Speedrun-rekordet för Elden Ring är nu nere på 12 minuter

Robot
Speedrun-rekordet för Elden Ring är nu nere på 12 minuter

[UPPDATERAD] Det nya rekordet är redan slaget.

#Elden-ring, #Speedrun


Medlem

8:56 ligger nya rekordet på nu för ungefär tre timmar sen

Medlem

förstår inte grejen med Any%, på vilket sätt är det kul att se folk som glitchar sig från start till mål?
och för den som glitchar sig förbi hela spelet, hur kan det vara kul? förstår inte alls.


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

One
Medlem

Inte så imponerade när man bara buggar sig egenom . Knappast kul ju

Medlem

Vad är rekordet för att klara spelet på riktigt?

Medlem

Visst, lite imponerade att orka hitta alla glitchar/buggar, men tycker det inte är direkt imponerande som ett rekord överhuvudtaget när man inte slåss mot något alls.

Vet att det finns olika slags speedruns, detta är nog det tråkigaste och mest intetsägande.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Flakmonkey
Skrivet av Issue:

förstår inte grejen med Any%, på vilket sätt är det kul att se folk som glitchar sig från start till mål?
och för den som glitchar sig förbi hela spelet, hur kan det vara kul? förstår inte alls.

Kände precis som du tidigare, men efter att jag sett på mer speed runs och satt mig in i vad som krävs för att sätta alla glitches i ett spel så har jag fått en helt annan uppskattning för det. På sätt och vis är det mer intressant än att se någon som "bara vara jävligt bra på spelet" eftersom det med jämna mellanrum kommer fram nya strategier som öppnar upp helt nya möjligheter, även för väldigt gamla titlar.

Vill du verkligen förstå så kan jag varmt rekommendera Youtube-kanalen Summing Salt som är dedikerad till speedrunning och rekord för en massa olika från olika plattformar. Det var den kanalen som gjorde att jag förstod grejjen med glitchade runs.

Skribent
Skrivet av Fjolsson:

8:56 ligger nya rekordet på nu för ungefär tre timmar sen

Haha, men vafan. Här gäller det att hänga med för att vara aktuell. Uppdaterar nyheten

Medlem

Fattade ingenting av videon. Såg bara massa stå still, hoppa långt ner, spawna långt upp i luften, dodga en boss eller två sedan klar. Yay?


signatur

I drank what?

Medlem

Fan vad folk alltid ska klaga på speedruns här.
Ja, Any% innebär att man använder glitchar, om ni inte gillar det så finns det andra kategorier där sånt inte är tillåtet.

Medlem
Skrivet av Issue:

förstår inte grejen med Any%, på vilket sätt är det kul att se folk som glitchar sig från start till mål?
och för den som glitchar sig förbi hela spelet, hur kan det vara kul? förstår inte alls.

Kan man fråga sig
Förstår inte grejen med att sitta och titta på folk spela ett spel på 20timmar+.

Hela grejen är ju att det ska gå fort, förstår ni inte det?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Kan man fråga sig
Förstår inte grejen med att sitta och titta på folk spela ett spel på 20timmar+.

Hela grejen är ju att det ska gå fort, förstår ni inte det?

nej.
eller ja.. jag förstår ju att det ska gå fort, därav namnet speedrun.. men jag förstår inte behållningen av att glitcha igenom ett spel...


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Issue:

nej.
eller ja.. jag förstår ju att det ska gå fort, därav namnet speedrun.. men jag förstår inte behållningen av att glitcha igenom ett spel...

Alla medel möjliga för att klara spelet helt enkelt.
det är väll från person till person om man tycker det är roligt att titta på. Men personligen skulle jag aldrig idast se en som klarar ett 40 timmars spel på 20 timmar tex.
då är det roligare att kolla 10min


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Går att läsa en bra förklaring i senaste videons kommentarsfält på Youtube.

Lägger som spoiler för det är en ganska lång text.

An explanation of the insanity that is this run:

First off, this is an any% unrestricted speedrun which means the game must be beaten by any means humanly possible. This is done on current patch (1.03) because it is the most stable

The star of the show in this run are the zips. A zip is performed by guarding and then walking at a specific time afterward for a specific number of frames. These are frame perfect. The zip is caused by the specific way the walking and guarding animations overlap. Zips are reliant on hardware (and are therefore only allowed in unrestricted runs) and lower resolution makes them more consistent. Macros are not allowed, these are done manually.

The class chosen is the Vagabond because with the halberd equipped the character is heavy which allows for farther zips.

Exiting and reloading is used throughout the run to skip some animations and because the leaderboards are based on in-game time. So even if exiting and reloading to skip an animation takes more time than the animation does, quitting saves time as far as the speedrun is concerned.

The first objective is getting to the Four Belfries. There is a zip to Stormveil from the starting location. Then, from Stormveil to Raya Lucaria. Here the zip is aimed into the terrain to bounce in the correct direction with the right amount of distance height. Finally, a zip from Raya Lucaria to Belfries.

The Belfries are important because one of the gates goes to Farum Azula. Farum Azula cannot be zipped to because it is not loaded in unless you get there legitimately. After going through the gate, a wrong warp is performed. A wrong warp can be performed in a few different ways. In this run, a memory of grace is used to return to the grace that has just been teleported to, and then the game is force-quit. This causes the game to lose track of the player's location but it knows the player should be in Farum Azula and so it places them in the default Farum Azula location.

In Farum Azula, there is a zip as far into Farum Azula as you can get and then running to the second zip location. This zip goes all the way to the Maliketh arena.

Zips are used to kill Maliketh. It takes three zips to kill each of Maliketh’s phases. A short zip is performed up to a ledge. Another short zip is performed to get outside the arena. Then, a long zip is performed to get enough distance to kill Maliketh. At a specific point in the fall, a plunging attack is performed to extend the fall timer so that Maliketh will die before the player. Again, this set of zips must be performed twice.

After this, there is a zip to the Godfrey arena. Here, Elden Beast is loaded in during the Godfrey fight and by zipping through the arena, activating the Godfrey fight, and going far enough away, Elden Beast will die (as a side effect, this also kills Godfrey’s first phase). And that’s the run.

Hope this was helpful. This run is insane.

Medlem

räknas inte om man uttnyttjar glitches o liknande.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

räknas inte om man uttnyttjar glitches o liknande.

Vad menar du? Glitches och liknanade är ju en viktig del av speedrunning.

Medlem

Tycker det är fusk att man får pausa tiden när han går tillbaka till menyn.

Medlem

Två saker jag inte fattar hur man hittar i spel: gömda påskägg och buggar till speedruns.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Ni som är ledsna över att denna videon existerar kan istället kika på en speedrun på samma kanal som kallas för "All Remembrances" där målet är att klara ut alla stora bossar.

Skrivet av jehuty:

Tycker det är fusk att man får pausa tiden när han går tillbaka till menyn.

Det är för att laddningstiderna är olika på PC och den med bäst dator inte ska få ett övertag. Det hade snarare varit fusk att inte pausa tiden.

Medlem

Kul. Skönt att slippa spela spelet. Det är ju så svårt. Bättre att bara glictha sig förbi skiten...

Medlem

Om målet med speedruns är att få sluttexten rulla är det väl bara klicka Credits i menyn som många spel brukar ha, eller varför ens spela, glo på youtube

Medlem
Skrivet av Molotov:

Alla medel möjliga för att klara spelet helt enkelt.
det är väll från person till person om man tycker det är roligt att titta på. Men personligen skulle jag aldrig idast se en som klarar ett 40 timmars spel på 20 timmar tex.
då är det roligare att kolla 10min

Lär vara lätt att klara dom där ”världs rekorden”. något consolkommando eller hack som varpar dig direkt till triggern som startar end credits.

Medlem
Skrivet av Bålbrand:

Ni som är ledsna över att denna videon existerar kan istället kika på en speedrun på samma kanal som kallas för "All Remembrances" där målet är att klara ut alla stora bossar.

Det är för att laddningstiderna är olika på PC och den med bäst dator inte ska få ett övertag. Det hade snarare varit fusk att inte pausa tiden.

Såg en "dokumentär" om speedruns för nyaste super Mario och där gick folk över till digitalt för att den laddade snabbare. Är det en regeländring för att slippa bry sig om sånt?

Medlem
Skrivet av MrValle:

Lär vara lätt att klara dom där ”världs rekorden”. något consolkommando eller hack som varpar dig direkt till triggern som startar end credits.

kommando tror jag är tillåtet om det går, hack nej om det är ett externt.

Du kan ju kolla speedrunnen på Morrowind tex

Säger som en ovan sa, det verkar som många inte förstår speedruns. Vill ni se nån spela så är det Lets play ni ska se, inte any% speedruns.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

sjukt hur folk hittar alla dessa glitches, im too old for this shit


signatur

//monster

Medlem

https://youtu.be/CdeKK9pufss

Här har ni det coola, väldigt imponerande elden ring världsrekordet.

Edit: Glitchless, 89 min

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Två saker jag inte fattar hur man hittar i spel: gömda påskägg och buggar till speedruns.

Påskägg i gamla spel kunde vara att man lekte genom maps i någon form av editor och fann gömda rum osv.
I nya spel är ju påskäggen lite klurigare men har själv råkat springa på något då och då, oftast när man kör nån form av extrem "kolla genom allt på kartan", när man tar sig tid att simma överallt tex.
Men att hitta exploits som i Elden Ring förstår jag mig inte på om man inte hittar de av en ren slump eller om man vet vart man skall leta.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Såg en "dokumentär" om speedruns för nyaste super Mario och där gick folk över till digitalt för att den laddade snabbare. Är det en regeländring för att slippa bry sig om sånt?

Det finns olika kategorier. Alla spel har en egen community där de bestämmer och kommer överens om reglerna för deras spel per kategori.

Om vi tar Super Mario 64 (https://www.speedrun.com/sm64) så har du flera kategorier både när det kommer till plattform, och när det kommer till vad det är du ska uppnå i spelet.

Du har N64, det vill säga att du måste spela spelet på en original Nintendo 64 konsol med själva kassetten.
Du har VC, som är då alla virtuella konsoler såsom Wii Virtual Console, WiiU Virtual Console och Switch.
Sen har du EMU som är då emulatorer på PC, där vissa emulatorer anses vara godkända för att få posta sin speedrun tid.

Utöver det så uppdateras regler för dessa spel som speedrunnas till och från beroende på om man anser att något ska eller inte ska vara tillåtet.

I Elden Rings fall så är tiden baserad på in-game klockan, och den klockan tickar enbart när man inte är i en loading screen. Då är det väl ändå logiskt att timern (som är en extern program) har automatisk paus samtidigt som spel-klockan har det? På så sätt slipper man behöva gå ut till menyn, ta Load Game, hitta sin sparfil och sen där visa tiden man fick.

Medlem

Värsta ju typ GTA San Andreas och Zelda Ocarina of Time världsrekorden. Sjuka grejer spelarna gör för att klara spelet.

Medlem
Skrivet av Issue:

förstår inte grejen med Any%, på vilket sätt är det kul att se folk som glitchar sig från start till mål?
och för den som glitchar sig förbi hela spelet, hur kan det vara kul? förstår inte alls.

Skrivet av One:

Inte så imponerade när man bara buggar sig egenom . Knappast kul ju

Skrivet av SWEBarb:

räknas inte om man uttnyttjar glitches o liknande.

Skrivet av Gaara:

Om målet med speedruns är att få sluttexten rulla är det väl bara klicka Credits i menyn som många spel brukar ha, eller varför ens spela, glo på youtube

Är det verkligen så konstigt? Har ni aldrig tävlat i något?

Att lägga ner tid på något och bli bättre är otroligt tillfredsställande och roligt. Det handlar om att maximera ett resultat med de begränsningarna som finns, i detta fallet är begränsningarna Elden Ring inklusive alla buggar. Det är precis som att tävla i fotboll eller schack, du gör allt du kan med de regler som begränsar dig för att nå ett maximalt utfall och resultat.


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

12
Skriv svar