Steams rekommenderade priser höjs i många länder

Robot
Steams rekommenderade priser höjs i många länder

485-procentig ökning av rekommenderade priset i Argentina.

#steam, #valve


Medlem

Både Turkiet och Argentina har skyhög inflation. Kanske delvis beror på det?

Medlem

60 euro för ett spel landar väl på samma nivåer som konsolpriser.

Dyrt.

Medlem

Sverige står väl inte med eftersom vi betalar med euro ser ut som dom länder på Listan betalar med sin egen valuta på steam.

Medlem

Pris på spel är ett väldigt känsligt ämne. Är det för högt så ökar piratkopiering med följd av minskade intäkter för utvecklarna, men är priset för lågt så blir det även i detta fall svårt för utvecklare att få det att gå runt. Försäljningen i Turkiet och Argentina lär upphöra helt, men denna extrema prishöjning är nog ett resultat av missbruk från västländer, där folk i rikare länder använder VPN för att köpa spel i U-länder, eller köper spelen från grey markets.

Medlem

ja det är inte roliga tider för nån bransch idag

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Pris på spel är ett väldigt känsligt ämne. Är det för högt så ökar piratkopiering med följd av minskade intäkter för utvecklarna, men är priset för lågt så blir det även i detta fall svårt för utvecklare att få det att gå runt. Försäljningen i Turkiet och Argentina lär upphöra helt, men denna extrema prishöjning är nog ett resultat av missbruk från västländer, där folk i rikare länder använder VPN för att köpa spel i U-länder, eller köper spelen från grey markets.

Om jag åker till Turkiet på semester och köper spel, är det fortarande missbruk?

Medlem

18% är en saftig ökning..

Medlem

För dyrt som det är redan.
Tror ni piratkopieringen kommer öka?

Medlem

Blizzard gjorde väl samma sak precis? Priserna i DI gick ju upp 30% fast det var väl slaget generellt över EU

Medlem

2 % löneökningar i kommande avtalsrörelse, då "vi ska ta ansvar". ICA tar inte ansvar, Circle K tar inte ansvar, Steam tar inte ansvar. Priset går upp på allt utom priset på arbete. Superrimligt.

Medlem

Ännu större anledning att inte köpa spelen när dom släpps utan vänta på 40-50% rea.
Förstår att man vill köpa multiplayer "day one" men SP spel blir oftast bättre om man väntar något halvår så
buggar och innehåll patchas upp. Finns så otroligt mycket spel att man lätt har ett halvårs backlog på spel man vill lira ändå

Redaktör
Skrivet av Busko:

Sverige står väl inte med eftersom vi betalar med euro ser ut som dom länder på Listan betalar med sin egen valuta på steam.
https://steamdb.info/static/img/blog/101/table.png

Jag var säker på att man ser priset i kronor vid köp. Men det kanske är en prisöversättning man får precis vid köpet?


signatur
Medlem

Även Youtube har höjt sina priser i Argentina för Youtube Premium exempelvis.


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Redaktör
Skrivet av ohGr:

För dyrt som det är redan.
Tror ni piratkopieringen kommer öka?

Spel har nog aldrig varit billigare än nu - gratisspel, reor, prenumerationer och ungefär samma spelpriser sen 90-talet. Edit: men absolut, man kan tycka det är för dyrt, särskilt om man betalar för alla extragrejer (specialutgåvor, dlc, säsongspass osv.)


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag var säker på att man ser priset i kronor vid köp. Men det kanske är en prisöversättning man får precis vid köpet?

Nej, det står euro hela vägen. Däremot är SEK på väg till Steam. NOK kom nyligen.

Medlem
Skrivet av Hejsanhoppsan:

NOK kom nyligen.

2015 är nyligen?

Redaktör
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Nej, det står euro hela vägen. Däremot är SEK på väg till Steam. NOK kom nyligen.

Se där. Jag måste handla fler spel på Steam, märker jag...


signatur
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Om jag åker till Turkiet på semester och köper spel, är det fortarande missbruk?

Om du befinner dig i Turkiet och köper ett spel där så är det inget missbruk. Använder du däremot en VPN och förfalskar din adress för att systematiskt lura Steam om att du befinner dig i Turkiet när du inte gör det så har du missbrukat systemet.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Spel har nog aldrig varit billigare än nu - gratisspel, reor, prenumerationer och ungefär samma spelpriser sen 90-talet. Edit: men absolut, man kan tycka det är för dyrt, särskilt om man betalar för alla extragrejer (specialutgåvor, dlc, säsongspass osv.)

Du har såklart rätt. Alla tummar upp!

Medlem

Det känns nog bara dyrare när det finns så otroligt många bra spel som man vill köpa.
Därtill 1000Kr:s special editions där man lockar med att man får spela en vecka innan alla andra,
seasonpass, framtida DLC:s osv. som Tomas nämnde.

Medlem
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Nej, det står euro hela vägen. Däremot är SEK på väg till Steam. NOK kom nyligen.

Ja vi får se kronan står nu så dåligt att de kommer väl vara dyrare. Som exemple min kompis var så inne på att köpa nya cod på steam innan jag sa att han skulle checka priset. Han är från Israel och för honom kosta vanliga standar cod 1115kr på steam. så de blev på bnet där han pröjsa i Euro

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Om jag åker till Turkiet på semester och köper spel, är det fortarande missbruk?

Nej på samma sätt som att det är ok att köpa sprit/tobak skattefritt på kryssning men du får inte beställa hem på nätet skattefritt. Sen är det en stor skillnad om du är där på en riktig semester och köper ett billigt spel eller om du tar en VPN tur och retur

Medlem
Skrivet av Superknasen:

Nej på samma sätt som att det är ok att köpa sprit/tobak skattefritt på kryssning men du får inte beställa hem på nätet skattefritt. Sen är det en stor skillnad om du är där på en riktig semester och köper ett billigt spel eller om du tar en VPN tur och retur

Så det är den fysiska skillnaden som är nyckeln i det hela och inte olikheten i köpkraften.

Medlem

På sikt är det väl win win med prishöjningar på spel? Tänker att fler konsumenter kommer att välja tjänster som Gamepass osv istället för att köpa spel när det blir dyrare och med fler kunder i den typen av tjänster så kommer ju utvecklarna att vilja ha sina spel där då alla kunder är där så då får vi ju ännu fler spel för en relativt billig månads peng. Kan ha helt fel men en tanke jag hade iaf.

Medlem

Börjar bli dyrt med PC-master-race, grafikkort på 20k+, moderkort för 5-10k, smältande kablar, nu höjda spelpriser etc

Medlem
Skrivet av superapan:

2 % löneökningar i kommande avtalsrörelse, då "vi ska ta ansvar". ICA tar inte ansvar, Circle K tar inte ansvar, Steam tar inte ansvar. Priset går upp på allt utom priset på arbete. Superrimligt.

Ja det är skit. Vi löntagare ska vara verktyget som pressar ner inflationen. Inte företag, inte staten, inte bankerna utan vi. Som vanligt. Alltid härligt när vi ska ta smällen. Även om det skulle riktas direkt mot någon av dessa skickar de bara vidare det till oss. Som vanligt.

Redaktör
Skrivet av philgapin:

Ja det är skit. Vi löntagare ska vara verktyget som pressar ner inflationen. Inte företag, inte staten, inte bankerna utan vi. Som vanligt. Alltid härligt när vi ska ta smällen. Även om det skulle riktas direkt mot någon av dessa skickar de bara vidare det till oss. Som vanligt.

Många företag har det också riktigt kärvt nu. Högre inköpspriser, sämre försäljning, svindyr el, kass kronkurs osv. Det drabbar hela samhället (i olika grad förvisso, men så är det ju för individer också).


signatur
Medlem
Skrivet av Rhymst:

På sikt är det väl win win med prishöjningar på spel? Tänker att fler konsumenter kommer att välja tjänster som Gamepass osv istället för att köpa spel när det blir dyrare och med fler kunder i den typen av tjänster så kommer ju utvecklarna att vilja ha sina spel där då alla kunder är där så då får vi ju ännu fler spel för en relativt billig månads peng. Kan ha helt fel men en tanke jag hade iaf.

Jag har Game Pass Ultimate men ser det mer som ett ställe att testa spel på.
Kände för att spela lite mer Hades för inte så längesedan men det gick ju inte då det är borttaget.
Med fysisk kopia skulle det varit noll problem.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Så det är den fysiska skillnaden som är nyckeln i det hela och inte olikheten i köpkraften.

Både nej och ja. Köpkraften är den absoluta anledningen till priserna. Ett fysiskt införskaffande av produkter är svåra att kalkylera in i det hela. Det skulle ändras om det visade sig att tusentals människors plötsligt började semestra till dessa länder för att köpa spel men det är ett otroligt scenario att det inte spelar någon roll.

123
Skriv svar