Spelar du dator och vill delta i en enkätundersökning för ett examensarbete?

Medlem
Spelar du dator och vill delta i en enkätundersökning för ett examensarbete?

Hej,
Vi två studenter på Södertörns Högskola som genomför vårt examensarbete. Studien riktar sig mot datorspelare då vi undersöker datorspelsvanor och problemlösningsförmåga. Vi är otroligt tacksamma över all hjälp! Enkäten tar några minuter att besvara. Tänk på att gärna sitta ostört under tiden du besvarar enkäten då den består av ett kortare problemlösningstest. Deltagandet är helt anonymt!
Vänliga hälsningar,
Madeleine & Emma

https://forms.gle/HpRhEJ2xxwsg4BBC9

Chefredaktör

Svarat!
Men j*vlar vad svårt det var. För mig i alla fall

Medlem

Tack så mycket!

Jo men det varierar i svårighetsgrad så lite krångligt är det

Gnällkuk

Gav upp efter fjärde frågan, fan vad drygt Vore intressant att se resultaten, har dock svårt att se att det finns något samband med logiskt tänkande och datorspelande. Man pratar ofta om att man blir bättre på att samarmbeta, logiskt tänkande har jag aldrig hört att det finns något samband med?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent

Klart, men jäkligt svårt. Såg även att det stod: "Mönstret är det som visas överst och går från höger till vänster". Tror det ska vara från vänster till höger.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Klart, men jäkligt svårt. Såg även att det stod: "Mönstret är det som visas överst och går från höger till vänster". Tror det ska vara från vänster till höger.

Ja, "höger till vänster" fucked me up

Riktig hjärngympa, mycket roligt! Sexan och sista minns jag som extra, extra XXL tuffa.

Medlem

Tack för att ni uppmärksammade angående höger till vänster, slog väl lite slint i tankebanan efter allt uppsatsskrivande. När studien är färdig så delar jag den här så ni får chansen att läsa resultaten sen!

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Klart, men jäkligt svårt. Såg även att det stod: "Mönstret är det som visas överst och går från höger till vänster". Tror det ska vara från vänster till höger.

Crap... kommer ihåg att jag uppmärksammade det på första frågorna, sen scrollade jag runt lite och vips så hade hjärnan glömt bort det

Medlem

Ganska svår nivå. Hade ju kanske varit smart att börja med några lättare så att man inte kände sig apdum från första.

Jag tror att jag klarade runt hälften, men sen blev jag bara förbannad.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Ganska svår nivå. Hade ju kanske varit smart att börja med några lättare så att man inte kände sig apdum från första.

Jag tror att jag klarade runt hälften, men sen blev jag bara förbannad.

Detta är min hemlighet, känner mig alltid apdum så detta blev bara ännu en dag i livet.

Medlem

Vad menar folk med att det är svårt?
är det nån form av IQ test? man kan inte ha rätt eller fel, eller jag det kan man väll men det gör er inte till sämre mäniskor?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Var är facit!?

Gnällkuk
Skrivet av Molotov:

Vad menar folk med att det är svårt?
är det nån form av IQ test? man kan inte ha rätt eller fel, eller jag det kan man väll men det gör er inte till sämre mäniskor?

Jag skulle säga att det är ganska avanacerade frågor om logik. Definitivt inte simpla, men nej man är absolut inte sämre för det


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Klart. Dessa test är alltid kul. Jag har oftast svårt att definitivt avgöra hela mönstret, men oftast kan man eliminera alla alternativ utom ett genom att identifiera ett eller två delmönster.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Påminner om iq-test jag gjort senaste tiden när jag sökt nya jobb.

Medlem

Kul test! Spelade mycket förr men mindre nu. Kanske hade varit intressant att ha med en fråga om hur mycket man normalt spelar eller i snitt på ett år. Då hade mina tilmar per vecka varit högre 😊

Medlem

Jag älskar sånt här - ett par tog några sekunder, några tog ett par minuter och den sista j¤%#&n (utöver en som jag bara var nästan säker på)... den satt jag längre med än jag vill erkänna. 😅 Hoppas facit inkluderas med arbetet sen! ^^

Skrivet av trickeh2k:

Gav upp efter fjärde frågan, fan vad drygt Vore intressant att se resultaten, har dock svårt att se att det finns något samband med logiskt tänkande och datorspelande. Man pratar ofta om att man blir bättre på att samarmbeta, logiskt tänkande har jag aldrig hört att det finns något samband med?

Problemlösning och slutledningsförmåga/logiskt tänkande brukar väl vara en del av hur många spel fungerar - någonstans är ju samtliga bundna till en någorlunda definierad programmering (även om det där börjar luckras upp lite, det där med maskininlärning och så vidare), jämfört med IRL där förhållandevis mycket blir fasen så mycket mer abstrakt. ^^

Exakt hur det omsätts studeras ju lite ibland (uppenbarligen ^^), hoppas arbetet visar på något intressant!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Gnällkuk
Skrivet av PeTTs0n:

Jag älskar sånt här - ett par tog några sekunder, några tog ett par minuter och den sista j¤%#&n (utöver en som jag bara var nästan säker på)... den satt jag längre med än jag vill erkänna. 😅 Hoppas facit inkluderas med arbetet sen! ^^

Problemlösning och slutledningsförmåga/logiskt tänkande brukar väl vara en del av hur många spel fungerar - någonstans är ju samtliga bundna till en någorlunda definierad programmering (även om det där börjar luckras upp lite, det där med maskininlärning och så vidare), jämfört med IRL där förhållandevis mycket blir fasen så mycket mer abstrakt. ^^

Exakt hur det omsätts studeras ju lite ibland (uppenbarligen ^^), hoppas arbetet visar på något intressant!

Fast vilka spel idag fungerar på detta sättet? Spel blir ju snarare mer och med hålla i handen. Det enda undantaget jag möjligtvis kan tänka mig är raid-bossar i Destiny 2 kanske samt attackmönster i Souls-spel, men de är ju egentligen rätt simpla egentligen, det handlar mer om att plugga in och memorera snarare än att vara speciellt komplexa i sig.

Jag har svårt att se någon som helst skillnad i datorspelande överlag oavsett hur enkelt eller svårt man har för att lösa logiska pussel, däremot kanske vad för typ av spel man föredrar att spela.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Fast vilka spel idag fungerar på detta sättet? Spel blir ju snarare mer och med hålla i handen. Det enda undantaget jag möjligtvis kan tänka mig är raid-bossar i Destiny 2 kanske samt attackmönster i Souls-spel, men de är ju egentligen rätt simpla egentligen, det handlar mer om att plugga in och memorera snarare än att vara speciellt komplexa i sig.

Jag har svårt att se någon som helst skillnad i datorspelande överlag oavsett hur enkelt eller svårt man har för att lösa logiska pussel, däremot kanske vad för typ av spel man föredrar att spela.

Tja, fast under ytan bygger ju ändå allt på något som är programmerat - oavsett om det gäller spelmotorns begränsningar, regler, features eller berättande. Någonstans i det undermedvetna tror jag att hjärnan anpassar sig efter förutsättningarna, vilka skiljer sig från spel till spel.

Oavsett om det gäller var du behöver sikta i ett FPS för att ha som störst chans att träffa i just det spelet (olika spel hanterar ju det där med sikte lite olika) eller om det är vilken kombo i ett fighting-spel (alt. souls-like) som är bäst mot vilken fiende. Eller hur du bygger "optimalt" i ett RTS, eller var du ska placera dina poäng i din karaktär i ett RPG. Bakom kulisserna tror jag det sker en del både i spelen och i våra hjärnor. Vi spelar och upplever ju dessutom samma spel olika, så någonstans finns det ju individuella skillnader.

Sen kan många spel kanske upplevas hjärndöda, men på något sätt interagerar vi ju ändå med dem. Sen om det skulle innebära att "gamers" kan översätta det i en ökad allmän förmåga att lösa logiska pussel exempelvis... det vetetusan, det tänker jag inte hävda. ^^

Känner att jag blir mer intresserad av den här typen av studier ju mer jag funderar på det. Vad finns det för korrelation mellan hur vi fungerar psykologiskt/neuropsykologiskt/neurofysiologiskt och vilka spel vi spelar/hur vi spelar dem? Finns det någon kausalitet mellan vårt spelande och hur vi fungerar, oavsett åt vilket håll? Oh well, det får smartare personer än jag kika på om de känner för det. ^^


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Gav upp efter fjärde frågan, fan vad drygt Vore intressant att se resultaten, har dock svårt att se att det finns något samband med logiskt tänkande och datorspelande. Man pratar ofta om att man blir bättre på att samarmbeta, logiskt tänkande har jag aldrig hört att det finns något samband med?

Fast samband finns det ju. Finns flera studier som påstår att barn som spelar spel är genomsnittligt smartare. Källor finns i artiklarna:

https://www.inc.com/jessica-stillman/do-video-games-make-kids...
https://www.dailymail.co.uk/health/article-11349017/Children-...
https://nypost.com/2022/10/24/playing-video-games-makes-kids-...
https://www.gamingbible.co.uk/news/children-who-play-games-ar...

Och det finns ju spel som går ut på att lösa pussel för att komma vidare. Breath of the Wild Altars är ett exempel. Portal och Portal 2 är två andra exempel. It Takes Two (dock så håller den lite i handen, men oavsett så kräver det att man tänker lite). Finns massvis med andra spel.

----

Gällande IQ testet, finns det någon anledning varför just var 4:e fråga kändes mycket svårare än resten? Tyckte alla andra förutom 1:a, 4:e och 8:e var relativt lätta. Ska bli kul och se facit sen senare

Medlem

Tur man kan snacka...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Gnällkuk
Skrivet av Shamanfox:

Fast samband finns det ju. Finns flera studier som påstår att barn som spelar spel är genomsnittligt smartare. Källor finns i artiklarna:

https://www.inc.com/jessica-stillman/do-video-games-make-kids...
https://www.dailymail.co.uk/health/article-11349017/Children-...
https://nypost.com/2022/10/24/playing-video-games-makes-kids-...
https://www.gamingbible.co.uk/news/children-who-play-games-ar...

Och det finns ju spel som går ut på att lösa pussel för att komma vidare. Breath of the Wild Altars är ett exempel. Portal och Portal 2 är två andra exempel. It Takes Two (dock så håller den lite i handen, men oavsett så kräver det att man tänker lite). Finns massvis med andra spel.

----

Gällande IQ testet, finns det någon anledning varför just var 4:e fråga kändes mycket svårare än resten? Tyckte alla andra förutom 1:a, 4:e och 8:e var relativt lätta. Ska bli kul och se facit sen senare

Det är väl (utan att läsa), samarbetsförmågan som är bättre och att man är bättre på att arbetsfördela?

Jaha, nej det var inte frågan i sig som var svår bara att det tog för lång tid. Missade att det var 10st, trodde det skulle vara typ 3


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

1
Skriv svar