Snabbkollen - Vilken webbläsare är bäst?

Robot
Snabbkollen - Vilken webbläsare är bäst?
Medlem

Firefox är favoriten. Stiftelsen bakom webbläsaren står verkligen på barrikaderna för användarnas rätt till privatliv.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Brave browser, inbyggd adblock, antispårning, cookieblocker osv osv. Den bygger dock på Chrome i grunden så alla addons osv som funkar på Chrome går på Brave

Medlem

Använder både Chrome och Firefox. De flesta webbsidor är bättre optimerade för den ena eller den andre.

Båda har
- ublock
- leechblock

Chrome har dessutom
- bring back av downvotes i youtube och
- block av föreslagna videos i youtube

Dock skriver jag det här inlägget ifrån Safari. Jag har inte orkat byta webbläsare i mobilen.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Även om det ibland känns som de aktivt försöker förstöra sin produkt så anser jag att Firefox är bäst.
Bland annat på grund av stödet för egenskrivna designfiler, userChrome.css.

Jag gillar att kunna dölja skräp och få ett kompakt och bra GUI.

Medlem
Medlem

Använder Chrome men skulle aldrig säga att den är bäst, käkar ju 938GB arbersminne så fort du har mer än 4 flikar uppe. Brukade gilla Firefox Nightly men tog avstånd från företaget när de gick ut med att deras hjärndöda ”We need more than deplatforming”-kommentar.

Får nog ge mig på och testa Brave, tyckte Gabs avstickare baserat på Brave-browsern kändes helt ok.

Medlem
Medlem

Diggar opera GX sen jag bytte över till den, fungerar bra med alla chrome addons med och gillar designen mer än chrome & firefox.
Gillar skarpt att man kan sätta limits på CPU/RAM osv direkt i läsaren, samma med bandbredd om man skulle behöver prioritera om sådant om man inte har så snabbt nät.

Medlem

Gick nyligen över från Chrome till Edge. Drar mindre RAM och känns rappare överlag. Kör fortfarande uBlock Origin och strikt cookieblockering och känner mig nöjd med det.

På Android är jag inte lika övertygad av Edge ännu, men gillar ändå att man har navigationsfältet längst ner i stället, dagens telefoner är ju så galet avlånga. Finns UX-jobb kvar att göra dock innan den är 5/5.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Brave. Särskilt i mobilen där jag inte vet riktigt hur man skaffar sig ad block, så jag låter Brave sköta ad blocken åt mig då

Medlem

Ge Edge en ärlig chans - I think you'll be surprised.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Jag kör Edge, Chromium men snabbare och märkbart mindre resurskrävande.

Medlem

Kör chrome och firefox på windoze samt osx och kompilerar chromium på min linux. Vilken som är bäst? Beror på vad jag skall göra

Men använder ublock och turn off the lights (för att stoppa autostpelande videos på alla sajter som inte är vitlistade, enda jag hittat som faktiskt fixar jobbet, även om det inte är dess primära tanke).

Medlem
Medlem

Firefox verkar vara som Linux - alla som vet nått verkar hålla med om att dom är bäst - även fast det är klumpigt och skiten du försöker köra med dom saknar kompabilitet vägrar funka antingen alls eller som det borde.

Känns som det är mjukvara som bara är bra rent teoretiskt - men som krockar med verkligheten att skit inte funkar och det blir massa bök...

Personligen anser jag att att skit funkar och inte bökar nästan är vad som avgör vad som är bra och vad som är dåligt
Men det är väl gött att folk kan programmera open source transfer protoll i dom eller nått.


signatur

subterranean homesick alien

Inaktiv

Kör Chrome mest, men det strular mycket på telefonen av någon anledning så där har jag Firefox.

Medlem

Brave är nog bäst

Medlem

Lynx!


signatur

Through the cables and the underground now

Medlem

Edge. Ni som sitter fast i chrome/firefox träsket bör testa. Jag var skeptisk i början men oj vad fel jag hade.

Medlem

Brave både på datorn och på mobilen. Webbläsaren har inbyggd adblock som fungerar på mobilen också, vilket gör mobilsurfning mycket mer behaglig.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Edge såklart.

Medlem

dissenter , blockar allt skit + youtube blir utan reklam gratis ,om man trycker fram och tillbaka på videon .

Medlem

Har testat dom flesta, men använt mig mest av Mozilla Firefox sen 20 år tillbaka eller något sådant Jag använde dock Chrome i många år pga bra extensions till diverse ting jag använde mig av. Men gick tillbaka till Firefox för några år sedan igen. Chrome slukar alldeles för mycket, jag förstår fan inte hur en webbläsare kan använda sig av så mycket minne.

Medlem

Brave. Inbyggd annonsblockering m.m. är guld värt. Särskilt på YouTube. Att den dessutom bygger på Chronium så att allt fungerar som i Chrome är en bonus.

Edit: Ska dock sägas att Chrome är bättre på att synka data mellan enheterna. Braves synk-kedjor känns aldrig som om de fungerar hundraprocentigt. (Men Chrome vägrar jag. Ända sedan de började med sina amp-webbsidor i mobilen har jag försökt flytta så mkt som möjligt från dem, i tyst och poänglöst protest)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Backloggens befriare

Bäst å bäst.. Jag röstade Edge för det är den jag använder och den passar fint till mitt surfande.


signatur

Ad hoc addendum

Testpilot

Firefox av gammal vana, fungerar bra. Har även Edge som back up browser.

Brave


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Avstängd
Skrivet av Pjotor:

Firefox är favoriten. Stiftelsen bakom webbläsaren står verkligen på barrikaderna för användarnas rätt till privatliv.

Verkligen inte. Gammal förlegad myt.

123
Skriv svar