Planet Coaster får prenumeration med allt DLC i spelet

Robot
Planet Coaster får prenumeration med allt DLC i spelet
Medlem

Så länge de under inga omständigheter ändrar att man kan köpa det för samma pris etc. så ser jag inga problem med det.
Fler alternativ är bra men de får ju inte ändra på de som finns till det sämre, vilket absolut kan hända framöver.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

Hade de samtidigt höjt priserna på DLCerna/gjort några otillgängliga hade det väl varit en sak, men så länge det inte sker så ser jag inte att ett ytterligare alternativ är ett problem.

EDIT: @Taskman beat me to it. ^^


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Inaktiv
Skrivet av Taskman:

Så länge de under inga omständigheter ändrar att man kan köpa det för samma pris etc. så ser jag inga problem med det.
Fler alternativ är bra men de får ju inte ändra på de som finns till det sämre, vilket absolut kan hända framöver.

Som vi vet gör inte företag idag saker och ting utav välgörenhet och kommentarerna på Steam har en del poänger.

-Innebär det att exklusiva saker kommer till prenumerationstjänsten? A la greed pass variation?

-Om spelarna går med på detta nu, kommer framtida spel sedan ta bort möjligheten att äga och enbart ha prenumerationstjänst?

-När man betalt för 3 månader (280 spänn) och sedan vill avsluta. Hur kul blir spelet då? Chansen blir stor att man känner sig missnöjd och vill köpa DLC. Då kanske man köper DLC för 300 spänn. Då har man spenderat totalt 580 kr för ett DLC som från början bara hade kostat 300 spänn.

Om de hade tillåtit folk att köra gratis demos av DLC hade det varit en annan grej. Detta är en slags demo variant för att användaren ska få dopamin kicken och sedan vilja ha allting.

Anledningen att man går ut mjukt är för att just mjuka upp användarna. Återigen det tjatiga slippery slope argumentet. Åkturen är härlig i början tills du inser att rutschbanan går rakt ner i händerna på giriga företag och du inte kan komma därifrån.

Finns en uppsjö av kritik prenumerationstjänster i allmänheten. Det det finns en anledning att företag anammar denna modellen överallt. Och det är inte för att göra spelarna glada.

Medlem

Ett ickeproblem om alla DLC går att köpa och behålla för evigt? Ja tills servrarna går ner

Skrivet av anon_332538:

Det finns en anledning att företag anammar denna modellen överallt. Och det är inte för att göra spelarna glada.

Det blir mycket enklare för nya spelare att anamma spel när man inte har en vägg av DLC framför sig utan bara en enkel prenumeration för att få allt på en gång. Hearts of Iron gick samma väg och jag ser definitivt poängen. Sen är det ju självklart så att företag vill tjäna pengar.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Avstängd

Jag antar deras målgrupp spelar detta spel året om, men jag kan tänka mig en annan del kan köpa premtjänsten en månad och sedan tröttna (typ jag) så är det en ganska okej lösning

KoP
Medlem

I å med att dom fortfarande erbjuder alla dlc till försäljning så ser jag inte problemet. Hade dom dock bara gjort dem tillgängliga via prenumeration så hade det ju varit en annan femma.

Antingen så undviker man att prenumerera eller så prenumererar man. Fritt val.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

-När man betalt för 3 månader (280 spänn) och sedan vill avsluta. Hur kul blir spelet då? Chansen blir stor att man känner sig missnöjd och vill köpa DLC. Då kanske man köper DLC för 300 spänn. Då har man spenderat totalt 580 kr för ett DLC som från början bara hade kostat 300 spänn.

Det är den punkten jag är mest kritisk mot, just det faktum att ett spel som Planet Coaster så om vi säger att man bygger en park, inkluderat med en (hel) del DLC inblandat, och tycker om spelet ja då är man ju fast så att säga.
Avslutar man prenumerationen så försvinner alla DLC delar ur sparfilen, om man nu inte köper dem OCKSÅ, "under" prenumerationen.

Nä jag är väl en av dom få här på FZ som tycker denna modellen är riktigt ful och oskön inför framtiden av sätt att ta betalt av konsumenter.

Hela industrin börjar skiftas åt prenumerationer och liknande, just för att många konsumenter har inte koll på små utgifter per månad.

Se bara på när jag jobbade som bärgare, Assistansbolaget (spyr på dom) när vi fick ta del av statistiken över hur många som bara betalar in, utan att kolla vad dom betalar eller varför.
Samma tänk går med prenumerationer, lätt att påbörja, verkar billigt, och sedan glömmer man bort det ett bra tag.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

-När man betalt för 3 månader (280 spänn) och sedan vill avsluta. Hur kul blir spelet då? Chansen blir stor att man känner sig missnöjd och vill köpa DLC. Då kanske man köper DLC för 300 spänn. Då har man spenderat totalt 580 kr för ett DLC som från början bara hade kostat 300 spänn.

Skrivet av totte1015:

Det är den punkten jag är mest kritisk mot, just det faktum att ett spel som Planet Coaster så om vi säger att man bygger en park, inkluderat med en (hel) del DLC inblandat, och tycker om spelet ja då är man ju fast så att säga.
Avslutar man prenumerationen så försvinner alla DLC delar ur sparfilen, om man nu inte köper dem OCKSÅ, "under" prenumerationen.

Nu handlar det inte om ett DLC för 300kr utan alla DLC för 100€ i Planet Coasters fall, 184€ för hearts of iron 4 och 422€ för Europa Universalis 4.

Det har varit väldigt mycket klagomål på den dyra inkörsporten för att äga alla DLC och nu finns det ett alternativ. Det är väl mer värt att lägga 50-250kr på en prenumeration och testa alla DLC för att inse att man inte vill ha dem. Än 100-420€ och göra samma sak?

Medlem

Hade man fått grundspelet i prenumerationen hade jag nog testat

1
Skriv svar