Lukta som en karl (?)

Skribent

Jag kör Tom Fords Umbré Leather. Kostar typ 2400 för en flaska, men har haft den i typ tre år.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Aggur:

Old spice

Avstängd

Intressant tråd. Har inte haft parfymer i tanken sen jag kanske var 18-19 år.
Visste ärligt talat inte att män använde parfym i en sådan stor utsträckning.
Som att titta in i en annan dimension.

Tack, man kan alltid lita på FZ!

En sammanfattning, det bästa som ni rekommenderar:

1. Jean Paul Gaultier - Le Male Le Parfum Intense
2. Issey Miyake - L'eau D'issey
3. Molton Brown - Mesmerising Oudh Accord & Gold
4. Molton Brown - Tobacco Absolute (EdT)
5. Creed Millesime - Imperial (EdP)
6. Emporio Armani - Stronger With You
7. Selva do Brazil - Parfums Berdoues
8. Victor In Voltaire - Made In Pigalle
9. Lacoste - L'Homme
10. Boss - The Scent (EdT)
11. Dior - Homme (EdP)
12. Tom Ford - Oud Wood + Ombré Leather (EdP)
13. Escentric Molecules - Molecule 01 (EdT)
14. Wunderbaum - Black Classic
15. Rituals - Oudh Pour Homme (EdP)
16. Karl Lagerfeld - Classic (EdT)

_ _ _

Tyvärr står jag inte ut att testa i butik, för problemet blir direkt att den ena doften övertar den andra. Då man inte kan testa i ett vakuum, förtar det i varje fall mina näsborrar.

Varför är lukt viktigt?

För mig handlar det inte enbart om att lukta gott inför andra, utan för sig själv också. Känslan av att vara hel och ren ska man aldrig underskatta, den gör under för självförtroendet.

Det finns säkert några EdT-parfymer som är bra (Eau De Toilette), men jag vill att det ska hålla längre, och lukta mer . . . exklusivt skulle jag nog kunna skriva.

(EdP) Eau De Parfum varar lite längre, och är dyrare, men som någon skrev, att dom hade haft sin flaska i över tre år, så får man bra valuta för sina pengar, eller så köper man större flaska helt enkelt.

Just nu väger det mellan Issey Miyake - L'eau D'issey, Rituals - Oudh och Wunderbaum - Black Classic.

Det finns nog inte en enda kvinna som inte uppskattar en man som luktar gott, och då jag varit singel ett tag är det dags att snoffsa till sig lite. Supertack för alla tips!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Gnällkuk

Själv så luktar jag som en dam under armarna, köpte av misstag tjejdeo en gång. Gick runt å sniffade mig själv under armarna konstant sen för det luktade så gott. Har aldrig gått tillbaka till den för herrar. Rekommenderas varmt!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

phi
Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Varför är lukt viktigt?

För mig handlar det inte enbart om att lukta gott inför andra, utan för sig själv också. Känslan av att vara hel och ren ska man aldrig underskatta, den gör under för självförtroendet.

Det finns nog inte en enda kvinna som inte uppskattar en man som luktar gott, och då jag varit singel ett tag är det dags att snoffsa till sig lite. Supertack för alla tips!

Det där med doft är intressant. Man kan ju försöka intala sig själv att det inte spelar någon roll men precis som med så mycket annat så är det en stor del av ens första intryck hos andra människor. Vidare så har vi en tendens som människor att associera dofter till minnen och upplevelser.

Jag har varit med om tjejer som jag träffat som skrivit till mig att de var ute på stan och kunde känna igen "min" parfym och började genast tänka på mig. Det är ju såna där skitfåniga saker men ändå något som gjort intryck.

På samma sätt har jag träffat tjejer och följt med dem hem och så fort de öppnar dörren till lägenheten så möts man av en doftvägg av lavender och kattpiss. Då tappar man lätt humöret så att säga.

Medlem

Jag kör på Armani Code for men, samt Armani Code Colonia. Kör ett, två sprut endast, det räcker och ger en liten hint om god doft. Blir ingen parfymbomb.

Tycker det doftar gott och fräscht, samt fått många komplimanger, av alla åldersgrupper, så antar tjejer/damer också gillar doften.

Medlem
Skrivet av phi:

Jag har haft Jean Paul Gaultier Le Male Le Parfum som en signaturparfym i många år. Med den har jagt blivit 15 cm längre, fått ökad muskelmassa och större penis.

Betyg: 5/7

Det är i princip den enda jag använder också, favorit sen 2010. Har dock inte märkt av effekterna du nämner. Kanske använder för lite!


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Chefredaktör
Skrivet av Johan Olander:

Jag kör Tom Fords Umbré Leather. Kostar typ 2400 för en flaska, men har haft den i typ tre år.

Ett seriöst inlägg från Johan Olander? Vad har hänt?
Vem är du och vad har du gjort med Johan??
<3

Medlem

Som andra kommenterat; du måste testa doften på din hud. En parfym luktar inte likadant på dig som den gör på mig.

Med det sagt är två nuvarande favoriter;
By the fireplace - Replica
Terre d'Hermés - Hermés

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

11. Dior - Homme (EdP)

Kan slå ett slag för Dior Homme Parfum över den vanligare Dior Homme Intense. Ganska svår att få tag på men vad jag vet har den inte utgått. En väldigt behaglig höstig doft om man inte dränker sig i den, är ju inte EdP utan än mer koncentrerad så håller ännu längre.

Medlem

Smeta på deo och lev ditt liv.
Orka lägga tusenlappar på något som man får huvudvärk av.

EDIT: iofs så gör man ju det med alkohol också haha😅


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Van Gils Between Sheets är en riktig musöppnare.

Medlem

Det var en gång en kung. Kungen ville lukta godast i hela landet. En dag kom en bonde fram till kungen och presenterade en mycket exklusiv flaska parfym. Bonden sa att doften kommer få varenda dam i kungariket att vilja åt hans håll, köpmännen kommer sänka sina priser och fienden lägga ner sina vapen.

Kungen sniffade, blev häpen på hur gott det luktade och överlycklig att han nu skulle lukta godast i landet. Kungen var nyfiken och frågade bonden flaskans innehåll. Varpå bonden svarade: Bäste kung, parfymen är tillverkad på min gård av dom enklaste ingredienserna ni kan tänka er. Grispiss, kogödsel, örter och sur mjölk.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Det finns nog inte en enda kvinna som inte uppskattar en man som luktar gott, och då jag varit singel ett tag är det dags att snoffsa till sig lite. Supertack för alla tips!

Om du likställer luktar gott med att bära parfym, så håller jag inte med. Ren och fräsch är en sak, men var varsam med parfym. Parfym kan både uppskattas och ogillas. Det är ett dubbeleggat svärd.

Ungefär en tredjedel av den vuxna befolkningen anger att de besväras av dofter/kemikalier och sex procent har diagnosen sensorisk hyperreaktivitet, SHR (dvs. 6% tål inte parfym överhuvudtaget). Läs mer på: https://astmaoallergiforbundet.se/information-rad/doftoverkan...

Om doftöverkänslighet:
https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/allergier-och-overkansl...

Om parfym på jobbet:
https://jobbland.se/arbetsliv/parfym-pa-arbetsplatsen

Så det finns kvinnor som inte uppskattar parfym.
Den siffran ligger någonstans mellan 6-33%.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag kör med Diesel Only The Brave och brukar få komplimanger för detta. Varvar med Armani The Code som också uppskattas.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av kebbe:

Kan slå ett slag för Dior Homme Parfum över den vanligare Dior Homme Intense.

Homme Intense är definitivt min favorit sedan några år tillbaka

Skrivet av Hanzo:

Om du likställer luktar gott med att bära parfym, så håller jag inte med. Ren och fräsch är en sak, men var varsam med parfym. Parfym kan både uppskattas och ogillas. Det är ett dubbeleggat svärd.

Ungefär en tredjedel av den vuxna befolkningen anger att de besväras av dofter/kemikalier och sex procent har diagnosen sensorisk hyperreaktivitet, SHR (dvs. 6% tål inte parfym överhuvudtaget). Läs mer på: https://astmaoallergiforbundet.se/information-rad/doftoverkan...

Om doftöverkänslighet:
https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/allergier-och-overkansl...

Om parfym på jobbet:
https://jobbland.se/arbetsliv/parfym-pa-arbetsplatsen

Så det finns kvinnor som inte uppskattar parfym.
Den siffran ligger någonstans mellan 6-33%.

Allt det där vet jag om, var gift med en kvinna som var doftöverkänslig, men för andra kan det vara bra information. Bra att du tar upp det.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Rejzer:

Är det någon som känner en tjej/kvinna som uppskattar parfym på män? Känner någon enstaka som gör det, dom flesta vill ha typ inte lukta svett men gärna lite lukt som är naturlig från ett manligt arbete (jag har inte riktigt förståt vad det innebär riktigt, men utgår att det är lite svettigt men välhydrerat svett och inte lite frän som vissa får).

Har sällan parfym då det på många arbetsplatser osv undanbes, men vid speciella tillfällen så körs det på burberry hero i lite lätt dos.
"The vibrant freshness of bergamot is invigorated with juniper and black pepper and deepened with a heart of cedarwood"

Jag inte träffat, sett eller hört någon man eller kvinna som föredrar svettlukt av någon sort framför parfym och deodorant.
Dock verkar många inte uppskatta för mycket eller för stark doft såklart, men att det gärna får lukta gott framför lukta "naturligt" tror jag du får svårt att hitta någon majoritet emot.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv
Skrivet av phi:

Jag har haft Jean Paul Gaultier Le Male Le Parfum som en signaturparfym i många år. Med den har jagt blivit 15 cm längre, fått ökad muskelmassa och större penis.

Betyg: 5/7

Sprayar du endast eller injicerar du den i blodomloppet?

Avstängd

Svaret är ett simkort.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Svaret är ett simkort.

Det luktar simkort!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Oj, den här tråden jag missat. Genom åren har det blivit många dyra parfymköp som sen ångrats ganska kort därefter. (Hyllan är full och fin dock.)

Jag är väldigt känslig för stark parfym så använder idag nästan aldrig själv. Har dock gjort hela resan, inklusive en tripp till parfymfabrikerna i Grasse för att få fram en egen profil. Den är fortfarande min favorit, men p g a starka lukter idag tyvärr lätt triggar migrän låter jag bli.

Sedan 4-5år kör jag enbart den här:

Den luktar suuuuperfräscht, förstärker bara den egna doften.

Walter, du kanske ska kolla in t ex Fragonard? Köp något därifrån och be om massa prover. Fragonard har genom århundradena gjort massa berömda dofter åt andra så hittar du något där som du gillar så kommer du veta exakt vad den består av.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Skribent
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Ett seriöst inlägg från Johan Olander? Vad har hänt?
Vem är du och vad har du gjort med Johan??
<3

Jag var svag i ett ögonblick. Ber om ursäkt. Skit ner dig.


signatur

I am the black wizards.

Skribent

Lukten från 72-timmars oavbrutet lanande is the shit.

Medlem

Är det inte en skillnad på att dofta och lukta egentligen..?
Har märkt att jag föredrar de klassiska aftershaven istället för bara random rakvatten från Hugo Boss, inget fel i det men föredrar annat.

Ett förslag hursomhelst: Benjamin Barber - Black Oak, känner sig halvt som en skogshuggare i flanellskjorta och mustigt skägg. Vad damernas åsikt är kan jag tyvärr inte uttala mig om.

En annan är Aqua di Parma Colonia, gillar den också. Känns fräsch.

Har haft några från Truefitt & Hill och de har varit lite mer nedtonade, sådär lagom, om man nu eftersträvar det. Förslaget med skäggolja var inte dumt det heller apropå diskret framtoning.

Någon som nämnde Molton Brown shower gel, håller helt med! Lite sämre flaskor kan man tycka dock.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Chefredaktör
Skrivet av Johan Olander:

Jag var svag i ett ögonblick. Ber om ursäkt. Skit ner dig.

<3 !

12
Skriv svar