Kräsen med egenskaper i spel

Medlem
Kräsen med egenskaper i spel

Fick lite inspiration från tråden om spel man inte spelat färdigt. Har kommit på mig själv att senaste åren vara extremt kräsen med vilka spel jag fortsätter lira. Har liksom en mental checklista och om någon punkt inte är uppfylld på den så har jag väldigt svårt att spela det.
Kan vara grejer så som:

* I Days Gone, som är open world, fanns det mission zones och om man gick utanför dessa så avslutades uppdraget. Nope, nej, nein, kommer aldrig spela ett spel som är byggt på det sättet.

* Karaktären måste röra sig distinkt och direkt. Plockar jag upp något så ska det plockas upp direkt, jag vill inte se en animation när karaktären plockar upp det. Exempel på spel där det fungerar bra: Skyrim. Spel där det är segt: RDR2.

* Spelet MÅSTE ha quick save och man måste kunna spara när som helst. Jag avskyr när det bara är checkpoints eller när man inte kan spara under missions, om det inte har en designmässig poäng så som i Alien Isolation (som skulle vara enormt mycket mindre läskigt om man kunde quick savea). Detta sätter endel käppar i hjulet då jag upplever att många spel inte har quick save nuförtiden, och jag fattar inte varför. Jag är en casual gamer och hatar att behöva spela om saker jag redan har klarat. Låt mig spara när jag vill?!

Blev visst en liten rant detta. Vad tycker ni? Har ni krav på egenskaper som måste vara uppfyllda eller kan ni spela alla spel så länge det är välgjort i övrigt?

Medlem

Måste säga att jag stör mig på exakt samma saker som du, men som tur är till en mindre grad. Jag vägrar inte köra spel som har dessa designfel, men jag tycker mindre om dom.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

AAA-Designers älskar att lägga in saker i spel som de tycker är vackra och realistiska som bara förstör spelupplevelsen för de som inte faller för sådana simpla tricks.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Det där med att spara är krav. Höll på att bli vansinnig på Kingdome Come Deliverance och drog ner en mod omedelbart. En "spara potion" - hur fan kan man tänka så fel?

Något som jag stör mig på rejält i Open World spel är invisible walls. Snacka om att totalt missa poängen med open world.

Annat som behöver försvinna är quicktime events. Och hårdbundna keys som inte går att remappa, spelar med QWES, inte WASD och sånt där gör mig trött.

Inaktiv
Skrivet av BloodFarmer:

Har liksom en mental checklista och om någon punkt inte är uppfylld på den så har jag väldigt svårt att spela det.

Detta ska gudarna veta. Det har orsakat mig så mycket ångest.
Polarna vill spela nåt spel, och jag vill jättegärna vara med.
Men så är det ett spel som saknar två-tre punkter i min mentala lista och då gör det på riktigt fysiskt ont i min själ att spela det.

En stor del av min lista är att spel måste ha åtminstone en viss nivå realism.
Hollywood-explosioner, fiender som inte träffar så bra, zombies, low-fantasy och hard sci-fi funkar.
Svävande öar, folk som bär på rustningar/vapen som inte hade funkat alls i verkligheten och fiender som exploderar när de dör går inte.

Ett urdrag ur listan:
- Kroppar som magiskt försvinner när de dött.
- Kulhål som bara försvinner.
- Objekt i omgivningen är totalt statiska som borde flyga omkring vid explosioner etc.
- Fortnite-grafiken funkar väldigt sällan.
- Det får inte vara för "anime". Jag är ledsen men estetiken är för banslig och orimlig. Alla karaktärer ser ut som nytvättade 15-åringar i höjden av sin emo-period. Stör mig även för mycket på stönig knullig voice acting som alltid verkar finnas med.
- Saker får inte ta för lång tid utan att jag inte kan göra något annat under tiden. Typ att man måste vänta på en animation ska spelas färdigt innan man kan fortsätta. Xcom var extra drygt pga detta, trots att jag tyckte spelet var ok.
- En jävla massa popup tutorialfönster som fryser spelet tills jag läst och klickat. 95% av tiden är det bara självklara grejer ändå.
- Om jag startar ett spel och ser att det har 50 olika valutor och sånt så är det bara att stänga av direkt.
- Orimliga begränsningar som tidigare nämnts, som i Days Gone.
- Riktigt lama pussel som bara är där för att man ska spendera mer tid på spelet.

Medlem

Jag har tröttnat helt på multiplayer. Spelen måste ha ett slut för att jag ska tycka det är värt att börja.

Spela 500 timmar multiplayer ser jag som slöseri med tid, spelar hellre 10 bra singel player-spel. Så fort någon säger ”det är multiplayer” tappar jag intresset direkt.

It's not a lake, it's an ocean

Dubbelhopp i plattformsspel är ett måste.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Det finns gott om saker jag kan störa mig på i spel men jag sätter i regel inga såna absoluta gränser, jag kan inte tänka mig att eventuellt missa ett briljant spel på grund av en mindre grej som att det är en animation när man plockar upp föremål.

Jag har ett enda absolut krav som direkt gör att jag väljer bort ett spel och det är tidsbegränsning, måste man klara spelet inom en specifik tidsram går det helt bort. Tack och lov är detta ganska sällsynt.

Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

* Karaktären måste röra sig distinkt och direkt. Plockar jag upp något så ska det plockas upp direkt, jag vill inte se en animation när karaktären plockar upp det. Exempel på spel där det fungerar bra: Skyrim. Spel där det är segt: RDR2.

Äntligen! Du satte fingret på vad som stört mig med RDR2. Det ohyggligt sega rörelsemönstret när man lootar fiender. Det var coolt första gången man lootade eller flådde ett djur. Jag har roligare med Rise of the Tomb Raider. Två helt olika spel men spel är subjektivt.
Nu får vi se om jag lägger ner försöken med RDR2

Medlem

Stör mig på spel som tar sig självt på alldeles för stort allvar, allt som ska vara coolt, mörkt, blodig heavy metal, det går bort. Blir bara fjantigt och barnsligt istället när spel försöker vara för "vuxna".


signatur

IDKFA

Medlem

Stör mig på spel där man måste spendera timmar på att leta efter nån löjlig grej för att komma vidare. Gears 5 och Doom Eternal var två sådana som jag slutade spela för jag inte lyckades komma vidare efter att spenderat timmar av letande hoppande mm. Ganska sjysst med ledtrådar som dyker upp i vissa spel.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Roggeh:

Äntligen! Du satte fingret på vad som stört mig med RDR2. Det ohyggligt sega rörelsemönstret när man lootar fiender. Det var coolt första gången man lootade eller flådde ett djur. Jag har roligare med Rise of the Tomb Raider. Två helt olika spel men spel är subjektivt.
Nu får vi se om jag lägger ner försöken med RDR2

Har samma invändningar. Rise är galet roligt, för övrigt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Har samma invändningar. Rise är galet roligt, för övrigt.

Jag är faktiskt riktigt förvånad att hitta en sådan spelglädje i det. Jag tror att det är för det är lite mer förlåtande. Lite som att spela Uncharted. Lättsmält Matinéaction!

Som livet ser ut nu med Covid, inflation, rysk invasion och elräkningar. Så är väl den psykiska energin inte där.
Det är kul att spel är subjektivt!

Medlem

När ett spel har en tutorial man måste spela igenom är det insta turn off för mig (hej Ghost of Tsushima).

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Roggeh:

Jag är faktiskt riktigt förvånad att hitta en sådan spelglädje i det. Jag tror att det är för det är lite mer förlåtande. Lite som att spela Uncharted. Lättsmält Matinéaction!

Som livet ser ut nu med Covid, inflation, rysk invasion och elräkningar. Så är väl den psykiska energin inte där.
Det är kul att spel är subjektivt!

Ja, det kan vara alldeles lagom ibland. Jag diggade hubbvärlden i Rise, och gillade miljöerna skarpt. Shadow hade bättre strider, men miljöerna kändes för enahanda där.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Håller med om mycket av detta. Men hur kommer det sig att mycket av detta inte fixas i beta testning tex? Är det för att teamet har tidspress och hinner helt enkelt inte? Eller är det för att beta testarna inte är bra gamers? 😁

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Håller med om mycket av detta. Men hur kommer det sig att mycket av detta inte fixas i beta testning tex? Är det för att teamet har tidspress och hinner helt enkelt inte? Eller är det för att beta testarna inte är bra gamers? 😁

För att massa saker är designade så. Det är med flit och inte buggar. Att behöva hålla inne för att t ex plocka upp något är ren skit som någon kom på någon gång och som sedan fler skulle apa efter.

Så här går det till:

Dag 1:
Ett företag, t ex EA tar in en fokusgrupp som skall testa nästa spel Dice har gjort, de där stackars satarna i den där gruppen brukar spela EA Sports Golf, nu skall de spela BF. När de kommit till ett rum så finns det sjukt mycket ammo att plocka upp, de bara springer över allt och förstår inte vad för ammo de tagit. Det blir jätterörigt och betyget efteråt blir att ingen fattade vad för ammo de plockade upp, därför var spelet ospelbart.

Dag 2:
Nu är det en ny grupp spelare som skall testa, den andra gruppen har gått till nästa spel som är Forza och denna kom just från The Sims. Den nya gruppen tycker det är mycket smidigt att förstå vad som händer när de kommer fram till ett item som ligger på ett bord, det tar ungefär 10 sekunder att byta till vapnet på bordet och samma med ammon, men eftersom motståndet från samma fokusgrupp inte kan sikta så är det inga problem, man kan ta sin tid. Spelet får nu högsta betyg i den interna testningen från fokusgrupperna, EA är nöjda, nu släpper vi det.

Dag 3: Spelet kommer ut och alla tycker det är segt som fan att plocka upp vapen och ammo.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

1. Censur - överhuvudtaget - använd åldersgräns
2. Samtida politik - oavsett ideologi - förlegat - överge
3. Lootlådor / gacha - casinos/pachinkos är ruttet
4. Pay2Win - störst plånbok vinner
5. Pre-order / Day-1 DLC - karaktärer etc


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av wololo:

När ett spel har en tutorial man måste spela igenom är det insta turn off för mig (hej Ghost of Tsushima).

Det är en ren förolämpning när en tutorial ska förklara hur man gör för att gå framåt, bakåt, höger, vänster eller titta upp, ner, vänster, höger. Snälla spelutvecklare; förklara inte något om man kan lista ut själv på 2 sekunder.

Filmsekvenser/cutscenes man ej kan avbryta, blir klaustrofobiskt och slänger mig instinktivt på alt +4.

Långa, utdragna dialoger.
Kan man dessutom inte skippa med knapptryckning efter man läst klart, utan tvingas lyssna klart, stänger jag av.

Save-funktioner. Önskar fler spel använde iron man mode, jag är en notoriskt save scummer och kan inte hålla mig från att ladda om och perfektionera saker eller se andra utfall.

Zombies, så hjärndött tråkigt och ointressant.
Allt sånt Japansk, som t ex Persona 5, med så fruktansvärt barnsligt överdriven acting och cringefyllda dialoger är jag allergisk mot, avinstallerade även Lost Ark pga detta.

Längs låsta intro-tutorials man tvingas köra igenom. "Press ctrl to crouch" så ska man under någon trästock för hundrade gången, tvi fan

Medlem

Jag anpassar mina spelval mer mot troféer istället för specifika saker i spel. Om ett sp spel har mp element utan anledning betyder det ofta att dom troféerna är jobbiga att få och då skippar jag spelet.

Skrivet av BloodFarmer:

* Karaktären måste röra sig distinkt och direkt. Plockar jag upp något så ska det plockas upp direkt, jag vill inte se en animation när karaktären plockar upp det. Exempel på spel där det fungerar bra: Skyrim. Spel där det är segt: RDR2.

Skrivet av Roggeh:

Äntligen! Du satte fingret på vad som stört mig med RDR2. Det ohyggligt sega rörelsemönstret när man lootar fiender. Det var coolt första gången man lootade eller flådde ett djur. Jag har roligare med Rise of the Tomb Raider. Två helt olika spel men spel är subjektivt.
Nu får vi se om jag lägger ner försöken med RDR2

Det är just den där känslan för detaljer som jag tycker gör RDR2 så speciellt. Kul att vi kan gilla olika ändå


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Filmsekvenser/cutscenes man ej kan avbryta, blir klaustrofobiskt och slänger mig instinktivt på alt +4.

Speciellt om det är följt av en boss eller svår del av en bana som man dör några gånger och tvingas se om samma sekvens innan varje försök. Kan bli vansinnig på sånt.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

- Stör mig otroligt mycket på att fler MP spel eller Mp lägen i spel kör med temporära servrar.
Jag vill stanna kvar på samma server och köra igenom en map rotation av det läge jag vill spela, jag vill inte skickas tillbaka till menyn efter varje match.

- Galna kriterier eller "uppdrag" för att låsa upp saker som kosmetiska eller vapen.
Särskilt störande i MP spel där man spelar som lag där man ser spelare springa runt och göra helt andra saker än att hjälpa sitt lag bara för att dem vill låsa upp en hatt eller liknande.

- Långa tutorials, ha en egen sektion eller alternativ i menyn istället där du kan hoppa in och öva istället.

Medlem

RDR2 var en vattendelare bland gamers angående lootsystemet. Jag vande mig vid det men det hade kunnat göras smidigare. Stör mig också på kroppar som försvinner för snabbt men förstår att det drar prestanda, särskilt om ragdoll finns kvar i fiender efter de har dött. Men jag gillar spel där man själv kan ändra detta i spelets filer. Alltid kul att tweaka och hitta gränsen.

Skrivet av Hipshot:

För att massa saker är designade så. Det är med flit och inte buggar. Att behöva hålla inne för att t ex plocka upp något är ren skit som någon kom på någon gång och som sedan fler skulle apa efter.

Så här går det till:

Dag 1:
Ett företag, t ex EA tar in en fokusgrupp som skall testa nästa spel Dice har gjort, de där stackars satarna i den där gruppen brukar spela EA Sports Golf, nu skall de spela BF. När de kommit till ett rum så finns det sjukt mycket ammo att plocka upp, de bara springer över allt och förstår inte vad för ammo de tagit. Det blir jätterörigt och betyget efteråt blir att ingen fattade vad för ammo de plockade upp, därför var spelet ospelbart.

Dag 2:
Nu är det en ny grupp spelare som skall testa, den andra gruppen har gått till nästa spel som är Forza och denna kom just från The Sims. Den nya gruppen tycker det är mycket smidigt att förstå vad som händer när de kommer fram till ett item som ligger på ett bord, det tar ungefär 10 sekunder att byta till vapnet på bordet och samma med ammon, men eftersom motståndet från samma fokusgrupp inte kan sikta så är det inga problem, man kan ta sin tid. Spelet får nu högsta betyg i den interna testningen från fokusgrupperna, EA är nöjda, nu släpper vi det.

Dag 3: Spelet kommer ut och alla tycker det är segt som fan att plocka upp vapen och ammo.

Haha, jag det där låter ju störigt! Då gör de ju ganska dåliga beta-testningar. Samtidigt så kanske de siktar just på att tillfredsställa den "genomsnittlige" spelaren som kanske har lägre krav, jämfört med oss jobbiga snäva gamers som hittar fel överallt och har högre krav. Jag tror ju att om man skulle beta-testa ordentligt på kräsna gamers så skulle alla i slutändan bli nöjda.

Medlem

Jag är kräsen med min tid.
Jag vill bli fast direkt, antingen i gameplay eller i story, helst i båda.
Jag kan absolut lägga nån timme på att spelet byggs upp eller för att man ska ”lära sig”, men är jag inte fast inom några timmar så är det kört. finns de som säger ”ja men ge det 10-15 timmar, sen kommer det igång”. 10-15 timmar för att komma igång??!! Nej, då är det ett dåligt spel!


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Issue:

10-15 timmar för att komma igång??!! Nej, då är det ett dåligt spel!

Beror helt på spelet. Om målet är att det ska vara ett casual spel, typ American Truck simulator och du progressar hela tiden mot ett starkt företag så är det okej för mig, brukar lyssna på Podcasts samtidigt som jag spelar för det kräver inte speciellt mycket att spela.

Ett action RPG däremot som tar 10-15 timmar innan det händer något? Inte en chans.

Däremot så just det där med lång tid - jag vill progressa mot någonting. I just American Truck Simulator och en del andra spel så finns det inget att göra när du väl har $200 på kontot. Du bara fortsätter att håva in pengar och det finns inget att göra för pengarna när du väl har ett välfyllt garage i varje stad. Det måste finnas ett endgame och en mening med pengarna annars känns det meningslöst, här finns det rum för spelutvecklare att lära sig.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag anpassar mina spelval mer mot troféer istället för specifika saker i spel. Om ett sp spel har mp element utan anledning betyder det ofta att dom troféerna är jobbiga att få och då skippar jag spelet.

Det är just den där känslan för detaljer som jag tycker gör RDR2 så speciellt. Kul att vi kan gilla olika ändå

Jag håller med, jag är inte helt beredd att släpps rdr2 heller. Witcher 3 tog mig typ 2 år att bli klar med.
Rdr2 tror jag jag köpte i mellandagarna 2021. Så det finns tid. Problemet är att det tar sån tid mellan gångerna och av någon anledning så känns RDR2 svårare att komma in i igen.
Jag känner mig överväldigad av jakt, rykta hästen, samla pengar i lägrets spargris. Det är så dumt att vilja stressa av i ett spel och så växer bara att göra listan i spelet! Dock är detaljerna helt fantastiska, men inte för mig just nu.

Skrivet av Issue:

Jag är kräsen med min tid.
Jag vill bli fast direkt, antingen i gameplay eller i story, helst i båda.
Jag kan absolut lägga nån timme på att spelet byggs upp eller för att man ska ”lära sig”, men är jag inte fast inom några timmar så är det kört. finns de som säger ”ja men ge det 10-15 timmar, sen kommer det igång”. 10-15 timmar för att komma igång??!! Nej, då är det ett dåligt spel!

Håller med fullständigt. Om jag väl har lyckats få till speltid vilket för mig innebär att offra något av följande: sömn, umgänge med familj, underhåll av villan, förvärvsarbetande och min egen träning.
Så 10-15 timmar är ju typ 2 månaders spelkvot.

Inaktiv

Jag håller inte med om quicksaves, nödvändigtvis. Det är så sjukt lätt att man i många spel totalutnyttjar det om det inte gick som man tänkt så det är ganska uppfriskande med spel som tvingar en att stå för sina val man gjort.

Inaktiv
Skrivet av Issue:

Jag kan absolut lägga nån timme på att spelet byggs upp eller för att man ska ”lära sig”, men är jag inte fast inom några timmar så är det kört. finns de som säger ”ja men ge det 10-15 timmar, sen kommer det igång”. 10-15 timmar för att komma igång??!! Nej, då är det ett dåligt spel!

God of War för mig.
Tyckte det var samma samma hela tiden och alla sa åt mig "Du körde ju bara 5 timmar, spelet hann inte ens börja."
Det är fan 5h åt helvete (och 59€) för min del.

12
Skriv svar