Snabbkollen - Hur gammalt är ditt grafikkort?

Medlem

Vega 56. Köpte det när det var ett par år gammalt redan (2019). Men det tickar på bra nog idag. Nyare spel måste dock skalas ner till 1080p från min faktiska upplösning på 1440p. Lär väl inte uppgradera på några år kan jag tänka mig.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Mitt nyaste är gtx 1080 som är sisådär 5-6 år gammalt, det släpptes tydligen 27maj 2016 säger en snabb googling, dock köpte jag inte på release.

Daz
Medlem

Jag har ett Nvidia Geforce GTX 970 kort från MSI. Kortet lanserades 2014 enligt wiki https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_900_series så mitt grafikkort är gammalt.

Jag köpte det dock inte 2014 utan inköp blev någon gång efter det. Betalade strax över 3000 kronor när det var rea vill jag minnas (kanske 3300 eller något sådant). Det var det billigaste priset enligt prisjakt som kortet någonsin hade legat på då. Valde MSI för att det var rea på det kortet och MSI:s modell hade fin kylning också. Sedan köpte jag kompisens begagnade Nvidia Geforce GTX 970 kort från MSI. Han hade två stycken sådana kort då han tänkte köra SLI men han fixade aldrig det utan körde bara med ett kort. Så han hade ett kort som han använt och ett som han inte använt. Köpte de två korten av honom för 800 kronor när han skulle uppgradera.

I min "nya" dator med delar som jag plockade ihop under hösten/vintern förra året så sitter kompisens begagnade 970 kort. Jag tyckte priserna på grafikkort var hutlösa så valde att köpa alla andra delar förutom ett grafikkort. Skulle vilja köpa ett nytt grafikkort men 970 får duga så länge. Jag väntar tills komponentbristen inte är lika illa och förhoppningsvis är vår krona inte lika svag jämfört med dollarn heller i framtiden. Smärtgränsen för att köpa ett grafikkort går runt 5000 kronor någonstans för mig.

Jag behöver inte det allra senaste utan jag tänker att kommer det kort i de olika klasserna igen: låg, medel, hög eller entusiast så klämmer jag ett mellankort där man får hygglig prestanda till ett bra pris. Istället lägger jag mina pengar på vårt hus, mina barn, samt vår sommarstuga som ligger på stranden vid vattnet. Det finns alltid saker att renovera och lägga tid och pengar på med två hus, 4 barn och en sambo

Medlem

Har en ny laptop. Fanns inget riktigt bra alternativ.

Medlem

Hade 680 och skippade 780, 980, 1080, 2080, 3080 och ja, det blir inget 4080 heller. Skulle vara kul att se hur priset gått upp vid release på alla 80 kort sen 680.

Fick ett 1060, när grabben uppgraderade till 2060. Men processorn är en trött i5:a av typen 3570k. Vill man ha high end som smiskar PS5 så pass att det är rejält kännbart så ska ju allt bytas. Pris/prestanda låg ju länge på 12-14k för hela datorn. Idag måste man kompromissa kännbart för att ens komma under 20k. Bara att glömma ett nytt 80 kort då.

Pimpar nog hellre TV:n om jag ska ut med 20K, typ när Sonys nya QD-OLED hamnar på det priset nästa år.

Det blir nog mera kännbart för spelupplevelsen, speciellt med tanke på att PS5 har mycket kvar att ge.

Medlem

20 serien släpptes 2018 om jag minns rätt, så 4 år.

Medlem

1080ti sedan...2017-2018 där omkring.
Går på bra och jag känner aldrig att jag behövt mer att köra på, men då är jag inte hemskt grafikkåt heller så ställer gärna ned om så behövs.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Hade ett 1060 6GB sedan releasen. Bytte för ett år sedan till ett 3070 Ti.

Medlem

Grafikkortet köpte jag för ~11 år sedan, för att kunna spela Deus Ex: Human Revolution och Skyrim. Spelade nästan bara på PC under 00-talet, men dom senaste 9 åren så har jag nästan uteslutande spelat på min PS4, medan min PC mest fått samla damm. Den äldsta datadelen är tangentbordet, från 1997.

Medlem

Jag är en sån person som byter grafikkort varje generation så just nu har jag ett 4090 som ligger och väntar på ATX3.0 PSU.
Vill helst inte riskera smälta kontakter när man har betalat 25k+

Medlem

GTX 1080. Det har hyvlat igenom många spel med bravur i 1440p senaste 5 åren. 2022 så märks det att det nått pensionsåldern med nyare titlar.

ndr
Medlem

Köpte precis en ny speldator för en vecka sedan med ett 3070 efter att ha varit utan en dator i >6 år.
Väldigt nöjd än så länge.

Testpilot

3060Ti köpt av en kompis som hade fått tag i två stycken där och då och sålde det för 5400 kr ,känns helt ok och det funkar riktigt bra.

Medlem

Sitter på ett 3060Ti och det är alldeles tillräckligt för mig på 1080p.

Medlem

Har ett Geforce 1080 GTX funkar bra fortfarande.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

RTX 2080 införskaffades Mars 2019.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Otaliga ggr man har pusslat ihop en dator på Inet och liknande för att inse att det är alldeles för dyrt 😂 kan inte motivera det

Medlem

Har ett 1080 som jag haft i 5 år som börjat bli väldigt högljudd. Tänkte köpa ny dator men dagens priser är extrema så har inte blivit av ännu.

Medlem

Ett 2 år gammalt 3080 Eagle. Lade ordern direkt det gick(för 7825kr på Inet) och fick det levererat runt 10e november. Hoppar(minst) en generation nu.

Medlem

Köpte nyligen ett begagnat 3800 vilket känns perfekt i 3440x1440.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Ambassadör
The Elder Scrolls Online

Jag köpte min dator helt ny förra året, så snart 1 år har jag haft alla nya delar i min dator! RTX3070 har jag i min dator!


signatur

Admin för SpelClockers

Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Ord är mer än tre bokstäver...

Medlem

Köpte ett 2060 Super, när jag köpte ny dator. Bara för att testa Raytracing. Tanken var då att köpa nytt bra kort i 30 serien. Men dom gick inte att köpa. Så nu är det 40 serien som gäller. Hoppas det kommer finnas kort att köpa där typ 4070


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem

Köpte ett 3090 vid årsskiftet 20/21 för 20590:- (asus strix oc)

Jag brukar vanligtvis ge bort mina gamla grafikkort, men så blev det inte denna gång. Priserna drog ju iväg som helt sjukt efter det där och jag sålde då mitt gamla 1080ti för 4500:- + postens avgifter. Betalade 8800 för det i Maj 2017 direkt från EVGA. Helt sjukt att få de pengarna så långt senare, enda gången lär det ju vara

Drygt 16000:- som jag i slutänden gav för mitt 3090, "dyrt" men under omständigheterna helt ok. Kommer köra det minst till nästa generation.

Medlem

När kom RTX2080 ut?

I laptopen är det nog 1 år eller något, den har RTX3080. Har RTX2080 i min stationära.

Medlem

Har ett Geforce 1050TI från 2017 då jag köpte dator delar senast då jag gör all gaming på Xbox så behöver jag inte värre men kanske måste uppgradera för video decoding.

Medlem

Hoppade 20-serien och köpte ett begagnat 1080ti för att byta ut mitt 980ti (även det köpt begagnat).
Sen blev det byte till 3080 10gB i januari 2021. Hade turen att köpa ett från amazon för 7300kr.
Nyss blev det byte till 4090 och en kompis fick mitt 3080 då han var utan kort och utan finanser för att skaffa ett på egen hand.

Medlem

2 år. Köpte mitt RTX 3080 Suprim X innan priserna stack iväg. Fick det för ca 9700 kr inkl frakt.
Ser ingen poäng att uppgradera i nuläget. Mer prestanda per krona lär dröja med dagens priser.

Medlem

Körde på ett 1080ti fram tills i somras då jag köpte mig ett beggat 3090. Kände att det började bli för tungt att köra dom nya spelen i 1440p på några vettiga inställningar haha. Tror kortet var inköpt för ett år sedan!

Medlem

Köpte mitt 3070 i slutet av november 2020, i brist på 3080 😁


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

RTX 2080 tuffar på sedan 2018, byter när priserna blir rimliga igen.

Skriv svar