80-talsklassikern Airborne Ranger är släppt igen - med inscannad manual och allt

Robot
80-talsklassikern Airborne Ranger är släppt igen - med inscannad manual och allt

Nostalgi från Microprose.


Medlem

Oj vilken klassiker! Och Microprose! Och 1987! Vilket spelår!
(Dungeon Master, R-Type, Zelda 2, Great Giana Sisters osv osv)

Medlem

Älskade detta. Mitt favoritspel som 9-10-åring

Medlem

Men får man med en PDF eller nåt som man kan printa, klippa ut och lägga runt sitt tangentbord? Till C-64 hittar jag på nätet (och i min källare):
https://www.c64copyprotection.com/airborne-ranger-overlay/

Detta spel spelades en hel del när det begav sig.

Medlem

Ahh, manualer <3 Nyinköpt spel i skolväskan, läsa manualen på tåget hem och sen springa hem från tåget för att hinna prova spelet innan middagen. Det va tider det!

Redaktör
Skrivet av Kalliban:

Ahh, manualer <3 Nyinköpt spel i skolväskan, läsa manualen på tåget hem och sen springa hem från tåget för att hinna prova spelet innan middagen. Det va tider det!

Det gjorde jag med Red Dead Redemption. Inte för att manualen var nåt att ha, utan för att mobilbatteriet tog slut på tåget hem och det var den enda tillgängliga läsningen. Det var långa 15 minuter...


signatur
Medlem

När vi ändå pratar nostalgi. Version 1.0 av Eye of the Beholder till C64 släpptes ju för en knapp månad sen också Eye of the Beholder V1.00 by JackAsser

Andreas har ju knåpat på det där i några år nu

Medlem

90 spänn nej tack. 10 kr =ok.
vad menar fz med att "men å andra sidan vill väl få jobba gratis"
vilka?

Medlem

Riktigt bra spel när det var nytt. Nu? Nej tack, jag behåller mina minnen.


signatur

I drank what?

Medlem

Jag har originalet i mint condition till c64 Köpte spelet när det släpptes och tog väl hand om den!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Redaktör
Skrivet av Kiario:

90 spänn nej tack. 10 kr =ok.
vad menar fz med att "men å andra sidan vill väl få jobba gratis"
vilka?

De som jobbar mer att spelet finns och går att köpa.


signatur
Medlem

Laddningstiden från kassettversionen var inte att leka med.

KoP
Medlem
Skrivet av deezel:

När vi ändå pratar nostalgi. Version 1.0 av Eye of the Beholder till C64 släpptes ju för en knapp månad sen också Eye of the Beholder V1.00 by JackAsser

<Uppladdad bildlänk>

Andreas har ju knåpat på det där i några år nu

Riktigt bra remake för övrigt. Kan även passa på att nämna att både Eye of the Beholder 1 och 2 till Amigan fick AGA remakes 2006.

Medlem

Tack för nostalgitrippen!
Älskade det här på C64, men hade glömt det.
Nu minns jag allt. Måste ha varit 87 eller 88 som jag spelade det.

Medlem
Skrivet av Margy:

Laddningstiden från kassettversionen var inte att leka med.

Hört talas om Turbo 😎?

Medlem
Skrivet av ZakAntreaz:

Hört talas om Turbo 😎?

Jag har svårt att se att någon "turbo-version" skulle fungera på något sätt. Dessa crackade versioner var väl beroende av att allt skulle laddas in i minnet på en enda laddning vilket var omöjligt i detta fall?

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag har svårt att se att någon "turbo-version" skulle fungera på något sätt. Dessa crackade versioner var väl beroende av att allt skulle laddas in i minnet på en enda laddning vilket var omöjligt i detta fall?

Jag hade åtminstone spelet crackat och i turbo vill jag minnas. Jag var visserligen bara 10 år så kanske minns fel?
Spelet minns jag med säkerhet i alla fall.

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag har svårt att se att någon "turbo-version" skulle fungera på något sätt. Dessa crackade versioner var väl beroende av att allt skulle laddas in i minnet på en enda laddning vilket var omöjligt i detta fall?

Nej, det du beskriver låter mer som en "freezad" variant. Korrekt knäckt så finns det med loader osv, men det är (var) betydligt vanligare till diskett. Även om band-versioner ofta knäcktes och lades på disk istället.

Medlem

Älskade det här spelet en gång i tiden... men kan inte säga att jag är så lockad av att köpa det här. DOS versionen var ju knappast den som majoriteten spelade, det var ju C64 som gällde då. Bättre grafik, bättre ljud.

Spelet finns ju dessutom tillgängligt på Archive.org för noll kronor direkt i webbläsaren, både DOS och C64 versionerna.

Medlem
Skrivet av deezel:

När vi ändå pratar nostalgi. Version 1.0 av Eye of the Beholder till C64 släpptes ju för en knapp månad sen också Eye of the Beholder V1.00 by JackAsser

<Uppladdad bildlänk>

Andreas har ju knåpat på det där i några år nu

Wow, det ser ju helt makalöst snyggt ut! Trodde först det var Amiga-screenshots jag fick fram när jag googlade fler bilder.

Medlem

Magiskt spel!
Ett av de bättre enligt mig.
Tänker forfarande på hur kul det var att spela då och då.
Kommer ni ihåg banan med det hemliga flygplanet som skulle fotograferas?
Man var tvungen att smyga och enbart använda kniv för annars gick larmet och planet flög iväg.
Riktig pulshöjande för en 10 åring vill jag lova.

1
Skriv svar