckats ganska bra.
Håller dock med om de negativa aspekter som nämns.

Arcade grejen var rätt kul.
Minns att jag skapade Kyrk-scenen ifrån Kingsman i editorn. Blev rätt bra ändå.

12
Skriv svar