Olaga hot eller spam?

Medlem
Olaga hot eller spam?

Jag fick precis ett random hot-brev ifrån en gammal student som jag inte jobbat med eller sett på över 7 år.

Skulle ni anmäla till polisen eller anta att det är något spam?

Bifogar bild:

Han har skickat ett svar på ett gammalt arbete ifrån 7 år tillbaka. ”j” är alltså Hassan ****son. Min spontana tanke är att hans mail blivit hackat, för varför annars svara på ett 7 år gammalt brev? När man kan skriva ett nytt och ifrån en address som inte är ens egna namn.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Avstängd

Svara med "Ni hao wumao!"

Det betyder "Hej betalt kinesiskt troll"

Wumao är kinesiska 50 Cent Party (betald kinesisk nättrollarmé).

Läs mer här: https://en.wikipedia.org/wiki/50_Cent_Party

Svara och gå vidare i livet (eller bara gå vidare direkt)!

Inaktiv
Medlem
Skrivet av AplAy:

Svara med "Ni hao wumao!"

Det betyder "Hej betalt kinesiskt troll"

Wumao är kinesiska 50 Cent Party (betald kinesisk nättrollarmé).

Läs mer här: https://en.wikipedia.org/wiki/50_Cent_Party

Svara och gå vidare i livet!

Kanjina kommer ifrån att min gmail är inställd på japanska (i lärosyfte sen ett decennie tillbaka).


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Skicka ett SMS eller ett nytt mail till han och påpeka att hans mail har blivit hackad, svarar han mer aggressivt så behövs inte frågerutan.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av ohem:

Skicka ett SMS eller ett nytt mail till han och påpeka att hans mail har blivit hackad, svarar han mer aggressivt så behövs inte frågerutan.

Bra idé. Det ska jag göra.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Avstängd
Skrivet av Hanzo:

Kanjina kommer ifrån att min gmail är inställd på japanska (i lärosyfte sen ett decennie tillbaka).

Så meddelandet kom på svenska egentligen?

Om det var på svenska så svara med: "Jag gillar inte analsex, men tack för visat intresse!" och sen gå vidare med livet!

Medlem
Skrivet av AplAy:

Så meddelandet kom på svenska egentligen?

Om det var på svenska så svara med: "Jag gillar inte analsex, men tack för visat intresse!" och sen gå vidare med livet!

Ja, det var bara smärta-hotet. Resten är texten om avsändare/mottagare/datum.

Nu har jag skickat ett svar. Dock inget dumt. Bara, Jag tror ditt konto har blivit hackat.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Olaga hot är bara olagligt om man genuint känner sig hotad.

Fått olaga hot riktad mot familj, dock den som blev hotad inte rädd och vet vem den som hotat är och den är en sorglig jävel.
Då gör polisen ingenting.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kan ju vara en omgång av sanning eller konsekvens, detta.
"Konka"
"Skicka ett hot till en random kontakt"
Kanske inte alls stämmer, bara en tanke. Förmodligen spam.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Hade ni nån konflikt i skolan eller på jobbet? Annars låter det väldigt skumt. Enligt min erfarenhet är 99 % av hot nonsens. Någon som vill göra nåt på riktigt, varnar inte i förväg.

Medlem

Behöver du en omröstning på FZ för detta? XD


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Molotov:

Olaga hot är bara olagligt om man genuint känner sig hotad.

Fått olaga hot riktad mot familj, dock den som blev hotad inte rädd och vet vem den som hotat är och den är en sorglig jävel.
Då gör polisen ingenting.

Polisen gör visst något, de utreder och ger sin utredning till en förundersökningsledare alt. åklagare som i sin tur beslutar om rekvisiten för brott är uppfyllda.

Polisen är skyldiga att ta upp samtliga anmälningar, oavsett hur mycket eller lite grund de har.

Min ambition är inte att hänga ut dig utan uppmuntra till att anmäla om man känner för det och veta att polisen tar samtliga anmälningar seriöst.
Sedan är det lagtexten som bestämmer, och den styr politikerna över.

Allt gott!

Inaktiv

Svara bara "Omae wa mou shindeiru"

Gnällkuk

Alltså, du får ett helt random mail med japanska tecken och "Jag ska visa dig extrem smärta" samt bifogat Word-dokument som uppenbarligen innehåller mysig kod och du överväger ens att en elev, sju år senare skulle "hota" dig? Jag är osäker på om du är extremt paranoid som människa eller om du bara trollar?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Alltså, du får ett helt random mail med japanska tecken och "Jag ska visa dig extrem smärta" samt bifogat Word-dokument som uppenbarligen innehåller mysig kod och du överväger ens att en elev, sju år senare skulle "hota" dig? Jag är osäker på om du är extremt paranoid som människa eller om du bara trollar?

Word-filen verkar ju vara arbetet från 2015 medan hotet kom som ett nytt svar i den konversationen.

Medlem
Skrivet av saxs:

Polisen gör visst något, de utreder och ger sin utredning till en förundersökningsledare alt. åklagare som i sin tur beslutar om rekvisiten för brott är uppfyllda.

Polisen är skyldiga att ta upp samtliga anmälningar, oavsett hur mycket eller lite grund de har.

Min ambition är inte att hänga ut dig utan uppmuntra till att anmäla om man känner för det och veta att polisen tar samtliga anmälningar seriöst.
Sedan är det lagtexten som bestämmer, och den styr politikerna över.

Allt gott!

Nej dom gör inget.
Så här lät konversationen med polisen ungefär.

Polisen: är ni rädda för den här personen.
Svar: nej egentligen inte
Polisen: ok då är det ingen fara, hör av er om det är nåt annat.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gnällkuk
Skrivet av kebbe:

Word-filen verkar ju vara arbetet från 2015 medan hotet kom som ett nytt svar i den konversationen.

Ah, okey. Oavsett så är det ju lika logiskt att det är ett äkta hot som om du verkligen slumpmässigt blivit utvald för att få ett par miljoner pund på din e-post.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Ja, det var bara smärta-hotet. Resten är texten om avsändare/mottagare/datum.

Nu har jag skickat ett svar. Dock inget dumt. Bara, Jag tror ditt konto har blivit hackat.

Vore intressant att höra hur det var om du får något svar!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej dom gör inget.
Så här lät konversationen med polisen ungefär.

Polisen: är ni rädda för den här personen.
Svar: nej egentligen inte
Polisen: ok då är det ingen fara, hör av er om det är nåt annat.

Din information du angivit finns kvar hos dem, dock inte som en anmälan utan som en händelse.
Det finns där i händelse av att du skulle ändra dig eller om något i anslutning till händelsen skulle inträffa.
Hade rekvisiten för brott varit uppfyllda hade det kunnat resultera i en anmälan.

Och ja, ett av rekvisiten för olaga hot är som du sa, att framkalla rädsla (allvarlig rädsla till och med) och du menar på att du inte är rädd. Ja då faller ju brottsrubriceringen och det skulle vara tjänstefel att driva en vidare utredning och till åtal.
Polisen, eller rättssystemet i helhet, kan inte agera utanför juridiken.

De gör något, men de har inget lagstöd att driva det vidare då du inte upplevt en allvarlig rädsla.
Som en fotnot går det ändå att bli dömd för olaga hot trots att målsäganden inte känt rädsla, exempelvis om målsäganden inte förstått att hotet faktiskt var allvarligt.

Jag kan ju ställa frågan, vad önskar du att de hade gjort? Och på vilka grunder?

Medlem
Skrivet av saxs:

Din information du angivit finns kvar hos dem, dock inte som en anmälan utan som en händelse.
Det finns där i händelse av att du skulle ändra dig eller om något i anslutning till händelsen skulle inträffa.
Hade rekvisiten för brott varit uppfyllda hade det kunnat resultera i en anmälan.

Och ja, ett av rekvisiten för olaga hot är som du sa, att framkalla rädsla (allvarlig rädsla till och med) och du menar på att du inte är rädd. Ja då faller ju brottsrubriceringen och det skulle vara tjänstefel att driva en vidare utredning och till åtal.
Polisen, eller rättssystemet i helhet, kan inte agera utanför juridiken.

De gör något, men de har inget lagstöd att driva det vidare då du inte upplevt en allvarlig rädsla.
Som en fotnot går det ändå att bli dömd för olaga hot trots att målsäganden inte känt rädsla, exempelvis om målsäganden inte förstått att hotet faktiskt var allvarligt.

Jag kan ju ställa frågan, vad önskar du att de hade gjort? Och på vilka grunder?

Det är inte jag personligen som blivigt utsatt för hotet.
Men jag hade nog tyckt att polisen borde borde på nått sätt förmedla till den som hota att ge fan i det, personen är ingen doldis för polisen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är inte jag personligen som blivigt utsatt för hotet.
Men jag hade nog tyckt att polisen borde borde på nått sätt förmedla till den som hota att ge fan i det, personen är ingen doldis för polisen.

Den känslan förstår jag, och samma frustration finns hos Polisen också.
De kan ofta veta precis vem som ställt till med vad utan att kunna agera då juridiken står i vägen.
Kantigt som tusan, men så är det.

Lite tekniskt så blir det dessutom civilrättsligt om det inte är brottsligt. Dvs en tvist mellan privatpersoner utan att brott begåtts. Och detta ska polisen enligt lag inte ägna sig åt alls.

Medlem

Ser ut som något google-translate spam.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Vore intressant att höra hur det var om du får något svar!

Inget svar än så länge.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Käns ju i ärlighetens namn lite märkligt att starta en omröstning om det.

Han skriver ju visa dej extrem smärta så kanske han vill bjuda dej på en UFC gala


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

1
Skriv svar