PS5 eller Xbox Series X - Ni som äger båda

Medlem
Skrivet av Foppa82:

Du behöver inte byta själv innan garantin gått ut. Du tar det på just garantin om det skulle inträffa.

Ja absolut, men det verkar klart mer omständigt än att bara trycka i nya batterier via luckan på baksidan av kontrollen

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Smaken är som baken antar jag, enligt mig är det snarare "fail" att ha inbyggt batteri som inte går att byta själv utan att garantin spricker Jag föredrar helt klart att ha vanliga laddningsbara batterier. Om de tar slut när man spelar kan man antingen bara snabbt byta dem mot nya och lägga de tomma i laddaren (så jag oftast gör) och då fortsätta spela trådlöst direkt, alternativt trycka i en sladd i kontrollen och fortsätta spela direkt precis som med en dualsense. Med min dualsense måste jag dock spela med sladd när batteriet dör vilket är sjukt irriterande när man sitter en bit från TVn i vardagsrummet.

Går att använda vanlig mobilladdare till dualsense.

Medlem
Skrivet av TheConsul:

Går att använda vanlig mobilladdare till dualsense.

Ja, det går att plugga in en vanlig mobilladdare även till xbox-kontrollern om man vill spela med sladd i. Poängen var att jag hellre sitter bekvämt i soffan och spelar trådlöst med min trådlösa kontroll. Och just att kunna byta batterier och ladda dem utanför kontrollern (och därmed kunna fortsätta spela trådlöst med nya batterier direkt) gör att utbytbara batterier vinner enligt mig.

Medlem

Grejen med de inbyggda batterierna eller de uppladdningsbara man kan köpa till Xbox är att batteritiden är exktremt mycket kortare än de man köper på ICA. Det är såpass stor skillnad att jag är berädd att bara köra AA batterier. MEN om man har 2 handkontroller är det ju en annan sak, för då kan man alltid ha en uppladdad och swappa. När jag spelar på PC så kör jag med Xbox Series X kontrollern och är 113 timmar in i Elden ring, bara bytt batteri en gång och då hade jag spelat massa andra spel innan jag gick på Elden ring.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Grejen med de inbyggda batterierna eller de uppladdningsbara man kan kan köpa till Xbox är att batteritiden är exktremt mycket kortare än de man köper på ICA. Det är såpass stor skillnad att jag är berädd att bara köra AA batterier. MEN om man har 2 handkontroller är det ju en annan sak, för då kan man alltid ha en uppladdad och swappa. När jag spelar på PC så kör jag med Xbox Series X kontrollern och är 113 timmar in i Elden ring, bara bytt batteri en gång och då hade jag spelat massa andra spel innan jag gick på Elden ring.

Jag kör också xbox series x kontroll på datorn. Tycker den käkar batterier som bara den.
Sen att man inte får nån förvarning som man fick med xbox 360 med blinkningarna.
Den nya kontrollen bara tappar connection.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av lonian:

Grejen med de inbyggda batterierna eller de uppladdningsbara man kan kan köpa till Xbox är att batteritiden är exktremt mycket kortare än de man köper på ICA. Det är såpass stor skillnad att jag är berädd att bara köra AA batterier. MEN om man har 2 handkontroller är det ju en annan sak, för då kan man alltid ha en uppladdad och swappa. När jag spelar på PC så kör jag med Xbox Series X kontrollern och är 113 timmar in i Elden ring, bara bytt batteri en gång och då hade jag spelat massa andra spel innan jag gick på Elden ring.

Jag kör IKEAs uppladdningsbara AA till xbox-dosorna. De säljs i fyrpack, så bara ha två färdigladdade och swappa när de som är i tar slut. Sätt de tomma i laddaren så är de redo vid nästa byte Upplever just IKEAs som riktigt bra! Däremot de där charge and play-kitten är värdelösa, köpte såna till gamla xbox one och det gör jag inte om.

Medlem

https://www.clasohlson.com/se/Batteriladdare-inklusive-8-batt...

Denna laddare med tillhörande batterier kör jag till min Xbox-handkontroll.

Uppskattar att ett par batterier håller i ungefär 20-25 timmar, lite beroende på vilket spel man kör.

Ser inte problemet.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

https://www.clasohlson.com/se/Batteriladdare-inklusive-8-batt...

Denna laddare med tillhörande batterier kör jag till min Xbox-handkontroll.

Uppskattar att ett par batterier håller i ungefär 20-25 timmar, lite beroende på vilket spel man kör.

Ser inte problemet.

Jag har nån variant från Varta som snabbladdar mina batterier på ca. 10-15 minuter, så jäkla najs. Ser verkligen heller inte problemet, jag tycker dessutom att de håller längre än batterierna i mina PS4- och PS5-kontroller.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Balunan:

Jag har nån variant från Varta som snabbladdar mina batterier på ca. 10-15 minuter, så jäkla najs. Ser verkligen heller inte problemet, jag tycker dessutom att de håller längre än batterierna i mina PS4- och PS5-kontroller.

När jag kör PS4 kör jag alltid med sladden i. Orka när batteriet inte ens håller för en session, typ.

Tycker folk att det är så ofantligt jobbigt att öppna batteriluckan på en handkontroll och byta batterier en gång var tjugonde timme, eller vad är grejen?

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Ja, det går att plugga in en vanlig mobilladdare även till xbox-kontrollern om man vill spela med sladd i. Poängen var att jag hellre sitter bekvämt i soffan och spelar trådlöst med min trådlösa kontroll. Och just att kunna byta batterier och ladda dem utanför kontrollern (och därmed kunna fortsätta spela trådlöst med nya batterier direkt) gör att utbytbara batterier vinner enligt mig.

Ah, tänkte att vissa (kanske inte folk som hänger här) inte vågade ladda än via själva konsolen. Klart det är smidigare att alltid ha trådlöst men med nya ps5 tror jag endast jag suttit länge nog att få slut på batteri i dosan. För mig kvittar det vilket som har alltod en mobilladdare precis brevid mig vid soffan, men det upplägget fungerar ju självfallet inte för alla med vart man sitter/har uttag. Dock med tanke på hur ps4ans dosor är efter några år så vet jag vad jag har att vänta.

Medlem

I min familj har vi följande konsoler/pc
*PS5 med skivläsare
*Series X
*Series S
*Nintendo Switch
*Nintendo Switch Lite
*Nintendo Switch Oled
*PC med RTX3080Ti

Barnen spelar på samtliga konsoler. Själv spelar jag mest pc eller Switch lite.

Om det är barn som ska spela rekommenderar jag Xbox series x/s framför PS5 på grund av att handkontrollerna till Xbox inte går sönder alls lika lätt som dualsense gör. Nintendo Switch Lite tål också mycket mer än de andra switchmodellerna.

Om det enbart är vuxna som ska spela så är PC överlägset men om valet står mellan PS5 och Series X så som trådskaparen nämner skulle jag utgå från vilka unika titlar som bara måste spelas. Är Halo, Starfield och Forza intressantare än Horizon, God of War och Gran Turismo till exempel? Ja, i så fall köp en Series X/S. Det är de faktiska spelen som faktiskt kommer att spelas som ska vara det avgörande tycker jag.

Tjänster som gamepass och ps plus/now ska komma i andra hand. Har båda tjänsterna och bra många spel än jag har tid att spela. Det kan vara kul att prova något spel som jag annars inte skulle köpa men det väger inte så tungt att det är värt att ge upp de unika titlar som jag inte kan vara utan.

Oavsett konsolval tycker jag att en uppgraderad ssd är ett måste. Original får det plats väldigt lite på de nya konsolerna.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Ja absolut, men det verkar klart mer omständigt än att bara trycka i nya batterier via luckan på baksidan av kontrollen

Ja fast av alla de Dualshock jag haft genom åren har jag aldrig behövt byta batteri
Fördelen med Xbox är att man inte behöver ladda dem så ofta.

Medlem
Skrivet av Foppa82:

Ja fast av alla de Dualshock jag haft genom åren har jag aldrig behövt byta batteri
Fördelen med Xbox är att man inte behöver ladda dem så ofta.

Nej inte jag heller, men jag har behövt sitta på en stol framme vid tvn för att ladda samtidigt som jag spelar Hade klart föredragit att kunna byta batterier mot nya uppladdade AA då Jag ser bara helt enkelt inga fördelar med fast inbyggt batteri, men jag ser vissa nackdelar. 99% av tiden spelar det ju dock ingen roll, men den där 1% av tiden gör att jag stör mig

Medlem
Skrivet av Mathmage:

I min familj har vi följande konsoler/pc
*PS5 med skivläsare
*Series X
*Series S
*Nintendo Switch
*Nintendo Switch Lite
*Nintendo Switch Oled
*PC med RTX3080Ti

Barnen spelar på samtliga konsoler. Själv spelar jag mest pc eller Switch lite.

Om det är barn som ska spela rekommenderar jag Xbox series x/s framför PS5 på grund av att handkontrollerna till Xbox inte går sönder alls lika lätt som dualsense gör. Nintendo Switch Lite tål också mycket mer än de andra switchmodellerna.

Om det enbart är vuxna som ska spela så är PC överlägset men om valet står mellan PS5 och Series X så som trådskaparen nämner skulle jag utgå från vilka unika titlar som bara måste spelas. Är Halo, Starfield och Forza intressantare än Horizon, God of War och Gran Turismo till exempel? Ja, i så fall köp en Series X/S. Det är de faktiska spelen som faktiskt kommer att spelas som ska vara det avgörande tycker jag.

Tjänster som gamepass och ps plus/now ska komma i andra hand. Har båda tjänsterna och bra många spel än jag har tid att spela. Det kan vara kul att prova något spel som jag annars inte skulle köpa men det väger inte så tungt att det är värt att ge upp de unika titlar som jag inte kan vara utan.

Oavsett konsolval tycker jag att en uppgraderad ssd är ett måste. Original får det plats väldigt lite på de nya konsolerna.

Vad är meningen med att ha 2st xbox s och x och så många olika switch. Stor familj, stort hem eller används inte allt?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Nej inte jag heller, men jag har behövt sitta på en stol framme vid tvn för att ladda samtidigt som jag spelar Hade klart föredragit att kunna byta batterier mot nya uppladdade AA då Jag ser bara helt enkelt inga fördelar med fast inbyggt batteri, men jag ser vissa nackdelar. 99% av tiden spelar det ju dock ingen roll, men den där 1% av tiden gör att jag stör mig

Gör som jag, köp en lång usb kabel till ps dosorna. Problem solved

Medlem

I början innan ps5an uppdaterades så hade jag stort problem. Laddade upp handkontrollen och när jag drog ut sladden så visade indikatorn på att det snart behövde laddas igen.
Nu är det bättre, men batteritiden är väl mellan 6-9 timmar.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad är meningen med att ha 2st xbox s och x och så många olika switch. Stor familj, stort hem eller används inte allt?

Vi är två vuxna och tre barn. Fyra av fem spelar regelbundet och det är trevligt att slippa turas om med inte bara konsoler utan även savefiler. Köpte till exempel Elden ring till både Xbox och pc för att slippa dela speltid och savefil med barnen. Tidigare när vi haft en konsol med en version av ett spel så har någon annan typiskt spelat på min save vilket lett till att jag missat stora delar av spelet och tappat intresset. För att inte nämna när en av mina söner raderade min save i Breath of the Wild efter att jag tagit alla shrines. 😅

Medlem
Skrivet av Syltlöken:

Gör som jag, köp en lång usb kabel till ps dosorna. Problem solved

Ja alltså workarounds finns ju såklart men jag stör mig ändå på det. Diskussionen här började i att någon skrev att inbyggt batteri var bättre och hela poängen med mina inlägg var att påpeka att jag anser att det är tvärtom. Hade dualsense haft utbytbara batterier hade den varit ännu bättre enligt mig då man sluppit workarounds och sladdar.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Ja alltså workarounds finns ju såklart men jag stör mig ändå på det. Diskussionen här började i att någon skrev att inbyggt batteri var bättre och hela poängen med mina inlägg var att påpeka att jag anser att det är tvärtom. Hade dualsense haft utbytbara batterier hade den varit ännu bättre enligt mig då man sluppit workarounds och sladdar.

Kan inte annat än hålla med. Inbyggda batterier är skit.
Jag har alltid använt projektor som skärm till tv spel.
Mpste alltid se till att ha laddade kontroller då det inte går att sitta med kabel inkopplad i konsolen då den står högt upp bakom ryggen typ.

Sony är alldeles för fokuserad på att konsolen ska vara en "tv möbel"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag kör också xbox series x kontroll på datorn. Tycker den käkar batterier som bara den.
Sen att man inte får nån förvarning som man fick med xbox 360 med blinkningarna.
Den nya kontrollen bara tappar connection.

Ja det är ju tråkigt att den bara stänger av sig när batteriet tar slut utan förvarning, jag har nog haft tur där att aldrig vara inne i en fight när det inträffar.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Ja det är ju tråkigt att den bara stänger av sig när batteriet tar slut utan förvarning, jag har nog haft tur där att aldrig vara inne i en fight när det inträffar.

Det finns väl uppladdningsbart batteri att köpa till Xbox, men ja jag skulle aldrig köra turnering med AA-batterier i kontrollen.

Medlem
Skrivet av lonian:

Ja det är ju tråkigt att den bara stänger av sig när batteriet tar slut utan förvarning, jag har nog haft tur där att aldrig vara inne i en fight när det inträffar.

Hände senast på en boss i Elden Ring 😤


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av lonian:

Ja det är ju tråkigt att den bara stänger av sig när batteriet tar slut utan förvarning, jag har nog haft tur där att aldrig vara inne i en fight när det inträffar.

Det gör den ju dock inte på boxen, man får varningar om det. Dum att det inte finns på PC då.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Balunan:

Det gör den ju dock inte på boxen, man får varningar om det. Dum att det inte finns på PC då.

Nejbdet finns inget som varnar.
Den vita xbox knappen börjar bara blinka samtidigt som kontakten tappas.
Xbox 360 som jag körde med tidigare började blinka kors och tvärs som en varning att snart är batterierna slut.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nejbdet finns inget som varnar.
Den vita xbox knappen börjar bara blinka samtidigt som kontakten tappas.
Xbox 360 som jag körde med tidigare började blinka kors och tvärs som en varning att snart är batterierna slut.

Så du menar att du inte får en varning på skärmen om lågt batteri? Eller? Jag förstår inte, det är iaf det jag pratar om.
Alltså som svar på "Ja det är ju tråkigt att den bara stänger av sig när batteriet tar slut utan förvarning"

På Xbox får man ju kontinuerligt upp rutor om lågt batteri, även om inte själva kontrollen skvallrar om nåt.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Balunan:

Så du menar att du inte får en varning på skärmen om lågt batteri? Eller? Jag förstår inte, det är iaf det jag pratar om.
Alltså som svar på "Ja det är ju tråkigt att den bara stänger av sig när batteriet tar slut utan förvarning"

På Xbox får man ju kontinuerligt upp rutor om lågt batteri, även om inte själva kontrollen skvallrar om nåt.

Nej man får inga varningar, varken på skärm eller kontrollen i sig.
Den bara tappar connection och kan inte reconnecta.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Okej, det är ju inte bra.

På boxen får du upp rutor likt denna för de som inte vet:
https://techcrunch.com/wp-content/uploads/2014/07/batteries-l...


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Balunan:

Okej, det är ju inte bra.

På boxen får du upp rutor likt denna för de som inte vet:
https://techcrunch.com/wp-content/uploads/2014/07/batteries-l...

Ja nå sånt borde ju finnas inbyggt i windows eller steam tycker jag eftersom det har native stöd för kontrollen i båda.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja nå sånt borde ju finnas inbyggt i windows eller steam tycker jag eftersom det har native stöd för kontrollen i båda.

Agreed.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej man får inga varningar, varken på skärm eller kontrollen i sig.
Den bara tappar connection och kan inte reconnecta.

Man får mängder med varningar innan kontrollen dör. Hinner säkert spela en timme trots varningarna.
Och när väl kontroller dör så pausar xboxen spelet direkt.

Skriv svar