Vad tycker ni om Rings of Power?

Medlem
Vad tycker ni om Rings of Power?

Nu har jag sett början och är faktiskt positivt överraskad!

Jag hamnade direkt i stämning och älskar denna vackra tidsålder.

Galadriel är såklart en direkt favorit. Har som många andra lite svårt för dessa hairfoots, men det kanske ger med sig?

Tråden utan politisk innehåll, det finns en tråd för det. Här diskuteras bara serien för vad den är.

Vänligen respektera detta!


signatur

IDKFA

Medlem

Gillar Elrond också. Han blev mer intressant pga episod 2.

Geeks Gaming

Sett klart episod 2 nu och är delvis positiv men där finns vissa orosmoln fortfarande för mig.

Återigen så är det väldigt vackert gjort och episod 2 lugnade ner de snabba scenerna något.
Tål att påpekas att jag inte störs så mycket av att man hoppar fram och tillbaka utan mer att scenerna kändes för korta i episod 1, stämningen hann inte riktigt lägga sig och dialogerna var lite för rappa.
Episod 2 tonade ner detta lite.

Det kommer ju lite nya karaktärer och även om jag vet vad som kommer så känns det ändå spännande att se hur man utvecklar detta.

Är den trogen silmarillion? Svårt, jag ser nästan silmarillion som facklitteratur jämfört med sagan om ringen
Friheter har man ju såklart tagit sig men inte mycket värre än P.J och än så länge får man det att funka bra

Skulle i dagsläget ge den 6/10 iaf, inget mästerverk men klart godkänd underhållning

Medlem

Undrar vem den mystiska mannen som använde en meteorit som transportmedel är...

Potentiell spoiler:

Det kan knappast vara någon av trollkarlarna, de dyker ju inte upp förrän senare i nästa tidsålder.
Så som han absorberade all eld (läs: ljus) omkring sig så finns det ju viss risk att det är meningen att han är Annatar/Sauron.. Känns rimligt, för det är ju i linje med tiden att han ska lura allihopa att han är en schysst snubbe.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Undrar vem den mystiska mannen som använde en meteorit som transportmedel är...

Potentiell spoiler:

Det kan knappast vara någon av trollkarlarna, de dyker ju inte upp förrän senare i nästa tidsålder.
Så som han absorberade all eld (läs: ljus) omkring sig så finns det ju viss risk att det är meningen att han är Annatar/Sauron.. Känns rimligt, för det är ju i linje med tiden att han ska lura allihopa att han är en schysst snubbe.

Gandalf? Då han tar fysisk form istället för en Maia.

Kommer inte ihåg alla detaljer från Silmarillion.

Geeks Gaming
Skrivet av Fiddi:

Undrar vem den mystiska mannen som använde en meteorit som transportmedel är...

Potentiell spoiler:

Det kan knappast vara någon av trollkarlarna, de dyker ju inte upp förrän senare i nästa tidsålder.
Så som han absorberade all eld (läs: ljus) omkring sig så finns det ju viss risk att det är meningen att han är Annatar/Sauron.. Känns rimligt, för det är ju i linje med tiden att han ska lura allihopa att han är en schysst snubbe.

Det kan ju gå åt 3 (Edit: eller faktiskt fler?) håll, varav du beskriver 2.
Tyvärr innebär det ju att man tar en del friheter men rent contentmässigt kan det ju funka ändå även om det blir väldigt märkligt 🤔

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Gandalf? Då han tar fysisk form istället för en Maia.

Kommer inte ihåg alla detaljer från Silmarillion.

Gandalf dyker väl inte upp förrän i tredje tidsåldern? Serien utspelar ju sig i andra.

Skrivet av NordhNet:

Det kan ju gå åt 3 (Edit: eller faktiskt fler?) håll, varav du beskriver 2.
Tyvärr innebär det ju att man tar en del friheter men rent contentmässigt kan det ju funka ändå även om det blir väldigt märkligt 🤔

Antar att vi får reda på det förr eller senare, hur som helst förmodligen en viktig karaktär.

När jag först såg ansiktet så trodde jag att det var Chris Evans som spelade honom..

Skrivet av Fiddi:

Undrar vem den mystiska mannen som använde en meteorit som transportmedel är...

Potentiell spoiler:

Det kan knappast vara någon av trollkarlarna, de dyker ju inte upp förrän senare i nästa tidsålder.
Så som han absorberade all eld (läs: ljus) omkring sig så finns det ju viss risk att det är meningen att han är Annatar/Sauron.. Känns rimligt, för det är ju i linje med tiden att han ska lura allihopa att han är en schysst snubbe.

dom två blå kom tidigare, men det kan troligen vara Sauron med tanke på elden runt han inte var varm heller


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Geeks Gaming

Okej, här kommer mina teorier:

Sauron: Njae, även om kratern kan vara en referens till ögat så ska han ju lura alla att han är god och att ringar är coola att bära. Att ha ett rykte som en kometman blir nog svårt

Gandalf: typ 3000-ish(?) år för tidigt även om han diggar eld och det faktum att Istari tog formen som äldre herrar.

Tom bombadil: Man kan alltid hoppas! Han hittade ju på en massa konstiga grejer och fanns ju på plats före Melkor.

Tilion: AKA ”mångubben”, En maia, kan ju stämma med att han blev en meteor, finns med liknande händelser i dikter men vet inte riktigt vilken roll han skulle ha förutom att han har en beef med morgoth 🤔

Medlem

Amazon har bara köpt rättigheterna till Sagan om ringen-trilogin samt Hobbit. De har alltså inte rätt att använda något material från The Silmarillion, Unfinished Tales, The History of Middle-earth. De måste därför skapa väldigt mycket nytt, samtidigt som de håller sig inom ramen för vad som skrivs om den andra åldern i de böckerna som rättigheterna har köpts till.

Jag är själv ingen extremt insatt fantast, utan jag gillar ett bra fantasy-äventyr, tycker det har potential än så länge. Får helt enkelt se vad jag tycker efter säsongen är slut.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Ser fram emot att börja kika på serien men inväntar några avsnitt till. Har även HoD att hoppa på, och vill se om GoT från början så ingen brådska

RoP verkar få blandade recensioner från okej till bra vilket bådar gott. Tror inte jag kommer bli "blown away" men det ska bli kul o få lite mer tolkien i livet, har själv aldrig läst böckerna men som många andra älskar filmerna!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Moderator | Testpilot
Skrivet av Belfry:

Amazon har bara köpt rättigheterna till Sagan om ringen-trilogin samt Hobbit. De har alltså inte rätt att använda något material från The Silmarillion, Unfinished Tales, The History of Middle-earth. De måste därför skapa väldigt mycket nytt, samtidigt som de håller sig inom ramen för vad som skrivs om den andra åldern i de böckerna som rättigheterna har köpts till.

Jag är själv ingen extremt insatt fantast, utan jag gillar ett bra fantasy-äventyr, tycker det har potential än så länge. Får helt enkelt se vad jag tycker efter säsongen är slut.

Sanning med modifkation. Du har inte fel, men det finns saker som nämns i de verk du köpt rättigheter till som hänvisar till saker som händer under de andra verken.

Vad jag förstått så om det står något om Galadriel i The Silmarillion, och som också nämns i de andra böckerna de har rättigheter till så är det fritt fram - frågan är bara hur exakt det där fungerar och hur de väljer att använda det.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag tänker att meteoren representerar hur en Maiar kommer till Arda. Tror möjligen det är en blue wizard, men som andra nämnt har de kanske inte rättigheter till detta. Gandalf och Sauroman kan jag tänka mig de är sugna på att få med, men det vore också såpass fel rent historiskt. Därför tror jag det är en ny karaktär som inte helt omöjligen är en wizard.

Sauron tänker jag redan håller till på middle-earth men gömmer sig. Nerd of The Rings teori är t.ex. att symbolen som Sauron lämnar efter sig perfekt passar in med hur Mordor ser ut på kartan, alltså att det är bergformationerna själva symbolen är ritad efter. Dock kan jag känna att alverna är bra dumma om de inte förstår detta eller att Sauron ger bort lite väl mycket information på så sätt.

Medlem

Kan säga att jag varit riktigt less på sagan om ringen. Jag tycker inte de filmatiseringarna som gjorts efter konungens återkomst varit särskilt underhållande så jag var ganska skeptisk när jag startade första avsnittet. 30 minuter senare var jag såld

Jag tror detta kommer bli riktigt episkt. Atmosfären och de olika varelsernas stereotypa, förutsägbara, karaktärsdrag blandat med skådespelarinsatserna är precis där de behöver vara. Jag har ju inte läst böckerna och hade ingen koll på att alverna ursprungligen kom till Midgård som en sorts ockupationsmakt. Men det ska bli underhållande att se hur människornas svaga hjärtan återigen kommer leda till elände

Medlem
Skrivet av Pettor:

Jag tänker att meteoren representerar hur en Maiar kommer till Arda. Tror möjligen det är en blue wizard, men som andra nämnt har de kanske inte rättigheter till detta. Gandalf och Sauroman kan jag tänka mig de är sugna på att få med, men det vore också såpass fel rent historiskt. Därför tror jag det är en ny karaktär som inte helt omöjligen är en wizard.

Sauron tänker jag redan håller till på middle-earth men gömmer sig. Nerd of The Rings teori är t.ex. att symbolen som Sauron lämnar efter sig perfekt passar in med hur Mordor ser ut på kartan, alltså att det är bergformationerna själva symbolen är ritad efter. Dock kan jag känna att alverna är bra dumma om de inte förstår detta eller att Sauron ger bort lite väl mycket information på så sätt.

Måste väl nästan vara en maia? Sauron tvivlar jag på då han redan härjar där?

Vet inte varför jag tänker på Radagast, visst att det kanske inte stämmer in med tidsåldrar och så men han är ju en väldigt intressant figur om man bortser hans clow insatser i Hobbit filmerna


signatur

IDKFA

Moderator | Testpilot

Bytte namn på tråden så det är lättare att urskilja de två som nu finns.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Funderade lite på om serien verkligen känns som LOTR eller inte. För min del är det kul att se representationen av flera olika städer, områden osv. som definitivt inte hade funnits om det inte var baserat på Tolkien's verk. Men samtidigt känns det som jag främst gillar det jag såg för att jag gillar high fantasy och D&D. LOTR-filmerna gjorde ändå det omöjliga när de lyckades fånga känslan från middle-earth så bra, något som sedan helt föll i Hobbit-filmerna även om det var Peter Jackson. Denna serien har definitivt inte samma känsla som LOTR-filmerna men samtidigt är det inte The Hobbit-dåligt. Däremot finns det inget i serien som ens lite påminner om känslan när man ser The Shire och hör concerning hobbits från filmerna.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Funderade lite på om serien verkligen känns som LOTR eller inte. För min del är det kul att se representationen av flera olika städer, områden osv. som definitivt inte hade funnits om det inte var baserat på Tolkien's verk. Men samtidigt känns det som jag främst gillar det jag såg för att jag gillar high fantasy och D&D. LOTR-filmerna gjorde ändå det omöjliga när de lyckades fånga känslan från middle-earth så bra, något som sedan helt föll i Hobbit-filmerna även om det var Peter Jackson. Denna serien har definitivt inte samma känsla som LOTR-filmerna men samtidigt är det inte The Hobbit-dåligt. Däremot finns det inget i serien som ens lite påminner om känslan när man ser The Shire och hör concerning hobbits från filmerna.

Förstår fortfarande inte varför alla snackar skit om Hobbit filmerna. Var ju helt ok underhållning.

Bryr mig inte alls om det följer böckerna till varje ord eller om dem hittar på något eget, så länge det är bra gjort och är underhållande. Folk är so obsessive med "tolkien this, tolkien that". Han har skapat en värld som folk kan använda, låt dem göra detta utan gnäll?

Medlem

Är väl rätt underhållande än så länge även om det inte riktigt har den där LOTR-andan som Peter Jackson's filmer.

Angående den mystiska mannen som dök upp i slutet av första avsnittet så slog denna tanke mig:

Kan det möjligtvis vara en Balrog i mänsklig form?

Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Är väl rätt underhållande än så länge även om det inte riktigt har den där LOTR-andan som Peter Jackson's filmer.

Angående den mystiska mannen som dök upp i slutet av första avsnittet så slog denna tanke mig:

Kan det möjligtvis vara en Balrog i mänsklig form?

Skulle ju vara intressant, hah.

Medlem

Jag kollade dessa två avsnitt för att hänga med lite, var ju över 20 år sedan jag läste Silmarillion.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Förstår fortfarande inte varför alla snackar skit om Hobbit filmerna. Var ju helt ok underhållning.

Bryr mig inte alls om det följer böckerna till varje ord eller om dem hittar på något eget, så länge det är bra gjort och är underhållande. Folk är so obsessive med "tolkien this, tolkien that". Han har skapat en värld som folk kan använda, låt dem göra detta utan gnäll?

Är väl toppen om man gillar Hobbit, själv tyckte jag verkligen inte om just de filmerna. Problemet för mig var inte ens om de kändes Tolkien eller inte, utan upplevde verkligen inte filmerna som underhållande. De var rent ut sagt plågsamma att kolla på för egen del och det var första gången jag somnat på bio.

Det finns delar av filmerna jag tyckte var bra dock. Riddles in the dark och Smaug var välgjorda. Ärligt talat hade det nog varit en grym film om man endast gjorde EN 3 timmar film eller två filmer på 2 timmar med material främst från boken. Vet att det är störigt när någon nämner böcker slaviskt, men just i Hobbit-filmerna så var materialet från böckerna konsekvent det som funkade och allt eget påhitt tramsigt och "padding". Det rent av förstörde många scener som annars funkade.

Hade Del Toro som la 18 månader på att först producera filmer fått göra Hobbit tror jag faktiskt det varit en helt annat film. Nu fick Jackson stressa ihop filmerna och göra 3 filmer bara för att hitta tid som inte fanns.

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Förstår fortfarande inte varför alla snackar skit om Hobbit filmerna. Var ju helt ok underhållning.

Bryr mig inte alls om det följer böckerna till varje ord eller om dem hittar på något eget, så länge det är bra gjort och är underhållande. Folk är so obsessive med "tolkien this, tolkien that". Han har skapat en värld som folk kan använda, låt dem göra detta utan gnäll?

Vi förstår du gillar Hobbit och vissa inte. Du har rätt till att prisa dom och andra skita ner på dom. Gilla läget bara. Alla har rätt till sin åsikt.

Geeks Gaming
Skrivet av ninjalulz:

Är väl rätt underhållande än så länge även om det inte riktigt har den där LOTR-andan som Peter Jackson's filmer.

Angående den mystiska mannen som dök upp i slutet av första avsnittet så slog denna tanke mig:

Kan det möjligtvis vara en Balrog i mänsklig form?

Hmmm rent tekniskt så kan det ju vara så men det håller väl inte rent tidsmässigt? 🤔

Hade ju varit intressant oavsett att se hur man hanterar den utvecklingen 😁

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Bytte namn på tråden så det är lättare att urskilja de två som nu finns.

Snällt men denna tråd var väl lite mer till för att diskutera handling och så vidare, inte riktigt "Vad tycker du om...". Du kan ju ändra den andra tråden.


signatur

IDKFA

Medlem

Vad jag sett hittills så tycker jag det känns väldigt LOTR och jag blev riktigt sugen på mera. Det märks att det spenderats mycket cash på denna serie och hoppas det blir fler säsonger.


signatur

1# FZ Troll

Gnällkuk

Själv avvaktar jag lite med att börja kolla på denna. Verkar överlag som folk ändå är hyfsat positivt inställda till serien efter de två första avsnitten så det bådar ju gott åtminstone.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Vad tycker ni om Rings of Power?

det var skit än så länge

Medlem

Känns som vilken fantasiserie som helst. Hade aldrig kunnat gissa att detta är Sagan om ringen trotts att jag läst böckerna och sett filmerna.

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Känns som vilken fantasiserie som helst. Hade aldrig kunnat gissa att detta är Sagan om ringen trotts att jag läst böckerna och sett filmerna.

Så de två träden, Elrond, Sauron, Morgoth, hober, Kaza-dum och Galadriel ger dig inga ledtrådar?

Skriv svar