Sätt betyg på The Last of Us-serien!

Robot
Sätt betyg på The Last of Us-serien!

Bra eller an... nat än bra?

#the-last-of-us


Moderator | Testpilot

Jag tycker om serien väldigt mycket

Samtidigt tycker jag att avsnitt 3 & 7 gjorde att serien tappade lite för mycket av sin fart. Att ha 2 st flashbackavsnitt i en säsong med endast 9 st avsnitt blir för mycket, helst när säsongsfinalen endast var 43 minuter lång.

Hade gärna sett att fler av avsnitten var längre än en timme. Säsongspremiären hamnade på 81 minuter till exempel. Första säsongen hade nog också mått bättre av att ha varit 12-14 avsnitt lång istället så dessa sidospår inte kändes som att de tog så mycket plats.

Fler infekterade skulle lyft det en del också. Det verkar som att vi kommer få se mer sådant från och med säsong 2, men här i säsong 1 blev det för lite. Jag behöver inte action konstant, eller ens ofta, men hade gärna sett att de bara smög omkring dem mer och att de var ett hot där i bakgrunden.

Walking Dead (de gånger den serien är bra) gör detta mycket bättre. Man blir påminnd om att världen är skit på flera sätt, där i bland de monster som finns där ute. Här kändes det ibland som att de bara vandrade utan några större problem än att få tag på mat. De stöter på andra överlevare såklart, men var har vi alla infekterade?

Med allt det sagt så är topparna av den här serien otroligt höga, och de sämre stunderna fortfarande bra nog för att jag ska älska detta. Jag har lite problem med upplägget av säsongen, men det jag fick se var fantastiskt rakt igenom.

4/5.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag gillade serien riktigt mycket. Några scener var fantastisk

Några av mina favoriter från serien

1. Hela avsnittet med dom gulliga gubbarna som gillade varandras närhet.

2. När Ellie köttade som attans näst sista avsnittet.

3. När Joel köttade som fan i sista avsnittet.

Så kärlek och våld, mums!

Medlem

2/5.

Avsnitt 8 var bra, resten rätt mediokra tyvärr. Konstig pacing och 2st filler-avsnitt dom kunde skippat.

Inaktiv

Avsnitt 2, 4, 5, 8 och 9 var väldigt bra.
De andra kändes som onödiga fillers.
Konstig pacing över lag.
Sista avsnittet var bra men kändes dock väldigt korthugget.

Medlem

5/5!


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

DLC avsnittet fick mig att tappa lusten att titta vidare.


signatur

I drank what?

Medlem

Fasen måste ta tag i denna serien känner jag....

CFW
Medlem

Det blev lågt, väldigt lågt.

Medlem

3/5

Det vill säga Bra men inte mer än så, tyckte jag.

Jag saknade framför allt spänning. Det är ju en värld där skiten har träffat fläkten i kubik, minst sagt. Det är fullt med infekterade överallt men det märks knappt i serien, med några få undantag, och avsaknaden av spänning är påtaglig.

För att ge ett bättre betyg så hade jag velat ha mera fokus på handlingen och framför allt alla faror på vägen, inte minst fler möten med infekterade, bort med fillers och så ytterst få flashbacks, samt bättre pacing.

I avsnitt 8 tände det till ordentligt. Visst, det var inga infekterade där heller men det blev äntligen spännande ett tag. Det avsnittet var i särklass och får stark 4/5. Synd att övriga avsnitt inte höll samma klass.

Medlem

4/5, lite mer zombies hade inte skadat och sista avsnittet var lite för mycket tvspelsupplägg för en tvserie.

Geeks Gaming

Klar 4a från mig. Aldrig spelat spelet så utgår helt från en tv serie perspektiv.

Till skillnad från många andra så anser jag avsnitt 3 bara ett av de bästa som någonsin gjorts. Passa de in just här? Nja. Men jag klagar inte.

Är serien de bästa någonsin? Nä. Inte ens i min top 5. Bättre än TWD? Helt klart(twd är något av de segaste som någonsin gjorts.)

De som skulle gjort den bättre hade varit mer zombies.

eld
Medlem

Det ger verkligen rätt perspektiv på Joels handlingar i sista avsnittet.

Medlem

2/5 om man ska se till hur intressant serien var för mig personligen, 3/5 om man ska försöka vara lite objektiv. Jag förstår faktiskt inte vad ni jämför med när ni ger den fyra eller fem av fem..

It's not a lake, it's an ocean

4/5. Men mest för att jag har ett förhållande till spelet och den förförståelse för karaktärerna, historien och miljöerna som detta innebär. Annars är den en ganska ordinär serie, 3/5.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag tycker dom fick till serien, inte för många infekterade, en långsam obehaglig känsla med drama kärlek och köttig action på sina ställen.
5av5 nästan precis samma känsla som spelet.

-Hur fet var det inte att få se girafferna igen.

Medlem

Overall 2-2,5/5 kanske.. Förstår inte hur människor kan sitta och kalla det här ett mästerverk och ge 5/5, min bästa gissning är att det är personer (som jag själv) som älskar spelet, men som av illvilja för att serien skulle göra ett dålig jobb på att representera spelet och därför sabba deras förväntningar, därför trotsar sin rationella åsikt och tvångsintalar sig själv detta faktiskt skulle vara bra för att svara upp på sin VILJA att serien skulle vara, just bra... Makes sense?

Några av mina åsikter om serien.

1. För kort, första spelet borde helt klart delats upp på två säsonger istället för en. Många key moments från spelet blev alldeles för rushade eller i vissa fall helt utlämnade, detta ledde enligt mig till att man missade en av de viktigaste poängen med spelets story, utvecklingen och uppbyggnaden av "far/dotter" relationen mellan Joel och Ellie. För mig var känslan i sista avsnittet att de fortfarande var främlingar som nyss träffats. Detta ledde i sin tur till att Joels handlingar i sista avsnittet bara kändes som en galnings som gick lös och mördade alla istället för en emotionell handling för att skydda "sin dotter" som porträtteras i spelet.
1. Knappt några zombies eller interaktioner med andra människor (looters/raiders osv) alldeles för lite action helt enkelt.
2. I stort sätt två filleravsnitt, väldigt mycket för en serie på totalt 9 avsnitt. Hade fungerat om det var över två säsonger på totalt säg 18 avsnitt.
3. Skådespelarinsatsen. Oavsett vad folk säger tycker jag personligen att det var mediokra insatser. Pedro, helt OK. Bella Ramsey, kass. Passade varken utseendemässigt eller karaktärsmässigt som Ellie, försöket i sista avsnittet att spela på något sätt emotionellt attached till Joel och "orolig" för vad som komma skall va så jäkla krystad och otrovärdigt.

Medlem

den är okej, inget nytt, inget imponerande


signatur

//monster

Medlem

Kanonbra, ej spelat spelen dock.


signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Medlem

6/5 riktigt jävla legendariskt bra. Inte många serier man gråtit varenda fucking avsnitt. Och skrattat. Och dessutom helt onpoint på känslan från spelet. Önskar jag hade den osedd.
Märks genom hela serien att den är gjord av folk som verkligen älskar The Last of Us.

Redaktör

4/5. Riktigt bra skådisar, gillar att de berättar huvudstoryn utan att göra en karbonkopia. Är även förtjust i stickspåren - de tillåter sig att sticka iväg från huvudspåret som i Better Call Saul (fast mer). Men det pekar också på seriens största brist: den är för kort. Den hinner inte förklara varför folk agerar som de gör utan att det blir stolpigt och endimentionellt. Syns kanske tydligast i sektkillen i näst sista avsnittet. Hade gärna sett att den var 2-4 avsnitt längre.


signatur
FM-guru
F.d. Sisyr

3/5. Bra, men ojämn. Som flertalet andra sagt hade den mått bra av att vara några avsnitt längre (alt. fokuserat mer på huvudstoryn). Med tanke på att jag även skulle ge spelet 3/5 får det ändå ses som en lyckad adaption.

Medlem

4/5 tycker det va en riktig bra serie. Jag grät en tår här och där och njöt, nästan skrattade av vissa scener. Vill ha mer. Då är det bra.

Medlem

4/5. Hade föredragit om det hade varit längre. Nu känns det som att det stressas lite vissa stunder och att allt relevant från spelet inte hinns med. Gillade skådisarna.

Medlem

Den var riktigt bra, långt över förväntan.
Var väldigt imponerad över miljöerna dom var i, kändes påkostat och inte B överhuvudtaget.

1
Skriv svar