Virtual Reality - VR Spelnyheter, tips, mm.

Avstängd

Har inte planerat att köpa GT7 men det verkar riktigt bra i VR och man blir sugen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Ni som ska spela GT7, tänker ni göra det med kontrollers, eller har ni ratt och pedaler till era konsoler? Är det en grej för konsolspelare?

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Ni som ska spela GT7, tänker ni göra det med kontrollers, eller har ni ratt och pedaler till era konsoler? Är det en grej för konsolspelare?

Jag är sugen på Thrustmaster T300 och Playseat challenge, men kan inte riktigt bestämma mig.
Jag föredrar arkad racer, men GT7 ser riktigt bra ut.
Borde ju inte vara omöjligt att det kommer någon arkad racer med PSVR2 stöd framöver, speciellt med tanke på hur mycket rattar PSVR2 verkar sälja.

Medlem
Skrivet av Crank:

Bara att börja tanka ner uppdateringen innan jobbet då👍 Har köpt RE7 och ska köpa ett par till spel ikväll, känner inte av någon speltorka. Ska se till så att allt är nerladdat och uppdaterat i god tid innan jag packar upp mitt allra första VR kit

Hoppas att du menar RE8😬

Jag tror att RE8 blir måste ha spelet och GT7 blir det för de som gillar racing sim.

Medlem

Från en som har spelat en del nu på morgonen så kan jag hälsa att han tycker att GT7 i VR är en fenomenal upplevelse, och han kommer ha svårt att gå tillbaka till att spela utan VR. Det känns som ett helt nytt spel. Det enda negativa han hade att säga var att grafiken ju såklart får sig en ganska rejäl smäll, men så är det ju. Tyvärr. Som helhet sätter han dock preliminärt 5/5 hittills.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Avstängd
Skrivet av Balunan:

Från en som har spelat en del nu på morgonen så kan jag hälsa att han tycker att GT7 i VR är en fenomenal upplevelse, och han kommer att svårt att gå tillbaka till att spela utan VR. Det känns som ett helt nytt spel. Det enda negativa han hade att säga var att grafiken ju såklart får sig en ganska rejäl smäll, men så är det ju. Tyvärr. Som helhet sätter han dock preliminärt 5/5 hittills.

På vilket sätt får sig grafiken en smäll?
spelet rullar i 60fps och reprojection till 120, är det där han menar? att det typ blir suddigt? "ghosting, motion blur" är nått som reprojection kan orsaka.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

På vilket sätt får sig grafiken en smäll?
spelet rullar i 60fps och reprojection till 120, är det där han menar? att det typ blir suddigt? "ghosting, motion blur" är nått som reprojection kan orsaka.

Att köra spel i VR är självklart väldigt krävande, du får såklart inte samma grafiska fidelitet som när du spelar GT7 på TV:n då vissa uppoffringar behövs göras för att det ska rulla här. Nej, vi pratar mer modeller och texturer, framförallt vad gäller omgivning och kulisser. Sånt som är på avstånd. Men inredningen och motståndarbilarna ska vara fina.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Avstängd
Skrivet av Balunan:

Att köra spel i VR är självklart väldigt krävande, du får såklart inte samma grafiska fidelitet som när du spelar GT7 på TV:n då vissa uppoffringar behövs göras för att det ska rulla här. Nej, vi pratar mer modeller och texturer, framförallt vad gäller omgivning och kulisser. Sånt som är på avstånd. Men inredningen och motståndarbilarna ska vara fina.

ok, jag tänker ofta är sånt som man endå inte tänker när man spelar i VR men att man får djupet, på så sätt tycker jag att VR-spel alltid ser bättre ut
Visst att jämföra en 2d bild på plattversionen och 2d från VR-versionen då ser man säkert en skillnad, men VR kör ju dessutom med foveated rendering det får 2d bilden att se "än värre ut".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Om 1h så släpps massa fler embargon! 🥳 Så lär dyka upp en del streams då på t.e.x. YouTube.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

John från Digital Foundry tycker att GT7 i VR är ”unbelievable” och “one of the most immersive VR experiences I've encountered to date.” Superlativen haglar.

https://twitter.com/dark1x/status/1627948293765402624?s=46&t=...


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Min har skickats från komplett nu


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Avstängd
Skrivet av Waliant:

Min har skickats från komplett nu

<Uppladdad bildlänk>

Fick uppdatering från postnord att paketet är på väg.
Men lär inte få paketet förens på torsdag.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Hoppas att du menar RE8😬

Jag tror att RE8 blir måste ha spelet och GT7 blir det för de som gillar racing sim.

Jo jag menade RE8 😀. Nu är man som ett litet barn som väntar på jultomten


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Det ska bli kul att läsa era intryck kommande dagarna
Jag riggade upp Playseat challenge med G29 och Buttkicker för första gången på två år för en vecka sen. Körde lite Project Cars 2 och Dirt Rally 2.0 med Quest 2 Link. Alldeles för låg bitrate. I mörker eller regn är det inte ens kul att köra. Skulle ljuga om jag sa att jag inte är sugen på PSVR2 och GT7 just nu!

Avstängd
Skrivet av brunnlake:

Det ska bli kul att läsa era intryck kommande dagarna
Jag riggade upp Playseat challenge med G29 och Buttkicker för första gången på två år för en vecka sen. Körde lite Project Cars 2 och Dirt Rally 2.0 med Quest 2 Link. Alldeles för låg bitrate. I mörker eller regn är det inte ens kul att köra. Skulle ljuga om jag sa att jag inte är sugen på PSVR2 och GT7 just nu!

Du vet väll att du kan öka bitraten med link cable till 500 i oculus debugtool.
Du måste dock sätta allt till default sen om du kör AirLink annars blir det laggfest som ser ut som vatten på ögonen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Du vet väll att du kan öka bitraten med link cable till 500 i oculus debugtool.
Du måste dock sätta allt till default sen om du kör AirLink annars blir det laggfest som ser ut som vatten på ögonen

Yes sir! Tror inte jag såg nån förbättring över 350 men det gjorde stor skillnad.

Medlem
Skrivet av brunnlake:

Det ska bli kul att läsa era intryck kommande dagarna
Jag riggade upp Playseat challenge med G29 och Buttkicker för första gången på två år för en vecka sen. Körde lite Project Cars 2 och Dirt Rally 2.0 med Quest 2 Link. Alldeles för låg bitrate. I mörker eller regn är det inte ens kul att köra. Skulle ljuga om jag sa att jag inte är sugen på PSVR2 och GT7 just nu!

Ok är quest 2 så kass? Komprimeringen syns även vid högre värden? Jag kör med rift s och det fungerar även om man givetvis alltid önskar bättre skärpa.

Kan va ett budgetalternativ har ju mer än bara ett lir att välja på med pc även om gt 7 nog är väldans mys i vr

Medlem
Skrivet av Shodan:

Ok är quest 2 så kass? Komprimeringen syns även vid högre värden? Jag kör med rift s och det fungerar även om man givetvis alltid önskar bättre skärpa.

Kan va ett budgetalternativ har ju mer än bara ett lir att välja på med pc även om gt 7 nog är väldans mys i vr

Helt ärligt är det egentligen bara just Dirt Rally 2.0 som jag har stora problem. Och det verkar inte vara exklusivt för Quest+Link. tex Half-Life: Alyx ser väldigt bra ut tycker jag men man märker av komprimeringen ifall man vill märka av den

Avstängd

2 Nya spel utannonserade.

Another Fisherman’s Tale - PCVR / Quest / PSVR2
Upp följare till A Fishermans Tale som var ett trevligt pussel spel med berättelse

_____

I Expect You To Die 3 - PCVR / Quest
Pussel/escape room, båda föregående spel rekommenderas


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Grymt. I Expect you to die 1 och 2 är jättebra Konstigt att det inte stod med PSVR i videon?

Avstängd

Video som ger lite tips på inställningar på PSVR2.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Medlem

Petter Hegewall på GR är mäkta imponerad över GT7 VR.

”… det näst bästa jag spelat i VR efter Half-Life: Alyx, någonsin."

Jag plockar upp mitt PSVR2 om ca. två timmar! Hype!


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Komplett skickade utan ytterbox. Känns ju sådär.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Avstängd

Fick också min idag


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Precis hämtat ut min.

Inte den bästa upplevelsen so far. Skulle spela Call of the Mountain. Fastnar direkt på en skärm där jag ska trycka X men högra handens knappar funkar inte... Men knapparna funkar ute i menyn. Någon som har samma problem?

Avstängd

Första intryck PSVR2.
Jag har bara hunnit teata Re village och kört turtorial och shooting range.
Blir mer imorgon.

Headsetet känns lätt men plastigt.
Tycker inte headsetet sitter optimalt, känns som linserna trycker på lite näsan för mig när jag ställer in rätt ipd, det går att fin justera med placeringen så det funkar. Är inte heller så stort fan av halostrap, gillar mer "skidglasögon" stilen.

Bildmässigt och det är här jag är mest besviken.
Mura visar sig tydligt på mörka färger, som det finns gott om i Re. Personligen så filtrerar min hjärna bort sånt när jag spelar och tänker på annat precis som det tidigare gjorde med screendoor.
Men störata problemet är reprojection som syns tydligt i Re village.
Reprojection betyder att spelet renderas i 60hz med visas i 120. Dvs en massa fakeframes.
Detta gör att spelet flyter men bilden blir suddig och ghosting uppstår i rörelse.
Inte hela världen men den är där ständigt och nybörjare kan börka må dåligt av det. Så varningens finger där om du är ny, tat försiktigt i början.
Det som var bra var svärtan och kontrollerna 👌

Imorgon ska jag prova Horizon som är betydligt färggladare spel.

Kanske lät negativ men jag är positivt inställd, jag ångrar inte mitt köp men det var inte så bra som jag hoppats/trodde först, det är inget revolutionerande förutom möjligtvis hur kontrollerna kändes. Det visar sig att haptic feedback gjordes för VR så perfekt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av maq777:

Precis hämtat ut min.

Inte den bästa upplevelsen so far. Skulle spela Call of the Mountain. Fastnar direkt på en skärm där jag ska trycka X men högra handens knappar funkar inte... Men knapparna funkar ute i menyn. Någon som har samma problem?

Samma problem inne i Rez. Är min enhet sönder?!?! Går det kalibrera om kontrollerna eller ngt?

Avstängd
Skrivet av maq777:

Samma problem inne i Rez. Är min enhet sönder?!?! Går det kalibrera om kontrollerna eller ngt?

Inget svar men låter konstigt att en knapp inte fungerar i spel men ute i menyerna.
Inte familjär med PS5 men kan man avbinda kontroller och binda igen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Inget svar men låter konstigt att en knapp inte fungerar i spel men ute i menyerna.
Inte familjär med PS5 men kan man avbinda kontroller och binda igen

Vet inte. Skulle verkligen vilja pröva det. Ngt PS5 proffs som vet om man kan ta bort parningen till kontrollen och försöka igen.

Samma problem med RE Village för övrigt. Men allt funkar fin fint ute i PS5ans menyer...

Skriv svar