Elden Ring - Den stora tråden! Skriv av er här

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Verkar ha lite tekniska tillkortakommanden både på konsol och PC. Hoppas detta är något som kan patchas bort.

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2022-02-24-elden-ring-performance-first-impressions

Tänkte precis posta. Sammanfattningsvis gällande patch 1.02 (day1?):

  • PS5 och Series X har snarlik prestanda, 30-60fps (Quality) 45-60 (Frame Rate Mode)

  • Knappt att någon konsol når 60 fps men PS5 har snäppet högre framerate generellt

  • VRR hjälper en del om skärmen stödjer det (Series X/S)

  • Bäst prestanda på konsol är PS4-versionen på PS5 (runt 1080p i upplösning, stabila 60 fps)

  • PC versionen lider av microstutters, 250ms som värst och sänkt fps från 60 till runt 40 när nya områden laddas in

Blir intressant att se deras hela analys men synd att spelet verkar vara tekniskt oslipat precis som deras andra spel, bortsett från Sekiro som var riktigt vasst vad jag vill minnas.

Medlem

Kommer ni in?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Nu kör vi!
Steam versionen, en update...suck.


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Avstängd
Skrivet av Hanzo:

Kommer ni in?

Nej..

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Kommer ni in?

Verkar inte fungera på Steam...


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem

Jag fick också patcha nu, halv gb


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

jag gjorde den där patchen, men går fortfarande inte å spela xD

får bara ''app ej släppt''

spännande x)

Medlem

Jag starta om steam.

Spelet packas upp!
49,06 GB.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Nu packar det iallafall upp här

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag starta om steam.

Spelet packas upp!
49,06 GB.

aha, startade om steam å nu fick jag de å packa upp jag å!

Äntligen borde funka när de är klart ^^

Medlem

NU packar det upp. Äntligen


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem

ETA 7 minuter.
Nu skulle man ha en bättre PC...


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

ETA 7 minuter.
Nu skulle man ha en bättre PC...

Hehe, same uppgradera nyligen till RTX 3080, men CPU'n har några år på hakan, å de är ju den som jobbar atm

Medlem
Medlem

Äntligen, ha så kul allihopa!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Moderator | Testpilot

Inga Playstation-knappar på PC, en del FPS-strul på PC och konsol, låst till 60 fps.

Heja...


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Infriar alla förväntningar hitills. 3 timmar in. Jävligt läskigt att spela ett nytt soulslike utan att kunna luta sig emot wikis å dylikt! Härlig upplevelse! Men vilket spel!!! Bara musiken/bakgrundsljuden är det bästa jag upplevt, redan!

Medlem

Rejäl karaktärskapare det måste ju gå få gubben att se ut som vilken kändis som helst. 😂

HDR gick inte att slå på.
Köra online gick inte heller

Medlem

Jag har aldrig stött på ett sånt yxigt gränssnitt förut, rockstars spel brukar vara smått plågsamma att komma in i med tangentbord och mus men det här är på en helt ny nivå. Kan inte ens hitta hur man stänger av det.
Det blir nog en refund för mig imorgon

Medlem

Haha fan vad kul. Kom till en boss som totalt sågade sönder mig.
Det hjälpte inte med multiplayer hjälp heller, så jag får nog byta väg.

Vad tycker ni hittills? Jag gjorde misstaget först att starta med en karaktär på level 1. Det var inte så kul.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Glöm inte spoilertags! Hoppas ni haft det kul, ska bara få ungarna till dagis så är det dags.

Medlem

Kan inte spela förrän ikväll, måste lida mig igenom en 5 timmar lång tågresa först

Kan man ha flera sparfiler?

Medlem
Skrivet av Chuck Pounder:

Jag har aldrig stött på ett sånt yxigt gränssnitt förut, rockstars spel brukar vara smått plågsamma att komma in i med tangentbord och mus men det här är på en helt ny nivå. Kan inte ens hitta hur man stänger av det.
Det blir nog en refund för mig imorgon

Spelar du verkligen detta med tangentbord och mus så gör du nog rätt i att köra en refund 😂

Medlem

Låter jobbigt att köra på PC.

Vad är era spontana tankar om spelet? Är extra nyfiken på vad ni som aldrig kört Soulsborne innan tycker.

Kört några mer timmar nu och detta kanske ändå är liiite mer lättillgängligt än sina föregångare. "Bonfires" är ju ganska generöst utplacerade i alla fall.

Medlem

Klarat av en sidoboss men jag har haft så infernaliskt med problem med stutter och buffring på min pc att jag begärt återköp. Samma problem hade jag med DS3 på pc. Spelade liksom ingen roll om man sänkte grafik och upplösning.
Blir å spela på playstation istället.

Medlem

Hej,

om man är helt ny inom den genre enbart testat demon souls till PS5 och gillade det.
vilken klass skulle ni rekomendera att starta med ?

Medlem
Skrivet av Andygbg:

Hej,

om man är helt ny inom den genre enbart testat demon souls till PS5 och gillade det.
vilken klass skulle ni rekomendera att starta med ?

Spela den du vill. Jag valde mellan confessor och prophet men det blev prophet i slutändan. Jag ska köra en strength och faith build. Alla spelar souls spelen olika.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Låter jobbigt att köra på PC.

Vad är era spontana tankar om spelet? Är extra nyfiken på vad ni som aldrig kört Soulsborne innan tycker.

Kört några mer timmar nu och detta kanske ändå är liiite mer lättillgängligt än sina föregångare. "Bonfires" är ju ganska generöst utplacerade i alla fall.

Varför jobbigt med pc? Då får man ju välja vilken handkontroller man ska använda samt att man betalar inte mer än sin interneträkning.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Knalle:

Kan inte spela förrän ikväll, måste lida mig igenom en 5 timmar lång tågresa först

Kan man ha flera sparfiler?

Ja jag har börjat på min andra sparfil då jag tyckte jag valde fel karaktär .


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Låter jobbigt att köra på PC.

Vad är era spontana tankar om spelet? Är extra nyfiken på vad ni som aldrig kört Soulsborne innan tycker.

Kört några mer timmar nu och detta kanske ändå är liiite mer lättillgängligt än sina föregångare. "Bonfires" är ju ganska generöst utplacerade i alla fall.

Hann spela några få timmar igår, tyckte väldigt mycket om det. Hann ta en grotta och miniboss och lalla runt i världen.
Känns lite mer lättillgängligt som du skriver, tyckte dock det var rätt skönt med lite mer generöst utströsslade bonfires. Men tycker det var lite för enkelt att parrera mot mindre mobs, krävdes ju i princip ingen timing alls.

Skriv svar