Vad tycker ni om Rings of Power?

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Känns som vilken fantasiserie som helst. Hade aldrig kunnat gissa att detta är Sagan om ringen trotts att jag läst böckerna och sett filmerna.

Har du läst något som inte är trilogin?

Jag länkade en video längre upp i tråden, kollar du på den så kommer du få massor av detaljer som är med som man missar om man inte är väldigt insatt i ringarnas värld.

Själv så har allt sånt fallit i glömska från de åren jag var Tolkien-fan och läste allt jag kom åt ☺️


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Thane:

Så de två träden, Elrond, Sauron, Morgoth, hober, Kaza-dum och Galadriel ger dig inga ledtrådar?

Jag håller med, känns ändå som vilken fantasyserie som helst. Det där är inte tillräckligt. Känslan är inte där. Hade de strävat mer efter Peter Jacksons tolkning hade det vart en behagligare och mer enhetlig stämning.

Struntar fullständigt i huruvida de följer böckerna eller ej. Vilket en del tycker är problem. Det gjorde inte Peter Jackson heller. Han fångade i vilket fall en go känsla och story telling. Kanske gör sig bara inte LOTR som serie.

Medlem

Vad är denna "känsla" som ni pratar om? Fattar inte. Det är Lotr. Det ser ut som Lotr. Det har Lotr karaktärer, platser, object och annat..

Jag tycker det är nice att bara kunna slänga på ett avsnitt och zona ut lite i en annan värld. Dvs, Rings of Power. Är ju samma med andra fantasy-serier.

Medlem

Anta att vi har en story. Något har hänt.

En litterär beskrivning kommer inte att fånga hela skeendet, men utvalda delar.
En filmisk beskrivning kan skildra samma story, men andra delar.
Båda beskrivningarna kan vara "korrekta" inom de ramar storyn bjuds.

Så, om filmen (eller serien i detta fall) inte beskriver samma sak på samma sätt som boken, ok, det köper jag. Men om filmen motsäger saker i boken, är kronologiskt uppåt väggarna, etc, då blir det mer problematiskt.

En lösning/ursäkt/förklaring kan vara att boken är nedtecknad av person X, kanske ett par hundra år efter händelserna, och filmen baseras på person Ys beskrivning - kanske från en helt annan plats, en annan tid. Men om skillnaderna är för stora - vem har då rätt? Och spelar det roll?

Som jag ser det verkar RoP vara underhållande. Det var längesedan jag läste Silmarillion etc. Men de tycks ha tagit sig alltför stora, och onödiga, friheter.

Min åsikt: Släng gärna in nya karaktärer. Men ändra inte befintliga för mycket. Släng gärna in nya händelser. Men ändra inte för mycket på det som redan beskrivits. Osv. Hitta på nytt, sabotera inte det gamla.

Skribent

Gillar den än så länge! Har varit försiktigt optimistisk, men satt och njöt under båda avsnitten. De kreativa friheterna får man leva lite med av rättighetsskälen.

Blev lite till mig, när man såg Finrod och jag visste vad som hänt. Det var mitt "Aragorn sparkar hjälm och bryter tå"-moment. 😂


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Efter två avsnitt är jag väldigt sugen på att se mer, så det är väl ett gott betyg i sig. Det finns mycket jag inte gillar i den (vissa frisyrer som känns väldigt moderna, att Harfootarna påminner mig om någon slags svensk julkalender och slite sånt) men mycket är faktiskt väldigt fint.

Har sett mycket klagomål på att en viss person försöker simma över havet och att det är orimligt men det var nästan min favoritsekvens än så länge, det kändes vääääldigt mycket som en gammal saga/myt från något uråldrigt epos. Samma med "hacka sten"-tävlingen som kändes som hämtad från någon gammal fornnordisk legend. Jag har alltid sett första och andra tidsåldern som det där mytiska där omöjliga saker var möjligt så jag tycker att det passar in jävligt bra.

Skadade inte att se serien med projektor heller. Jävligt vackra miljöer.

Skrivet av Ftmch:

Efter två avsnitt är jag väldigt sugen på att se mer, så det är väl ett gott betyg i sig. Det finns mycket jag inte gillar i den (vissa frisyrer som känns väldigt moderna, att Harfootarna påminner mig om någon slags svensk julkalender och slite sånt) men mycket är faktiskt väldigt fint.

Har sett mycket klagomål på att en viss person försöker simma över havet och att det är orimligt men det var nästan min favoritsekvens än så länge, det kändes vääääldigt mycket som en gammal saga/myt från något uråldrigt epos. Samma med "hacka sten"-tävlingen som kändes som hämtad från någon gammal fornnordisk legend. Jag har alltid sett första och andra tidsåldern som det där mytiska där omöjliga saker var möjligt så jag tycker att det passar in jävligt bra.

Håller helt med om julkalender-känslan hos harfotarna. Vissa scener känns nästan plockade från Trolltider. Men eftersom att jag brukade plocka fram just den julkalendern varje år när jag var liten så älskar jag varje sekund vi får.

Jag är en av de som ogillade Galadriels resa på havet. Inte så mycket att hon faktiskt försökte simma, utan allt annat som hände under den delen. Hade nästan hellre sett att hon var borta ett avsnitt (och simmade) för att sedan dyka upp vid land i tredje. Stenhuggar-tävlingen var strålande däremot. Kändes väldigt on brand för dvärgarna.

Medlem
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Håller helt med om julkalender-känslan hos harfotarna. Vissa scener känns nästan plockade från Trolltider. Men eftersom att jag brukade plocka fram just den julkalendern varje år när jag var liten så älskar jag varje sekund vi får.

Jag är en av de som ogillade Galadriels resa på havet. Inte så mycket att hon faktiskt försökte simma, utan allt annat som hände under den delen. Hade nästan hellre sett att hon var borta ett avsnitt (och simmade) för att sedan dyka upp vid land i tredje. Stenhuggar-tävlingen var strålande däremot. Kändes väldigt on brand för dvärgarna.

Men vem är den mystiska mannen på flotten? Isildur?!


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Vad är denna "känsla" som ni pratar om? Fattar inte. Det är Lotr. Det ser ut som Lotr. Det har Lotr karaktärer, platser, object och annat..

Jag tycker det är nice att bara kunna slänga på ett avsnitt och zona ut lite i en annan värld. Dvs, Rings of Power. Är ju samma med andra fantasy-serier.

Jag tror du fattar precis vad man menar med att känslan inte är där. Du kanske gillar det. Det får stå för dig. Men kom inte och låtsas som att serien har samma känsla som LOTR-filmerna bara för att man har rätt namn.

Medlem
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Jag tror du fattar precis vad man menar med att känslan inte är där. Du kanske gillar det. Det får stå för dig. Men kom inte och låtsas som att serien har samma känsla som LOTR-filmerna bara för att man har rätt namn.

Din känsla var när du såg filmerna kan mycket väl vara olik hur andra känt och vice versa.

Så även om de nu ska fatta precis så är det generellt ändå en bra idé att motivera ett vagt uttryck som att "känslan finns inte där". Att säga så utan att kvalificera det med något har ju inget som helst värde för diskussionen. Så utveckla gärna, antar att du skrev i tråden för att diskutera och inte bara hävda en sak som objektivt empiriskt korrekt och sen inte motivera varför..

Måste serien ha samma känsla? Är känslan nödvändigtvis bättre eller sämre? Kan den vara en produkt av vad handlingen faktiskt innefattar? Kanske är det pga. serie gentemot filmtrilogi?

Du ser, det finns jättemånga punkter att diskutera utan att behöva lite spydigt säga att andra fattar precis. Med det sagt, jag varken håller med dig eller säger emot, men nivån på diskussionen, om bara för att den ska vara intressant och givande, får gärna vara lite högre!

Medlem
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Jag tror du fattar precis vad man menar med att känslan inte är där. Du kanske gillar det. Det får stå för dig. Men kom inte och låtsas som att serien har samma känsla som LOTR-filmerna bara för att man har rätt namn.

Nej, fattar inte alls. Låter bara knepigt att slänga ur sig något så svårdefinierat "lotr känsla". Hur kan det inte vara Lotr? Yikes.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Men vem är den mystiska mannen på flotten? Isildur?!

Verkar inte så troligt, då Isildur var väl bara typ som Aragorn, lite alvblod inslängt och levde längre än andra människor? Kanske kommer ihåg fel.

(sorry för dubbel-msg)

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Men vem är den mystiska mannen på flotten? Isildur?!

Eftersom Nori inte bränns av elden går min gissning på att han är ond på något sätt iallafall,

Medlem
Skrivet av Menige_Erik:

Eftersom Nori inte bränns av elden går min gissning på att han är ond på något sätt iallafall,

Ja men inte meteormannen, utan flottemannen som Galadriel hänger med.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Ja men inte meteormannen, utan flottemannen som Galadriel hänger med.

Ah shit, det var jag som var lite snabb på att skriva

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Nej, fattar inte alls. Låter bara knepigt att slänga ur sig något så svårdefinierat "lotr känsla". Hur kan det inte vara Lotr? Yikes.

Det definierades bra mycket tydligt än så. Som jag skrev. Peter Jacksons lotr. Du kan sluta spela dum nu.

Skrivet av Fiddi:

Din känsla var när du såg filmerna kan mycket väl vara olik hur andra känt och vice versa.

Så även om de nu ska fatta precis så är det generellt ändå en bra idé att motivera ett vagt uttryck som att "känslan finns inte där". Att säga så utan att kvalificera det med något har ju inget som helst värde för diskussionen. Så utveckla gärna, antar att du skrev i tråden för att diskutera och inte bara hävda en sak som objektivt empiriskt korrekt och sen inte motivera varför..

Måste serien ha samma känsla? Är känslan nödvändigtvis bättre eller sämre? Kan den vara en produkt av vad handlingen faktiskt innefattar? Kanske är det pga. serie gentemot filmtrilogi?

Du ser, det finns jättemånga punkter att diskutera utan att behöva lite spydigt säga att andra fattar precis. Med det sagt, jag varken håller med dig eller säger emot, men nivån på diskussionen, om bara för att den ska vara intressant och givande, får gärna vara lite högre!

Ja. Jag har motiverat det. Nej, den måste inte ha samma känsla. Om den hade blivit bättre av det. Nu är det inte så. Folk får gilla vad dom vill. Av någon anledning blir en del lite kränkta av att jag tycker att den är skit, och att detta är en av anledningarna. Jag tycker jag förklarat varför och om någon håller med eller inte är lite strunt samma.

Tråden heter trots allt "Vad tycker ni om Rings of Power?". Jag var egentligen inte ute efter att diskutera så mycket mer än att svara på frågan. Ja, jag tyckte den var/är kass.

Medlem
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Det definierades bra mycket tydligt än så. Som jag skrev. Peter Jacksons lotr. Du kan sluta spela dum nu.

Peter Jacksons filmer är bara en tolkning av lotr. Det är inte ett facit över vad lotr är och kommer vara. Och eftersom Rings of Power utspelar sig 3000+ år före lotr så är det väl klart att känslan varierar? Det är ju inte samma känsla i världen år 2020 som 1000 f.kr.

Medlem
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Ja. Jag har motiverat det. Nej, den måste inte ha samma känsla. Om den hade blivit bättre av det. Nu är det inte så. Folk får gilla vad dom vill. Av någon anledning blir en del lite kränkta av att jag tycker att den är skit, och att detta är en av anledningarna. Jag tycker jag förklarat varför och om någon håller med eller inte är lite strunt samma.

Tråden heter trots allt "Vad tycker ni om Rings of Power?". Jag var egentligen inte ute efter att diskutera så mycket mer än att svara på frågan. Ja, jag tyckte den var/är kass.

Måste ha missat där du motiverat det då. Du får givetvis tycka precis som du vill och om du inte vill diskutera det så är det också helt okej. Som jag ser det så muckar du lite genom att anklaga andra för att spela dumma, så från mitt perspektiv verkar den enda kränkta här du, men om du tycker du motiverat din åsikt nog så tänker åtminstone inte jag pressa dig mer.

Men vi behöver inte bråka. Tråkigt att du inte gillar serien, men det visar åtminstone att du är betydligt mer öppen än andra som vägrar att ens ge den en chans baserat på svajiga ideologier och skenhelighet.

Ibland så gillar man inte serier, men med det sagt, jag kollade på de första avsnitten av The Expanse 3-4 gånger innan det klickade och det blev min favoritserie så det kan även vara en fråga om tidpunkt, humör och precis lagom poppade popcorn.

Releasehästryttare
Geeks Gaming

Känns som det speglar världen lite, man bryr sig mer om vilka runt en som tycker vad (så man kan tycka ”rätt”) än att faktiskt skapa en egen uppfattning.
Sorgligt

Medlem

FZ forum måste typ vara ett av få ställen som tycker att serien är bra eller till och med riktigt bra. Hur kan det komma sig?
Reddit, som vanligtvis brukar vara väldigt, väldigt generösa med sina betyg till katastrofalt dåliga serier ger Rings of Power i snitt 6/10 i betyg:

https://www.reddit.com/r/lotr/comments/x7finj/comparing_ratin...

Geeks Gaming
Skrivet av Skelögd:

FZ forum måste typ vara ett av få ställen som tycker att serien är bra eller till och med riktigt bra. Hur kan det komma sig?
Reddit, som vanligtvis brukar vara väldigt, väldigt generösa med sina betyg till katastrofalt dåliga serier ger Rings of Power i snitt 6/10 i betyg:

https://www.reddit.com/r/lotr/comments/x7finj/comparing_ratin...

Jag har mer fått uppfattningen om att det totala betyget över fz är mer ”meh, så dåligt är det inte”.
Så det ligger ju ganska bra i linje med reddits betyg 🤷‍♂️

Edit: för att förtydliga: ”positivt överraskad” betyder inte per automatik att något är ”bra” eller ”riktigt bra” utan mer att andra har sänkt förväntningarna.

Så du kan nog fortsätta sova gott

Medlem

Såg de två första avsnitten i fredags, riktigt välproducerat och vackert! Miljarden de lade på detta projektet har verkligen betalat sig! Stämningsfullt och spännande! Sen klagar jag inte över att Galadriel är lika awesome som vacker.

Medlem

Än så länge efter dessa två episoder så är det en ljummen ok-betyg från mig. Men jag är väldigt intresserad av vad som komma skall!

- Wheel of time och GoT har inte intresserat eller exalterat mig alls, medans LOTR-lore intresserar mig så oerhört!

Medlem
Skrivet av Thane:

Peter Jacksons filmer är bara en tolkning av lotr. Det är inte ett facit över vad lotr är och kommer vara. Och eftersom Rings of Power utspelar sig 3000+ år före lotr så är det väl klart att känslan varierar? Det är ju inte samma känsla i världen år 2020 som 1000 f.kr.

Har någon annan påstått något annat än att hans filmer bara är en tolkning av lotr? Nej, som jag sa. Jag skiter i om de följer böckerna slaviskt eller ej. Det gjorde inte PJ heller. Men han gjorde i alla fall bra material.

Men, jag kommer se klart hela serien. Kanske blir det bättre. Den förtjänar en ärlig chans.

Skrivet av mrFluffy:

Men vem är den mystiska mannen på flotten? Isildur?!

Kan ju vara en ung Isildur som prins..
Men tänk på att enda Isildur var ingen kung under den tiden och det "enda" han gjorde var att avsluta en sladad Sauron genom att lyckas skära ringen av han..
Allt annat var hans pappa Elendil och Gil-Gadad som gjorde.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Har någon annan påstått något annat än att hans filmer bara är en tolkning av lotr? Nej, som jag sa. Jag skiter i om de följer böckerna slaviskt eller ej. Det gjorde inte PJ heller. Men han gjorde i alla fall bra material.

Men, jag kommer se klart hela serien. Kanske blir det bättre. Den förtjänar en ärlig chans.

Menar att Peter Jacksons trilogi är EN tolkning. RoP är en annan tolkning. Två helt olika saker som kommer ge olika känslor.

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Nej, fattar inte alls. Låter bara knepigt att slänga ur sig något så svårdefinierat "lotr känsla". Hur kan det inte vara Lotr? Yikes.

Har du aldrig varit med om att du hamnar i en viss unik stämning eller får en unik känsla när du ser på en specifik film serie, spel eller serie? Och så sker byte av utvecklare / regissör / manus författare eller dylikt och efter det så känns serien mer främmande, " känslan " är borta trots att det handlar om samma värld med samma karaktärer.

Medlem
Skrivet av abso:

Har du aldrig varit med om att du hamnar i en viss unik stämning eller får en unik känsla när du ser på en specifik film serie, spel eller serie? Och så sker byte av utvecklare / regissör / manus författare eller dylikt och efter det så känns serien mer främmande, " känslan " är borta trots att det handlar om samma värld med samma karaktärer.

För det mesta så är det inte min grej att slänga någon sorts fokus på något sådant. Är det underhållande? Ja. Bra acting? Ja. Ser det bra ut(cgi, etc)? Ja. Allt jag behöver. Ni får ju sluta sitta med nostalgi-synen på full blast när det gäller allt, låter som att det är allt det är.

Tolkien är ju sjukt överdetaljerad som författare också, till den point då det är jobbigt att läsa. Men hans berättelser som har gjorts till film blev ju väldigt bra. Till och med tv-serien.

Medlem
Skrivet av abso:

Har du aldrig varit med om att du hamnar i en viss unik stämning eller får en unik känsla när du ser på en specifik film serie, spel eller serie? Och så sker byte av utvecklare / regissör / manus författare eller dylikt och efter det så känns serien mer främmande, " känslan " är borta trots att det handlar om samma värld med samma karaktärer.

Denna version av Bilbo kanske fångar Tolkien känslan?


signatur

IDKFA

Skriv svar