Virtual Reality - VR Spelnyheter, tips, mm.

Avstängd
Skrivet av maq777:

Vet inte. Skulle verkligen vilja pröva det. Ngt PS5 proffs som vet om man kan ta bort parningen till kontrollen och försöka igen.

Samma problem med RE Village för övrigt. Men allt funkar fin fint ute i PS5ans menyer...

Ok Village är det enda jag hunnit teata och där funkade det för mig.
Om ingen lyckas hjälpa dig kanske ett support ärende till Sony mpste göras eller om du bara kan reklamera felet till affären


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

@maq777
Läste precis på en discord community om en till som hade samma problem.
Trasig kontroll hade den fått som svar från Sony.
Du borde nog kunna ta det med där du köpte ifrån.
Du får säkert hela kittet utbytt då det inte finns reservkontroller än vad jag vet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Inte hunnit speciellt långt, kontrollerna på laddning, HZ på nedladdning.

Några intryck så här långt, vilket är väldigt kort:
* Känns väldigt plastigt
* Gillar att den är lätt och smidig.
* Lite väl kort USB-C sladd
* Gillar inte alls in-ear
* Kan inte ställa in så jag får bra skärpa (blir som på gammal analog bildskärm med bleeding).
* En ladd-sladd. Visst, har så jag kan lösa det, men tycker trots allt det är lite dassigt.
* Lyckas inte få till ögonspårning (vare sig glasögon eller hår i vägen )
* Förvaring. Blir helt enkelt i lådan.

Men, återkommer när allt är laddat och jag hunnit göra något annat än bara initial setup. Förhoppningsvis med fler positiva ord också

Det var en hel drös på Webhallen i Fruängen som hämtade ut PSVR2 samtidigt (åkte förbi på vägen till kontoret). Nog många som kommer ha kul närmsta tiden får man hoppas.

Medlem
Skrivet av Molotov:

@maq777
Läste precis på en discord community om en till som hade samma problem.
Trasig kontroll hade den fått som svar från Sony.
Du borde nog kunna ta det med där du köpte ifrån.
Du får säkert hela kittet utbytt då det inte finns reservkontroller än vad jag vet.

Jag kan meddela att det löste sig efter en factory reset på hela konsollen! Nu är jag glad, men åksjuk.

Medlem
Skrivet av deezel:

* Lyckas inte få till ögonspårning (vare sig glasögon eller hår i vägen )

Men, återkommer när allt är laddat och jag hunnit göra något annat än bara initial setup. Förhoppningsvis med fler positiva ord också

Kommer vissa spel funka alls utan ögonspårning? Tänker att spelen är optimerade för att funka med foteated rendering. Kanske bara blir fixed foveated rendering då iofs..

Medlem

Hämtade mitt PSVR2 med laddare idag. Inte hunnit göra så mycket annat än att ställa in allt och snabbt provat några VR-spel. Var inte riktigt beredd på närvarokänslan som ifann sig när jag testade GT7, jäklar va kul jämfört med 2D på TVn! Körde bara med handkontroll och motionsteering men det var inte dumt alls. Kanske får bli en ratt med så småningom... Får återkomma om några dagar när jag spelat mer. Just nu ångrar jag inte mitt köp 😀

Avstängd
Skrivet av Cortex:

Hämtade mitt PSVR2 med laddare idag. Inte hunnit göra så mycket annat än att ställa in allt och snabbt provat några VR-spel. Var inte riktigt beredd på närvarokänslan som ifann sig när jag testade GT7, jäklar va kul jämfört med 2D på TVn! Körde bara med handkontroll och motionsteering men det var inte dumt alls. Kanske får bli en ratt med så småningom... Får återkomma om några dagar när jag spelat mer. Just nu ångrar jag inte mitt köp 😀

Måste säga att jag är jävligt sugen på GT7 ovkså.
Förr gillade jag racing fast ingen fantast mer casual.
Enkelheten med PSVR2 och GT7 gör att man känner suget.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Måste säga att jag är jävligt sugen på GT7 ovkså.
Förr gillade jag racing fast ingen fantast mer casual.
Enkelheten med PSVR2 och GT7 gör att man känner suget.

Ingen racingfantast jag heller då jag ofta tycker att det är svårt att avgöra när man ska bromsa, gasa men i VR blir det en helt annan känsla för djup, avstånd och känslan är mycket närmare att köra en riktig bil där du instinktivt vet när det är dags att bromsa eller gasa.

Ska prova att köra några race mot Sophy AIn i GT7 som är riktigt kul att tävla mot. Rejäl skillnad i körsätt gentemot de "vanliga" datorstyrda förarna.

Avstängd

Mera PSVR2 tips mm


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av brunnlake:

Kommer vissa spel funka alls utan ögonspårning? Tänker att spelen är optimerade för att funka med foteated rendering. Kanske bara blir fixed foveated rendering då iofs..

Fick ordning på det till slut. Vet inte hur det blir med andra spel, men i HZ så får man välja om man vill ha det på eller inte.

Medlem
Skrivet av deezel:

Inte hunnit speciellt långt, kontrollerna på laddning, HZ på nedladdning.

Några intryck så här långt, vilket är väldigt kort:
* Känns väldigt plastigt
* Gillar att den är lätt och smidig.
* Lite väl kort USB-C sladd
* Gillar inte alls in-ear
* Kan inte ställa in så jag får bra skärpa (blir som på gammal analog bildskärm med bleeding).
* En ladd-sladd. Visst, har så jag kan lösa det, men tycker trots allt det är lite dassigt.
* Lyckas inte få till ögonspårning (vare sig glasögon eller hår i vägen )
* Förvaring. Blir helt enkelt i lådan.

Men, återkommer när allt är laddat och jag hunnit göra något annat än bara initial setup. Förhoppningsvis med fler positiva ord också

Det var en hel drös på Webhallen i Fruängen som hämtade ut PSVR2 samtidigt (åkte förbi på vägen till kontoret). Nog många som kommer ha kul närmsta tiden får man hoppas.

Du fick med sladd Nr2 när du köpte din PS5, det behövs inte 3 sladdar.

Lådan är byggd för enkel förvaring, så det är meningen. Men det finns andra lösningar.

Hörlurarna verkar inte passa mig heller, får experimentera mer. Kommer nog köra med andra som har hörselkåpor istället.

Avstängd

Läst om fler som haft problem likt @maq777 med kontroller där knappar inte fungerar ingame.

Tydligen för att slippa göra en total reset så ska man ta bort alla kontrollbindningar man har.
Det verkar som sådana som har flera kontroller bundna men som kansle inte längre används har detta problem. Tex ps4 kontroller.

Jag har ju bara en ps5 kontroll sen tidigare så för egen del ingen fara. Men kan vara bra att veta om nån fler får problem.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Du fick med sladd Nr2 när du köpte din PS5, det behövs inte 3 sladdar.

Lådan är byggd för enkel förvaring, så det är meningen. Men det finns andra lösningar.

Hörlurarna verkar inte passa mig heller, får experimentera mer. Kommer nog köra med andra som har hörselkåpor istället.

Tja, har ju två andra kontroller till den också. Hade de haft laddmodulen inne så hade jag köpt den, Vill inte ha femtioelva sladdar hängande Tills vidare står det en 4 portars usb-c laddare där som egentligen är till för annat.

Har ju en drös lurar, men tror inte någon av dem riktigt passar för ändamålet =/ Skall testa runt. Fick ju några förslag i videon som Molotov postade ovan, men är inte riktigt så att jag riktigt behöver lurar annat än att det nu måste passa runt "bågen".

Gällande lagring hoppas jag det dyker upp något vettigare alternativ, även om lådan är ganska liten.

Avstängd

provade med ett par sennheiser lurar här hemma.
tyckte inte alls om att ha trådbundna man bör nog köra med bluetooth, även fast jag buntade ihop en 1m kabel till 1dm så kändes det tjockt att ha brevid huvudremmen. så kör med medföljande inear tills jag hittar några lurar jag vill ha.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Testade igår kväll/natt och tidigt på morgonen. Jävlar vilken häftig känsla det är i GT7 och Call of the Mountain men jag har svårt att få bra bild, tycker allt är rätt suddigt, tittar jag t.ex på mina händer i CotM så är det nästan som att jag ser dubbelt, kan liksom inte få bra fokus på dom.

Tittar man på någon som streamar sitt gameplay så är det helt klart bättre skärpa där än vad jag får i mitt headset.

Möjligen kan mina glasögon och synfel bidra till problemet, ska låta barnen som har bra syn testa ikväll och se vad dom tycker.

Medlem

Suttit med spasmer i mitt köpfinger nu på morgonen. Kanske borde förbokat.

Men tittar runt och ser att PSVR finns i lager lite överallt. Bara att spatsera in i butik 10min bort.

Är suget för lågt, priset för högt eller fungerar bara lev. kedjan som det skall trots all ovärldsapokalyps?

Funderar att köpa en på lunchen….najs!

Avstängd

Nya intryck idag efter att kört Call of the mountain.
Har bara kört till man kommer till "hub området". Hitils är spelet ok men inte mer. Pilbågen känns inte i närheten av att hantera som en riktigt pilbåge som en del andra spel är bättre på att efterlikna, detta känns mer "speligt" och automatisk på nå sätt, så pass att det är svårt att sikta utan "aim assist" med eyetracking för att det känns styltigt.

Horizon lider också av symptomen av reprojection, därför det ser suddigt ut i rörelse, kanske inte känns lika illa som det gjorde när jag testade Re Village igår.
En vanesak och nått man får acceptera, PS5 orkar helt enkelt inte rulla dessa spel i hög FPS därför har man låst till 60FPS med reprojection.
Oled panelerna ger bra svärta, riktigt nöjd. Negativa är att man ser screendoor och/eller sk Mura effekt.
även fast PSVR2 har fler pixlar känns upplösningen nästan lägre än Quest 2.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av jolnar:

Testade igår kväll/natt och tidigt på morgonen. Jävlar vilken häftig känsla det är i GT7 och Call of the Mountain men jag har svårt att få bra bild, tycker allt är rätt suddigt, tittar jag t.ex på mina händer i CotM så är det nästan som att jag ser dubbelt, kan liksom inte få bra fokus på dom.

Tittar man på någon som streamar sitt gameplay så är det helt klart bättre skärpa där än vad jag får i mitt headset.

Möjligen kan mina glasögon och synfel bidra till problemet, ska låta barnen som har bra syn testa ikväll och se vad dom tycker.

Mina händer är ganska skarpa på nära håll, däremot så blir världen suddigt på längre håll, känns som om spelkaraktären är närsynt. Har inte testat andra headsets men gissar att det beror på begränsningar i dagens hårdvara,

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Suttit med spasmer i mitt köpfinger nu på morgonen. Kanske borde förbokat.

Men tittar runt och ser att PSVR finns i lager lite överallt. Bara att spatsera in i butik 10min bort.

Är suget för lågt, priset för högt eller fungerar bara lev. kedjan som det skall trots all ovärldsapokalyps?

Funderar att köpa en på lunchen….najs!

Testa, flesta butiker har 30 dagars öppet köp. Själv velar jag lite om jag ska behålla mitt eller inte, hade nog lite för höga förväntningar på upplösningen, allting ingame på längre avstånd än några meter bort ser väldigt suddigt ut.

Avstängd
Skrivet av Boogie:

Mina händer är ganska skarpa på nära håll, däremot så blir världen suddigt på längre håll, känns som om spelkaraktären är närsynt. Har inte testat andra headsets men gissar att det beror på begränsningar i dagens hårdvara,

Det är inte karaktären som är närsynt
Det sitter oled paneler i headsetet, det är större avstånd mellan oled pixlar än LCD.
Det är nått "filter" som gör det lite suddigt för att minimera screendoor.
Sen har du Mura effekten som ligger nästan som ett "film grain" över displayen.
Reprojection orsakar också när du rör på dig att det blir suddigt.
Sonys teknik med reprojection är "sämst i klassen" om man jämför med Meta och Valve.

Kaka på kaka gör kanske att du upplever detta.
Om det är gamebreaking för dig så kan jag iaf säga att det borde vara lite bättre i speö som renderas i native 90 eller 120.

Tyvärr bakslag mef "konsol vr" och oled paneler.
Själv filtrerar min hjärna bort defekter när jag väl spelar, men tittar jag efter det syns det klart.

Jag vill påstå att just nuQuest 2 på PCVR är skarpare än PSVR2
Det värsta är kansle sånt som kan patchas bort också antingen mjukvaran psvr2 men också i spelen själva


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tack för förklaringen Molotov, ska testa ett par spel till, har GT7 på nedladdning. Tänkte först att det var fel på headsetet eller att jag hade det fel på mig, men eftersom händer och andra föremål nära kameran är (nästan) knivskarpa tror jag inte det.

Avstängd
Skrivet av Boogie:

Tack för förklaringen Molotov, ska testa ett par spel till, har GT7 på nedladdning. Tänkte först att det var fel på headsetet eller att jag hade det fel på mig, men eftersom händer och andra föremål nära kameran är (nästan) knivskarpa tror jag inte det.

Jag märkte att jag ibland fick bättre bild bara av att känna själv hur headsetet ska sitta.
Inte gå efter den där setupen när du ser headsetet positionering i förhållande till ögonen.
När den visa OK sitter headsetet varken bekvämt eller ger bra bild för mig.
Så bara försöka justera läget både upp och ner och ipd tills det känns bra.
Eyetrackingen blir inte dålig, annars är det bara köra den setupen (eyetracking) separat


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är inte karaktären som är närsynt
Det sitter oled paneler i headsetet, det är större avstånd mellan oled pixlar än LCD.
Det är nått "filter" som gör det lite suddigt för att minimera screendoor.
Sen har du Mura effekten som ligger nästan som ett "film grain" över displayen.
Reprojection orsakar också när du rör på dig att det blir suddigt.
Sonys teknik med reprojection är "sämst i klassen" om man jämför med Meta och Valve.

Kaka på kaka gör kanske att du upplever detta.
Om det är gamebreaking för dig så kan jag iaf säga att det borde vara lite bättre i speö som renderas i native 90 eller 120.

Tyvärr bakslag mef "konsol vr" och oled paneler.
Själv filtrerar min hjärna bort defekter när jag väl spelar, men tittar jag efter det syns det klart.

Jag vill påstå att just nuQuest 2 på PCVR är skarpare än PSVR2
Det värsta är kansle sånt som kan patchas bort också antingen mjukvaran psvr2 men också i spelen själva

Jättebra förklaring. Jag har läst lite olika recensioner och har märkt att många termer verkar blandas ihop. Men detta klarnade upp allt.
Nackdelen med oled screendoor effekt tror jag väger upp nackdelen med LCD dåliga svärta. Så det är något jag helt enkelt skulle acceptera.
Filtret som täcker maskerar screendoor effekten (myggnätseffekten?) får vi hoppas blir bättre, kanske är bättre att stänga av filtret?
Likaså med repojection, får hoppas mjukvaran mognar.

Vissa klagar på upplösningen, hur är det med den gentemot andra headset?

Avstängd
Skrivet av itsnotme:

Jättebra förklaring. Jag har läst lite olika recensioner och har märkt att många termer verkar blandas ihop. Men detta klarnade upp allt.
Nackdelen med oled screendoor effekt tror jag väger upp nackdelen med LCD dåliga svärta. Så det är något jag helt enkelt skulle acceptera.
Filtret som täcker maskerar screendoor effekten (myggnätseffekten?) får vi hoppas blir bättre, kanske är bättre att stänga av filtret?
Likaså med repojection, får hoppas mjukvaran mognar.

Vissa klagar på upplösningen, hur är det med den gentemot andra headset?

Om jag jämför med Quest 2.
Quest 2 upplevs för mig som högre upplösning då bilden känns skarpare.
Men det har nog att göra med att Quest 2 pixlar är över en mindre yta jämfört med PSVR2 som har större oled paneler och linser.
I headsetet upplevs PSVR2 som lite suddigare (av anledningarna ovan) men mycket bättre färger, ljus och framförallt bättre svärta och något högre FoV


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Enligt Norm på Tested har PSVR2 RGB stripe precis som ettan (se 23:30 här https://youtu.be/Kqq_IWBjXKI ) så det är inte någon gles PenTile-struktur eller liknande på subpixlarna. Kanske att högre FOV gör det värre, samtidigt är ju upplösningen högre än Quest 2.

Svärta i all ära men mura utan vettig korrigering tar bort lite av poängen med OLED då det blir ett sprej-aktigt mönster istället för helt svart. Undrar om det är LCD med mini-LED som är ”gold standard” fram till att micro-LED finns

Medlem
Skrivet av Molotov:

Läst om fler som haft problem likt @maq777 med kontroller där knappar inte fungerar ingame.

Tydligen för att slippa göra en total reset så ska man ta bort alla kontrollbindningar man har.
Det verkar som sådana som har flera kontroller bundna men som kansle inte längre används har detta problem. Tex ps4 kontroller.

Jag har ju bara en ps5 kontroll sen tidigare så för egen del ingen fara. Men kan vara bra att veta om nån fler får problem.

Hade samma problem. Tipsen i tråden fungerade inte tyvärr men efter ett tag hoppade det igång ändå. Jag tror inte det är något fel på kontrollen eftersom den fungerar i menyerna. När jag tittade på kontrollerna så lyste den vänstra spaken blå när jag rörde den men inte den högra. Efter att jag riktat headsetet rakt mot kontrollen och vickat på spaken några ggr så fungerade det. Troligen så kände inte headsetet av att jag höll fingrarna på kontrollen så då registrerades inget i spelen heller. Ett tips är att inte snåla på belysningen. Det är nog boven skulle jag tro.

Medlem

Jag har idag kört mitt första stora PSVR2-pass på ca 2h. Spelade fyra demo (Horizon, RE8, Star Wars & rekindeled). Kändes helt lugnt under passet, men mår fortfarande skit i efterhand. Helt ny på VR så körde på allt max för att testa gränserna. Blir att testa kortare pass på 1h med paus.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

…jahopp nu blev man med PSVR dårå.
Spännande kväll

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag märkte att jag ibland fick bättre bild bara av att känna själv hur headsetet ska sitta.
Inte gå efter den där setupen när du ser headsetet positionering i förhållande till ögonen.
När den visa OK sitter headsetet varken bekvämt eller ger bra bild för mig.
Så bara försöka justera läget både upp och ner och ipd tills det känns bra.
Eyetrackingen blir inte dålig, annars är det bara köra den setupen (eyetracking) separat

Det här! Även jag fick bättre bild när joxade lite själv under COTM. När det kommer till Mura så ser jag det bara när jag står still och inspekterar saker. Men vad är Mura? Är det en effekt av linsvalet eller är det ngt mjukavumässigt som går att patcha bort?

Medlem
Skrivet av John7612:

Det här! Även jag fick bättre bild när joxade lite själv under COTM. När det kommer till Mura så ser jag det bara när jag står still och inspekterar saker. Men vad är Mura? Är det en effekt av linsvalet eller är det ngt mjukavumässigt som går att patcha bort?

Varje pixel i en OLED är en egen ljuskälla och det finns ojämnheter i ljusstyrkan hos dessa, vilket blir ännu mer tydligt när pixlarna är uppblåsta så nära ögonen. Tror mest det syns när det är nära svart snarare än helt kolsvart. Det går att korrigera för mura, Rift CV1 hade något som kallades "spud"

Skriv svar