Rea i Playstation-butiken - upp till 75 procent rabatt

Robot
Rea i Playstation-butiken - upp till 75 procent rabatt
Medlem

Gotham Knights sjönk snabbt

Medlem

Att Elden ring efter 30% rea kostar 517 kr för en digital kopia sammanfattar väl hur sjuk prissättningen faktiskt är.

Man får ingenting utöver en licens för att ladda ner och spela spelet. Ingen box. Inget fodral. Ingen manual.

Ingenting.

Man riskerar samtidigt att tappa sitt ägarskap vid nedläggning av tjänst, likt hur det blev med Wii Shop.

En snabb googling ger följande resultat:

Betydligt lägre pris för en fysisk kopia ink frakt. Man kan spela och sälja vidare alternativt sälja exemplaret vid behov.

Att få spel är kompletta på skiva är ett faktum, med day 1 patcher och liknande. I vissa fall så får man inte ens spelet på skivan utan endast möjligheten att ladda ner spelet.

Mycket tråkig utveckling.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

ZF
Medlem

Ja, att slippa gå tio meter mellan hyllan och maskinen har en rejäl lyxskatt.

Men det kanske bara är bra. För man får ju byta spel minst 500 gånger enbart för att bli av med janssonen och ölen igen.

Go Jul på er!

Medlem
Skrivet av Freakon:

Att Elden ring efter 30% rea kostar 517 kr för en digital kopia sammanfattar väl hur sjuk prissättningen faktiskt är.

Man får ingenting utöver en licens för att ladda ner och spela spelet. Ingen box. Inget fodral. Ingen manual.

Ingenting.

Man riskerar samtidigt att tappa sitt ägarskap vid nedläggning av tjänst, likt hur det blev med Wii Shop.

En snabb googling ger följande resultat:

<Uppladdad bildlänk>

Betydligt lägre pris för en fysisk kopia ink frakt. Man kan spela och sälja vidare alternativt sälja exemplaret vid behov.

Att få spel är kompletta på skiva är ett faktum, med day 1 patcher och liknande. I vissa fall så får man inte ens spelet på skivan utan endast möjligheten att ladda ner spelet.

Mycket tråkig utveckling.

Det roligaste är folk som inte förutsåg detta när de valde att spara ett par hundralappar med PS5 Digital. Lycka till med en "digital framtid" där en aktör har monopol på all försäljning.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Det roligaste är folk som inte förutsåg detta när de valde att spara ett par hundralappar med PS5 Digital. Lycka till med en "digital framtid" där en aktör har monopol på all försäljning.

Det är inte exklusivt för Playstation, det är precis samma skräp både på PC och Xbox.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Elden ring 517:- Tack sony! Dunderrea!

Älskar att Sonic frontiers är billigare fysiskt , tror att det går för 349 om man kollar prisjakt haha

Medlem

Gör inte detta till ett töntigt plattformskrig, det är precis samma sak på alla plattformar som erbjuder digitala kopior.

Xbox:

Steam:


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det är inte exklusivt för Playstation, det är precis samma skräp både på PC och Xbox.

Vet inte hur det är med Xbox men Steam (som exempel) är inte exklusiv återförsäljare av Steamnycklar på PC, därav har Elden Ring funnits tillgängligt för runt €40 under stora delar av året snarare än att man behövde sitta och vänta tills det prissänktes i Steambutiken först nu.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Vet inte hur det är med Xbox men Steam (som exempel) är inte exklusiv återförsäljare av Steamnycklar på PC, därav har Elden Ring funnits tillgängligt för runt €40 under stora delar av året snarare än att man behövde sitta och vänta tills det prissänktes i Steambutiken först nu.

Okej, jättebra att det är så.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Eftersom jag sällan spelar numera sålde jag mitt PS5 för 1.5 år sen, men sen köpte jag ett begagnat PS4 för att kunna spela ibland. Men grisen som sålde det till mig berättade inte att skivläsaren inte fungerar så jag är fast till att köpa spelen för dessa löjliga priser.

Medlem

Absolut sinnessjuka priser på digitala spel. Insane..
Köper bara fysiskt till konsol. På PC vlir det bara digitalt då det är standard sedan länge, plus att man har många olika butiker/återförsäljare att köpa från.

Skrivet av Freakon:

Det är inte exklusivt för Playstation, det är precis samma skräp både på PC och Xbox.

Det som är bra med PC är dock att man kan handla en billig Steam, Uplay, EPiC, EA nyckel via 3e partssidor vilket jag oftast gör.
________
EDiT ::::: Ser att Kebbe kommenterat detta redan..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

500 kr är inte direkt rea.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det är inte exklusivt för Playstation, det är precis samma skräp både på PC och Xbox.

Skrivet av Freakon:

Gör inte detta till ett töntigt plattformskrig, det är precis samma sak på alla plattformar som erbjuder digitala kopior.

Xbox:

<Uppladdad bildlänk>

Steam:

<Uppladdad bildlänk>

Vet inte om ni bara trollar eller inte men på Playstation är du fast att köpa via Sony vilket du inte är på xbox och PC. Finns massor av butiker att handla ifrån.

Medlem

Sanslöst att kalla det en REA.

Synd att FZ inte ens nämner att vissa spel finns billigare på annat ställe, eller någon form av kritik?


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem
Skrivet av Jozo:

Gotham Knights sjönk snabbt

Blir ju så när man gör ett dåligt spel. Jag väntar tills det kommer på PS+. Verkligen inget spel jag kommer köpa.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Vet inte om ni bara trollar eller inte men på Playstation är du fast att köpa via Sony vilket du inte är på xbox och PC. Finns massor av butiker att handla ifrån.

Det är inte speciellt svårt. Samtliga digitala butiker har väldigt höga priser oavsett plattform.

Att där finns alternativ till dessa butiker på olika plattformar är kanon, men det förändrar inte faktumet ovan.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Testpilot

Det roligaste är väl att de kallar det för januari-rea redan nu

Skrivet av pskjonte:

Sanslöst att kalla det en REA.

Synd att FZ inte ens nämner att vissa spel finns billigare på annat ställe, eller någon form av kritik?

Fast nu gäller det ju PS-storen. Att det sen är billigare på skiva är nog de flesta medvetna om.

Medlem

Gäller rabatten för playstation plus-abonnemanget bara nya kunder? Jag lyckas inte få det rabatterade priset varken genom ps5 eller webben.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det är inte speciellt svårt. Samtliga digitala butiker har väldigt höga priser oavsett plattform.

Att där finns alternativ till dessa butiker på olika plattformar är kanon, men det förändrar inte faktumet ovan.

Om en plattform har digitala butiker med lägre priser så har inte samtliga digitala butiker "väldigt höga priser".

Tycker exempelvis att €35 är ett ganska bra reapris för Elden Ring och en märkbar skillnad mot ett "reapris" på 500kr.

Medlem
Skrivet av pskjonte:

Sanslöst att kalla det en REA.

Synd att FZ inte ens nämner att vissa spel finns billigare på annat ställe, eller någon form av kritik?

Tycker det finns flera lite äldre spel som är nedsatta ganska kraftigt. Fyndade t.ex. Dishonored 2 för 41 kronor.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det är inte speciellt svårt. Samtliga digitala butiker har väldigt höga priser oavsett plattform.

Att där finns alternativ till dessa butiker på olika plattformar är kanon, men det förändrar inte faktumet ovan.

Men du skämtar väl? Det är nästan alltid billigare digitalt än fysiskt på PC,

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Men du skämtar väl? Det är nästan alltid billigare digitalt än fysiskt på PC,

Direkt vid släpp så brukar det ofta vara billigare fysiskt på PC, också. Men efter att det gått en stund och diverse butiker börjar rea ut osv osv så får man ju ofta väldigt billiga spel digitalt, på PC.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av kebbe:

Det roligaste är folk som inte förutsåg detta när de valde att spara ett par hundralappar med PS5 Digital. Lycka till med en "digital framtid" där en aktör har monopol på all försäljning.

Jag undrar verkligen hur många det är som inte skulle förutse en sådan sak? Visst, det finns alltid lite korkade människor, som köper digital och sedan blir förvånad över priserna.

Jag äger en digital PS5a och XSS, och visste vad det skulle innebära för min del. Ångrar jag mig idag, nej absolut inte.

Innan mina digitala konsoler, så köpte jag inga fysiska spel på över 12 år och därav kändes det helt onödigt att lägga ut mer pengar för något jag inte har användning för. Jag är en tålmodig spelare, med en stor jäkla backlog, som tar min goda tid med spelen. Jag är inte typen som måste ha något nytt hela tiden och har knappt köpt spel på flera år pga PS+ och nu senare GP. Skulle jag köpa spel så ligger de på rea och på max 250-300 kr, samtidigt har jag ytterligare 20% från Gifted, som jag har fyllt på mig. Alla köp jag gör på PSN, får jag bonuspoäng på, som jag sedan kan lösa ut i valuta, så det är alltid något

De digitala versionerna är perfekta för tålmodiga spelare som mig, men helt fel för folk som alltid måste ha det nyaste.

dyb
Medlem

637kr för Last of Us 1. Sinnes. Det var nere på 379kr under BF fysiskt

Vart är rean för PS plus? Jag kan inte hitta den. Det är ju normala priser...

Medlem

Det enda jag egentligen inte gillar med skiva är att den MÅSTE vara i när man spelar. Men skiva blir det för det mesta iaf.

Redaktör
Skrivet av pskjonte:

Sanslöst att kalla det en REA.

Synd att FZ inte ens nämner att vissa spel finns billigare på annat ställe, eller någon form av kritik?

Digitala PS-spel finns bara här. Att fysiska finns billigare hos andra torde alla veta redan.

Sen håller jag inte med om att priserna är så vansinnigt höga. De är höga i förhållande till vad andra tar, men det beror mest på att de legat still i decennier. 850 spänn för spel som GoW, Horizon och TLOU2 könns inte orimligt mycket mer än typ 650 för Gran Turismo, Resident Evil och första GoW. Man får ju väldigt mycket mer spel för pengarna idag.


signatur
12
Skriv svar