The Last of Us, vilken föredrar du? Spelet eller serien?

Medlem

Efter säsong 1, så var jag nog mer hänförd av serien än av spelet, brasklapp att jag spelade The last of us för si och så många år sedan. Men jag kände igen allt som är hämtat från spelet, men älskade att få lite backstory till karaktärer och händelser, vilket iofs även höjer spelet ifråga, för att jag får sakernas betingelser förklarade i spelet, vilket gör att jag även tycker om spelet än mer. Kort sagt ambivalent. Two rights dont make a wrong

Medlem

Jag har svårt för tillbakablickar så tar man bort alla dom delarna i serien så är den ok.
Har inte spelat spelet.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Gillade aldrig spelet. Oändligt antal rum med zombies som vandrar i cirklar. Bra karaktärer, okej story.

Njuter av serien även om den är långt ifrån perfekt, framförallt för kort.

Inaktiv

Spelet/spelen är svårslagna och jag har en relation till dom innan jag börja kolla serien men tycker serien var riktigt bra, särskilt som adaption så är den något i hästväg. Tog ett litet tag att vänja mig vid vissa skådisar men några avsnitt in var det inget som störde upplevelsen. Enda jag kan tänka på att kritisera var pacingen, särskilt mot slutet då sista avsnittet kändes något snabbt. Jag sa till min flickvän när det var 30 minuter kvar att jag aldrig trodde de skulle få klart första spelet på det här avsnittet men det gjorde dom. Det var okej men hade nog mått bra av att vara 10-15 minuter längre.

Medlem

Spelen så klart. Jag är en gamer i första hand. Så film serier Youtube mm är bara för att få lite variation/vila innan och mellan mer spelande. Ser serien som en separat sak och tar den inte så seriöst och med en nypa salt. Personligen så gillar jag serien men är mycket mer intresserad av The Mandalorian än the last of us.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Spelen så klart. Jag är en gamer i första hand. Så film serier Youtube mm är bara för att få lite variation/vila innan och mellan mer spelande. Ser serien som en separat sak och tar den inte så seriöst och med en nypa salt. Personligen så gillar jag serien men är mycket mer intresserad av The Mandalorian än the last of us.

Ett Mandalorian spel vore najs.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag störde mig på Pedro i Narcos, så har väl inte särskilt höga förväntningar tyvärr. Men jag ska ge första säsongen en chans efter att jag har spelat part 1.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Avstängd

Spelen är mycket bättre än tv-serien även om den också är riktigt bra.

Medlem

Som några redan har petat på så tappar serien pga att de har bantat ner så mycket från spelet.

The Last of Us på PS3 håller jag som det absolut bästa jag har upplevt i spelväg. Atmosfären och dynamiken/kemin mellan Joel och Ellie gör allt för spelet. Varken atmosfären eller kemin finns i tv-serien, mycket pga att Bella Ramsey inte känns rätt för rollen. Sen har vi det faktum vi fick lite halvt bekräftat i en intervju att det blir mer infected i S2 = de hade inte budget att ta ut svängarna i säsong 1. Detta märks också väldigt ofta i serien då man tagit genvägar/kapat bort delar för att det helt enkelt inte fanns varken tid eller pengar. Man har valt att fokusera på människorna och då fick det stora övergripande hotet ta ett steg tillbaka.

Jag blir så trött på att "försvara mig" från kanske framför allt amerikaner som säger att allt inte behöver vara som The Walking Dead med zombies överallt. Jag eftersöker inte action och slafs/gore. Jag eftersöker den spänning och det hot som ligger som en matta över spelet hela tiden. Spänningen och hotet fanns i de första avsnitten för att mer eller mindre försvinna helt efter horde-attacken i EP5 (var det väl?). Det var också då jag känner en nedgång i serien kvalitetsmässigt. Hela Universitetet som är en stor bit i spelet (och en av mina favoritdelar) var avcheckat på 5 minuter i serien. I The Mall så har man EN infected. I snöiga staden har man INGA infected där man i spelet har en klassisk scen med David där allt går åt helvete.

Med det sagt så är det ju inte lågbudget på något sätt. Det är ju snarare så att post-apokalyptiska världar kostar en jävla massa pengar att framställa. Det är extremt "enkelt" i ett spel.

Vilket åter för oss in på spåret att spel ÄR svårt att föra över till film.

Medlem

Spelet alla gånger, håller på kör PS5 versionen nu och påminns om hela tiden hur jäkla bra det är jämfört med både serien och Part 2. De som endast sett serien vet inte vad de missar.

Till och med tjejen som sett när jag spelat spelen och inte gillar spel rent generellt säger att spelet är mycket bättre.

Medlem

Spelet är för mig mycket bättre än serien, serien är en helt ok adaption av storyn där dom får med dom viktigaste delarna men missar mycket av det runt omkring som gjorde spelet så bra. Jag baserar detta på hur jag minns spelet var när det kom ut, har inte spelat det sen dess.

Största problemet är relationen mellan Ellie och Joel. Ellie i tv serien känns inte lika sympatisk som i spelet, och det kanske är för hon mer mer skriven som naiv och yngre i spelet och i serien så känns hon mer som en lite spydig tonåring.
Joel och Ellie har inte särskilt mycket dialog mellan dom som fördjupar deras relation, vilket märks väldigt tydligt om man jämför med andra bättre skrivna drama serier.

Joel saknar också våldet och brutaliteten han bidrog till deras resa. Jag gissar dom ville spara på det till slutet av serien för att skapa en större effekt av vad han är kapabel till och också kanske ha en lägre åldersgräns. Men jag tycker inte riktigt dom landar rätt där för hans karaktär är inte konsekvent.
Han har problem att slåss mot 3 personer i början av serien när dom blir överfallna i bilen, och detta används som motivation för honom att försöka övertala Tommy att slutföra resan utan honom, för han blivit för gammal. Men i avsnitten direkt efter så har han inga problem att vara brutal mot dom som hotar dom och skjuter ner folk som dom är ingenting.

Liknande så är hans relation till Ellie väldigt avvaktande i stort sett hela serien. I avsnitten med Tommy och när han är skadad så vill han lämna henne eller hon ska lämna honom, men i sista avsnittet så beter han sig som han adopterat henne som hans ny dotter. Vändningen går så snabbt i slutet vilket sker mycket mer gradvis i spelet.

Utöver det så tycker jag dom överger dom infekterade som ett element i serien alldeles för fort. I spelet hade mer eller mindre en konstant spänning av antingen infekterade eller elaka överlevande som hotade dom. I serien så försvinner dom infekterade helt efter halva serien gått, dom finns bara i flashbacks efter det. Det betyder inte nödvändigtvis att dom borde haft fler action sekvenser med dessa, men dom borde haft segment där dom såg hot som dom undvek istället för bara luffa runt i naturen flera avsnitt.

Tillsammans med det hade jag också tagit med några mer av spelet spektakulära action sekvenser som dom skippade i serien.
Det är lite lustigt när man kommer till sista avsnittet och Ellie säger att allt dom genomlidit kan inte vara förgäves. Marlene säger något liknande om att dom knappt överlevde resan till samma ställe som Joel gjort. Som tittar så kände jag snarare som att dom inte gjort något speciellt. Det dom överlever i spelet är ofantligt mycket mer och farligare än serien visade, vilket i sig visade hur starkt bandet mellan Joel och Ellie var i slutet av den resan.

Medlem

Det är en FANTASTISK adaption som klarar av att stå på egna ben med bravur, men spelet kommer alltid vara mer speciellt för mig. Det blir bara helt enkelt en längre resa där man knyter an ännu mer till karaktärerna, även under 'transportsträckorna'.

Skribent
Skrivet av trifix:

Som några redan har petat på så tappar serien pga att de har bantat ner så mycket från spelet.

The Last of Us på PS3 håller jag som det absolut bästa jag har upplevt i spelväg. Atmosfären och dynamiken/kemin mellan Joel och Ellie gör allt för spelet. Varken atmosfären eller kemin finns i tv-serien, mycket pga att Bella Ramsey inte känns rätt för rollen. Sen har vi det faktum vi fick lite halvt bekräftat i en intervju att det blir mer infected i S2 = de hade inte budget att ta ut svängarna i säsong 1. Detta märks också väldigt ofta i serien då man tagit genvägar/kapat bort delar för att det helt enkelt inte fanns varken tid eller pengar. Man har valt att fokusera på människorna och då fick det stora övergripande hotet ta ett steg tillbaka.

Jag blir så trött på att "försvara mig" från kanske framför allt amerikaner som säger att allt inte behöver vara som The Walking Dead med zombies överallt. Jag eftersöker inte action och slafs/gore. Jag eftersöker den spänning och det hot som ligger som en matta över spelet hela tiden. Spänningen och hotet fanns i de första avsnitten för att mer eller mindre försvinna helt efter horde-attacken i EP5 (var det väl?). Det var också då jag känner en nedgång i serien kvalitetsmässigt. Hela Universitetet som är en stor bit i spelet (och en av mina favoritdelar) var avcheckat på 5 minuter i serien. I The Mall så har man EN infected. I snöiga staden har man INGA infected där man i spelet har en klassisk scen med David där allt går åt helvete.

Med det sagt så är det ju inte lågbudget på något sätt. Det är ju snarare så att post-apokalyptiska världar kostar en jävla massa pengar att framställa. Det är extremt "enkelt" i ett spel.

Vilket åter för oss in på spåret att spel ÄR svårt att föra över till film.

Ironin är väl att TWD också fick kritik för att det var mer människodrama än zombie-serie?

Men jag håller med, själva hotet från de infekterade saknas i princip i hela serien. Jag gillade att de byggde upp att de infekterade kan kommunicera genom svampnätet, men sen användes detta i princip aldrig i serien. Sen handlar det så klart om budget, men jag tror ändå det kunnat få in hotbilden på något vis.

Jag tycker ändå Ramsey fungerar bra som Ellie då det är en "annan" Ellie än i spelet, likväl som Joel är en annan Joel. Dock hade deras relation behövts få lite mer tid och det hade gått att lösa med fler avsnitt eller skippa sidospårs-avsnitten (även om de var bra i sin egen mening).

Men man får väl se S1 lite som ett test, ingen visste ju hur bra serien skulle gå då just spel-adaptioner också traditionellt inte fungerat så bra. Så HBO har säkerligen också varit lite tveksamma även om saker på papper kanske sett positiva ut.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Nu har jag kommit till Bill och Franks "berättelse" i spelet (har spelat tidigare men länge sedan), kan ju säga att det vi får se i serien avsnitt 3 är så mycket bättre än i spelet. I last of us part 1 så har Frank ledsnat på Bill, Bill är ju en mycket mer irriterande person. Frank blev biten och tog självmord genom att hänga sig själv.
Så uppskattar den berättelsen man får se i serien mer, men i ett spel hade det ju inte fungerat lika bra.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Gnällkuk

Utan att ha hunnit se serien, orginalet är väl ändå alltid bäst? Samma som med filmer som bygger på böcker (eller serier för den delen). Du kan ju skapa en riktigt bra film eller serie, men att slå boken/bäckerna... nja, går det ens? Sen är det ju vissa saker i ett spel som blir väldigt svårt att översätta bra till film/serie. Klart verkar väl ändå vara att den absoluta majoriteten tycker att serien lever upp till eller överträffar förväntningarna. Det är det enda jag känner att jag vill ha från en film/tv-sereadaption

De flesta av oss är ju vana med att framförallt spel som ska bli film/serie blir ett trött magplask utan någon känsla.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Har bara sett första avsnittet men det var en enda lång gäspning. Tyvärr måste jag säga för jag tycker spelet är ett av de bästa jag har spelat. Jag är ingen filmkritiker så det är svårt att säga vad som var dåligt men kul hade jag inte trots bra skådespelarinsatser. Förmodligen var det känslan av att jag sett allt tidigare och då menar jag inte från spelet.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Utan att ha hunnit se serien, orginalet är väl ändå alltid bäst? Samma som med filmer som bygger på böcker (eller serier för den delen). Du kan ju skapa en riktigt bra film eller serie, men att slå boken/bäckerna... nja, går det ens? Sen är det ju vissa saker i ett spel som blir väldigt svårt att översätta bra till film/serie. Klart verkar väl ändå vara att den absoluta majoriteten tycker att serien lever upp till eller överträffar förväntningarna. Det är det enda jag känner att jag vill ha från en film/tv-sereadaption

De flesta av oss är ju vana med att framförallt spel som ska bli film/serie blir ett trött magplask utan någon känsla.

Just Last of us skiljer ju sig lite från andra spel då det redan är så många scener som är regisserad som om det vore en film, ganska naturligt att göra film på det.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

12
Skriv svar