Vad tycker ni om Rings of Power?

Medlem

jag tror det är alv bruden. hon blir sauron i jakten på han. ironiskt och så.

Medlem
Skrivet av Zero303:

jag tror det är alv bruden. hon blir sauron i jakten på han. ironiskt och så.

Vem menar du? Inte Galadriel väl för hon är fortfarande sig själv i alla högsta grad i början av fjärde åldern.

Medlem

Känns som man kanske ger denna en chans i framtiden. Behöver se Sagan om Ringen-filmerna på nytt och även Hobbit filmerna.

Medlem
Skrivet av MRZnr1:

Känns som man kanske ger denna en chans i framtiden. Behöver se Sagan om Ringen-filmerna på nytt och även Hobbit filmerna.

Om du vill se i kronologisk ordning så skulle du förstås kunna börja med serien eftersom de händelserna inträffar långt före filmerna tidsmässigt.

Medlem

Tycker det är synd serien inte finns på någon annan streamingtjänst, en som jag faktiskt redan har(hbo, netflix, disney+)

Medlem
Skrivet av Nemo:

Om du vill se i kronologisk ordning så skulle du förstås kunna börja med serien eftersom de händelserna inträffar långt före filmerna tidsmässigt.

Spelar ingen roll ju.. Serien och filmerna är helt två skilda ting, och rent storymässigt och estetiskt. Det finns det inga skäl att se serien först.

Medlem
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Spelar ingen roll ju.. Serien och filmerna är helt två skilda ting, och rent storymässigt och estetiskt. Det finns det inga skäl att se serien först.

Givetvis upp till var och en vilken ordning man vill se filmer och serier i, men det jag skrev gäller fortfarande — vill man se i kronologisk ordning så kan man börja med serien, inte minst eftersom det finns en stark koppling mellan serien och filmerna, nämligen Galadriel som är den klart mäktigaste alven under tredje åldern när storyn i filmerna äger rum. Vill man lära sig mer om hennes bakgrund innan man ser filmerna så kan man med börja med serien om man tycker det verkar kul.

Medlem

Måste bara säga att avtäckandet av Mordor var ganska... billigt. Att ändra texten från Southlands till Mordor hade kanske funkat i ett tv-spel men inte i en serie!

Fragtjuv

Okej, då har jag sett säsongsfinalen och jag tycker kort och gott att det var en ganska bra serie. Det finns saker som jag gillade som Elrond, Galadriel och Numinor. Som med de flesta serier så finns det såklart sånt som var svårare att ta till sig också men det är ju en rejäl spoiler.

Jag har lite svårt att The Stranger med största sannolikhet är Gandalf. Det stämmer ju inte riktigt med Tolkiens lore men samtidigt ska det bli intressant att se vad de kan göra med det.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Avstängd
Skrivet av joelthor100:

Okej, då har jag sett säsongsfinalen och jag tycker kort och gott att det var en ganska bra serie. Det finns saker som jag gillade som Elrond, Galadriel och Numinor. Som med de flesta serier så finns det såklart sånt som var svårare att ta till sig också men det är ju en rejäl spoiler.

Jag har lite svårt att The Stranger med största sannolikhet är Gandalf. Det stämmer ju inte riktigt med Tolkiens lore men samtidigt ska det bli intressant att se vad de kan göra med det.

Vilken tur att allt annat förutom Gandalf är inom Tolkiens lore.

Riktigt besviken på serien. Jag ville så himla gärna att den skulle vara bra så alla toxiska Nerdrotic-fans skulle få äta upp sin skit, men tyvärr så var den så klappkasst usel så det kändes mest som ren tortyr att sätta sig framför TV:n och titta. 3/10.

Medlem

Efter Amazons slakt av Wheel of Time så var jag helt inställd att inte kolla på Ring of Power men när releasen närmade sig och internet hatet var enormt så bytte jag båt, bestämde mig att jag ska banne mig kolla och försöka gilla serien. Till en början var det inte en lätt uppgift då något som ligger långt ifrån hjärta är denna woke kultur som växt fram och förmågan de har att "måla" om den bild av saker och ting som författaren redan beskrivit. Har inte läst någon av Tolkiens böcker utan min tidigare bildvision kommer ifrån filmerna men det skapar en viss förväntan.

Två avsnitt tog det så var man fast, har svårt att förklara men upplever hela serien "mysig", absolut inget mästerverk men har verkligen sett fram emot de senaste avsnitten. Har stört mig rejält på en del saker men konstigt nog så inbillar jag mig att mycket går att klippa bort, det som tyvärr blir kvar är hur uselt de presenterar vissa karaktärer och platser. Ger serien 7/10, tror även på en förbättring till nästa säsong.

Jag skulle också ge den 7/10 på totalen. Det som stör mest är att dialogen är fantasy-klyscha på klyscha om och om igen.

Men jag gillar allt annat och hoppas på att de får lite mer självförtroende till nästa säsong. Att de vågar skriva något annat än fantasy 101. Om de klarar av det.

Bäst hittills är ändå Brändströms två avsnitt, och allt med Nori.

Medlem
Skrivet av ValleyCountryFlash:

...dialogen är fantasy-klyscha på klyscha om och om igen.

Det hade väl inte varit Tolkiens värld om det inte hade varit fantasy-klyscha? 😁

Skrivet av 19jonis92:

Det hade väl inte varit Tolkiens värld om det inte hade varit fantasy-klyscha? 😁

Haha, förvisso. Men tycker inte filmerna faller i riktigt samma fälla. Men som sagt, jag är hyfsat nöjd med första säsongen och tror att det ännu blir bättre nu när de är uppvärmda.

Fragtjuv
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Jag skulle också ge den 7/10 på totalen. Det som stör mest är att dialogen är fantasy-klyscha på klyscha om och om igen.

Men jag gillar allt annat och hoppas på att de får lite mer självförtroende till nästa säsong. Att de vågar skriva något annat än fantasy 101. Om de klarar av det.

Bäst hittills är ändå Brändströms två avsnitt, och allt med Nori.

Jag tror jag ger den 7/10 jag också. Och det är ju ett fint betyg trots allt. Nu har jag precis sett klart säsongen så jag behöver nog smälta den lite. Det kan händer halkar ner till 6/10 vilket enligt ”min” betygskala är kort och gott ”bra”.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

4/10 för min del. Tycker det är magplask både i form av hur lite det har med Tolkien att göra, men också hur mediokert det är som serie. Manus är under all kritik och det är egentligen bara det visuella som håller det över ännu lägre betyg.

Varför betala så mycket för en av de bästa fantasy-berättelser som gjorts för att sedan ta bort det mesta o lägga till något så mediokert. Jaja 🤷‍♂️

Medlem
Skrivet av Pettor:

4/10 för min del. Tycker det är magplask både i form av hur lite det har med Tolkien att göra, men också hur mediokert det är som serie. Manus är under all kritik och det är egentligen bara det visuella som håller det över ännu lägre betyg.

Varför betala så mycket för en av de bästa fantasy-berättelser som gjorts för att sedan ta bort det mesta o lägga till något så mediokert. Jaja 🤷‍♂️

Lite Tolkien? Det är ju sjukt mycket Tolkien för den insatta, men antar att du läst alla manuskript och brev och inte bara grundar ditt påstående från Jacksons trilogi, som i sig tar ut väldigt mycket konstnärlig frihet.


signatur

IDKFA

Medlem

Jag tycker nu när jag sett alla avsnitt att serien får en stark 8 av 10, den har verkligen återuppväckt Tolkiens värld, och är visuellt fantastisk. Ska bli väldigt intressant vad som kommer efter denna säsong.

Seriens styrka är nog att den fångar nya tittare som gamla hardcore Tolkienfans, det finns lite av allt för den som kan detaljerna. Allt från personer, statyer till föremål som finns i bakgrunderna.

Seriens svaghet är nog den svaga story som följe Elendil och Numenor, men hoppas på en förbättring där inför nästa säsong.

Tror fortfarande inte att meteor man är Gandalf utan bara en red herring, den som väntar får se!


signatur

IDKFA

Medlem

Underbar första säsong, bra mycket bättre än tex House of the Dragon (som jag tycker är oerhört tråkig)

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Lite Tolkien? Det är ju sjukt mycket Tolkien för den insatta, men antar att du läst alla manuskript och brev och inte bara grundar ditt påstående från Jacksons trilogi, som i sig tar ut väldigt mycket konstnärlig frihet.

Absolut inte i min värld. Jackson tog sig friheter, och jag förstår att man alltid måste det när man adapterar en bok till film / serie. Vissa förändringar funkade bättre än andra men överlag är LOTR filmerna ändå i stora hela likt berättelsen i bokform, men framförallt har de en känsla jag liknar med Tolkien och är förbannat bra filmer. Tolkar det som att du tycker Jackson tog mer friheter än ROP, vilket jag i så fall inte alls förstår.

Rings of Power träffar rätt långt från målet för mig. Kan tyvärr inte relatera till "sjukt mycket Tolkien". Berättelsemässigt är Silmarillion, Unfinished Tales etc. svårare att göra en berättelse av, då de inte är linjära likt LOTR, utan mer av en historiebok. Då måste man ta friheter och jag förstår t.ex. att tidslinjen är helt annorlunda här än i böckerna. Dock tycker jag de tagit så mycket friheter att jag knappt förstår om de gillar Tolkien's berättelse till att börja med. Seriöst alltså. Detta är ju endast i grova drag den berättelse som Tolkien skrev kryddat med mestadels egna påhitt. Några referenser strös här och där som kanske är kul för den invigde (de nämner att Aulë skapade dvärgarna osv.), men annars är det "loosely based on".

Kanske hade det varit fine om jag tyckt om förändringarna eller om det hade varit en bra berättelse, men det gör jag ju inte så det blir magplask ändå för mig. Nåja, jag är väl glad att andra personer fångades av något jag inte förstår vad det är.

För att citera:

"They added too much and cut too much when they had a perfectly good story to flesh out that Amazon spent hundreds of millions of dollars to purchase. Why not tell that expensive tale? Why make this other one up? I don’t understand."

Medlem

Jag förväntade mig något riktigt dåligt när jag satte mig i soffan för att börja glo men ändrade mig snabbt, och det kommer från någon som älskar Tolkiens verk. Underhållande och visuellt vackert! Det känns väldigt mycket som Middle-Earth ska vara, en bra blandning mellan high fantasy, färgglatt, vackert, poesi, sång och det mörka som ständigt växer fram i bakgrunden. 7/10. Jag och sambon kommer sakna detta till helgerna:( Skaparna tog lite för mycket friheten med Tolkiens lore men det är trots allt en adaptation. Internettrollen ger det en 1/10 och beter sig som om skaparna har mördat en familjemedlem... Sånt larv!

Den hemskt dåliga filmen (men roliga?) The Room har 3.5 på IMDB. Skulle den vara bättre än RoP? Svårt att ta vissa seriöst.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Absolut inte i min värld. Jackson tog sig friheter, och jag förstår att man alltid måste det när man adapterar en bok till film / serie. Vissa förändringar funkade bättre än andra men överlag är LOTR filmerna ändå i stora hela likt berättelsen i bokform, men framförallt har de en känsla jag liknar med Tolkien och är förbannat bra filmer. Tolkar det som att du tycker Jackson tog mer friheter än ROP, vilket jag i så fall inte alls förstår.

Rings of Power träffar rätt långt från målet för mig. Kan tyvärr inte relatera till "sjukt mycket Tolkien". Berättelsemässigt är Silmarillion, Unfinished Tales etc. svårare att göra en berättelse av, då de inte är linjära likt LOTR, utan mer av en historiebok. Då måste man ta friheter och jag förstår t.ex. att tidslinjen är helt annorlunda här än i böckerna. Dock tycker jag de tagit så mycket friheter att jag knappt förstår om de gillar Tolkien's berättelse till att börja med. Seriöst alltså. Detta är ju endast i grova drag den berättelse som Tolkien skrev kryddat med mestadels egna påhitt. Några referenser strös här och där som kanske är kul för den invigde (de nämner att Aulë skapade dvärgarna osv.), men annars är det "loosely based on".

Kanske hade det varit fine om jag tyckt om förändringarna eller om det hade varit en bra berättelse, men det gör jag ju inte så det blir magplask ändå för mig. Nåja, jag är väl glad att andra personer fångades av något jag inte förstår vad det är.

För att citera:

"They added too much and cut too much when they had a perfectly good story to flesh out that Amazon spent hundreds of millions of dollars to purchase. Why not tell that expensive tale? Why make this other one up? I don’t understand."

Amazon har inga rättigheter till material från Silmarillion och De förlorade sagornas bok. Serien är ingen adaption från någon bok, utan en tolkning av världen från.

Du kan säkert själv hitta någon artikel i ämnet om du orkar och vill sätta dig in i ämnet om hur de gick till väga för att bygga materialet inför serien.

Såg faktiskt om filmerna förra veckan, och med dagens ögon känns de väldigt cheezy och blockbuster Hollywood film. Konungens återkomst är ju bedrövligt dålig faktiskt, och i slutet kände jag bara, tack och lov att det äntligen är slut.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Amazon har inga rättigheter till material från Silmarillion och De förlorade sagornas bok. Serien är ingen adaption från någon bok, utan en tolkning av världen från.

Du kan säkert själv hitta någon artikel i ämnet om du orkar och vill sätta dig in i ämnet om hur de gick till väga för att bygga materialet inför serien.

Såg faktiskt om filmerna förra veckan, och med dagens ögon känns de väldigt cheezy och blockbuster Hollywood film. Konungens återkomst är ju bedrövligt dålig faktiskt, och i slutet kände jag bara, tack och lov att det äntligen är slut.

Absolut, jag har läst på om rättigheterna sen långt tillbaka. Tolkien sålde rättigheterna 1970. De inkluderar Hobbit, LOTR samt bilagorna till LOTR. Tolkien ville aldrig att hans värld skulle filmatiseras men behövde pengarna. Det är dessa rättigheter som Jackson använde i sina filmer och som nu Amazon köpt, det finns inga andra.

Alltså är det då bilagorna i LOTR som de får utgå ifrån och kanske några meningar här och där i LOTR. Galadriel finns förövrigt med i en mening i bilagorna samt i Fellowship. Det är allt. Detta är vad som står om Galadriel under second age om man utgår från bilagorna:

"In Lindon, south of the Lune, dwelt for a time Celeborn, kinsman of Thingol; his wife was Galadriel, greatest of Elven women".

Dock har det påpekats att de absolut tagit med information från t.ex. Unfinished Tale när de t.ex. skapade kartan. Det är även först i Unfinished Tale Tolkien gav Galadriel en bättre backstory. Det är först här hon blir den som på riktigt upptäcker och går emot hotet Sauron ... så har Amazon inte tagit inspiration från material de inte har rättigheter till? Självklart har de det. Det går inte berätta annars. Hur de gått till väga eller varför de gjort det de gjort, det kan jag inte svara på men i grund och botten handlade väl detta om ROP kändes Tolkien eller inte? Jag påstår nej, och vi har ju gått igenom hur lite material de ens har för att det ska kännas Tolkien. Jackson har ju faktiskt allt material han behövde.

Medlem
Skrivet av zevile:

Jag förväntade mig något riktigt dåligt när jag satte mig i soffan för att börja glo men ändrade mig snabbt, och det kommer från någon som älskar Tolkiens verk. Underhållande och visuellt vackert! Det känns väldigt mycket som Middle-Earth ska vara, en bra blandning mellan high fantasy, färgglatt, vackert, poesi, sång och det mörka som ständigt växer fram i bakgrunden. 7/10. Jag och sambon kommer sakna detta till helgerna:( Skaparna tog lite för mycket friheten med Tolkiens lore men det är trots allt en adaptation. Internettrollen ger det en 1/10 och beter sig som om skaparna har mördat en familjemedlem... Sånt larv!

Den hemskt dåliga filmen (men roliga?) The Room har 3.5 på IMDB. Skulle den vara bättre än RoP? Svårt att ta vissa seriöst.

Svårt att ta vissa seriöst är ju också när man ger RoP 10/10. Så fort RoP får en 1:a är det troll. Men en 10:a är den värd? Som om RoP är i par med serier som BoB https://www.imdb.com/title/tt0185906/reference/ , Breaking Bad, Better Call Saul, The Sopranos eller The Wire.

Men ärligt talat är det ju meningslöst att prata om vad som är värt en 1:a eller 10:a eller hur? Sluta kalla folk för troll bara för att betyget inte är godkänt i din egna lilla bubbla du lever i.

Att RoP får en 1:a av vissa är ju inget konstigt. Finns folk som tycker ovanstående serier jag nämnt är riktigt skräp. Vilket jag kan tycka är mycket märkligt. Men jaha, so?

Har RoP fått ovanligt många 1:or på imdb? Finns det något konkret bevis? Eller är det bara för att du tycker det? Tycker man inte om RoP (vad ens argument är spelar ingen större roll) blir man omedelbart klassad som rasistisk, sexistisk m m. Påminner om dagens politik. Tröttsamt...

Medlem
Skrivet av DreaZ:

Svårt att ta vissa seriöst är ju också när man ger RoP 10/10. Så fort RoP får en 1:a är det troll. Men en 10:a är den värd? Som om RoP är i par med serier som BoB https://www.imdb.com/title/tt0185906/reference/ , Breaking Bad, Better Call Saul, The Sopranos eller The Wire.

Men ärligt talat är det ju meningslöst att prata om vad som är värt en 1:a eller 10:a eller hur? Sluta kalla folk för troll bara för att betyget inte är godkänt i din egna lilla bubbla du lever i.

Att RoP får en 1:a av vissa är ju inget konstigt. Finns folk som tycker ovanstående serier jag nämnt är riktigt skräp. Vilket jag kan tycka är mycket märkligt. Men jaha, so?

Har RoP fått ovanligt många 1:or på imdb? Finns det något konkret bevis? Eller är det bara för att du tycker det? Tycker man inte om RoP (vad ens argument är spelar ingen större roll) blir man omedelbart klassad som rasistisk, sexistisk m m. Påminner om dagens politik. Tröttsamt...

Vem gjorde dig så förbannad? Om du lär dig läsa så gav jag det en 7/10..
Herregud vad du är absurd, haha ska man skratta eller gråta.
Du kanske ska läsa lite om review bombing, lagom till sängdags!

Medlem
Skrivet av zevile:

Vem gjorde dig så förbannad? Om du lär dig läsa så gav jag det en 7/10..
Herregud vad du är absurd, haha ska man skratta eller gråta.
Du kanske ska läsa lite om review bombing, lagom till sängdags!

Fan vad underbart det måste vara att alltid kunna skylla på "review bombed" så fort något får piss poor betyg och inte följer ens egna lilla bubbla. Kanske är så att produkten är piss poor? pfft...

Medlem
Skrivet av DreaZ:

Fan vad underbart det måste vara att alltid kunna skylla på "review bombed" så fort något får piss poor betyg och inte följer ens egna lilla bubbla. Kanske är så att produkten är piss poor? pfft...

För det första - DU drog up review bombing, bland massa annat orelevant, inte jag.
För det andra så har det rapporterats överallt om att serien just har blivit review bombat, detta är inget ovanligt i dagens media...

Produkten är dock inte "piss poor". Ny säsong på g

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Tror fortfarande inte att meteor man är Gandalf utan bara en red herring, den som väntar får se!

Det känns ju dock väldigt mycket som Gandalf! Hans kärlek till hobbitarna, hans sätt att tala etc.
"Always follow your nose"

Men vi får se!

Medlem
Skrivet av zevile:

Det känns ju dock väldigt mycket som Gandalf! Hans kärlek till hobbitarna, hans sätt att tala etc.
"Always follow your nose"

Men vi får se!

Jag tänker på det en del, med hans näsa, han säger att de ska gå åt ett visst håll pga av att det luktar sötare åt det hållet, lite samma sak i Mines of Moria, "The air is less foul that way. Sen som du säger så har han ett gott förhållande till harfoots/hobbitarna, det var precis vad min fru sa och hon har sällan fel(enligt henne själv).

Medlem

Jag har sett Amazons tidigare projekt Wheel of Time och var inte vidare imponerad. Jag har läst både Silmarillion, Hobbit och Sagan om Ringen böckerna och äger samtliga böcker. Jag har sett varje avsnitt som kommit ut varje vecka av denna serie och varit besviken varje gång. Det finns vissa delar jag gillar utav avsnitten och andra delar gillar jag inte alls som hur de valt att porträttera Galadriel och Elendil bland annat. Mörkhyade alver kunde jag bry mig mindre om. Serien får 5 möjligtvis 6 av 10 av mig men mer åt 5. Jag är inget troll och jag varken följer/ser på outrage-youtubers som försöker kapitalisera på folk som är arga. Om folk tycker att serien är 7-10 av 10 så är det good for them då men de kan inte ha så högt tak enligt mig ifall de ger serien så högt betyg. Finns bättre serier enligt mig som Breaking Bad, Battlestar Galactica, Game of Thrones säsong 1-4.

Ser att några nämnt House of Dragon tidigare i tråden och jag följer den serien också, den är bättre än Rings of Power men jag gillar inte alla timejumps de gjort, där skötte Vikings det bättre tycker jag. Blir för hoppigt i en säsong med så många jumps/skips. Utöver det så var senaste avsnittet där riktigt bra.

Skriv svar