Är det nostalgibrillorna på, eller är det något annat?

Medlem
Skrivet av Jaxz:

För min del handlar det som några redan skrivit att man som spelare har blivit så mycket bättre. Köper man ett spel idag ska man som nybörjare kunna lära sig spela med en kontroll eller tb+mus och sen klara spelet. Det vi kallar enkelt är inte enkelt för alla. Om man går tillbaka till äldre spel ligger mycket i svårighetsgraden att man var dålig på att spela spel eller att spelet var svårt pga det var dåligt programmerat. Ett spel som dock håller upp är super mario bros som jag minns att mitt 6 åriga jag tycket var jättesvårt men nu inte är så utmanande men ge spelet till någon som aldrig hållit i en handkontroll så får du se på svårt spel

Allt handlar givetvis vilket spel man tittar på. Duke nukem 3d var förhållandevis lätt i jämförelse med tex xcom som kom några år tidigare (även om tex xcom ufo nu råkade vara buggat när det kom så är det idag patchat på steam). Ni som inte testat xcom ufo och menar på att spelen var lättare förr; ladda ner det och testa vetja. Även moon stone håller än idag. Grymt svårt men omspelningen i spelet är också enligt mig högre än ett nyare enklare spel.

Det var som nån sa förut att det ofta ingick en manual och att man var tvungen att läsa på för att ha en chans att förstå sig på mekaniken i spelet. Detta gav ytterligare ett lager av djup då spelen för mig kändes mer proffsiga att spela. Det räckte inte alltid att bara spela utan man behövde plugga lite först. Och känslan när man knäckte koden var helt underbar, och är fortfarande i de få spel som behållit dessa spel-element.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Allt handlar givetvis vilket spel man tittar på. Duke nukem 3d var förhållandevis lätt i jämförelse med tex xcom som kom några år tidigare (även om tex xcom ufo nu råkade vara buggat när det kom så är det idag patchat på steam). Ni som inte testat xcom ufo och menar på att spelen var lättare förr; ladda ner det och testa vetja. Även moon stone håller än idag. Grymt svårt men omspelningen i spelet är också enligt mig högre än ett nyare enklare spel.

Det var som nån sa förut att det ofta ingick en manual och att man var tvungen att läsa på för att ha en chans att förstå sig på mekaniken i spelet. Detta gav ytterligare ett lager av djup då spelen för mig kändes mer proffsiga att spela. Det räckte inte alltid att bara spela utan man behövde plugga lite först. Och känslan när man knäckte koden var helt underbar, och är fortfarande i de få spel som behållit dessa spel-element.

Här är ett exempel på ett spel som kräver lite mer av spelaren tex. Chernobyl till c64:an. kolla in den manualen som man bör läsa igenom innan man ens startar spelet. Du behöver ju nästan vara utbildad kärnkraftsoperatör för att ens starta spelet 😁

https://www.c64copyprotection.com/chernobyl-manual-code/


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Spel var inte svårare förr, Platerbase idag är mest gnälliga skäggbarn som gnäller om gfx, det är lagg, det suger, controls är skit.

Kort sagt man uppskattade spel förr, du kunde på en C64 sitta och glo på endscene i 10min och bara WOW!! Eller introt till it came from the desert.

Idag ska det bara gnällas om allt o då precis allt. Gamers är ju aldrig nöjda längre, mailas hot mm till devs för dom vill ha ett annat slut.

Medlem

Hade chernobyl släppts idag så hade det troligen varit så att endast någon enstaka grej hade krånglat å så skall spelaren lära sig det. Första uppdraget klart. Andra uppdraget lägger man på nästa mekanik som krånglar utöver den första saken som kunde krångla. Osv. Tillslut har du 15 uppdrag innan du får upplåst hela spelet. Och det är väl detta som jag menar skämmer bort oss gamers idag. Förr blev man tvungen att lära sig detta via omspelning av spelet eller att läsa på i manualen.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Atorak:

Spel var inte svårare förr, Platerbase idag är mest gnälliga skäggbarn som gnäller om gfx, det är lagg, det suger, controls är skit.

Kort sagt man uppskattade spel förr, du kunde på en C64 sitta och glo på endscene i 10min och bara WOW!! Eller introt till it came from the desert.

Idag ska det bara gnällas om allt o då precis allt. Gamers är ju aldrig nöjda längre, mailas hot mm till devs för dom vill ha ett annat slut.

Vi sitter och analyserar sönder spelen innan dom är släppta istället för att spela dom för vad dom är, inte vad internet kollektivet tycker att det skall vara. Exempelvis ser jag fram emot Starfield (misstänker det blir ett spel liknande Skyrim/Fallout4) men kommer inte titta på mer än officiella trailers innan jag har jag spelet, visst det kanske suger eller är buggigt vid release men vill ha en så "ren" spelupplevelse som möjligt utan att redan veta för mycket om spelet.

När man på 80-talet satt med sin C64 så spelade man spelen utan att hänga på "internet" och nyheter kom nån gång i månaden via olika tidningar så som DMZ, Zzap64!, osv.

Visst man kan vänta på en recension innan man köper spelet om man inte vill riskera att köpa grisen i säcken, men ibland kan det vara kul att ta en kalkylerad risk med att köpa ett spel, man har spenderat mer pengar på festande som man inte kommer ihåg eller vill glömma medans man ligger och mår pyton i 1-2 dagar


signatur

Through the cables and the underground now

Medlem

Hade dagens AAA-spel varit lika svåra och underhållande som spelen förr så hade jag spelat mer spel av den typen, det tragiska är att de är det inte. Visst finns det undantag men ta vilket NES spel som helst och det spelet är garanterat svårare än merparten av de spel som ges ut av de större utgivarna. Och det finns en anledning till detta, svåra spel säljer inte i närheten lika bra som enkla spel.

Men visst görs det många svåra spel, dessa kommer dock från mindre utvecklare eller utgivare. En sådan utgivare är Devolver Digital och de har under ett par år nu gjort sin version av E3 som på ett mycket träffande sätt driver med allting som är fel i den spelindustri jag varit ett stort fan av sedan jag började spela spel någon gång under början av 80-talet.

Men svåra spel innebär inte att spelen automatiskt är bra, spelar just nu Ultima 2 och jag stör mig något enormt över vissa saker i spelet. Första Ultima känns på många sätt bättre. Och det här är spel jag aldrig tidigare spelat däremot har jag känt till om dess existens som är fallet med många äldre spel som jag ännu inte kört.

Medlem

Att gamla spel hade tjocka manualer i jämförelse med moderna handlar mest om att tutorials och instruktioner flyttats in i spelen.
Luntan som följde med första Civilization var rejäl men det betyder inte att det var mer komplicerat än civ 5/6, tvärt om så har de många fler och mer avancerade system.

Den enda egentliga genre som gått mot mindre komplicerat är RPG men även där kan det diskuteras om så verkligen är fallet eller om spelen bara blivit bättre på att introducera systemen efter hand och presentera dom bättre för spelaren.

I platformers var det mer saker som dåliga kontroller och begränsade antal liv (en efterlevnad från arkadmaskinerna), dvs artificiell svårighetsgrad. Begränsade liv har istället blivit Rogue likes med permadeath som ju inte alls är lättare. Att t.ex. Dead Cells på max boss cells skulle vara lättare än äldre plattformers (inkl Ninja Gaiden) är ju skitsnack, det är dessutom mycket mer komplicerat med olika system.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Menar du att väggen kommer innan 5 min? Ja, jo det är klart om man testar å gå nära en massa humanoider utan vapen, men för mig var det att förstå hur man skulle klara de första nätterna, och när man väl kommit på det så var man ju hungrig som tusan. Och när man väl löst det problemet, ja då kommer plötsligt vintern så att man inte kan gå 10 meter från brasan utan att frysa ihjäl. Och skulle man mot alla odds överleva det, så kommer ju den där feta bossen mitt i vintern och river hela ens camp. Kan spelet bli bättre 😂

Nä jag som var trött och missförstod, vet inte riktigt hur men så går det när man läser för fort? Håller med det du skriver! (Tänkte tvärt om)

Älskar dont starve

Qus
Medlem

Spelen var ju helt klart svårare förr. Idag är allt anpassat så att alla ska kunna spela dom. Med vissa undantag såklart.

Medlem
Skrivet av Sille:

Tyvärr inte direkt jag kan inte säga en enda genre som är bättre idag.

Shooters. Looters. Twin Stick. Äventyr. Roguelite. Roguelike. Plattform. Co-Op. Rent generellt skulle jag säga att allt är bättre idag.
Dock iom att jag spelat så jävla mycket spel genom åren, blir det svårt att hitta nått som ger en en WOW-känsla på samma sätt. Objektivt är dock väldigt mycket väldigt bra. Det är samma med serier och filmer oxå

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Läsförståelsen är inte suverän hos dig

Hans svar såg ut som ett twittersvar xD

Medlem
Skrivet av TheConsul:

Nä jag som var trött och missförstod, vet inte riktigt hur men så går det när man läser för fort? Håller med det du skriver! (Tänkte tvärt om)

Älskar dont starve

Ja, dont starve e en av mina favoriter i modern tid. Spelet följer många av de parametrar jag eftersträvar.

Coop?
Check!
Svårt?
Check!
Klura ut hur saker och ting fungerar på egen hand?
Check!
Ingen transportsträcka?
Check!

Bara en sån sak som att man kan bygga ett rakblad och att du sen på natten när buffalosen sover kan raka av dem deras päls för att i sin tur använda till diverse vinterkläder. Helt genialiskt och för tankarna tillbaka till monkey island och vilka lustiga lösningar manusförfattarna hade där 😁

Det bästa är att ifall man vill ge sig på dessa feta bossarna i ruins så kan man hinna det innan vintern kommer, alltså för de elit-spelare som finns där ute. Sen tycker jag om de minigames som utvecklarna trycker in då å då utöver grundspelet 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Vet inte om det är svårighetsgraden. Känner mer att det lades ner mer själ i spelen, att fokus låg på story och gameplay snarare än grafik.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Ja, dont starve e en av mina favoriter i modern tid. Spelet följer många av de parametrar jag eftersträvar.

Coop?
Check!
Svårt?
Check!
Klura ut hur saker och ting fungerar på egen hand?
Check!
Ingen transportsträcka?
Check!

Bara en sån sak som att man kan bygga ett rakblad och att du sen på natten när buffalosen sover kan raka av dem deras päls för att i sin tur använda till diverse vinterkläder. Helt genialiskt och för tankarna tillbaka till monkey island och vilka lustiga lösningar manusförfattarna hade där 😁

Det bästa är att ifall man vill ge sig på dessa feta bossarna i ruins så kan man hinna det innan vintern kommer, alltså för de elit-spelare som finns där ute. Sen tycker jag om de minigames som utvecklarna trycker in då å då utöver grundspelet 🙂

En riktigt positiv sak är också att man kan skapa en busenkel värld utan större faror för de som bara vill springa runt. Evig dag etc. (ungarna gillade det skarpt). Är ju grymt skön estestik i spelet.

Måste plocka upp det igen sedan när man väl får tid, har dock inte "klarat" shipwrecked ännu, har kvar en karaktär att låsa upp.

Skriv svar