Framtiden för spelserier (IPn)

Medlem
Skrivet av Zontos:

jag tänker att exempelvis GTA-serien som har bra många år på nacken så tror jag inte det är så konstigt att de valt att satsa på RDR-serien. Det är ju ändå ungefär samma målgrupp som spelar dessa spel och RDR2 är mer riktad åt äldre som har hängt med GTA-serien sedan 00-talet åtminstone.

Hehe du får det att låta som att red dead är en ny spelserie. Gta 1 kom 97 och Red Dead Revolver kom 04. 25 år sen mot 18 år sen. Skulle säga att båda spelserierna har bra många år på nacken Skulle nog också gissa att de har samma målgrupp.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Hehe du får det att låta som att red dead är en ny spelserie. Gta 1 kom 97 och Red Dead Revolver kom 04. 25 år sen mot 18 år sen. Skulle säga att båda spelserierna har bra många år på nacken Skulle nog också gissa att de har samma målgrupp.

Delvis. GTA är mer för dom som vill ha fart och fläkt, rakt på sak, och kul.
Red Dead är mer för dom som vill ta det lugnare, sitta på hästryggen och lyssna på fåglarna, som gillar när spelet är onödigt tillkrånglat ("djupt") och som inte har nåt emot att ha tråkigt emellanåt.

Inaktiv
Skrivet av Thane:

Känns som spelen går mer och mer mot att försöka hålla spelare så länge som möjligt och kanske släppa färre spel men tjäna pengar på mikrotransaktioner. Tänker mest på: fortnite, warzone, GTA Online. Var nog tänkt att Battlefied V var tänkt att göra samma sak men man får satsa på 6:an istället.

Fast det är mer komplicerat än att de bara vill tjäna pengar. Likt Moores lag inom transistorer som Ngreedia påstår upphört händer samma sak inom spelutvecklingen. Förr såg vi enorma förbättringar på grafik, mekanik och storlek osv. Det händer inte idag längre. Vi har nått punkten där vi inte får några större uppgraderingar på bara några år. Utan nu tar samma förändring kanske 10 år om ens det.

Det innebär att spel som kunde släppas med några års mellanrum med stora förbättringar inte gör det längre. Innebär att spelare blir missnöjda för de känner att spelbolagen utnyttjar det för att tjäna pengar. Spelbolagen vet inte riktigt vad de ska göra eftersom serierna gav massiva intäkter.

Därmed väntar de längre för att kunna få riktiga uppgraderingar som t.ex. UE5. Kombinerat med att datorer har blivit mycket dyrare som gör att de måste hålla tillbaka vad de skulle kunna göra.

Medlem
Skrivet av PixelGamer:

Tror vi kommer få se både nya och gammla serier.
Och inget fel, vem vill inte se ett nytt skyrim, mass effect eller the witcher spel? Samtidigt är det kul att se helt nya IP:n Starfield och Cyberpunk som säkert kommer få uppföljare. Så länge spelen är bra får de göra så många de vill

Meningen vem vill inte se ett nytt "Skyrim" får mig känna mig gammal..... INGEN vill ha ett nytt Skyrim, för det finns redan 17 av den, det som man vill ha är ett nytt Elder Scrolls. Men ja, vi förstår vad som menas. Även om det är sorgligt att hela universumet idag är kopplas med Skyrim.

Men det är många serier som lever som dels borde dö vissa som faktiskt försöker ändra på sig, lite smått, i den högen vill jag lägga Resident Evil som iaf inte försöker gå för långt ifrån vad det är, samt Assassin's Creed som dels näst intill var det samma fram till Origins när de ändrade combat systemet HELT, och nu vad som sägs skall gå mer tillbaka till AC1/Unity. AC vad jag minns är var en spinn på Prince of Persia som dog ut, God of War lever ännu i den genre'n spel som Diablo vill folk ha mer av, specifikt världen iaf så D4 kan leverera stort, medans serien Call of Duty......... Kan lika gärna ha andra namn då de endast är 'modern FPS' normal shooter med små balans skilldnader och är samma spel som tidigare. (Anledningen jag har 'modern FPS' är då jag är född 94 så var de stora shootersna Quake & Unreal. De är något snabbare än CoD..

Känns som om jag kan slänga in så många serier som kommit och försvunnit, InFamous, Metroid Prime*, Spyro, Rayman, Heroes Of Might & Magic // Might & Magic, Middle Earth: Shadow of Mordor/War . Medans ett antal skall vara på gång som Metroid Prime 4, Dragon Age, Star Wars: Knight of the old Republic samt mer...

Vet fler och mycket mer som kanske borde nämnas, men många spel borde inte bli tillbaka tagna, låt dem varit det dem var när dem kom. Men som ett företag som behöver gå för vinst, så varför gambla sin inkomst på saker som är okänt, därför har vi indie. Där AAA företagen sedan kan sno funktioner balanseringar ifrån för att göra sina spel bättre


signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem

Det finns ju en anledning att de stora serierna fortfarande är kvar.
Så länge det finns alternativ har jag inget emot det.
Gillar lore och djupa spel.
Figurspelen har existerat så länge att det finns massor av historia som inte berör spel. Det gillar jag.
Warhammer 40K-spelen har haft varierande kvalitet men loren gillar jag mest. Vanliga Fantasy-WH känns inte riktigt rätt för mig även om jag gillar greenskins.

Medlem
Skrivet av kml69:

Det finns ju en anledning att de stora serierna fortfarande är kvar.
Så länge det finns alternativ har jag inget emot det.
Gillar lore och djupa spel.
Figurspelen har existerat så länge att det finns massor av historia som inte berör spel. Det gillar jag.
Warhammer 40K-spelen har haft varierande kvalitet men loren gillar jag mest. Vanliga Fantasy-WH känns inte riktigt rätt för mig även om jag gillar greenskins.

Håller helt med Warhammer universumet är gigantiskt och spelindustrin har knappt börjar utforska det, gärna nya IP:n, jag skulle älska ett RTS total war fast med 40K, att få leda armeer med space wolfs och crusader tanks!
Även mer nya IP:n i Star Wars vore underbart eller Sagan Om Ringen. Varför inte ett nytt Sagan Om Ringen MMORPG med unreal engine 5?

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Fast det är mer komplicerat än att de bara vill tjäna pengar. Likt Moores lag inom transistorer som Ngreedia påstår upphört händer samma sak inom spelutvecklingen. Förr såg vi enorma förbättringar på grafik, mekanik och storlek osv. Det händer inte idag längre. Vi har nått punkten där vi inte får några större uppgraderingar på bara några år. Utan nu tar samma förändring kanske 10 år om ens det.

Det innebär att spel som kunde släppas med några års mellanrum med stora förbättringar inte gör det längre. Innebär att spelare blir missnöjda för de känner att spelbolagen utnyttjar det för att tjäna pengar. Spelbolagen vet inte riktigt vad de ska göra eftersom serierna gav massiva intäkter.

Därmed väntar de längre för att kunna få riktiga uppgraderingar som t.ex. UE5. Kombinerat med att datorer har blivit mycket dyrare som gör att de måste hålla tillbaka vad de skulle kunna göra.

Vissa efterföljare i spelserier är förbättringar 😀 😃

Red Dead Redemption-> Red Dead Redemption 2

The Witcher 2 -> The Witcher 3

ZF
Medlem

Finns det någon slags statistiskt kurva på detta?

Eller så kommer det egentligen nya serier hela tiden, som man helt enkelt inte bryr sig om eftersom den formativa smakformen man råkar befunnit i redan etablerades, justbi det där gyllene decennierna man man pekar på som sådana?

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Vet inte ens när jag köpte ett mainstream AAA spel senast, måste varit GTAV till xbox 360. Det är ju nästan bara skit som kommer.

Samma här. GTA 5 till 360 var det senaste AAA-spelet jag inhandlade...

Medlem

Gällande Battlefield så anser jag personligen att DICE behöver lägga innovation på hyllan ett tag och visa att de kan bygga ett fungerande och roligt spel, snarare än försöka revolutionera serien och FPS-receptet.


signatur

Kvalificerad internetfrämling.

Medlem

Battlefield känns sjunkande med tanke på 2042
Jag tänker att det finns en lägsta ribba vad som förväntas ut av en uppföljare från oss spelare. Når man inte ens halvvägs dit så ser det dystert ut.
Jag menar. Hade DICE gjort en kopia av 5an men reskinnat till modernt/futuristiskt så hade de nått den ribban.

CoD har jag varit frånvarande ifrån ett tag, men tänker att de får vad de förväntar sig fortfarande.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Cod kommer nog fortsätta dominera sålänge de inte gör några jättestora ändringar i gameplay! Det är ju lätt att lära sig, går snabbt att hoppa in och köra några matcher när man har en stund över.

Medlem

De får gärna fortsätta men de måste glesa ut släppen. Same shit different suit varje år. Främst då gällande cod. Inte köpt ett sen Black ops 2012 tror jag det var men det har inte behövts.. Assassins creed fattade till slut....


signatur

Ducati Streetfighter 848

Avstängd

Det behövs både uppföljare till existerande IP:s och nya spelserier.

Medlem
Skrivet av PixelGamer:

Vissa efterföljare i spelserier är förbättringar 😀 😃

Red Dead Redemption-> Red Dead Redemption 2

The Witcher 2 -> The Witcher 3

Red Dead Redemption dröjde visserligen 12 år innan det fick en uppföljare - som svar på frågan du citerade.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Nu när vi har haft Grand Theft Auto, Red Dead Redemption, Battlefield, Call of Duty, Assassins Creed, Tomb Raider, Zelda, Halo, World of Warcraft, Super Mario, Uncharted i en väldans många år så undrar man ju vad för utveckling vi kommer se i framtiden?

Det har knappast tillkommit någon stor spelserie de senaste 10 åren? Men jag kan ha missat några, please fill me in.

Min fråga är dock -

Är det något problem att dessa spelserier forsätter att dominera?

Behöver vi nya spelserier? Eller kan dessa stora spelserier fortsätta som de gjort och de kompletteras av nya enskilda spelsläpp som t.ex. Ghost of Tsushima (som iofs kan bli en ny serie).

Jag inser dock när jag skriver detta att det finns nya spelserier som tillkommit senare, Spider-Man spelen till Playstation verkar ju utvecklas till någon serie. Men jag tror inte det blir i klass med någon av de som jag räknade upp här.

PS. Man kan också benämna spelserier som branschfolket säger, IP = Intellectual Property. DS.

Jag vet inte vad det är du problematiserar, eller frågar om egentligen. Varför skulle det vara ett problem med spelserier och märken som överlever generationsskiften? Det är ju inte som att branschen har stagnerat eller att innovation och utveckling hämmats bara för att Zelda och Call of Duty fortfarande är branschledande.
Dessutom har många av dessa långkörare själva utvecklats så mycket att de enda de har gemensamt med sina tidiga föregångare är namnet.

Men för att ge ett konkret svar; Nej, det är inte ett problem med dominerande långlivade spelserier MEN det är måhända lite långtråkigt


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Delvis. GTA är mer för dom som vill ha fart och fläkt, rakt på sak, och kul.
Red Dead är mer för dom som vill ta det lugnare, sitta på hästryggen och lyssna på fåglarna, som gillar när spelet är onödigt tillkrånglat ("djupt") och som inte har nåt emot att ha tråkigt emellanåt.

Inte helt osant. Men väldigt subjektivt.

Jag skulle säga att GTA är för de som vill spela ett spel, RDR är för de som vill uppleva det.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Utan att ha läst några svar i tråden...
Jag tror att det liknar många andra hobby eller underhållningsbranscher där det finns någon form av mainstream dit de som är ute efter en lättillgänglig dopaminkick söker sig. Det finns en trygghet i att veta vad man får och hur man hittar det. Där har vi exempel som Beyonce, Camilla Läckberg, Monopol, Marvel filmer och självklart då även Call of Duty. Väletablerade varumärken som lätt säljer enbart på namnet.
Om man däremot har lite andra intressen, tycke eller krav så är man oftast redan van vid att hitta andra vägar. Man kanske hellre vill läsa Christophe Galfard eller lyssna på Haken, får ut mer av att titta på Mitt i naturen eller att spela Kult. Har man då redan ögonen öppna för annan form av underhållning* är det lätt att man snubblar över spel som The Witness, Outer Wilds, To the Moon eller Oxenfree.

Jävlar vad jag låter som en riktigt pretentiös hipster! Usch nu skäms jag lite. Men jag försöker bara förklara vad min virriga hjärna säger till mig och då blir det så här. Förlåt.

*Bonus! Chansen är då större att man inte har Megapol på i bakgrunden hela dagen eller att man streamar Disney+ tre timmar varje kväll vilket gör att man missar en stor del av reklamen som riktar sig till de som uppskattar underhållning av mainstream typ.

Medlem
Skrivet av Mattias.K:

Utan att ha läst några svar i tråden...
Jag tror att det liknar många andra hobby eller underhållningsbranscher där det finns någon form av mainstream dit de som är ute efter en lättillgänglig dopaminkick söker sig. Det finns en trygghet i att veta vad man får och hur man hittar det. Där har vi exempel som Beyonce, Camilla Läckberg, Monopol, Marvel filmer och självklart då även Call of Duty. Väletablerade varumärken som lätt säljer enbart på namnet.
Om man däremot har lite andra intressen, tycke eller krav så är man oftast redan van vid att hitta andra vägar. Man kanske hellre vill läsa Christophe Galfard eller lyssna på Haken, får ut mer av att titta på Mitt i naturen eller att spela Kult. Har man då redan ögonen öppna för annan form av underhållning* är det lätt att man snubblar över spel som The Witness, Outer Wilds, To the Moon eller Oxenfree.

Jävlar vad jag låter som en riktigt pretentiös hipster! Usch nu skäms jag lite. Men jag försöker bara förklara vad min virriga hjärna säger till mig och då blir det så här. Förlåt.

*Bonus! Chansen är då större att man inte har Megapol på i bakgrunden hela dagen eller att man streamar Disney+ tre timmar varje kväll vilket gör att man missar en stor del av reklamen som riktar sig till de som uppskattar underhållning av mainstream typ.

Det ÄR pretentiöst och hipsteraktigt, men inte för den delen mindre sant!

Mainstream är mainstream av en anledning, varken bättre eller sämre men definitivt simplare.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av ZakAntreaz:

Red Dead Redemption dröjde visserligen 12 år innan det fick en uppföljare - som svar på frågan du citerade.

Nej. Första Red Dead kom 2004, Red Dead Redemption kom 2010 och RDR2 kom 2018.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av showerguy:

Samma här. GTA 5 till 360 var det senaste AAA-spelet jag inhandlade...

Vad gör du då i spel branschen om du inte köpt något spel på över 10år om man får fråga..

Medlem
Skrivet av submariner:

Vad gör du då i spel branschen om du inte köpt något spel på över 10år om man får fråga..

Går att låna spel på bibblan och av polare.

12
Skriv svar