Rapport: Switch Pro verkar ha varit "riktig", men lades ner

Medlem
Medlem

Najs med lite klassiskt plattformtjafs istället för fåny och mikromjuk


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Det är lag på att sammanfatta, med egna tankar, när man länkar en video.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Gen
Medlem
Skrivet av anon_332911:

Vad är detta för aningslös historieomskrivning. Före Wii var Nintendo alltid on-par med sina konkurrenter och till och med lite svettigare hårdvara än andra ibland. En Switch Pro tycker jag inte behövs, snarare att man optimerar bättre och tänker efter lite hur man prioriterar sett till vilka spel som "passar till formatet".

Känns snarare som att man kramat ur den sista droppen från det där 20nm chippet (eller 16nm som den uppdaterades till mycket senare). Det togs många genvägar med spel som Witcher 3 eller Doom och det går inte att ta hur många genvägar som helst.

Skrivet av anon_119148:

Problemet blir väl framförallt när man bara jämför konsolernas prestanda och blundar för faktumet att Switchen har inbyggd skärm och batteri och är designat att både fungera på bussen och i vardagsrummet.

...vilket också är dess nackdel. ~720p (som det ofta blir på det som inte är indie) är extremt pixligt på en stor TV, även med AA.

Medlem
Skrivet av Brona:

Aningslös historienomskrivning? Jag tror vi har växt upp på lite olika tidpunkter Sonic kom ju till bara för att Sega hade kraftfullare hårdvara och behövde ett spel för att visa det. Det hade bokstavligen inte gått att köra på en SNES. Nintendo var för guds tvungna att trycka i en extra processor i SNES kassetterna för att kunna hänga med xD Och det säger jag som varit en Nintendo fanboy av stora mått. Nej kraftfull hårdvara har aldrig varit Nintendos grej och det finns inget som tyder på att det kommer att ändras. Men deras strategi har ju fungerat så varför ändra på det? Ingen har varit i branschen längre än Nintendo så nåt rätt gör dom.

Vill du veta varför dom hypea blast processing? för det var det enda dom kunde, allt annat var sämre.

https://nerdbacon.com/super-nintendo-vs-sega-genesis-specs/

Medlem
Skrivet av Molotov:

Då återstår det att se om ens digitala köp på Switchen följer med till nästa konsol.
Troligtvis inte, det är Nintendo vi pratar om, därför man helt gått över till Steam Deck

Som tur var har jag valt att enbart köpa fysiska spel på Nintendo switch.

Mest troligt borde de fysiska fungera på nästa Nintendo konsol om det följer Nintendos mönster.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Tänk om nästa switch blir, Nintendo Ray.

En Switch liknande konsol med Oled och HDR skärm där alla nya spel har möjlighet att slå på HDR funktion, naturligtvis 4k liknande bildkvalité i dockat tillstånd.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Som tur var har jag valt att enbart köpa fysiska spel på Nintendo switch.

Mest troligt borde de fysiska fungera på nästa Nintendo konsol om det följer Nintendos mönster.

jo jag har köpt fysiskt när det går.
Dom flesta spel finns dock inte fysiskt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Brona:

Nintendo har alltid släppt svag hårdvara. Ända tillbaka till 80-talet där var NES var underpresterande speciellt dess även för tiden svaga processor. Det ligger helt enkelt inte i Nintendos DNA att släppa kraftfull eller ens medelkraftfull hårdvara. Ett tips är att sluta vänta för det har inte hänt på 40 år och det kommer förmodligen inte att hända.

Fast Gamecube var stark för sin tid, och otroligt prisvärd.

Sen var det ändå dom snyggaste spelen som spelades på Nintendo 64, trots klen processor och användande av spelkassetter.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Fast Gamecube var stark för sin tid, och otroligt prisvärd.

Sen var det ändå dom snyggaste spelen som spelades på Nintendo 64, trots klen processor och användande av spelkassetter.

SNES var stark för sin tid, N64 var stark för sin tid, GameCube var stark för sin tid... Och när NES:en kom ut fanns det inte direkt någon konkurrens att tala om så den behövde verkligen inte vara mer än vad den var på den tiden. Detta att Nintendo "alltid" skulle ha släppt mycket svagare hårdvara än de direkta konkurrenterna stämmer bara inte. Det stämmer inte. Spelhistorierevisionism är vad det är.

Men varifrån kommer denna historierevisionism egentligen? Är det från folk som inte var med på den tiden för att de var för unga eller inte ens födda då eller är det från folk som helt enkelt minns fel eller inte alls hängde med? Som flera redan påpekat var detta att inte direkt konkurrera med i stort sett jämnstark hårdvara något som Nintendo först började med i och med Wii. Denna kom ut 2006. Så fram till dess, mellan 1985-2006 så i över 20 års tid, så konkurrerade Nintendo i allra högsta grad på hårdvarufronten med både Sega och Sony.

Medlem

Deras nästa konsol behöver verkligen ordentligt online/multiplayer-läge. Minst lika bra som på Xbox och Playstation. Utan krav på att ha mobil för att prata med andra.

DS och 3ds hade sjukt bra spelbibliotek. Räknar man bort portade spel och indiespel som redan finns på Xbox, Playstation och Steam är det inte mycket kvar på Switch.

Ny konsol från Nintendo hade behövts redan i förrgår.

Vill man inte spela Mario, Zelda och Pokemon är det bättre köpa Steam deck om det är bärbart som tilltalar en.

Nintendo är spelvärldens Apple. De kan släppa precis vad som helst till överpris. Fansen tokhyllar det oavsett.

Medlem
Skrivet av Mortyman:

SNES var stark för sin tid, N64 var stark för sin tid, GameCube var stark för sin tid... Och när NES:en kom ut fanns det inte direkt någon konkurrens att tala om så den behövde verkligen inte vara mer än vad den var på den tiden. Detta att Nintendo "alltid" skulle ha släppt mycket svagare hårdvara än de direkta konkurrenterna stämmer bara inte. Det stämmer inte. Spelhistorierevisionism är vad det är.

Men varifrån kommer denna historierevisionism egentligen? Är det från folk som inte var med på den tiden för att de var för unga eller inte ens födda då eller är det från folk som helt enkelt minns fel eller inte alls hängde med? Som flera redan påpekat var detta att inte direkt konkurrera med i stort sett jämnstark hårdvara något som Nintendo först började med i och med Wii. Denna kom ut 2006. Så fram till dess, mellan 1985-2006 så i över 20 års tid, så konkurrerade Nintendo i allra högsta grad på hårdvarufronten med både Sega och Sony.

Jag delar givetvis din uppfattning. Själv har jag ägt alla Nintendos konsoler, med undantag för Virtual Boy.

Nintendo Wii var dock aldrig konsolen för mig, för mycket rörelse för min del och alldeles för låg prestanda (trimmad Gamecube som bäst). Sen är det svårt att klaga på inriktningen , då Wii fortfarande är Nintendos bäst säljande konsol på stationär front. Och hade, mycket på grund av sin prestanda ett mycket attraktivt pris (2500 kr).

Många verkar ha glömt att Nintendo Gamecube var starkare än Playstation 2 när den kom. Sen är jag nog glad över att Nintendo inte vill konkurrera med Sony eller Microsoft om prestanda, då det blir för mycket ”same same”.

ZF
Medlem
Skrivet av Arcadia:

Förklara för mig då mina herrar, varför Sega kände sig tvungna att stoppa in ett SVP-chipp i Virtua Racing om de till skillnad från Nintendo inte behövde såna extrachip till kraftfulla Mega Drive.

Ingen av maskinerna hade hårdvarustöd för 3D. Men jag tror allt att det finns fler spel som ändå försökte "3D" utan externa chip på Megadriven.

Sen kanske det inte alltid var en särskilt bra idé.

Skrivet av lonian:

Som tur var har jag valt att enbart köpa fysiska spel på Nintendo switch.

Mest troligt borde de fysiska fungera på nästa Nintendo konsol om det följer Nintendos mönster.

Fast det mönstret finns ju bara på DS i princip. Och även där suddades det gradvis ut, för att försvinna i sanden så att säga.

Men visst, det är kanske lite rimligare nu än då att förvänta sig att samma fysiska format kan återanvändas.

Skrivet av mh76:

Deras nästa konsol behöver verkligen ordentligt online/multiplayer-läge. Minst lika bra som på Xbox och Playstation. Utan krav på att ha mobil för att prata med andra.

Fast det beror nog inte särskilt mycket på maskinens brister. Nintendo vill helt enkelt inte ta ansvar för användare.

Var säkert mycket därför allt åter blev krångligare och anonymare efter WiiU. De fick säkert extra kalla fötter av den administrativa tyngden där.

Medlem
Skrivet av ZF:

Fast det mönstret finns ju bara på DS i princip. Och även där suddades det gradvis ut, för att försvinna i sanden så att säga.

Men visst, det är kanske lite rimligare nu än då att förvänta sig att samma fysiska format kan återanvändas.

Gameboy gick att spela på Gameboy advance. Gameboy Advance gick att spela på Nintendo Ds. Nintedo DS gick att spela på 3DS.
Gamecube gick att spela på Wii. Wii gick att spela på Wii U.

Jag förväntar mig att kunna spela Switch på nästa konsol.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av mh76:

Deras nästa konsol behöver verkligen ordentligt online/multiplayer-läge. Minst lika bra som på Xbox och Playstation. Utan krav på att ha mobil för att prata med andra.

Personligen har jag noll intresse att sitta online och spela multiplayer spel och skrika i ett headset eller slänga iväg chat meddelanden.

Jag hoppas mer att Nintendo satsar på singelplayer och co-op spel med split screen och slutar med online prenumerationsmodeller.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

ZF
Medlem
Skrivet av lonian:

Gameboy gick att spela på Gameboy advance. Gameboy Advance gick att spela på Nintendo Ds. Nintedo DS gick att spela på 3DS.
Gamecube gick att spela på Wii. Wii gick att spela på Wii U.

Jag förväntar mig att kunna spela Switch på nästa konsol.

Ja, men det är ju trots allt maskiner i samma serie, och ändå har det bara kortvarigt och delvis varit kompatibilitet.

GBA gick till exempel bara att spela på DS från början. Så dess kompatibilitet blev ju lika meningslös som med PS3. Sen med nya DS gick istället inte alla spel längre att köra på gamla DS.

Samma mönster upprepades stationärt på de få maskiner som hade det alls. Wii kunde spela GC, men bara i början. Sen gick det inte heller att spela VC på nyare Wii. För att spela Wii på WiiU krävdes extra hårdvara.

Döper de maskinen till New Switch eller liknande kanske det går att räkna med någon form av kontinuitet, ett tag.

Så tills de presenterar ett namn på nästa generation ser jag inte varför man skulle kunna förvänta sig något alls.

Medlem
Skrivet av anon_332911:

Och hur var det med prestandan hos Atari, SNK, Commodore, Coleco, 3DO, NEC osv osv då? Vad hade de för fördelar eller nackdelar som definierade hur prestanda-ointresserade alla de andra var? Hur skulle det gå att rulla ut de tunga N64 spelen på PS1 och Saturn? Eller var de överlägsna bara för de kunde spela upp videoklipp? Vem av Sony och Sega var mest ointresserade av grafik då? För de var också bra på olika grejer.

Men som sagt.....on par.

Jag hade en Turbo Grafix 16 och den var grafik mässigt likt Sega Nintendo men hade spelen på kassetter i visit korts format som var delat både på den portabla eller hemma konsolen.

Inaktiv
Skrivet av Ducci:

Jag hade en Turbo Grafix 16 och den var grafik mässigt likt Sega Nintendo men hade spelen på kassetter i visit korts format som var delat både på den portabla eller hemma konsolen.

Lite som Master System (till viss del) hade vill jag minnas, formfaktorn alltså.

Medlem
Skrivet av Brona:

Aningslös historienomskrivning? Jag tror vi har växt upp på lite olika tidpunkter Sonic kom ju till bara för att Sega hade kraftfullare hårdvara och behövde ett spel för att visa det. Det hade bokstavligen inte gått att köra på en SNES. Nintendo var för guds tvungna att trycka i en extra processor i SNES kassetterna för att kunna hänga med xD Och det säger jag som varit en Nintendo fanboy av stora mått. Nej kraftfull hårdvara har aldrig varit Nintendos grej och det finns inget som tyder på att det kommer att ändras. Men deras strategi har ju fungerat så varför ändra på det? Ingen har varit i branschen längre än Nintendo så nåt rätt gör dom.

Skrivet av Ducci:

Det är inte så jag minns den tiden Segas Konsoler var alltid lite vassare än Nintendo, Sega hade fler färger och bättre ljud.
Nintendo kom ikapp med boosters till konsol och spel genom att introducera FX chip och extra minne osv.
Så minns jag, men det är unga minnen jag kan ha fel.

Men jag minns Nintendo som bästa 8-bitarn för att flest kompisar hade den maskinen och spel byte i plugget gjorde den till den bästa maskinen.

Skrivet av Arcadia:

Förklara för mig då mina herrar, varför Sega kände sig tvungna att stoppa in ett SVP-chipp i Virtua Racing om de till skillnad från Nintendo inte behövde såna extrachip till kraftfulla Mega Drive.

Detta förekom redan under NES-eran, MEN komiskt att du nämner just SEGA. Ehhh… Mega-CD och SEGA 32X? Stackars Mega Drive, byggde ju på den från alla håll och kanter.

Medlem
Skrivet av ZF:

Ja, men det är ju trots allt maskiner i samma serie, och ändå har det bara kortvarigt och delvis varit kompatibilitet.

GBA gick till exempel bara att spela på DS från början. Så dess kompatibilitet blev ju lika meningslös som med PS3. Sen med nya DS gick istället inte alla spel längre att köra på gamla DS.

Samma mönster upprepades stationärt på de få maskiner som hade det alls. Wii kunde spela GC, men bara i början. Sen gick det inte heller att spela VC på nyare Wii. För att spela Wii på WiiU krävdes extra hårdvara.

Döper de maskinen till New Switch eller liknande kanske det går att räkna med någon form av kontinuitet, ett tag.

Så tills de presenterar ett namn på nästa generation ser jag inte varför man skulle kunna förvänta sig något alls.

Men herregud, varför inte det? Det vore faktiskt fullständigt idiotiskt om alla fysiska spel som släppts på Switch inte kommer över till nästa konsol. Så har det som jag påpekat skett om och om igen. Du säger till en början, ja men då behöver man bara köpa release konsolen om så skulle vara att de matar bort det i efterkommande konsoler. Och det förstår man ju att Nintendo på något vis vill koppla bort den förra generationen med att stänga bort stödet, för då kan de återsläppa samma spel hundra gånger men just vid generationsskifte så har dom väldigt många gånger hjälpt övergången genom att handhålla möjligheten att folk kan fortsätta spela dom spel dom äger.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

ZF
Medlem
Skrivet av PGR1985:

Detta förekom redan under NES-eran, MEN komiskt att du nämner just SEGA. Ehhh… Mega-CD och SEGA 32X? Stackars Mega Drive, byggde ju på den från alla håll och kanter.

Ombonat ju!

Ja, innan generationen med PS/Saturn så var det vanligare än inte med LEGO-bygge på maskinerna. Till och med NES hade ju en hel del, även om det mesta till efteföljarna stannade på alfastadiet. Och de konstigaste påhitten stannade i Japan för Nintendo.

Och på tal om så, var NEC ungefär i samma nivå av svårighetsgrad på konsolpusslet som SEGA tror jag.

ZF
Medlem
Skrivet av lonian:

Men herregud, varför inte det? Det vore faktiskt fullständigt idiotiskt om alla fysiska spel som släppts på Switch inte kommer över till nästa konsol. Så har det som jag påpekat skett om och om igen. Du säger till en början, ja men då behöver man bara köpa release konsolen om så skulle vara att de matar bort det i efterkommande konsoler. Och det förstår man ju att Nintendo på något vis vill koppla bort den förra generationen med att stänga bort stödet, för då kan de återsläppa samma spel hundra gånger men just vid generationsskifte så har dom väldigt många gånger hjälpt övergången genom att handhålla möjligheten att folk kan fortsätta spela dom spel dom äger.

Är ganska säker på att Nintendo inte kommer ha något alls emot att släppa MK8 igen.

Men ja, utfasningen är ju just det som gör det extra poänglöst ur retro eller bevarande eller vad man nu vill. Behåll den gamla maskinen helt enkelt.

När jag skaffade PS3 och kunde spela PS2 på den var det såklart toppen, inget behov av en PS2 längre så den såldes.

PlattTV krävde dessutom en nästan HDMI på den tiden, (och gör nu så igen när kontakterna försvunnit..) så äkta PS2 var inget kul att ha med ändå.

Men vad händer då när PS3 börjar låta som ett Cessna och man vill byta upp sig samt spara 100w med senaste modellen som kapat funktionen. Jo just det, man får se till att likförbaskat ha en PS2, igen.

Eller snarare flera stycken eftersom inte ens de lever för evigt. Men garanterat längre än en bakåtkompatibel PS3.

Och det kommer ju knappast vara annorlunda på Switch 2 eller vad det nu blir. DS-spelare bytte ju inte förvånande extra glatt upp sig varenda gång skärmen blev 3D, eller RAM växte några mm, eller en ny färg med en Pokémon kom.

Hur kul var då en gammal ny modell. När man lika gärna kunde ha sparat originalet och sparat sig en hel massa besvär. Kanske i Switch fall med att föra över sina sparfiler, som nu är fast i uppgraderingsträsket. "Va, nergradera? Det går inte då wifin är borttagen i en säkerhetspatch."

Ja, alla prioriterar olika. Men historien har åtminstone visat klart vad företagen antar är den vanligaste prioriteringen.

Jag har gärna fel i den här frågan. Liksom jag önskar jag inte haft fel alla tidigare gånger jag räknade med en meningsfullt retroarv i maskiner också.

Men i Switch fall så är det åtminstone väl att emuleringen verkar gått snabbt framåt. Då är man bortom att behöva bry sig om ett företag vill spara några mm eller ett par kronor på en kontakt.

Medlem
Skrivet av Brona:

Sonic kom ju till bara för att Sega hade kraftfullare hårdvara och behövde ett spel för att visa det. Det hade bokstavligen inte gått att köra på en SNES.

Det var det Sega ville att du skulle tro, ja. Men för ungefär två år sen motbevisades det en gång för alla: https://forums.nesdev.org/viewtopic.php?t=20638

Sonic är nu äntligen portat till SNES och fungerar perfekt i 60FPS. Den använder sig inte ens av några extra processorer, utan körs enbart på SNES:en själv. Har själv personligen bekräftat detta genom att köra det på min gamla SNES.

Medlem
Skrivet av anon_332911:

Ja du igår eller? Här är en tanke: Att något är mera kraftfullt gör inte allt annat "inte kraftfullt". Särskilt inte förr i tiden då olika hårdvara var bra (och dåliga) på olika saker. De var fortfarande i samma tid hårdvarumässigt. Wii var första gången Nintendo medvetet valde att inte göra ett generationshopp. En kan dra samma "hade inte gått att köra på en" om alla konsoler, äv. NES/SNES/N64/GC spel på andras konsoler.

Går fanemig säga samma sak idag.

För du tycker även då att XBSX inte är kraftfull för att PS5 har en Sonic-snabb SSD och designat spel kring det? För de kan ju inte vara rätt on-par med varandra i övrigt, trots att någonting kanske lutar hit eller dit?

Jag är för gammal för sånt här diskussioner. Jag är det du tror och tycker det du tror att jag tycker. Du har rätt i allt du säger. Gott nytt år

Medlem
Skrivet av fzusr:

Det var det Sega ville att du skulle tro, ja.

De lurifaxarna!


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av lonian:

Personligen har jag noll intresse att sitta online och spela multiplayer spel och skrika i ett headset eller slänga iväg chat meddelanden.

Jag hoppas mer att Nintendo satsar på singelplayer och co-op spel med split screen och slutar med online prenumerationsmodeller.

Man kan spela online/multiplayer utan att skrika i ett headset (varför man nu skulle göra en sådan sak) eller chatta via text. Man kan helt enkelt bara spela.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av lonian:

Gameboy gick att spela på Gameboy advance. Gameboy Advance gick att spela på Nintendo Ds. Nintedo DS gick att spela på 3DS.
Gamecube gick att spela på Wii. Wii gick att spela på Wii U.

Jag förväntar mig att kunna spela Switch på nästa konsol.

Men Wii U gick inte att spela på Switch. Det var lukrativt för Nintendo då dem kunde släppa om spel. Och alla köpte ju en Switch ändå.

Nu tror jag att deras nästa konsol är en bättre variant av Switch, alldeles oavsett vad rykten säger, och då bör den vara bakåtkompatibel. Om inget annat så talar Nintendo online för det, att alla ens digitala spel skulle bli värdelösa på nästa konsol hade varit galet. Även om dem har gjort så tidigare.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

ZF
Medlem
Skrivet av fzusr:

Det var det Sega ville att du skulle tro, ja. Men för ungefär två år sen motbevisades det en gång för alla: https://forums.nesdev.org/viewtopic.php?t=20638

Sonic är nu äntligen portat till SNES och fungerar perfekt i 60FPS. Den använder sig inte ens av några extra processorer, utan körs enbart på SNES:en själv. Har själv personligen bekräftat detta genom att köra det på min gamla SNES.

Nja alltså..?

Det framgår ju redan i den tråden att.

1. Det är bara en väldigt liten del av spelet.

2. Den lilla delen har buggar.

3. Bossar var för besvärligt att göra.

Så det där säger ju inte särkilt mycket egentligen annat än vi redan sett på den tiden utvecklare hellre gjorde helt olika spel till SNES och Megadrive än att få samma att funka på båda.

Förutom bossar, som är enorma i Sonic, vill man ju gärna se hur det skulle ut på casino eller aqua-banorna också.

Nästan allt går såklart att göra för den som envisas.bmen frågan är när det slutar vara värt besväret. Finns även en del videos där en utvecklare förklarar hur de gjorde saker på Megadriven som bara SNES skulle klara av.

Skrivet av Freakon:

Men Wii U gick inte att spela på Switch. Det var lukrativt för Nintendo då dem kunde släppa om spel. Och alla köpte ju en Switch ändå.

Nu tror jag att deras nästa konsol är en bättre variant av Switch, alldeles oavsett vad rykten säger, och då bör den vara bakåtkompatibel. Om inget annat så talar Nintendo online för det, att alla ens digitala spel skulle bli värdelösa på nästa konsol hade varit galet. Även om dem har gjort så tidigare.

Ja, förutsättningen för allt är just det alla räknat med. Samma sak igen.

Men med tanke på att det inte gick så bra sist Nintendo försökte med mer av samma efter en rejäl framgångskurva (WiiU) för andra gången, så kanske det är lika sannolikt att de försöker fånga nästa trend istället för att undvika tredje gången gilt med den nu rejält marknadssaturerade Switchen.

Och vad är den trenden nu. VR?

Eller kan man kanske kalla det "Switch U" då..?

Medlem

Det finns flera bra dokumentärer om ämnet, men för att förstå varför Nintendo valde sin affärs strategi bör man känna till Ataris rise and fall och hur det nästan dödade allt som hette TV-spel.
(Netflix har några bra Dokumentärer i ämnet)
Därav namnet entertainment system & master system, marknaden var väldigt osäker under den tiden och TV-spel Video-games hade dålig klang på grund av Atari.
Bergsala har gjort en fantastiskt distribution arbete med Nintendo i Sverige medans Segas Svenska distributör såg det som en leksak i princip skötte det hela väldigt dåligt.
Sega i USA var super stort och hade en stark distributör som verkligen tävlade med Nintendo, reklam osv.
Jag tror att ens uppfattning om vad som var bäst kan vara starkt färgat av var man växte upp.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Men Wii U gick inte att spela på Switch. Det var lukrativt för Nintendo då dem kunde släppa om spel. Och alla köpte ju en Switch ändå.

Nu tror jag att deras nästa konsol är en bättre variant av Switch, alldeles oavsett vad rykten säger, och då bör den vara bakåtkompatibel. Om inget annat så talar Nintendo online för det, att alla ens digitala spel skulle bli värdelösa på nästa konsol hade varit galet. Även om dem har gjort så tidigare.

Stämmer bra, men Switch hade ju en helt annan media än Wii U. Stort skillnad på skiva och kassett.

Vet att Nintendo gjorde försök redan med SNES att få den kompatibel med NES, detta misslyckandes dock. Ryktas ju att det var en av anledningarna till att den släpptes så pass sent.

123
Skriv svar