The Last of Us (HBO)

Skribent
Skrivet av McRaoul:

Tappar tempo när sidokaraktärer får för mycket utrymme??? Du… Bill och franks avsnitt är det bästa i hela säsongen, och det tar inget från Joel och Ellie. Resten av sidokaraktärerna kan jag hålla med om tar för mycket plats.

Jag fick inte gå in i detalj kring vilka karaktärer det var när recensionen skrevs pga galet hårda embargon. Hade inget emot avsnitt 3.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Mästerlig är serien inte. Men bra, och för att vara en adaption av ett TV-spel är den riktigt bra. Men jämfört med en serie som, säg, Chernobyl, är ju The Last of Us långt efter.

Jag gillade dock vad det blev av serien. Den hade kunnat bli mycket sämre. Dock kändes den framstressad. De två sidospåren blev problematiska av detta skäl eftersom det bara var sju avsnitt kvar till att föra berättelsen framåt. Kanske hade tre avsnitt till varit av godo.

9.1 på IMDB säger sitt, alla serier med över 9 är mästerverk helt enkelt. Det betyder dock inte att alla måste gilla dessa serier.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Avstängd
Skrivet av Avalanche-swe:

I spelet är väl flickan bildskön men i serien har dom valt en skådis som ser ut som fan, märkligt val.

Oskön kommentar, men det gör den inte mindre sann för det. Jag håller med dig. Ellie i spelet är riktigt vacker och jag hade också föredragit en snyggare person.

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Tappar tempo när sidokaraktärer får för mycket utrymme??? Du… Bill och franks avsnitt är det bästa i hela säsongen, och det tar inget från Joel och Ellie. Resten av sidokaraktärerna kan jag hålla med om tar för mycket plats.

Många som håller med dig men jag tycker säsongen "kastade" bort tid på sidokaraktärerna som avsnitt 3 och left behind för i slutet av serien så känns det inte som att joel och ellies relation har byggts upp nog mycket för att vara där den är i slutet av serien. Hade de fokuserat ännu mer o Ellie och Joel så hade det för min del troligtvis skapat samma starka känsla som spelwt gjorde.

Medlem

Jag undrar fortfarande varför Bill & Frank fick ett helt eget avsnitt som inte fyllde någon direkt funktion. Hade räckt med en 20-25min.

Som någon annan skrev vartannat avsnitt bra och vartannat tråkigt.

Älskade verkligen EP01 sen blev det bara sämre och sämre.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av Kleven:

Oskön kommentar, men det gör den inte mindre sann för det. Jag håller med dig. Ellie i spelet är riktigt vacker och jag hade också föredragit en snyggare person.

Samma svar som varje gång det här kommer upp:
Ellie är 14

Medlem
Skrivet av Crank:

9.1 på IMDB säger sitt, alla serier med över 9 är mästerverk helt enkelt. Det betyder dock inte att alla måste gilla dessa serier.

9.1 är högre än vad Sagan om ringen har på imdb
det säger mycket hur dåligt deras system är.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

9.1 är högre än vad Sagan om ringen har på imdb
det säger mycket hur dåligt deras system är.

Ja och nej.
Om du lägger ner mer tid på att faktiskt se hur folk sätter betyg på filmer kontra serier kommer du märka att betygsnivåerna är helt annorlunda. Tar vi en film som ligger på 6.X i betyg så skulle man kunna säga att den är "ok". Ett likvärdigt betyg för en serier skulle vara 7.X.

Medlem
Skrivet av ThatGreek:

Antingen spoilar du spelet eller så spoilar du serien... Knepigt! Det är upp till dig vilken upplevelse du värdesätter mest.

Det är två upplevelser anser jag. Storyn är ju i två versioner som skiljer sig åt, även om dom är rätt lika.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Thane:

Samma svar som varje gång det här kommer upp:
Ellie är 14

Så, om man är 14 år så ska man inte se bra ut på tv men på spel går det bra eller hur tänker du?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Thane:

Samma svar som varje gång det här kommer upp:
Ellie är 14

Och?

Eller vill du låtsas om att en flicka som är 14 omöjligt kan vara vacker eller ful, men så fort hon fyller 15, 16, 17 eller vilken ålder du nu anser vara moraliskt riktigt då och först då kan hon anses vara vacker eller ful?

KoP
Medlem

Istället för att haka upp mig på betyg och Ellies utseende, vilket det verkar vara en rundgång på i tråden så ska jag bara plottra ned ett par rader om vad jag tyckte om sista avsnittet. :'D

Sista avsnittet var en riktig berg- och dalbana känslomässigt och väldigt troget spelet på många punkter. Dessutom: kul att se Ashley Johnson i en roll.

Nu ser man fram emot säsong 2.

Medlem

Jag är klyven på säsong 1, på ena sidan är jag en av dom som klagar när en adaption inte följer källmaterialet nära nog, men i detta fall så gjorde det lite för mycket för mig.
Satt konstant och tänkte ok nu kommer den här delen, och nu kommer det här hända, hade förstås inte skett om jag ej spelat spelet. men eftersom jag spelat spelet och detta bara återberättar det så skulle jag dra en 6/10 för allt, hade nog varit 8/10 ifall jag ej spelat.

Medlem

Har inte spelat spelen men gillar serien. Helt ok.
Men jag har svårt för tillbakablickar hela tiden. Känns mest som fillers.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv
Skrivet av KoP:

Istället för att haka upp mig på betyg och Ellies utseende, vilket det verkar vara en rundgång på i tråden så ska jag bara plottra ned ett par rader om vad jag tyckte om sista avsnittet. :'D

Jo tack, det är lite ”jag bor i mammas källare”-vibbar på den där diskussionen om huruvida snygg hon är eller inte.

Kul också att det var hon som gjorde rösten till Ellie i spelen som var mamman, hon passade ändå bra som mamman och kul i övrigt att så många andra av röstskådisarna fick roller som Troy Baker och han som gör rösten till Tommy.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Crank:

9.1 på IMDB säger sitt, alla serier med över 9 är mästerverk helt enkelt. Det betyder dock inte att alla måste gilla dessa serier.

Tja, Rick & Morty är också där uppe betygsmässigt. Och Vänner strax under. Jag skulle inte kalla någon av dem för ett mästerverk, men each to his own.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av lonian:

Så, om man är 14 år så ska man inte se bra ut på tv men på spel går det bra eller hur tänker du?

Skrivet av Avalanche-swe:

Och?

Eller vill du låtsas om att en flicka som är 14 omöjligt kan vara vacker eller ful, men så fort hon fyller 15, 16, 17 eller vilken ålder du nu anser vara moraliskt riktigt då och först då kan hon anses vara vacker eller ful?

Brukar inte reflektera över om ett barn är vackert eller snyggt. Men det kanske bara är jag och det är fullt normalt att tänka att man vill att en 14-årig tjej ska vara snyggare.

Medlem
Skrivet av Thane:

Brukar inte reflektera över om ett barn är vackert eller snyggt. Men det kanske bara är jag och det är fullt normalt att tänka att man vill att en 14-årig tjej ska vara snyggare.

Snyggt av dig att lägga in egna värderingar och försöka klistra dom på andra. Jag har aldrig sagt att jag vill att den 14-åriga tjejen skal vara snyggare. Det jag sade är att tjejen i spelet är objektivt bildskön och tjejen i serien är objektivt ful.

Det finns förresten 8 åriga barn som är både vackra och fula. Du verkar däremot lägga sexuella funderingar i det hela och därmed förneka det uppenbara med hänvisning till ålder.

Redaktör

Nog om skådisarnas utseende. Prata om seriens innehåll istället.


signatur
KoP
Medlem
Skrivet av anon_119148:

Jo tack, det är lite ”jag bor i mammas källare”-vibbar på den där diskussionen om huruvida snygg hon är eller inte.

Kul också att det var hon som gjorde rösten till Ellie i spelen som var mamman, hon passade ändå bra som mamman och kul i övrigt att så många andra av röstskådisarna fick roller som Troy Baker och han som gör rösten till Tommy.

Ja det blir nästan lite poetiskt när

Ellie föder Ellie

i tv-serien. 😄

Medlem

Kan hålla med om att Bill och Riley avsnittet är utfyllnad och kanske inte ens nödvändig men samtidigt är Bill avsnittet bland det bästa jag har sett på länge när det kommer till tvserier.

Medlem

Väldigt svajigt tempo och märkliga prioriteringar drar tyvärr ned betyget för min del. E3 är ett väldigt bra avsnitt men resten av serien blir avsevärt lidande då det finns fler karaktärer och andra narrativ som behöver få utrymme men får ej det.

Har aldrig ägt ett PS så jag har inte spelat spelen och kommer aldrig göra det heller, så jag kan inte jämföra.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Avstängd

Mycket bra serie det man kan förbättra (har aldrig spelat spelet):

- mer Joel och Ellie, de avsnitten man koncentrarade sig på sidokaraktärer var absolut sämst. (och Ellie skådisen borde lära sig vara mer ödmjuk lite irriterande men inte helt woke iaf)

- inga Flashbacks mer är ni snälla detta är inte LOST


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Skribent

Bra serie överlag med flera toppar, hade mått bättre om den hade fått vara 12-14 avsnitt. Avstickarna som gjordes var starka men stal utrymme från seriens huvudberättelse, framförallt hade de två sista avsnitten fått vara dubbelt så långa och uppdelade.

Sektionen med David och kannibalsekten kändes stressad, om det hela fått ta lite mer tid hade det kunnat bli mycket mer obehagligt. Samma sak med sjukhusdelen i sista avsnittet, dom hade vunnit mycket på att låta effekterna och konsekvenserna i Joels handlade landa innan massakern började. Om han osjälviskt kunde stå åt sidan för the greater good hade dom fått fram ett vaccin, men han kunde inte stå ut med att förlora en "dotter" ännu en gång.

Redaktör
Skrivet av jehuty:

Kan hålla med om att Bill och Riley avsnittet är utfyllnad och kanske inte ens nödvändig men samtidigt är Bill avsnittet bland det bästa jag har sett på länge när det kommer till tvserier.

Medhåll. Ett fantastiskt stickspår, ä'ven om det som påpekats stjäl lite utrymme från den övergripande handlingen. Men jag gillar såna här avstickare, är lite som en större variant av (fantastiska) Better Call Saul - där får ju oväsentliga saker ta rätt mycket tid ibland.


signatur
Inaktiv
Skrivet av KoP:

Ja det blir nästan lite poetiskt när

Ellie föder Ellie

i tv-serien. 😄

Det var det jag sa till min flickvän också när jag läste det du skrev.

Samt att

(TV-)Ellie dödar (spel)Joel är smålustigt

Medlem

Den är helt ok, inte ens i närheten av lika bra som spelet, Ellie känns mera naturlig i spelet än i serien samt att så fort de försökte bygga ut storyn på saker som inte kom ifrån spelet så höll jag på att somna, de delarna tillförde ingenting.

Medlem
Skrivet av Mike_Swe:

Mycket bra serie det man kan förbättra (har aldrig spelat spelet):

- mer Joel och Ellie, de avsnitten man koncentrarade sig på sidokaraktärer var absolut sämst. (och Ellie skådisen borde lära sig vara mer ödmjuk lite irriterande men inte helt woke iaf)

- inga Flashbacks mer är ni snälla detta är inte LOST

Håller med i det stora hela, hur spelet hanterade karaktärer som Bill är LJUSÅR bättre än vad HBO gjorde. Och Ellie i spelet känns inte som en psykopat som hon gjorde i serien i vissa scener. Dynamiken mellan Ellie och Joel i spelet var bättre eftersom att Joel vet hur världen var innan allt hände, Ellie är uppvuxen i skiten, men samtidigt så har hon inte sett den mörka delen av världen, hon är hoppfull och realivt positiv till världen, men under resan så bryts hon ner. I serien kändes det som att hon redan var på botten när de började.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Kan hålla med om att Bill och Riley avsnittet är utfyllnad och kanske inte ens nödvändig men samtidigt är Bill avsnittet bland det bästa jag har sett på länge när det kommer till tvserier.

Det är nog det bästa enskilda avsnittet jag sett i någon serie någonsin. Men ja det känns ganska märkligt att berätta en kärlekshistoria mellan två människor och sedan döda av dom. Hade dom varit återkommande i serien så visst, men allt det för att sedan ta kål på dom är märkligt.

Daz
Medlem

För mig kändes det som serien var en mycket fattig klon av spelet.

Jag hade velat ha flera avsnitt i serien. Tempot i serien är ibland väldigt långsamt och ibland går det väldigt fort fram. Med fler avsnitt hade de kunnat få med mer i serien och kanske fått ett mer "jämnt" tempo i serien.

Nästan inga konflikter med infekterade, Fedra och andra överlevare jämfört med spelet. Jag menar inte att det ska vara så mycket som det är i spelet men i serien ser man knappt till några konfrontationer med exempelvis infekterade alls.

Alldeles för mycket tid på sidokaraktärer så jag tycker relationen mellan Joel och Ellie blir lidande. I spelet är detta mycket bättre och mer tid läggs på hur deras relation utvecklar sig.

Serien var bra för att komma från ett spel. Men det säger samtidigt inte så mycket. Om jag är snäll så ger jag serien 6 av 10 i betyg. Serien kändes som sagt var som en mycket fattigare variant av berättelsen.

Fanns många saker jag störde mig på. En sak var sista avsnittet när en höggravid kvinna är ute i vildmarken och springer. In i huset med infekterad efter sig. Blir biten men dödar infekterad samt föder ett barn på mindre än en minut. Som far till fyra barn så känns det ytterst tveksamt att en kvinna föder barn på mindre än en minut. Jag vet att det kan gå snabbt ibland men i serien var det bara överdrivet och inte trovärdigt för fem öre. Samt att en höggravid kvinna skulle vara ute i vildmarken alldeles själv har jag också svårt att se någon som helst logik i.

Skriv svar