FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

Medlem
Skrivet av PV_544_1965:

Inte tror jag det var nå fel på din setup inte, du kör ju som du stulit Golfen hängde inte riktigt med denna gång, tror jag tog dig på 2 sträckor iaf. https://youtu.be/7Dcc71WCD9E

Lära kika hur din setup såg ut, jäklar vad olika vi kör! Särskilt upphängningen, du kör hårt och högt, jag har bilen rätt lågt och väldigt mjuk fjädring och dämpning. Intressant

Medlem

Jösses. Trots 3+ minuter efter alla er - jävligt nöjd! Har för egen del kommit upp på en helt annan nivå än tidigare, så det är brutalt mycket roligare att köra. Men många trösklar att ta sig över för att nudda era tider! 😅 Mäkta impad över skills och fokus ni måste ha! 🤜🤛

Var nog bara centimeter från att spräcka kylet redan på SS1 där jag åkte ut i skogen och klarade mig mellan två träd så när på en tilltryckt högerskärm. En liten avåkning på SS3. Men på SS4, så lite har jag nog aldrig tappat mot "er". Där körde jag över min egen förmåga en stund haha.

FWD har varit min akilleshäl tidigare, inte alls gillat det. Men det börjar växa på mig. Speciellt denna H2 Peugeot (ja jag ser alla ni andra kör folka, pfff, hah).

Medlem

Framhjulsdrift i regn var inte riktigt min grej tydligen

Åkte rakt fram i svängarna flertalet gånger.

Medlem

Så vilken bil ska man välja som är hyfsat balanserad.

Medlem

Gick riktigt bra efter min förmåga 3-4 större misstag där jag gled lite för långt ut i några kurvor och kanske tappade 15-20 sekunder totalt där. Övrig tid beror på att jag inte vågar eller kan ladda på mer.

Och nästan nytt PB i reparationstid

Medlem

En vecka där man kan få in lite träning inför nästa rally var länge sen. Har provat att slå av all assist och hittade den här guiden för controllinställningen, var säker på att jag hade ställt ner dead zone innan men måste ha drömt, eller om det var på Xboxen.

Ibland går det bra

Ibland sämre

Medlem

Så klarade igenom Wales med Golfen, dessvärre ingen bra tid efter att de första tre sträckorna gått relativt felfritt och med minimalt (för mig räknat) behov av service så var jag nöjd över starten. Förstås så var jag långsammare än er andra men det hade jag räknat med , för egen del är det mer ett race mot mig själv att köra bättre och bättre än att tampas i toppen. Tyvärr i början av sträcka fyra så glider jag av vägen precis i början, kylaren slår rätt in i ett träd i relativt hög hastighet får även punka vilket lagas på direkten. Sträcka fem inledes skrämmande lika som på sträcka fyra (möjligtvis lägre hastighet), vilket medför en försämring av bilen. Halvägs in i sträcka fem så börjar även motorlampan lysa och påtaglig försämring av effekt. Detta blir stegvis sämre och sämre, oron börjar infinna sig ifall jag ens kommer kunna fullfölja sträcka sex innan motorn slänger in handuken. Jag och min otroligt modiga kartläsare Benny tar oss an sträcka sex med ett förhållande viss gott mod. Vid första tidspunkten så är golfens motor i ett bedrövligt skick, att komma upp i 100 få se som en vinst i sig. Men Benny den optimist som han är läser sina noter med bravur, samtidigt som han även hinner med och komma med lungnande ord då min upprördhet är nära med tanke på mina misstag. Vi rullar i mål i lagom fart (tur att målet inte var längre upp i baken, vet i tusan ifall vi skulle kunna nå det då) och golfen drar en sista suck, troligt att den ligger på en skrott någonstans, allafall motorn och fronten. Men som brukligt efter ett rally så tar jag och Benny våra sedvanliga jägershottar med medföljande tjeckis lager, det är lite av en ritual vi har. Denna gång så valde vi att även gå ut och rulla hat i den lokalen puben i den walesiska staden ,något som Benny uppskattade. Vi träffade även ett gäng från det Namibiska rallysällskapet som var där för att testa deras nya bil på ett för dem udda underlag och klimat, vi fortsatte in i dimman under natten. Nu tackar vi Wales och laddar om inför nästa rally.

Medlem
Skrivet av Nerox:

Så klarade igenom Wales med Golfen, dessvärre ingen bra tid efter att de första tre sträckorna gått relativt felfritt och med minimalt (för mig räknat) behov av service så var jag nöjd över starten. Förstås så var jag långsammare än er andra men det hade jag räknat med , för egen del är det mer ett race mot mig själv att köra bättre och bättre än att tampas i toppen. Tyvärr i början av sträcka fyra så glider jag av vägen precis i början, kylaren slår rätt in i ett träd i relativt hög hastighet får även punka vilket lagas på direkten. Sträcka fem inledes skrämmande lika som på sträcka fyra (möjligtvis lägre hastighet), vilket medför en försämring av bilen. Halvägs in i sträcka fem så börjar även motorlampan lysa och påtaglig försämring av effekt. Detta blir stegvis sämre och sämre, oron börjar infinna sig ifall jag ens kommer kunna fullfölja sträcka sex innan motorn slänger in handuken. Jag och min otroligt modiga kartläsare Benny tar oss an sträcka sex med ett förhållande viss gott mod. Vid första tidspunkten så är golfens motor i ett bedrövligt skick, att komma upp i 100 få se som en vinst i sig. Men Benny den optimist som han är läser sina noter med bravur, samtidigt som han även hinner med och komma med lungnande ord då min upprördhet är nära med tanke på mina misstag. Vi rullar i mål i lagom fart (tur att målet inte var längre upp i baken, vet i tusan ifall vi skulle kunna nå det då) och golfen drar en sista suck, troligt att den ligger på en skrott någonstans, allafall motorn och fronten. Men som brukligt efter ett rally så tar jag och Benny våra sedvanliga jägershottar med medföljande tjeckis lager, det är lite av en ritual vi har. Denna gång så valde vi att även gå ut och rulla hat i den lokalen puben i den walesiska staden ,något som Benny uppskattade. Vi träffade även ett gäng från det Namibiska rallysällskapet som var där för att testa deras nya bil på ett för dem udda underlag och klimat, vi fortsatte in i dimman under natten. Nu tackar vi Wales och laddar om inför nästa rally.

Bra tider på ss2 och ss3, bara att nöta vidare 💪 Sen går det ofta i omgångar, man lär sig att köra snabbare men kraschar mycket. För att sen lära sig att vara konsekvent i den hastigheten innan man höjer igen

Medlem
Skrivet av rosski:

Bra tider på ss2 och ss3, bara att nöta vidare 💪 Sen går det ofta i omgångar, man lär sig att köra snabbare men kraschar mycket. För att sen lära sig att vara konsekvent i den hastigheten innan man höjer igen

Så är det absolut, min spontana känsla är dock att det går bättre och bättre och det är ju huvudsaken. Sen var jag även lite osmart när jag övade, körde endast i dry och dagtid så hade inte koll på hur bilen skulle agera i regn. Men det är förbaskat skoj dock, speciellt när man kör dessa "på riktigt" och inte övning då det läggs på ett extra element. Just att kunna hålla bilen i ett gott skick genom hela rallyt är det som jag strävar efter nu, utan att det ska gå för långsamt förstås. Känner dock att man får med sig nya saker efter varje session man sitter med spelet.

Dock en sak som jag inte lyckades bemästra med golfen var dock hårnålskurvorna, fick aldrig en bra feeling på hur jag skulle slänga ut baken på bilen utan att förlora för mycket fart. Det som nog gick bäst var att innan kurvan slänga bilen åt motsatt håll och sedan aggresivt tillbaka men detta var inte något jag lyckades göra varje gång vilket gjorde att jag valde bort denna taktik inför rallyt. Eftersom driften och handbromsen sitter i fronten (antar jag) så är inte det normala förfarandet möjligt och fick aldrig in snittsen att bruka vanliga bromsen på ett fördelaktigt sätt i dessa kurvor.

Medlem
Skrivet av Nerox:

Så är det absolut, min spontana känsla är dock att det går bättre och bättre och det är ju huvudsaken. Sen var jag även lite osmart när jag övade, körde endast i dry och dagtid så hade inte koll på hur bilen skulle agera i regn. Men det är förbaskat skoj dock, speciellt när man kör dessa "på riktigt" och inte övning då det läggs på ett extra element. Just att kunna hålla bilen i ett gott skick genom hela rallyt är det som jag strävar efter nu, utan att det ska gå för långsamt förstås. Känner dock att man får med sig nya saker efter varje session man sitter med spelet.

Dock en sak som jag inte lyckades bemästra med golfen var dock hårnålskurvorna, fick aldrig en bra feeling på hur jag skulle slänga ut baken på bilen utan att förlora för mycket fart. Det som nog gick bäst var att innan kurvan slänga bilen åt motsatt håll och sedan aggresivt tillbaka men detta var inte något jag lyckades göra varje gång vilket gjorde att jag valde bort denna taktik inför rallyt. Eftersom driften och handbromsen sitter i fronten (antar jag) så är inte det normala förfarandet möjligt och fick aldrig in snittsen att bruka vanliga bromsen på ett fördelaktigt sätt i dessa kurvor.

Finns lite olika sätt. Enklast är att bara rycka i kryckan, men det är inte alltid det snabbaste. Då börjar du svänga in lite, sen drar du i handbromsen så baken svänger ut.
Det du beskriver är det som kallas scandinavian flick, vilket är bra att bemästra men kan vara lite svårt, särskilt med framhjulsdrivet.
Något som är extremt bra att lära sig med framhjulsdrivna är att köra med vänsterfotsbromsning, där du håller gasen konstant men sen använder bromsen samtidigt som du gasar. Om du gör det medans du styr så blir det mer broms på det inre hjulet och det yttre trycker på medans vikten hamnar lite längre fram, vilket gör att baken kommer att kastas ut lite mer kontrollerat. Lurigt, men grymt bra när du väl lärt dig

Medlem
Skrivet av Arete:

Finns lite olika sätt. Enklast är att bara rycka i kryckan, men det är inte alltid det snabbaste. Då börjar du svänga in lite, sen drar du i handbromsen så baken svänger ut.
Det du beskriver är det som kallas scandinavian flick, vilket är bra att bemästra men kan vara lite svårt, särskilt med framhjulsdrivet.
Något som är extremt bra att lära sig med framhjulsdrivna är att köra med vänsterfotsbromsning, där du håller gasen konstant men sen använder bromsen samtidigt som du gasar. Om du gör det medans du styr så blir det mer broms på det inre hjulet och det yttre trycker på medans vikten hamnar lite längre fram, vilket gör att baken kommer att kastas ut lite mer kontrollerat. Lurigt, men grymt bra när du väl lärt dig

Ah tack för tipset. Blir att testa detta.

Medlem
Skrivet av Nerox:

Så klarade igenom Wales med Golfen, dessvärre ingen bra tid efter att de första tre sträckorna gått relativt felfritt och med minimalt (för mig räknat) behov av service så var jag nöjd över starten. Förstås så var jag långsammare än er andra men det hade jag räknat med , för egen del är det mer ett race mot mig själv att köra bättre och bättre än att tampas i toppen. Tyvärr i början av sträcka fyra så glider jag av vägen precis i början, kylaren slår rätt in i ett träd i relativt hög hastighet får även punka vilket lagas på direkten. Sträcka fem inledes skrämmande lika som på sträcka fyra (möjligtvis lägre hastighet), vilket medför en försämring av bilen. Halvägs in i sträcka fem så börjar även motorlampan lysa och påtaglig försämring av effekt. Detta blir stegvis sämre och sämre, oron börjar infinna sig ifall jag ens kommer kunna fullfölja sträcka sex innan motorn slänger in handuken. Jag och min otroligt modiga kartläsare Benny tar oss an sträcka sex med ett förhållande viss gott mod. Vid första tidspunkten så är golfens motor i ett bedrövligt skick, att komma upp i 100 få se som en vinst i sig. Men Benny den optimist som han är läser sina noter med bravur, samtidigt som han även hinner med och komma med lungnande ord då min upprördhet är nära med tanke på mina misstag. Vi rullar i mål i lagom fart (tur att målet inte var längre upp i baken, vet i tusan ifall vi skulle kunna nå det då) och golfen drar en sista suck, troligt att den ligger på en skrott någonstans, allafall motorn och fronten. Men som brukligt efter ett rally så tar jag och Benny våra sedvanliga jägershottar med medföljande tjeckis lager, det är lite av en ritual vi har. Denna gång så valde vi att även gå ut och rulla hat i den lokalen puben i den walesiska staden ,något som Benny uppskattade. Vi träffade även ett gäng från det Namibiska rallysällskapet som var där för att testa deras nya bil på ett för dem udda underlag och klimat, vi fortsatte in i dimman under natten. Nu tackar vi Wales och laddar om inför nästa rally.

Uppskattar dessa historier 😁👌

Men.. Golfen kan väl inte ha handbroms på framhjulen? Eller missförstod jag dig? Det är väl i stort sett bara nån säregen Saab som haft handbroms fram. Ett annat sätt att hjälpa till är ju att sätta mer bromsverkan bak. Rent amatörtips, det kan ju fort få konsekvenser om man tar det för långt. Tack och lov för rally technical, använder nästan de inställningarna rakt av - med skillnad att jag sänker gear ration nåt väldigt (och lite kompensation i väghållningen för de två extra reservdäcken). Så länge man aldrig toppar högsta växeln är väl bara att sänka, sänka, sänka tänker jag 😅

Medlem
Skrivet av Xstioph:

Uppskattar dessa historier 😁👌

Men.. Golfen kan väl inte ha handbroms på framhjulen? Eller missförstod jag dig? Det är väl i stort sett bara nån säregen Saab som haft handbroms fram. Ett annat sätt att hjälpa till är ju att sätta mer bromsverkan bak. Rent amatörtips, det kan ju fort få konsekvenser om man tar det för långt. Tack och lov för rally technical, använder nästan de inställningarna rakt av - med skillnad att jag sänker gear ration nåt väldigt (och lite kompensation i väghållningen för de två extra reservdäcken). Så länge man aldrig toppar högsta växeln är väl bara att sänka, sänka, sänka tänker jag 😅

Oh, trodde av någon anledning att handbromsen satt fram i normalförhållande och "vanliga" bromsen satt bak. Min kunskap om bilar är väl inte direkt den bästa så får skylla på det. Jag kan behöva alla tips jag kan få så tar emot det.

brrap brrap pew pew

Halloj på er

Vänlig påminnelse om att idag är det fredag äntligen, och det innebär ju även att det är sista dagen att köra klart i Wales!

Vid midnatt åker vi vidare till Skottland där vi ska ta oss an klassen Up To 2000cc i form av one-make, och det är enbart bilen Ford Focus RS Rally 2001 som gäller, glöm ej

Trevlig helg allihopa!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Ska bli kul och lite skrämmande att köra 2000cc i Skottland imorgon, det går ruggigt fort mellan timmerväggar på vissa ställen.

Sen kanske inte Forza Horizon 5 rally adventure är den bästa uppvärmningen 😅

Medlem
Skrivet av rosski:

Ska bli kul och lite skrämmande att köra 2000cc i Skottland imorgon, det går ruggigt fort mellan timmerväggar på vissa ställen.

Sen kanske inte Forza Horizon 5 rally adventure är den bästa uppvärmningen 😅

Ja, ska bli kul. Detta är en klass jag inte kört så mycket utav (om än alls), kör ju daily grejerna ibland så man får ju prova på olika klasser. Kul att testa nytt, även Scottland är ett Rally jag inte kört så mycket så detta ska bli intressant. Benny är dundertaggad (återkommer med en inför rallyt historia angående våran uppladdning).

Edit: Trevlig helg @lerb .

Medlem

tog mig igenom skottland nu på morgonen
tror på en hygglig tid även om jag hade kass motor och kylare halva sista sträckan
kör så det ryker!

brrap brrap pew pew
Wales rally avslutat!

Trevlig lördag allesammans!

Wales rally är över och jäklar det är tight i säsongstabellen nu alltså, överallt!
Väl kört tycker jag, det var ingen lätt kombo och det var ju dessutom skitväder i Wales.

Kommande vecka är det alltså Skottland som gäller i klassen Up To 2000cc, och det är även one-make med bilen Ford Focus RS Rally 2001 - så se till att välja rätt bil!

Fortsatt trevlig helg på er, resultaten från Wales finnes nedan.

Säsongstabell

Resultattabell

Snabbaste sträckor

Positionstabell

Säsongsschema


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Slutade i 140 km/h in i en stubbe. Hade dock bra fart fram till det så nu gäller det att öva på att hålla sig på vägen.

Medlem
Skrivet av rosski:

Slutade i 140 km/h in i en stubbe. Hade dock bra fart fram till det så nu gäller det att öva på att hålla sig på vägen.

En Skottland Special

Förjävligt innan man lär sig vart man behöver passa sig

Medlem
Skrivet av fishfugg:

En Skottland Special

Förjävligt innan man lär sig vart man behöver passa sig

Nja Tommy Hamreus var ganska tydlig med sina noter, jag som laddade över min förmåga bara.

Medlem

Försökte hitta nån bra setup, men tycker fårrden är så jäkla lurig så i slutänden körde jag rätt defensivt hela rallyt. Tog mig genom utan några större fadäser, största var en liten avglidning på sista sträckan som kostade mig runt 5 sekunder. Tror dock inte att det kommer att räcka till någon vinst.

Medlem
Skrivet av Baklastarn:

tog mig igenom skottland nu på morgonen
tror på en hygglig tid även om jag hade kass motor och kylare halva sista sträckan
kör så det ryker!

Hah, jag pajade också kylet (med nåt som nästan liknade en kickflip om jag inte missminner mig - både rotation framåt och åt sidan) på sista sträckan och motorlampan gick igång sista minuten. Hamnade sedvanliga 3 minuter efter dig! 😅 Fyra sträckor på över 10km är lite för mycket för min fokus, pjuh.

* Testade som hastigast BMW M1 i USA... Jisses. Hann att kvadda fem stycken på ungefär lika många minuter... Det kommer nog gå bra? 🤭

Medlem

härligt när man kommer i mål och bilen försvinner i ett moln av rök
prova lancian istället xstioph, tycker m1 är så jävla halkig på dom långsammare, om man nu kan säga det om nån av usa banorna

Medlem
Skrivet av Baklastarn:

härligt när man kommer i mål och bilen försvinner i ett moln av rök
prova lancian istället xstioph, tycker m1 är så jävla halkig på dom långsammare, om man nu kan säga det om nån av usa banorna

Tack för tipset! Känns som deja vu.. Jag har nog inbillat mig att jag gillat BMW:n tidigare - och blivit tipsad om Lancian! 😅 Antagligen förra gången det var fritt val på den klassen här, doh.

Medlem
Skrivet av Xstioph:

Tack för tipset! Känns som deja vu.. Jag har nog inbillat mig att jag gillat BMW:n tidigare - och blivit tipsad om Lancian! 😅 Antagligen förra gången det var fritt val på den klassen här, doh.

Ska också ge Lancian en chans men personligen gillar jag Mantan, kan spela in att det var en bil jag velat ha sen barnsben.

Edit: testkörde Lancian nu och jag är helt klart snabbare i den även om det inte känns lika kontrollerat. Förhoppningsvis hinner jag öva lite mer inför helgen med båda bilarna och se vilken jag ska ta.

Edit2:
Det här är nog min bästa placering på en leaderboard

Medlem

kanske måste ändra mig
lite halkigare med bmwn men lancian är ju ganska knivig att hålla på vägen i höga hastigheter
kansek bara är jag som har kass setup?

Medlem
Skrivet av Baklastarn:

kanske måste ändra mig
lite halkigare med bmwn men lancian är ju ganska knivig att hålla på vägen i höga hastigheter
kansek bara är jag som har kass setup?

Den är lite trixig, men går att få den hyggligt kontrollerbar. Men man måste vara försiktig med styrningen, den är inte särskilt förlåtande för ryckiga rattrörelser.

Medlem

Denna gång blev det en hel del misstag, en punka och några snurrar, kom till målet iaf.

Medlem
Skrivet av PV_544_1965:

Denna gång blev det en hel del misstag, en punka och några snurrar, kom till målet iaf.
https://youtu.be/5W7I3TtxPVs

Som vanligt lite kul att titta på setupen efter att du krossat mina tider. Maxad camber, stenhård dämpning och mjuka fjädring. Typ tvärt emot vad jag försökte

Skriv svar